Tack för alla svar och engagerade medmänniskor! Det värmer!!
Jag har nu fått lite mer info om skadehistoriken på denna häst och jag hoppas att ni kan hjälpa mig med att ta ett beslut i frågan.. Då det är mitt första hästköp så vill jag ju att det blir rätt.......
Tack
* Skadehistorik?
1. Opererade hö bakben för 4-5 år sedan. Blev blockhalt. Troligtvis trampat ner i en håla i hagen. Hade då en lös benbit i kotan. Dock inga men varken före eller efter skadan.
2. Han har haft en hovböld på framhoven.
3. Kotledsinflammation för ca 3 år sedan.
4. Ett stort jack i huvudet (ingen vet varifrån det kom - troligtvis hagen) och har fått sy.
5. Sprutad i framknäna i Slöinge för 1½-2 år sedan i pga viss "obalans" i benen, verkade halt.
6. Fick någon form av sticksår långt ner i huden i vänster bakknä. Detta var år 2009. Han fick tillbringa 10 dagar i Slöinge tills svullnaden lade sig.
7. Ett skrapsår mellan ögonen - men det har läkt.
8. Bruten svans pga att han suttit sig på baken i hagen....
Är detta för mycket skador på en 11 årig häst? Utgångspriset är 65 000 kr för ENDAST hästen.
Han har utbildningsnivå LB men är nu inte tränad på ett år... Smal och tunn och inga muskler knappt...
Jag har haft diskussion med ägaren som kan släppa honom för 45 tkr till mig - men dock helt utan utrustning.. Jag bjöd 40 och inte en krona över efter samtal mellan övriga stallkompisar och andra oberoende hästmänniskor..
Jag är kluven... What to do?