Gräver...

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Vet ej om jag lagt tråden rätt men moderatorn får flytta om den är fel.

Vad är det hästarna gräver efter i hagen? Jag fattar ju att det är rötter men vad för rötter? Är det något dom saknar som dom vill åt? Min är helt besatt och gräver hellre än att äta hö som är utlagt. :confused:

Sv: Gräver...

Har du hallon i hagen ?
Det är gott .. verkar dom tycka :)
Det är vad jag vet härifrån iallafall att de rötterna verkar väldigt smakliga !

Det är den årstiden nu, rötter är rena rama delikatessen för många hästar. Jag har ett sto som är tokig i dessa rötter, ffa när de är i ingången av att börja gro så verkar de vara väldigt delikata. Sedan brukar hon sluta.

Då har jag en valack som tar vid, för vid minsta spår av grott gräs så slutar han att äta sitt grovfoder.:crazy:

Mina hästar grävde frenetiskt en period på de ställen det växte nässlor. Numera växer det inga nässlor i hagen för de grävde upp alla rötter. Jag tror (hoppas i varje fall) inte de saknade någon mineral eller nåt annat men nässlor är väldigt populärt här och numera får de faktiskt torkade nässlor som äts med mycket god aptit. Nässlorna behöver röjas hur eller hur och lika gärna som att slå dom med trimmer och räfsa undan dom plockas de numera och hängs till tork och så får dom de under vintern. Hästarna verkar tycka det är supergott :confused: jag har aldrig smakat själv dock men jag gillar ju inte gräs heller ;)

Jag har också hört att kvickrot är väldigt smakligt för hästar men det vet jag inte om jag har någon i mina hagar, nässlorna var svårt att missa, när jag flyttade hit växte det rejält med nässlor på ett ställe i hagen, numera växer där ingenting alls

Hm.. Så det är bara att gilla läget då? Han får gärna äta rötterna bara han hade kunnat skölja av all jord från dom innan...

På den här tiden gräver de ofta efter gräsrötter helt enkelt. De är ungefär som sockerbitar nu, är därför de är så galna i dem. Fångkänsliga hästar bör mao inte gå på gräs eller iaf ha munkorg nu.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 733
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
11 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka