gravid+ridning

Sv: gravid+ridning

Jag skulle vilja säga som många andra att det är otroligt individuellt. Jag har ridit hela mina graviditeter, vet många som gjort lika och många som inte ridit alls. Beror ju kanske på om man får problem undergraviditeten och på vilken typ av häst man har, jag har islandshästar och det har funkat ända fram till dagen barnen kom. Men dock så har jag bara ridit dom som jag vet inte blir rädd och dom jag känner, inte hoppat upp på okända hästar lr unghästar som jag annars gärna gör:P

Men jag tror det är nått man måste känna själv, min mamma är barnmorska och hon hade inget emot att jag red under graviditeterna så länga man har skallen med sig:)

Knapplån.
Intressant diskussion tycker jag och spännande att läsa om hur otroligt olika det är för alla :)
Själv jobbar jag som tränare och gör i sanningens namn inte mycket annat om dagarna än och rida och ja att sluta rida bara för att jag bli gravid känns långsökt, inte slutar ni väll jobba direkt när ni blir gravida? Sen får man kanske efter en tid delegera hästarna lite annorlunda, behöver ju inte hoppa upp på gröna unghästar i 7mån. Men jag hoppas jag när jag blir gravid får rida så länge de går, men som vissa av er skrivit kanske går de inte alls och då får jag avancera till något tråkigt istället, typ fodra fåren ;)

En av mina bästa vänner som också jobbar som tränare är i månad 7 nu och hon rider fortfarande runt 6hästar om dagen, betydligt färre än tidigare men hon klarar fortfarande av detta och om jag känner henne rätt sitter hon nog till häst några timmar innan förlossningen :)

Sen om man inte klarar av att rida så fine det är 9mån av ens liv, det ända som jag tror händer mer (om jag förstått mina mammavänner i tränarbranchen rätt) att om man inte rider mkt under graviditeten är det lättare att bli ängslig (änsligare blir man efter man fött barn, inte bara sig själv att tänka på) men man tappar en del av självförtroende och förtroende för alla hästar om man inte vidhåller ridningen på olika hästar hela tiden. Detta gäller säkerligen inte på alla men mkt vanligt när man rider nya hästar hela tiden.

//Petronella - som någon gång i framtiden när hon gjort klar ridinstruktörs och tränarexamen får tid att bli gravid :)

Jag red till 6,5-7e månaden, höll mig dock till min egen häst som jag känner och som är stabil.

Den enda skillnaden jag märkte var att jag gärna ville rida lätt eller stå i fältsits för att skumpandet framkallade sammandragningar på slutet.
Fler som kände det?

Så känner jag också, jag har väldigt svårt att sitta ner i trav och galopp, så det blir lättridning eller fältsits för mig med. Mitt största problem är dock att bäckenet inte orkar riktigt, så benen kompenserar omedvetet genom att "hålla mot", vilket i sin tur leder till mjölksyra i vaderna och fötterna. Fattar inte hur jag gör men antar att det måste vara något liknande, bara haft det problemet nu som gravid.

Det e som de andra säger, det finns inget riktigt bra svar på detta, det är så inviduellt.

Jag skulle snarare säga att så himla individuellt är det nog inte, och att just betona det där individuella genom att skriva/säga så, mystifierar graviditeter mer än nödvändigt.

I själva verket kommer ju barnet aldrig i sitt liv att vara mer skyddat än det är i magen. Resten av livet kommer det självt att ta alla sina smällar och slag, utan en stötdämpare i form av en gravid mamma mellan sig själv och yttervärlden.

De som undersökt riskerna vid ridning för gravida, visar rätt tydligt att de mycket sällsynta gånger då barnet skadas, är mamman riktigt rejält illa däran också. Det är inte så att mamman slår sig litegrann och barnet skadas allvarligt.

Sen om man blir rädd, får foglossning, tappar balansen pga magen etc så att det inte är roligt att rida, det är ju en annan fråga. Men för bebisen i magen är det sällan någon fara med ridning. Oavsett vad en del barnmorskor säger.

Hej!

Går i skaffabarn tankar, och funderar på hur det ligger till med att vara gravid och rida.
Har läst runt lite och det jag hittar är typ "att det inte är farligt att rida sålänge du inte ramlar av" Så min fundering är när bli det farligt att ramla av?
Då tänker jag på en "vanlig" avramling (ramla av kan ju vara farligt annars också, men syftar på när man bara åker i backen, sånt som händer ibland)

Hur länge vågar ni andra rida? Känner att jag kommer inte riskera nåt, fast jag är rutinerad osv. så finns fortfarande risken där för att åka av, händer ju inte ofta men det händer...

Jag är iofs väldigt försiktig av mig efter en del otäcka krascher, men jag skulle inte våga rida. Helt enkelt för att jag skulle vara rädd för att förlora barnet. En olycka kan alltid hända och risken torde väl vara större när man börjar bli mer otymplig. Hästar är ju underbara, men särskilt smarta är de ju inte och ingen häst är "säker".
Onödigt att riskera ett missfall som i framtiden dessutom kan göra att man får svårare att bli gravid igen. För sånt händer ju.
Sen vet jag inte hur jag skulle tänka om jag hade en egen häst som jag kände och litade på "till 100%"...men lite så tänker jag iaf.

Hej

Skulle nog säga att det beror väldigt mycket på hästen. Min sista gravidtet (länge sen nu) red jag fram till början av 9:e. Hästen jag red var ett sto. Krångligt och "trotsigt" normalt, men under hela graviditeten behandlade hon mig så varsamt:love: Jag är helt säker på att hon fattade att jag var gravid. Vi tog bar lugna skogsturer i skritt och trav, men det var jätteskönt. Så fort jag kom och skulle rida igen efter förlossningen var försiktigheten som bortblåst och hon tramsade på som vanligt.

Själv jobbar jag som tränare och gör i sanningens namn inte mycket annat om dagarna än och rida och ja att sluta rida bara för att jag bli gravid känns långsökt, inte slutar ni väll jobba direkt när ni blir gravida?

Måste bara säga att jag blir lite ledsen att läsa detta. Det är inte som att man alltid har ett val. Jag är nu gravid med mitt andra barn och har en egen häst. Inte trodde jag att jag skulle behöva sluta rida tidigt, men redan i v 18 fick jag onda sammandragningar och det var bara att sitta av. Det var en stor sorg för mig att inte kunna göra det jag ville.

och ja... vissa måste t.o.m sluta jobba direkt när de blir gravid.

/din_vante

Hej

Det är väldigt individuellt hur länge och mycket folk rider under graviditeten. För mig skiljde det sig också mycket mellan grav. 1 och grav. 2 (samma häst dock).

Under grav. 1 red jag fram till 6 dagar innan lillan föddes (tom 2 dagar före BF). Det kändes bra hela tiden. Jag planerade om ridningen en del för att anpassa mig efter mina förmågor, men det gick bra! Jag värmde ofta upp han på lina eftersom jag hade sådana problem med att rida lätt, så red jag lite kortare pass också eftersom jag vägde så mkt. När jag red ut så var det bara skritt eller lugn trav som gällde, då han har en förmåga att dra tvärnitar för läskiga streck och pinnar på marken...

Under grav. 2 fick jag sådana fruktansvärda foglossningar att jag slutade rida helt i 7:e månaden. Då kunde jag knappt gå. Kändes väldigt trist då jag räknat med att kunna rida hela grav ut... :cry:

Men hur som helst tycker jag att man ska göra vad som känns rätt och riktigt för sig själv!

Ha det gott!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 389
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
2 082
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden