Gravid/bebis + häst?

Nemo

Trådstartare
Jag behöver lite råd från er kloka på buke!

Hur har ni gjort med graviditet + hästägandet? Jag har ju då kärat ner mig i en fjordhäst som är till salu, till lättare träning och skogsridning, men är gravid just nu (bebis till våren), så känns egentligen ganska osmart att skaffa häst nu! Har eget stall 200m från huset, tanken är att det i så fall ska bli lösdrift till hösten.
Det känns som om det vore så skönt att få fortsätta med sitt intresse efter några års uppehåll, men ni som har lite koll, vad tror ni om detta? Det skulle ju i så fall bli lite egentid, vilket säkert vore nyttigt, samtidigt som det känns själviskt mot bebisen att tänka så... Har ni några bra råd?

Sv: Gravid/bebis + häst?

Jag hade hästar innan jag blev gravid. Red ganska långt in i graviditeten (när jag inte mådde illa), under den sista månaden innan bebis kom och den första efter bebis kommit (samanlagt 2 månader) hade jag en medryttare som hjälpte mig med hästarna. Även om jag själv red lite när jag fick lust, men det var små lugna runder.

Efter bebis kommit gick det bra att rida lite när hon sov middag och dyl. Under vår-sommar kan man ju rida på kvällen när pappa tar över bebisen.

Jag har mina hästar på lösdrift så det var inte så mkt bry med insläpp utsläpp eller mockning så spara de lyften.

Vill du ha hästen så slå till, kan ju vara bra att lära känna varandra från marken också när det blir jobbigt att rida.

Jag fick kejsarsnitt, men kunde rida lite redan 2 veckor efter det.

Jag fick min son i Januari iår och jag har stått med 6-8 hästar genom hela graviditeten... Nu är dom flesta unghästar och avelsston men jag har en 5-åring jag ridit på samt ett sto som tävlats upp till 1,20 fram till slutet av november (inte av mig, men jag har ridit henne hemma till och ifrån) och det har gått bra. Jag fick givetvis hjälp i stallet, speciellt i slutet av graviditeten. Jag mådde illa fram tills förlossningen, hade problem med foglossningar och fick havandeskapsförgiftning så blev igångsatt lite tidigare. Fick till slut bli ett kejsarsnitt och 1 vecka efter förlossningen fick jag operera bort gallblåsan. Men var uppe och skrittade 2 veckor efter operationen, dvs 3 veckor efter kejsarsnittet och jag hade nog kunnat rida ordentligt nu, 4 veckor efter förlossningen om det inte varit för operationen. Jag kan dessutom sköta hästar och stall själv igen nu. Bebis har jag med, har ligger i vagnen och sover i sadelkammaren medan jag mockar och fixar. Sen är han hemma med pappa dom få gånger jag hunnit rida hittills :)
Jag tycker det är jätteskönt att ha stall och hästar nu, det ger lite egen tid och inte bara sitta hemma med bebis hela dagarna. Men sen blev det lite väl mkt med så mkt häst så jag har sålt 2 st... Men hade jag varit dig så hade jag absolut köpt mig en fjording att promenadrida och greja lite med!

Jag tycker inte att det är själviskt mot bebis, det gör snarare att han får en gladare mamma och att pappa får lite egen tid med honom också :)

Jag sitter också där nu och hjärnan arbetar på högvarv för att få ihop en bra plan :D Jag har tre hästar, en vuxen som tränas, en inriden som ska sättas igång och en som ska ridas in. Småttingarna har jag sagt ifrån nu, känns inte säkert att sitta upp på unghästar. Men den vuxna rider jag än så länge (v 17+0) trots en del foglossningsbesvär.
Till henne hoppas jag hitta en ryttare som vill tävla henne i sommar.

Problemet blir nog sen, lånar ett stall 1 km hemifrån och vi har varannan dag utsläpp, v d insläpp så gott som. Oroar mig mest för mornarna om bebis sover och man ska byllsa på med kläder osv. Men det är ingen idé att göra ett problem av det, det får gå. Hoppas dock på att min sambo hjälper mig bygga en ligghall som jag kan bruka till nästa vinter ;)
Känner inte alls att jag vill vara hästlös och tycker absolut att du ska köpa hästen om du gillar den, tror man kan tycka det är skönt att komma iväg och dessutom, som någon sa, är det bra tillfälle för pappan att få egentid med liten när han inte är föräldraledig :)
Lyckliga föräldrar är bra föräldrar! :)

Liten fråga, kapar lite: är det någon som tycker det kan finnas samband mellan att rida länge och ha svåra/långa förlossningar? Har diskuterats här bland kretsen lite...

Liten fråga, kapar lite: är det någon som tycker det kan finnas samband mellan att rida länge och ha svåra/långa förlossningar? Har diskuterats här bland kretsen lite...

Jag läste en undersökning angående detta, var minns jag inte men de kom fram till att det finns inga sådana samband. Man vill ju gärna hitta orsaker till varför en förlossning blir utdragen men om man rider länge eller inte alls kunde de inte finna några samband mellan. Det enda de kunde hitta var att ryttare har bättre kroppskontroll än genomsnittet och att de på så vis kunde hjälpa kroppen på ett bra sätt.

Ett "problem" att rida länge har jag hört att bäckenbottens muskulaturen är starkare på kvinnor som rider. Vilket jag tror kan medföra lite längre förlossningar.

Men frågan är om den hinner att slappna av om man slutar att rida tidigt i graviditeten?

TS
När jag väntade mina barn så var de med i stallet redan som nyfödda. Det var ett evinnerligt på och avklädande av barn men de låg och sov i stallet medan jag mockade.
Hade en ny in riden arab när jag fick mitt första barn. Försökte att få någon att rida henne men hon kastade bara av tjejen. Så hästen blev stående tills jag kunde rida igen. Inget den for illa av. Hon fick ju full skötsel.

Senast ändrad:

Är det som du säger TinyWiny är det ju bara en fördel :) Och är det som lillamy73 säger så kanske det ändå är "för sent" att sluta rida för att det ska hinna slappna av? Det lät tiden utvisa hur som helst :)

Det värsta jag tänker mig är nog att riskera att väcka bebisen på morgonen för att jag måste åka/gå och släppa ut hästarna, att bebis ska fara illa av det liksom?

Jag fick med min bebis i januari!! Fast min 3:e:grin:

Till TS, jag har haft hästar hela tiden med alla mina barn, det enda som man ska tänka på är att man får hjälp i varje fall första veckan efter förlossningen...
Jag har 5 hästar i stallet nu;)

Så skönt att höra! Jag får mest bara höra att "nu måste du sälja hästarna", "nu kan du ju inte hålla på och rida längre", "glöm det där med att åka och träna och tävla". HELA TIDEN! Så jag blir så glad när jag hör om de som t om har flera hästar i stallet och det går ändå!

Ett barn kan omöjligt ta 24 timmar om dagen att sköta.
Ta med barnet till stallet i vagn, ungar sover faktiskt rätt mycket av sin tid, och kan man få det att passa ihop med stallskötsel /ridning på ridbana, så är det inga problem alls. Och många barn kan faktiskt ligga vakna i sin vagn och kolla på saker, utan att mamma/pappa hänger över och gullar.

Så sant :)

Jag har en hopphäst och en shettis. Två barn 5 år resp 10 mån.
Red båda graviditeterna igenom. Den senaste red jag ut på morgonen, var ute och släppte in hästarna med värkar (för jag var säker på att gå över igen :D) och födde sonen senare på kvällen.
Båda förlossningarna har gått på sex timmar från första känningen så det är hyfsat snabbt.
Red igen efter tre resp en vecka som om inget hade hänt.
Just nu hjälper jag min hovis med deras ställe när dom är bortresta. 21 hästar varav 15 på box plus min egen. Lilleman får hänga på, mat och leksaker så går det bra :)
Effektivt arbete är en förutsättning, likaså effektiv ridning.

Tur att Kallebus kom och räddade situationen :D:D

Jag är ganska positiv som person och tycker att allt är möjligt, men blir lite frustrerad när alla i min omgivning talar om för mig hur omöjligt allt kommer att bli, istället för att säga "tuta och kör, allt går!". Bläk, bittert!
Så nu känns det lite lättare när fler säger att det går och att det inte är några problem, klart man är medveten om att det inte bara är att sticka dit och köra igång, det krävs lite extra planering och effektivt arbete! :)

Ta med barnet till stallet i vagn, ungar sover faktiskt rätt mycket av sin tid, och kan man få det att passa ihop med stallskötsel /ridning på ridbana, så är det inga problem alls. Och många barn kan faktiskt ligga vakna i sin vagn och kolla på saker, utan att mamma/pappa hänger över och gullar.

Precis vad jag bestämde mig för innan jag skaffade barn, men min unge var raka motsatsen. Sov ALDRIG mer än 15 min i sträck de första månaderna, sen var vi glada om han sov i 30 min i sträck, vaknade en gång i kvarten varenda natt och dessutom skrek han dygnet runt i början (kolik - som värst 16 timmar i sträck och vi hade klippkort hos läkare, bvc och akuten, men han mådde tydligen bra), har aldrig velat ligga i vagn (men när han blev stor nog att sitta i sittdelen så gick det bättre). Han skulle bli buren hela tiden, så mot bättre vetande fick han hänga i bärsele när jag hanterade hästarna i flera fall (dvs när sambon inte hade honom).

Nu vill jag poängtera att min unge var extrem och det tog drygt 1 år, tror det var 14 månader, innan det lugnade ner sig. Det blev bättre sömn när han lärde sig att gå.

Vad jag menar är att det är bra att vara förberedd och ha ett bra kontaktnät, för jag kände ingen, all släkt 40 mil bort, ingen avlastning och en hel del slit att ta i stallet. Rent fysiskt mådde jag toppen och var i stallet så fort jag kom hem från förlossningen. Hade kunnat rida där och då. Herregud, jag stod och mockade, tog in hästar och körde hö 40 minuter innan vi åkte in (för jag fattade inte att värkarna var riktigt på riktigt. Det skulle ju ta tid från första värken, gärna ett dygn eller så. Från första värken till jag var öppen 7 cm (första kollen) så tog det knappt 3 timmar).

Så är det ju såklart, man vet ju faktiskt inte alls något om hur det kommer att fungera. Jag har turligt nog ett bra kontaktnät med både ridande vänner och min samt sambons familj nära till hands, alla är på ett eller annat sätt hästintresserade och kommer nog gärna ställa upp om det behövs. Det säger de iaf nu ;)
Jag kommer troligtvis vara själv ganska mycket då min sambo arbetar borta, hemma 14 dgr, borta 14 dgr. Så det är mest när han är borta som man känner att OM det händer något är det skönt att ha någon i närheten.

Det skulle ju ta tid från första värken, gärna ett dygn eller så. Från första värken till jag var öppen 7 cm (första kollen) så tog det knappt 3 timmar).

Skönt att stallet va klart i alla fall när ni for :D

Ja, det kommer nog vara tufft de veckor din sambo är borta (vi har pratat om samma jobbupplägg hemma till och från), men med bra kontaktnät i övrigt så kommer det nog gå alldeles lysande. T o m jag lyckades rodda runt allting, alla bebisproblem till trots, men man får vara lite kreativ och inte hänga upp sig på att det måste vara på ett visst sätt. De månader som min bebis somnade mellan 4 och ½5 på morgonen och vi klev upp 11 på förmiddagen så fick hästarna helt sonika komma in vid midnatt och gå ut vid 11 när vi vaknade. De överlevde och jag och bebis också.

Skönt att stallet va klart i alla fall när ni for :D

Haha, ja min sambo undrade om jag var riktigt frisk, men jag fattade verkligen inte. Så ont gjorde det INTE, men allt handlar ju om hur man upplever smärtan.

Det är nog klokt att inte låsa sig vid just en bild utan vara beredd på att det kan bli helt annorlunda. Just det du säger, att man kan ändra på rutiner och vara öppen för olika upplägg.
Man är ju mest rädd att det ska hända något när han inte är hemma, att man står här själv. Men vi har ju som sagt ett bra kontaktnät och egentligen behöver jag nog inte oroa mig. Känns ju lite tråkigt också, som att han kan komma att missa en del. Däremot kanon att ha honom hemma 14 dagar!

Jag har två hästar, en unghäst på 5 år som är under utbildning och en 18 åring som ska hållas igång :)

Jag är gravid i vecka 29 och har haft hand om hästarna hela tiden. Vissa dagar har sambon hjälpt mig mocka (får så ont i ryggen av det), menjag grejjar på så gott jag kan i min takt och hästarna får det som ska :)

Unghästen slutade jag rida vid nyår, kändes för osäkert sen att rida unghäst. Gamlingen rider jag fortfarande lite lugnt. Han fick diagnosen kronisk bronkit för några veckor sen så pga ahns hosta har han fått vila, men nu är han piggare och jag skrittar honom några dagar per vecka och kommer fortsätta at lugna turer så länge jag känner att det känns okej sen får sambon ta över :) Men det är bara 11 veckor kvar innan BF, tiden går fort!

Har inga som helst planer på att sälja eller låna ut hästarna sen när bäbis kommer. Den har ju en pappa också som kan ta hand om den medan jag tar en kort ridtur. Samma sak att min sambo måste få hålla på med sina intressen ibland. Vi är ju två som lever ihop och har bestämt att vi ska ha bäbis ihop :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny här på forumet och hoppas på lite goda råd från rutinerade personer som råkar ha samma intresse som jag själv...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 172
Senast: Tussinussen
·
Relationer För ett par dagar sedan rasade hela min värld när min sambo berättade att han vill göra slut. Han säger att han älskar mig, men som vän...
Svar
6
· Visningar
3 130
Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 576
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?