Gravid student med BF i juli - hur göra?

Sv: Gravid student med BF i juli - hur göra?

Okej, my bad. Det är i vilket fall som helst försent då för jag kommer inte vara hemma ens i närheten av 180 dagar. Om bebisen tittar ut på BF (och jag denna termin beviljas CSN) så kommer jag ta ut färre än 60 dagar. Sen är det sambon som ska vara hemma.
Istället för den urbota korkade regeln om vilande SGI vid studiemedel så borde regeln vara vilande SGI vid studier, alltså att man uppvisar intyg på att man har studerat.

Precis! Så hade vi också velat göra, särskilt då jag ändå bara lär få 180 kr/dag. Då hade vi lika gärna kunnat ta dem först så att resten varit på sambons högre SGI-nivå. Nu "förlorar" vi ju pengar och det är förbaskat surt.

Men precis, förstår att det känns skitsurt för er!
Jag ville mest använda dom för att vi ändå hade fått skattepengarna då och då kunde jag plocka på de där dagarna och täcka upp med skattepengarna.
Visst skattepengarna hade ju kunnat sparas och användas typ nu till våren istället och då använda de där 180-kronorsdagarna, men så blir det ju aldrig för pengarna behövs då till något annat :cool: ;)

Är det någon som vet anledningen till varför man inte får ta ut de lägstanivådagarna direkt? Försökt hitta något på FKs hemsida utan någon förklaring till varför man inte får ta ut det direkt.

Är det någon som vet anledningen till varför man inte får ta ut de lägstanivådagarna direkt? Försökt hitta något på FKs hemsida utan någon förklaring till varför man inte får ta ut det direkt.

Det är nog av gammal vana, det har alltid varit så. När fp infördes så fick man ju en viss summa per kvartal och den summan hade ju lite eller inget med ens riktiga inkomst att göra.

Min gissning är att man inte ska kunna ge bort dessa dagar till partnern med högre SGI och på så sätt få mer i FP än vad man har rätt till? Som sagt bara en gissning dock...

Om det är anledningen så borde det gå att reglera på annat vis. Jag kommer ju överlåta alla dagar förutom de som jag måste ta ut. Främst av anledningen att jag vill plugga i samma takt som nu men visst spelar pengarna in som en sekundär orsak.

Aha, det hade ju varit mkt smidigare för er del. Vi ska nog försöka få till ett möte med FK, både om detta och om havandeskapspenning parallellt med studier för min del.

Nej men ni förlorar liksom inget på det iaf.

60 SGI-dagar är öronmärkt åt vardera förälder och dessa kan man inte överlåta, så det spelar ingen roll huruvida lägstanivådagarna är låsta eller inte. Du skulle väl ta ut 60 dagar ?

Jodå, det stämmer. Planen från början var fler dagar för mig, ca 3,5 månad, men det hade varit väldigt dumt ekonomiskt sett. Beviljas jag inte CSN så kommer det bli problem eftersom jag då lär bli tvungen att ta ut fler dagar. Det är dock ngt som lär bli klart senast mars.

Jag hänger inte med på varför du inte skulle bli beviljad CSN ?

Ja om utgången ändras nu, dvs tanken var att ta ut fler fp-dagar så då förstår jag hur du ser på det som att ni förlorar på systemet. Men jag utgick från det du skrev själv om 60 dagar :)

Usch det är tufft med CSN ( pluggar själv ), speciellt när man har barn och är beroende av CSN :/

Lång historia som grundar sig på att jag var sjuk när en tenta skrevs (CSN beaktar inte sjukintyget) samt min skolas oförmåga att svara på frågor och göra som avtalat. Jag bör få besked från skolan inom två veckor.
Pga sjukdom på tentadagen fick jag inget studiemedel i höstas och därmed nollad SGI. Hade jag fått jobba som vanligt, ca 100 h/mån hade det funkat okej men företaget har gått sämre och jag har jobbat 20-50 h/mån.
Detta sammantaget gör mig otroligt trött på skolan, CSN och FK.

Jag ser att jag skrev slarvigt om fp-dagarna, sorry!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Jag kommer börja studera nu på Universitetet till hösten, och kommer precis fylla 31 vid starten. Utbildningen är 3 år. Jag och min...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Kiwifrukt
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 114
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka