gravid och hästägare...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Z

Zuzz

..så nu var det min tur. Vid 34 års ålder väntar jag mitt första barn. måste väl erkänna att barn inte stått högst upp på prioriteringslistan, men blev gravid och nu är jag i 7 e månaden. Har ett förhållande med en man sedan 3 1/2 år tillbaka, som är stormigt emellanåt. Mest har det handlat om ekonomi..jag har alltid jobbat mkt, flera jobb samtidigt, för att kunna driva runt mitt hästintresse. Han är heltidspappa och skild. Min förra häst dog hastigt och oväntat i somras och i samma vecka fick jag reda på att jag var gravid. Trots detta, och trots min killes protester, gick jag och köpte en ny häst..känner inte att jag kan leva utan hästar.
Men nu är det jobbigt. Jobbar halvtid på grund av Ischias/graviditetsdepression och kan inte heller jobba extra på helgerna, vilket har inneburit att jag inte längre kan dra runt häst, bil och långa resor samt boendekostnader (flyttat in hos min kille). Trodde verkligen att jag skulle kunna klara detta, trots alla varningar, men varje månad är en kamp. Nu börjar jag bli riktigt stor dessutom och känner att stalljobbet börjar bli tungt. Har verkligen försökt få hjälp med hästen, medryttare och fodervärd, men bor så "fel" att ingen visat intresse.

Orkar man mocka och greja fram till förlossningen? Har man överhuvudtaget tid/ork/fysisk möjlighet att ha häst efter barnet är fött? Jag börjar tvivla...
Hästen och den sociala gemenskapen i stallet betyder ALLT för mig just nu..flyttat till pojkvännen och har numera långt till vänner och familj. Kommer ju dessutom också vara utan den viktiga gemenskapen på arbetsplatsen snart.

Känner mig ensam och orolig. Dels inför att bli mamma och dels för att behöva kanske sälja min häst (vill inte!) som betyder så mkt för mig. Har hållit på med hästar sedan 5 års ålder..

Hur har ni löst det? Kan tilläga att min pojkvän INTE kommer mocka etc hos hästen..inte ens under pistolhot.

Sv: gravid och hästägare...

Jag har en väninna som hade en sambo som resonerade som din, och hon fixade allt med hästen ända fram tills förlossningen (mocka, hämta hö, spån osv). De bor fortfarande ihop, har nu 2 barn, och han är lika ointresserad än. Med det vill jag säga att det GÅR, men det har inte varit lätt för henne.
Om du sänker kraven på din hästhållning, inser att hästen inte kan få samma uppmärksamhet vad gäller ompyssling och ridning, så kommer du fixa det galant. Det är svårt att tänka sig innan barnet kommit, men när det väl är fött så kommer du ha mycket annat att tänka på så hästen kommer automatiskt att få bli nr. 2. Bara hästen får sitt basala, så kommer det säkert ordna sig med både dig och hästen :)

Jag har kvar min ena ridhäst och har köpt en ponny som sällskap till den. Hade hemska foglossningar och slutade rida i v. 20. Nu när dottern är 6 månader så rider jag mellan 1-4 dagar i veckan, beroende på när jag har möjlighet av olika anledningar. Hästen går på halvfart, men får omvårdnad som vanligt. Det är lite tråkigt, men det är så det är just nu och ett tag framöver.

Förstår att du oroar dig över situationen, men mitt råd är att sänka dina förväntningar och krav på att hästen fortfarande ska få samma tid av dig, det kommer den inte få men den överlever!

Att bli mamma är stort, och du skriver att ditt sociala finns i stallet. Det kommer fortfarande att finnas när du fått barn, ta med bebisen! :) Sen finns det många mammagrupper att gå med i när du fått barn. Dels från bvc´s sida, men även annat. Tex babysim, babysång, babymassage osv. Du kommer säkert hitta nån trevlig mamma att umgås mer med! Varför inte nån som också är hästintresserad? :) Ni kanske kan hjälpas åt att passa varandras barn när ni är i stallet? Det finns massor av hästtjejer som skaffar barn, titta på olika barnsidor på internet t.ex

www.alltforforaldrar.com

Det är en jättebra sida med olika ankomstgrupper där man träffar mammor i samma situation som man själv.

Lycka till!!!

TACK. Vad glad jag blir av ditt svar..gav mig hopp igen. Givetvis förstår jag att hästen kommer få mindre tid, får den redan, men vill bara kunna behålla den. Ekonomin är i botten just nu.
Ska kämpa på.

/S

Det är olika hur mycket man orkar till slutet. Jag fixade så att mina hästar gick på bete (mycket bra lösning) eller ha den på lösdrift om det går. Då kan du rida/longera osv när det passar dig, men behöver inte vara där och mocka och fodra.
För mig har det funkat utmärkt att ha hästar och bäbis. Man kan ta med dem till stallet och fixa med allt där. Min son har funkat utmärkt, jag har tom ridit medan han sovit i vagnen och haft honom bredvid paddocken eller i ridhuset. Nu är han större och det går inte lika lätt men han kan fortfarande vara med vid mockning osv även om han tycker att det är lite tråkigt.
Kolla ordentligt (men det antar jag att du gjort) om någon kan hjälpa dig överhuvudtaget att mocka och fodra någongång, kanske rida lite. Någon som vill rida med en kompis och som kan låna din häst? Även om du inte får medryttare som betalar så är ju all hjälp välkommen.
Jag hoppas att du inte ska behöva sälja hästen, och förtvivla inte ännu! Jag tyckte att det var MYCKET lättare att ha barn än jag föreställt mig!! Och det går jättebra att ha häst och småbarn, bara man inte krånglar till allt utan låter det ta den tid det tar. Lycka till!!!

Jag satte inte min fot i stallet förrän barnen (fick tvillingar) var 2 mån, hade inte tid och ork för det. Men då hade jag ingen egen häst utan hade tillgång till bekantas hästar samt rätt att rida hästarna på den ridskolan jag jobbade på.
Men sedan tog jag upp hästeriet igen. Hade jag fått barn/varit hästägare idag så hade jag nog försökt ha fodervärd åt hästen de första 2-3 månaderna.

Det går. Jag har 10 hästar hemma just nu och 4 barn. Min man är måttligt intresserad men ställer snällt upp och tar sin andel av barnen när han kommer hem från jobbet. Har haft jobbiga foglossningar så jag fick sluta rida tidigt med sista barnet men däremot så var jag på benen och istallet dagen efter förlossningen. Mocka och fodra samt släppa ut alla djuren var lite tufft de sista veckorna men det gick, lite långsammare än vanligt. I början så har jag måttingarna med mig i stallet i vagn. Lite skrik dör de inte av medan man tar in hästen/hästarna. Det blir värre när de börjar gå. Min 2 åring kan INTE vara med i stallet utan att gå iväg. Han går dessutom långt iväg och vi har en trafikerad väg en liten bit bort.
På kvällarna så tar min man de två yngsta så fort jag ammat så jag och de 2 äldsta kan åka upp och rida tillsammans.
Se bara till att din sambo förstår att du måste få åka iväg själv på kvällarna i bland. Mockning och long kan du fixa dagtid medan bebin sover i vagnen. Dessutom så är det bådas barn som du är hemma för. Alltså så är det för bådas skull som du går ner i lön! Han får skjuta till det som fattas iallafall när det gäller boende kostnaden. Det är hans barn med - eller hur!

Låna ut hästen en tid kanske..........så det blir lite lättare ett tag kanske!!! kan ju stå kvar i närheten av dig så du ändå "kan ha tillgång" till hästen.....

Lycka till!

Är lite i samma situation som du.. 35 år oplanerad grav i v 32. Hade precis köpt en ny 7 årig val som var hur fin som hellst. Fick lite panik först och blev jättedeppig :crazy: Men nu känns det helt ok att vara gravid, riktigt roligt tom. Fick för mig att jag skulle låna ut hästen ett tag, men det löste sig till det bästa: En kompis till mig som är jätteduktig blev lite kär i min häst :love: (ja vem är inte det, han är bara så fin). Hon började rida redan för någon månad sedan pga sammandragningar som jag fick o vågade inte fortsätta rida.
Kompisen började o tävla o det har gått kanon (vinst i La4 med 78%, kan bara inte låta bli att skryta lite..).
Det har känts bra att låna ut hästen till henne eftersom jag inte mått riktigt bra, har jobbat 50% pga magkatarr o trötthet, så har inte känt att jag orkat med stallet så mkt. Men ekonomin är ju inte riktigt lysande just nu. Har fortsatt att betala allt för hästen för att kunna behålla honom hemma o slippa låna bort honom till någon jag inte känner. Hoppas på att kunna ta vid där kompisen slutar när jag är "klar"...
Hoppas det löser sig för dig, livet går ju vidare som "vanligt" :o efter vi "fölat" (även om det känns som att jag aldrig ska bli av med magen..)

Tycker nog lite synd om dig.Jag skulle nog ha hittat en mer mogen kille att bli gravid med..Jag vet att det låter hårt men om du mår dåligt några dagar måste han förstå att din häst inte bara kan stå där med omockad box.Jag menar, om du bär hans barn är väl det minsta han kan göra att hjälpa dig? :crazy:

Hej,

Tack för era svar!
Behöver verkligen stöd och uppmuntran...tidigarenär jag bodde själv och närmare mina vänner kände jag mig mindre beroende och sårbar - starkare. Nu är jag gravid, långt från vänner och familj och ekonomin körd i botten. Man är inte så kaxig längre :smirk:
Jag ska KÄMPA. Tycker så oerhört mkt om mitt lilla (nåja 168 cm), busiga sto. Känns som om det är hästen jag väntat på..
Tyvärr har jag inte lyckats få tag i ngn hjälp mer än min medryttare, som max kan rida två dgr i veckan. Är så orolig att jag ska få hemska foglossningar, svår förlossning osv. Vem ska ta hand om pållan då?
Går hos psykolog en gång i veckan nu, och hon är jätteduktig. Råder mig dessutom att behålla hästen, hon säger att det är viktigt att ha ngt "eget" intresse speciellt som det är det enda som gör mig glad just nu. Dessutom ska beslutet att sälja hästen vara mitt, dvs jag ska själv komma fram till det isåfall..inte tvingas genom min situation, dvs graviditeten.
Byta pojkvän..tja, har funderat på det. Vi bråkar mkt och alltid är det "hästjäveln" som i återkommer till. Men var hittar man förstående män? Vet inte hur många förhållanden jag sett gå i kras bland mina kvinnliga hästvänner..är det inte ekonomin, så är det timmarna i stallet männen klagar på. SUCK.

/S

Jag får lite ont i magen när jag läser att ni bråkar mycket och att det dessutom handlar om hästen.
Vill inte din sambo att du ska må bra? Är inte det en grundförutsättning i ett förhållande? Att man vill varandras bästa? Om han gnäller på att du håller på för mycket med hästen nu, dvs han får för lite tid? Hur ska det då bli när det är en till som tar av din tid och han således får än mindre uppmärksamhet från dig?

Jag tycker absolut att du ska behålla hästen om det känns rätt för dig.

Själv har jag inte haft egen häst men jag har hållit på med hästar genom båda mina graviditeter trots svår foglossning. Jag har dock haft lyxen med folk runt om mig som brytt sig om och hjälpt till.

Jag tycker du ska ta dig en pratstund med sambon, inte irriterat elelr argt utan bara lugnt och sakligt redogöra för dina känslor inför detta, samt även försöka förklara varför detta med häst är så viktigt för dig och berätta hur ledsen du blir över att han inte kan förstå och respektera det.

Min sambo klagar på mkt men skulle han en gång klaga på mina hästar vet han att han åker :devil:

Har alltid gjort klart för mina pojkvänner att det är hästarna som kommer i första hand för mig, det är mina ögonstenar å mina barn.
Jag kommer aldrig att göra mig av med mina hästar för att ngn annan vill det. :mad:

Jag vet att det är svårt att tro men det finns faktiskt bra killar oxå.Såna som ställer upp å inte lämnar en ensam med all ångest.
Tänk över din framtid, tänk inte att du måste göra på ett speciellt sätt för att alla andra tycker det är bäst eller för att det verkar lämpligast.

Du förtjänar ngn som bryr sig om dig å delar ditt liv.Hoppas det löser sig!

Kan du inte låna ut hästen nu först då? En fodervärd tex som finns kvar i stallet.. det måste väl finnas NÅTT intresse?! Det fanns det ju tom på min gamla skrutt tant!

Har två hästar, och ett barn :bump: .
anser lite att glädjen med hästarna försvunnit lite, just därför att jag tycker att de numer utger mest stress, man måste skynda sig för att hinna med allt hela tiden, ridturer är lyx, MEN en lyx som jag INTE vill på något sätt vara utan, för väl ute är det ju härligt.
Allt beror ju på hur man är som person och hur pappan är.
Tycker att det är trist att du har en kille som inte accepterar dina hästar, även om min man inte älskar mina direkt, har han trots sin allergi för dem mockat osv om jag varit sjuk osv (när det krisar så att säga) och han hjälper, under en djup suck, till med att ge dem lunchhö nån dag i veckan osv.
Tycker att du ska ta en snack med din sambo om hur viktig hästarna är för dig, det fick jag och min man göra efter att vi fått barn, hade varit lättare att verkligen pratat ut om det före...
Om hästarna är en del av dig så MÅSTE han acceptera det för att det ska funka, och i det hänger det också med att han kommer att få vara med sitt barn själv när du åker till hästen, varje dag i stort sett, låter kanske lite "löjligt" och borde vara självklart, men på nått sätt tycker jag många är som så att de har gärna barnet, men inte om den andra ska iväg på någon typ av hobby... :smirk:

Nog om det.
Om jag vore du skulle jag söka med ljus och lykta efter hjälp, om du står i ett stall med flera personer i kanske de känner någon som är sugen på att hjälpa till lite!!!
Om du orkar mocka eller inte beror ju helt på hur du kommer att må!!!
Mitt eget intresse precis efter förlossningen ska i ärlighetens namn sägas, var inte hästarna, sket i dom då... inte för att jag kunde göra det, men min mamma var en oerhörd hjälp för mig sista veckorna innan och första veckorna efter (och även nu när hon är barnvakt och fortfarande hjälper mig med in och utsläpp :love: ).

Allt beror på hur gärna du vill tror jag och hur mycket du vill offra!!!
Men SJÄLVKLART kan man både vara mamma och hästägare!!!

Lite hårddraget kan man ju resonera som så att om du inte var gravid skulle du inte ha några problem att vare sig ta hand om häst eller betala för den. Förutsatt att din kille också vill ha barn (antar att han vill det) så borde han faktsikt dra sitt strå till stacken för att det ska vara möjligt att genomföra. Han behöver ju inte offra vare sig kropp, tid eller själ (dvs hästen...) för att få ett barn, bara du? Känns inte rättvist för mig.

Jag har en sådan tur att min syster har häst i samma stall som jag och tog hand om min plutt de två första månaderna med sista barnet. Annars hade min sambo garanterat fått ställa upp, det hade han inte kommit ifrån.
Så om din sambo inte vill ställa upp och hjälpa dig, då får du väl betala någon för att göra jobbet och så delar ni på den kostnaden.
Det är inte alls omöjligt att ha både häst och barn, efteråt tror jag att det tom kan vara bra; man kommer iväg ett tag själv och pappan är "tvungen" att klara barnet alldeles själv. Men jag tror att det kanske inte är ditt största problem egentligen?

Jag fick barn för 10 månader sen drygt och red tills två veckor innan samt började igen drygt 6-8 veckor efter. (efter återbesöket) Jag gjorde även de vanliga stallsysslorna oxå. till viss del får man väl säga inga tunga lyft förstås. Men jag tror inte du behöver oroa dig. Givetvis är det olika från person till person men kroppen säger ju själv ifrån när den inte orkar och vill man så går det. Hävdar det till jag upplever motsatsen. Men lite hjälp är givetvis aldrig fel. Lycka till!

svar till bubbla och chrysler

det kanske inte alltid är så lätt att tvinga en ointresserad människa att vara i stallet. jag vet inte hur du har men jag har barn och ointresserad pojkvän och han skulle aldrig sätta sin fot i bajsen. skulle jag inte klara att ha kvar min häst själv så får jag ju sälja han ska ju inte bli drabbad för att jag skaffade häst en gång eller?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: svar till bubbla och chrysler

sprund skrev:
skulle jag inte klara att ha kvar min häst själv så får jag ju sälja han ska ju inte bli drabbad för att jag skaffade häst en gång eller?

Så kan jag inte se det.

Han har valt dig, som du är, med dina intressen. Han behöver inte dela dem, men respektera både dem och dig.

Om du sedan bär HANS barn och därför inte kan göra det ena och det andra när du är gravid så kan han ju inte avlasta dig med barnbärandet, utan då får ju han hjälpa dig med det ena och det andra istället om han ska vara delaktig i graviditeten.

DU ska väl inte bli drabbad för att han skaffar ett barn med dig eller? ;)

Sv: svar till bubbla och chrysler

Jag vet inte om jag håller med dig, Silverkedjan. Zuzz skriver att ekonomin är "körd i botten" och det påverkar givetvis båda parterna i ett förhållande.

Jag tycker nog att man skall kunna ha häst och att pojkvännen bör kunna acceptera det, men om det är på bekostnad av ekonomin?

Har man inte råd att ha häst, så tycker inte jag att man skall ha häst. Kanske är pojkvännen en stövel alldeles oavsett ekonomin, men jag tror att det är lätt hänt att hästen blir syndabocken så snart man bråkar om ekonomin. Tyvärr bråkar man om ekonomin när den är dålig, istället för att ha gjort en bra budget när den var god... :crazy:

Nu var det ju iofs sprund jag svarade ;)

Har man gemensam ekonomi får man stå för det man gått med på. Annars om den är delad är det ju Zuzz som har problem. I och med att hon är gravid och i alla fall först mammaledig får hon ju lägre inkomst - för att bära HANS barn. Då borde han rimligen kompensera henne för detta.

Jag kan inte se att någon som inte hjälper till ens under pistolhot med något som partnern inte orkar för att hon är gravid är mogen att skaffa barn. Ojojoj säger jag bara, det kommer att bli betydligt mer arbete/bajs för den latmasken än lite mockande när bebin väl är ute.

Eller tänker han inte byta blöja ens under pistolhot heller :confused:

Men han gick inte med på att skaffa en ny häst? Usch det är sent och jag orkar inte bråka... Jag tycker bara att det blir fel när man pratar om att det är din "rättighet" att ha häst.

Om bara hästen kan få en att må bra, då kanske man skulle söka hjälp. Jag hävdar fortfarande att man bara skall ha häst om ekonomin tillåter det.

/Priffe hästlös och ganska lycklig ändå

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 896
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar