Gravid och har häst..

EgoGirl

Trådstartare
Antar att jag inte är den enda här på buke som är gravid och även hästägare.

Tänkte rida så länge det bara går in i det sista. Hur skulle jag kunna hålla mig?
Men hur har ni löst det första tiden när ni fått era barn?
Har det varit upp i sadeln så fort som möjligt eller har ni låtit det väntat?

Jag har lite smått ångest och dåligt samvete för min häst. Att ge honom sommarvila är inte att tänka på. Då slår det runt i skallen på honom.

Jag misstänker att det tar dit att ställa om sig och förstå att man är förälder och inte bara har hästen som sitt barn.

Just nu lutar det åt att jag ska låna ut honom ett par månader i sommar åt vänner till familjen. Deras 14 åriga dotter rider och tävlar honom i dagsläget. De har skog i anslutning till hustomten samt uteboxar. Det skulle bli ett perfekt "bete" för honom samtidigt som han får komma ifrån sin tråkiga hage ett tag!

Inget är helt bestämt än så därför vill jag veta hur ni har löst det. Lite andra tänk och tips jag skulle kunna utnyttja ifall jag får ha honom hemma hela sommaren :idea:

Sv: Gravid och har häst..

Har du möjlighet att låna ut hästen så gör det!

Först och främst så behöver antagligen din kropp "läka ihop" efter födseln. Har flera kollegor/kompisar som upplevt att de haft ont/känt obehag eller bara ändrat sig i kroppen och inte kunnat rida på ett antal månader efter medans andra utan problem tävlat efter redan en månad...Det måste vara väldigt individuellt hur fort och på vilken nivå man kan börja rida...

Ser man till tid och bebis så behöver du förmodligen koncentrera dig på bebis 100% i början, är ju en rätt stor omställning för dig och troligen svårt att lämna bebis till pappan alltför långa stunder.

Har du hästen utlånad kan du ju testa dig fram (tips att du gör upp om det i förväg dock) och kankse börja med att jobba häst på marken, testa att skritta/rida lite efter/före den andra ryttaren eller på ta skrittpromenader på vilodagar. Då hinner du vänja din kropp vid ridningen igen och kan testa hur det funkar att lämna bebis till någon annan etc.

din plan att låna ut är nog bra, annars är medryttare av något slag också ett alternativ att fundera på.

Jag har egentligen inte varit igång med min ridning ordentligt sen första barnet kom, men när jag satt upp i sadeln ca 2 månader efter att ettan föddes så insåg jag snabbt att jag var så instabil i bäckenfogarna fortfarande så det var inte ens lönt att försöka rida. Jag väntade ytterligare några månader innan nästa försök.

Låter väl som en bra plan? För mig funkade en lång sommarvila fint (fick barn i början av juli), hade nog rent fysiskt kunnat jobba dem på töm och lina rätt omgående och rida efter kanske 3 veckor men eftersom det är så mycket nytt var det skönt att "slippa" tänka på hästarna en stund!

Jag har valt att inte rida alls i princip. Beror delvis på att jag har varit extremt trött + massor av annat som påverkat utifrån som gjort att jag helt enkelt inte orkat. Till råga på allt litar jag inte riktigt på mig själv som ryttare heller och jag har längtat så länge efter det här barnet och graviditeten varar ju inte för evigt så jag tar det säkra före det osäkra...
Gäller inte bara ridningen. Har aldrig kört bil så lugnt i hela mitt liv.

Men jag har hittat en medryttare som älskar hästen och som älskar den. Jag har ridit ett par gånger och jag längtar såå mycket efter att kunna köra på som vanligt igen.

Jag har lite samma funderingar som du. Slutade rida i v 30 när jag började känna av fogarna vid ridning. Nu går båda grabbarna mest i hagen, tricktränar och promenerar endel men ingen ridning. Funderade lite på att låna ut åtminstone den ena men kom fram till att jag är alldeles för egoistisk för att låna ut mina älsklingar så för dem blir det vila tílls jag är igång igen. Att låna ut båda skulle jag aldrig göra, tror jag kommer behöva hästarna för att få en paus i hela mammagrejen och få lite egentid ibland.

Jag är i v34 och rider ännu, dock inte dagligen utan kombinerar med promenader och longering. Kommer rida så länge det känns bra!

Har folk som kommer ta hand om hästen när jag är på BB och någon vecka efter, sedan kommer jag ta honom själv. Har räknat med att han får vila 2-3 månader.

Jag har totalt struntat i det dåliga samvetet. Första tiden efter barnet red jag rätt friskt plus att jag tömkörde mycket i början. Och även i slutet av graviditeten.

Sen köpte vi gård och flyttade och sedan dess har jag inte hunnit med. Började jobba dessutom när barnet var 7 månader.

Nu har min häst en kul hage och kuliga kompisar så det går ingen nöd på henne även om hon står och trånar efter mig vid grinden när jag bara är där för att mocka.

Var sak har sin tid.

Har du möjlighet att lösa det med utlåningen så är det ju bra, eller medryttare som du fått förslag på. Jag har en inte så rolig häst så medryttare är svårt att hitta.

Jag har fått ge upp ridningen pga komplikationer under och efter förlossningen.

Med första barnet fick jag dra ner på ridningen pga fogarna. "Red" sista gången 10 dagar innan han föddes. Hade 2 medryttare som hjälpte mig men min häst är svår, ena tjejen slutade strax före förlossningen och sen fick den andra mkt i skolan. Så efter 2 veckor började jag rida 5 dagar i veckan.
Det dåliga samvetet satte sina spår och spädde på min förlossningsdepression som också var anledningen att jag lånade ut hästen på foder i ½ år.

Med andra barnet fick hästen en vila när jag var runt v.20 då hon behandlades. Sen när jag ridit igång henne så fick jag sånna samandragningar efter ett pass i ridhuset, skritt och 4 varv i trav! Att jag låg på förlossningen i 8 timmar, blev sjukskriven resten av graviditeten och fick absolut inte rida!
Då lånade jag ut min häst till en vän, tanken var att hon skulle ha henne i flera år men då hon gick isär med sin man så kom hästen hem igen när dottern var 3 månader (om jag minns rätt)
Löste det med att ställa henne på helinackordering så jag bara behövde åka dit och rida.

Jag och min man har varit hemma tillsammans båda två i 9 månader. Dottern var en varannan-3e timme ammare så jag ammade - red - ammade. Åkte jag och träna så fick jag ta med henne eller parkera bil och släp utanför och springa in och amma.
Det var först när hon närmade sig 8 månader som det började fungera helt problemfritt att jag var borta en hel dag i stallet.

Grattis för det första :)

jag väntade tvillingar för 2 år sen, fick problem rätt tidigt och lämnade ut min häst på foder, stort misstag... hade kontrakt på minst ett år, fick hem honom helt plötsligt efter knappt halva tiden, då var barnen 2 månader.
Han gick ut på bete direkt, sen red jag kanske 2 ggr i veckan, barnen gillade INTE att vara i stallet :p men sambon och svärmor samt min mamma tog dom ofta så jag skulle få lite egen tid med kusen.
Då stod jag kollektivt, men det var ohållbart i längden, så jag flyttade tillbaka till mitt gamla stall med helinackordering, gjorde allt SÅÅÅ mkt enklare.
Men om du har honom hemma, tömkör istället för rid, bra för hästen och dig :)
Hoppas du hittar en hållbar och bra lösning för er alla :)

Först och främst grattis!

Kan bara säga det att jag är så tacksam över att min mamma och sambons syster helt tog över hästarna en månad innan och en månad efter förlossningen. Jag behövde inte tänka på hästarna alls, utan bara vara hemma, ta hand om mig själv, min kropp och sedan om bebisen när han kom ut! Jag behövde det verkligen.

Jag red heller inte på tre månader efter förlossningen, jag hade varken motivation eller ork och hästarna fick stå en hel del, sambons syster red litegrann under sommaren.
Hade jag haft möjlighet att lämna iväg så som du verkar ha, så hade jag definitivt gjort det =)

Behövs det verkligen ytterligare en tråd på detta väldigt genomdiskuterade ämne? Kan moderator nåla en eller ett par trådar på temat så att inte samma fråga behöver stötas och blötas hela tiden?

Tack så jättemycket alla.

På ett sett känns det fel att låna ut, enda anledningen jag kan komma på är att jag inte kan gå och pussa på honom om jag känner för det. Utan han kommer vara 2-3 mil bort. Som egentligen inte är någon fara. Men han är ju som mitt barn :)

Tömkör och tränar annat från marken redan nu. Har jag även gjort så länge jag ägt honom. Hela familjen är hästnördar så hjälp finns på hemmaplan. Min lillebror rider mer än gärna i sommar eftersom hans häst kommer vara på bete =)

Tjejen jag kommer låna ut till är helt rätt. Hästen älskar henne och hon honom. Har även en annan medryttare som är guldvärd. Vet att båda vill sköta om honom även om han blir kvar hemma i sitt vanliga stall. Men tanken känns mer lockande med att låta honom gå i en stooor skogshage och utöva sitt bäversinne på alla träd :grin:

Känner mig lite lugnare med era tips och råd!

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 806
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej, Är gravid med mitt första barn och har en fyraårig ridhäst. Än så länge kan jag rida som jag önskar och framöver när jag blir...
2
Svar
24
· Visningar
2 966
Senast: ygenda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar