gravid+ridning

monica89

Trådstartare
Hej!

Går i skaffabarn tankar, och funderar på hur det ligger till med att vara gravid och rida.
Har läst runt lite och det jag hittar är typ "att det inte är farligt att rida sålänge du inte ramlar av" Så min fundering är när bli det farligt att ramla av?
Då tänker jag på en "vanlig" avramling (ramla av kan ju vara farligt annars också, men syftar på när man bara åker i backen, sånt som händer ibland)

Hur länge vågar ni andra rida? Känner att jag kommer inte riskera nåt, fast jag är rutinerad osv. så finns fortfarande risken där för att åka av, händer ju inte ofta men det händer...

Sv: gravid+ridning

Det är väl som vanligt, ibland går det åt helvete om man ramlar av men det kan också gå jättebra.
Men om man inte har en väldigt orädd häst som sällan reagerar på något kan det ju anses som dumt att vara ute och rida.
Dessutom blir man ju stor och klumpig som gravid och då borde det vara svårare att hålla sig kvar om hästen hittar på satyg.

Nu har jag inte barn själv men många av mina vänner har och en del har ridit under graviditeten medan andra inte.
Har berott mkt på vad de har för häst och om de haft några krämpor.
En del kan inte rida om de får foglossning, medan en annan kompis tyckte det var lycka att skritta på hästen för det var enda gången det inte gjorde ont.
Ett par andra har kör sina hästar istället för att rida under graviditeten och det fungerade för dom.

Det finns så många faktorer att ta hänsyn till.
Men jag tror man känner när man väl är gravid om man vill/kan rida eller ej.

Jag red väldigt långt in med ca 2,5mån kvar till BF t.o.m. barbacka, men aldrig någon som friskförklarat mig heller :p

Jag tycker det har ju att göra med hur hästen är som du rider?? känner du den utan och innan (och JA det kan hända ändå, men chansen minskar)

Så det där känner man själv, en del får ju foglossning jätte tidigt och då kan man ju inte pga det medan andra (som typ jag) inte hade några större problem alls, än att få på strumpor och skor då dvs ;)

Som flera andra har sagt här - det beror på hur man mår tycker jag. Själv red jag till ungefär 7:e månaden. Sedan blev det bara inte av pga många anledningar. Jag valde att bara rida min säkra häst som jag känner sedan många år och att i vissa fall avstå saker som jag vet kan vara lite farligare - tex hoppning (min häst är extremt dålig på att hoppa).

Jag tror att det är väldiugt svårt att ge råd eftersom alla upplever situationen så olika - blir du gravid får du känna efter vad som passar dig.

Min dotte red tills det började synas att hon var gravid ca 4mån, hästen är ett ystert fullblod? En annan tjej i stallet som är i 7:e månaden nu, red i lördags, hästen snällt halvblod, men när det kom ett lågt pytte hinder över stigen så plötsligt istället för att kliva över så tog hästen ett jätte skutt rätt upp så tjejen lite rund och otymplig for i backen, landade på rygg slog i huvudet. Dom åkte in och kollade men det var ingen fara denna gång. Men jag tycker inte man ska rida alls när man är gravid, faror som man KAN undvika kan man väl försöka låta bli, finns andra faror som man kanske inte kan undvika men rida kan man låta bli, man hinner rida senare när man inte har en bebis i magen och "bara" riskerar skada sig själv, såå viktigt kan det inte vara att rida, man kan vänta.

Tänker likadant att man ska ju klara sig utan ridning de månaderna, men det känns ju i princip ofarligt första månaden. Är det så logiskt att när magen börjar puta ut så är det farligare att ramla av?

Som till typ 3 månaden tycker jag låter okey, sen har jag själv en känsla av att den dagen jag får veta att jag är gravid kommer jag bli så nojig så jag kommer inte våga rida ändå :)

Min dotte red tills det började synas att hon var gravid ca 4mån, hästen är ett ystert fullblod? En annan tjej i stallet som är i 7:e månaden nu, red i lördags, hästen snällt halvblod, men när det kom ett lågt pytte hinder över stigen så plötsligt istället för att kliva över så tog hästen ett jätte skutt rätt upp så tjejen lite rund och otymplig for i backen, landade på rygg slog i huvudet. Dom åkte in och kollade men det var ingen fara denna gång. Men jag tycker inte man ska rida alls när man är gravid, faror som man KAN undvika kan man väl försöka låta bli, finns andra faror som man kanske inte kan undvika men rida kan man låta bli, man hinner rida senare när man inte har en bebis i magen och "bara" riskerar skada sig själv, såå viktigt kan det inte vara att rida, man kan vänta.

Som jag menar hon du berätta om som ramlade av, hade hon landat på magen så antar jag att det hade gått illa? Hur tidigt är det helt enelt farligt att landa på magen?

Som jag menar hon du berätta om som ramlade av, hade hon landat på magen så antar jag att det hade gått illa? Hur tidigt är det helt enelt farligt att landa på magen?

Det finns INGET svar på det!

Det kan gå bra och det kan gå dåligt, det är så många fler faktorer än att bara ramla på magen som spelar roll!

Det e som de andra säger, det finns inget riktigt bra svar på detta, det är så inviduellt.

Jag slutade rida samma vecka som jag fick reda på att jag var gravid. Jag trodde att jag kunde rida ett bra tag in i graviditeten, men första gången som jag satte mig upp på min häst efter beskedet så var jag livrädd för min häst. Skumt. Jag har aldrig vart rädd för han innan, men det var ngt psykologiskt som gjorde att jag inte klarade av det, så jag beslutade att inte rida honom igen. Jag var bara i v 4.

Hej!

Går i skaffabarn tankar, och funderar på hur det ligger till med att vara gravid och rida.
Har läst runt lite och det jag hittar är typ "att det inte är farligt att rida sålänge du inte ramlar av" Så min fundering är när bli det farligt att ramla av?
Då tänker jag på en "vanlig" avramling (ramla av kan ju vara farligt annars också, men syftar på när man bara åker i backen, sånt som händer ibland)

Hur länge vågar ni andra rida? Känner att jag kommer inte riskera nåt, fast jag är rutinerad osv. så finns fortfarande risken där för att åka av, händer ju inte ofta men det händer...

Jag tror att man ska leva i stort sett som vanligt,göra det man känner för och låta bli allt annat.
Våga lita på din kropp och dess signaler,hur eller hur kan man ju ändå råka ut för något när man är gravid.Till exempel trilla ner från slindret som jag gjorde när jag var höggravid,men det gick bra som tur var. :grin:

Jag är gravid i nuläget och rider fortfarande i stort sett som vanligt, är i v 24. Jag har tagit till försiktighetsåtgärder som t ex att alltid rida med sällskap eftersom min häst då håller sig lugnare, kan annars vara lite skvättig.

Jag tänker rida tills kroppen säger ifrån, i nuläget är det det enda min kropp klarar av i motionsform bortsett från lite simning då jag har rätt mycket besvär med foglossning. Att promenera, cykla eller göra något annat är helt bortom vad jag fixar, och röra mig vill jag ju. Samma dag som jag känner mig osäker uppe på hästryggen eller känner att kroppen inte hänger med kommer jag att göra uppehåll.

Det är ju alltid en risk att rida, men som de andra har sagt, man känner sin häst och sina begränsningar. Jag skulle inte hoppa upp på en okänd häst nu eller sätta mig på någon av unghästarna, men min vars rörelsemönster jag kan känner jag mig trygg på.

Senast ändrad:

Kan inte tala av några egna erfarenheter eller tankar då jag aldrig kommer att bli gravid, men de vänner och bekanta som är/varit gravida har ridit fram till allt mellan sjätte månaden och någon vecka innan förlossningen.
En bekant ska föda om ungefär en månad och rider fortfarande på som vanligt.

Men sådant där har väl jättemycket att göra med hur nojig man själv är, vilken häst man har, hur kroppen mår etc., kan jag tänka mig. Vissa verkar ju få problem med kroppen redan tidigt i graviditeten.

När jag var gravid hade jag en väldigt snäll häst som jag verkligen planerat att rida så länge jag bara kunde, men redan runt vecka 16 eller nåt sånt, så började jag få riktigt ont i magen av ridningen, kunde inte ens trava, så det blev att låta bli. Men då jag gått en vecka över tiden sen så var jag så frustrerad att jag kämpade mig upp på hästen med stora magen och red ett kort pass i alla gångarter för att få fart på förlossningen. :D Det hjälpte inte... tog några dagar till innan han var redo att komma ut tydligen. :p Konstigt nog gjorde det inte ont i magen då alls!

Jag är gravid nu i vecka 34 och jag red sista passet för ett par veckor sen då barnmorskan sa att jag borde låta bli då jag kan få ont eftersom bäbis ligger väldigt långt ner redan. Red min gamla trotjänare då, han var inte lugn av sig med jag kände honom så väl så jag kände mig trygg på hans rygg.

Unghästen slutade jag rida vid nyår. Det vågar jag inte riskera. Då var jag väl i vecka 21 ungefär.

Man känner själv om det känns bra eller inte att rida, men lyssna på din kropp och så fort du tänker för mycket på att det kan hända en massa saker är det lika bra att lägga ner. Man kan göra andra saker med sin häst. Promenera, longera, köra, pyssla med mm :)

Bebisen ligger ganska skyddad, så det troliga är snarare att du själv slår dig, än att bebisen gör det. Om bebisen blir skadad, så är du själv förmodligen färdig för sjukhuset och lite till, alltså rätt allvarligt skadad. (detta enligt en akutsköterska, som sett en del olycksfall med gravida) Bebisen är mycket bättre skyddad än du själv.

Det är klart, får du en redig spark rätt på livmodern är det förståss inte bra för bebisen, men i det läget har du förmodligen själv rätt allvarliga inre skador också. Men det är ju en extremt ovanlig typ av olycka, i alla fall som resultat av en avramling, få hästar sparkar ju efter ryttaren med full kraft på det sättet. Då är det nog farligare att hantera hästar från marken än att rida, större risk att få en spark i magen då.

Barnmorskor och sjukgymnaster jag har pratat med har inte avrått från ridning, utan tyckt att rid du så länge det funkar. Det är ju trots allt också bra om man kan hålla igång fysiskt under graviditeten, så av den anledningen är det inte alls dåligt att rida, det förebygger ryggproblem, t ex.

Däremot är min erfarenhet att man slår sig mycket mer om man ramlar av när man är gravid (kanske inte precis i början, men vid fyra månader och framåt, allrahelst om man har foglossning också). Man ramlar klumpigare och tål smällen sämre, får mer ont efteråt. Så av den anledningen blev jag lite rädd att ramla av andra halvan av graviditeten, för att jag visste att det skulle göra så :devil: ont ifall jag gjorde det.

Jag red tills det gjorde för ont att rida (sammandragningar + foglossningssmärtor), plus att när magen blev för tung så fick jag dålig balans i hoppningen. Det blev helt enkelt mindre och mindre jag kunde göra - sitta ner i trav och galopp gjorde ont, hoppa blev för obalanserat, jag kunde bara rida hästar med extremt mjuk gång, osv. Tror jag red fram till sjätte månaden, ungefär. Det gjorde väl inga underverk för foglossningen (som ärligt talat blev bättre när jag la av med ridningen), men däremot var jag efteråt glad att jag ändå red så länge, det gjorde att uppehållet inte blev så långt tills jag kunde rida igen.

Under min första graviditet red jag tills v34. Då hade barnets huvud fixerats, och det var sjukt obekvämt att rida med ett huvud mellan benen. (Kändes det som.) Jag hade rätt mycket foglossningar och klarade inte att stå i stigbyglarna, eller knappt att stå överhuvudtaget för den delen. Att rida var i princip det jag klarade, men bara nedsittning och bara samlad trav och galopp+fri skritt. Det blev mycket piaff ... Jag satt både upp och av via pall och red enbart mina egna två hästar.

Vid nästa graviditet låg jag först däckad av illamående. När illamåendet gick över skulle jag prova att rida. Efter 10 minuter i skritt hade jag så ont i fogarna att jag knappt kunde sitta av, så den graviditeten red jag sammanlagt tio minuter, det gick helt enkelt inte.

Jag red hela graviditeten med undantag för kräkmånaderna då jag inte ens kom upp ur soffan.

De barnmorskor jag pratat med sade hela tiden att jag skulle rida sålänge det kändes bra, och eftersom jag fick ont av att gå 100 meter (foglossning) men inte av att rida så red jag ända fram till förlossningen.
Men jag blev inte så stor och klumpig under min graviditet, och magen satt högt. Upplevde aldrig att balansen förändrades heller, däremot styrkan i kroppen.

Lyssna på din kropp och ge dig inte ut på okända eller hispiga hästar är mitt råd :)

men bara nedsittning och bara samlad trav och galopp+fri skritt. Det blev mycket piaff ... Jag satt både upp och av via pall och red enbart mina egna två hästar.

Och jag kan/kunde absolut inte göra som den här användaren. Jag har varit beroende av stigbyglar i trav och galopp för att kunna avlasta fogarna som jag haft ont i sen vecka 12 i bägge graviditeterna.
Första graviditeten red jag typ varannan dag fram till vecka 35, då kändes det inte ok längre, det var obehagligt lixom.
Den här gången har det inte ens funkat utan obehag i skritten ett bra tag och jag är i vecka 35 nu.
Jag har turen som kan köra min häst istället och sen har jag fått lite ridhjälp.

Jag har aldrig känt mej osäker på min häst, vi har haft varandra sen 9 år tillbaka men jag har inte velat rida andras hästar när jag varit gravid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 389
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
2 082
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar