Gravid - tillskott

M

Moderjord

Att folsyra är något man bör ta extra vid graviditet har jag läst mig till, men det finns ju hur mycket som helst! Vad bör man ta för tillskott för att fostret ska må så bra och utvecklas på bästa sätt?

Jag är lite dålig med kosten, äter för få måltider och inte speciellt varierat. Grönsaker är väldigt gott mene... väldigt jobbigt att fixa med. :angel:

Har sedan jag plussade försökt bättra mig på den punkten men jag vet att det är långt ifrån bra ändå. :cool:

Sv: Gravid - tillskott

folsyran är väl det viktigaste att tänka på, eftersom det tillskottet faktiskt kan förebygga ryggmärgsbråck
Annars är det en välbalanserad kost så att DU mår bra som är viktigt.
Fostret tar den näring det behöver från din kropp. Är det delar som du inte tillför i tillräcklig mängd så tas det från dina reserver, så det är DU som får eventuella bristsymptom, inte fostret - såvida det inte är något alldeles extremt...

ät efter tallriksmodellen de ser på blodprovet vid inskrivning om det är något ämne du saknar av... och då får du info o råd om ev extra tillskott du kan behöva..

folsyra har jag apotekets femibion, en folsyratablett och en fiskleverolja tror jag den andra kapseln innehåller.

Under andra halvan av graviditeten, när barnets hjärna utvecklas för fullt, är det viktigt att få i sig bra fettsyror. Om du inte äter väldigt mycket fisk (fet fisk 3-4 ggr i veckan) så rekommenderar jag absolut att ta extra omega-3-tillskott.

Sen behöver du kanske extra järn också efter vecka 20 ungefär, men det kommer din barnmorska att kolla.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 386
  • Artikel Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
843
Senast: cassiopeja
·
Mat En sak jag saknar i mitt ensamhushåll är någon typ av rejälare/matigare sallad i kanske 2-4 portioner som tål att göras och sedan håller...
2
Svar
31
· Visningar
6 565
Senast: Fruentimber
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka