Grattis till Jerringpriset Peder!

Vilken tekniksport som helst på så hög nivå, det må vara skytte, fotboll eller ridsport gör att utövaren har ett handikapp om de har en sjukdom typ en lättare/normal förkylning, att det blir svårare om man har en förkylning och att sjukdomen potentiellt påverkar resultatet. När det gäller teknikgrenar lär det fortfarande vara möjligt att ställa upp, åtminstone med en lättare/normal förkylning, men det är direkt diskvalificerande i fysiskt hårda sporter som skidor, skridskor, löpning mm när själva utövandet går ut på att ta ut sig fysiskt, man har ingen chans med en förkylning.

Det handlar inte om att nedvärdera utan att sporterna utan att de är olika och har olika förutsättningar.
Du kan väl ställa upp på ett maraton med lunginflammation..Frågan är väl hur det. De teknik o koncentrations sporterna som finns är på hög nivå minst lika utsatta för kapacitetsbegränsningar som rena fysiksporter. Eftersom koncentrationen faller snabbt från de nivåer som krävs för topprestationer.

@Niyama jag har väldigt svårt att se att man skulle kunna vinna os -guld i luftgevärsskytte med en förkylning, det kräver en ganska så stor ansträngning att stå helt stilla och sätta varje skott.
Jag har inte sagt ett ord om luftgevärsskytte? Har absolut noll koll på det.

Ang. att slänga ihop allt till "skytte" så är det ju svårt att låta bli om man är totalt okunnig. Jag diskuterar ofta med folk som pratar om "hästsport" och då räknar in allt, jag kan ju inte begära att de har kunskap om skillnaderna mellan galopp och fälttävlan, t.ex. Då förklarar jag det som är relevant för diskussionen. Men du kanske menade att någon benämnt skytte som att det är en specifik gren?

Du kan väl ställa upp på ett maraton med lunginflammation..Frågan är väl hur det. De teknik o koncentrations sporterna som finns är på hög nivå minst lika utsatta för kapacitetsbegränsningar som rena fysiksporter. Eftersom koncentrationen faller snabbt från de nivåer som krävs för topprestationer.
Dessutom är fysiksporter livsfarliga för hjärtat om man utövar dem när man har en infektion i kroppen. Gäller på alla nivåer.

Fast absolut ingen har ju påstått att man kan utföra ett maraton om man är sjuk. Det är en ren fysiksport om något.

Vad man kan begära är väl att sporterna ska få den medietid i offentligt finansierade media som ligger i linje med antalet utövare i varje sport. Jag är inte hästtokig, långt ifrån men det är väl mellan 20 och 30 tusen aktiva dvs licensierade ryttare. Att jämföra med ex fotbollens ca 200 000.
Det skulle i sig inte bädda för mer hästtid, men då man beaktar alla som i någon form är aktiva med hästar, oregistrerat så finns det en klar anledning att öka tiden en smula.

Upphetsningen kring Jerringpriset är egentligen löjlig. Det har ju alltid fungerat så i den här formen av omröstningar att vissa söker skapa vågor av stöd. ibland lyckas det men oftast inte, den här gången lyckades man ju. Vilket visar sig i rekord talet av röstande.

Vad man kan begära är väl att sporterna ska få den medietid i offentligt finansierade media som ligger i linje med antalet utövare i varje sport. Jag är inte hästtokig, långt ifrån men det är väl mellan 20 och 30 tusen aktiva dvs licensierade ryttare. Att jämföra med ex fotbollens ca 200 000.
Det skulle i sig inte bädda för mer hästtid, men då man beaktar alla som i någon form är aktiva med hästar, oregistrerat så finns det en klar anledning att öka tiden en smula.

Upphetsningen kring Jerringpriset är egentligen löjlig. Det har ju alltid fungerat så i den här formen av omröstningar att vissa söker skapa vågor av stöd. ibland lyckas det men oftast inte, den här gången lyckades man ju. Vilket visar sig i rekord talet av röstande.
Det är bara ett sätt att jämföra sporterna och även om vi tar ditt sätt rakt av så skulle uppmärksamheten i media mångfaldigas om ridsporten får 10-15% av den programtid som fotbollen har. Jämförelsen haltar dock då du förmodligen inte fått med exempelvis licenserna som finns inom Islandshästsporten och många av Westernryttarnas. Riksidrottsförbundet förvägar olika inriktningar separata förbund så då är de inte mer än rätt utövarna räknas samman också :).

Personligen så tror jag det är mer rättvist att jämföra hur intresserade svenska folket är av sporten och inte utifrån aktiva utövare och framförallt inte utifrån antalet tävlande. Med tittarintresse menar jag då hela folkets intresse och inte bara männes. När det gäller tittartid i TV är det inte utövarna man ska tillfredställa utan tittarnas intresse.

Vissa sporter är publikfrande och populära och populariteten varierar över tiden. Vi lite äldre minns hur hela Sverige bokstavligen stannade de minutrarna som Stenmark kastade sig utför branterna. Det skulle aldrig ha skett om programtidsfördelningen skedde utifrån betalda tävlingslicenser och inte intresse. Frågan är också om inte exempelvis hockey, handboll och trav är klart överrepresenterat i förhållande till antalet licensierade utövare. Hur ser du på dessa sporter?

Visst är det så att de du nämnde är överrepresenterade. Men SVT är väl medvetna om att skulle täckningen av dessa minska skulle dessa tittare välja andra kanaler för sin information.

Spel o dobbel genererar ju rätt saftigt med pengar och den nya vägen att spela via nätet har redan dränerat de de vanliga spelbolagen kraftigt.

Skulle man istället köpa rätt att se sport, så som sker med SHL exempelvis så skulle nog inte hästsporten förutom trav få så många tittare.

Visst är det så att de du nämnde är överrepresenterade. Men SVT är väl medvetna om att skulle täckningen av dessa minska skulle dessa tittare välja andra kanaler för sin information.

Spel o dobbel genererar ju rätt saftigt med pengar och den nya vägen att spela via nätet har redan dränerat de de vanliga spelbolagen kraftigt.

Skulle man istället köpa rätt att se sport, så som sker med SHL exempelvis så skulle nog inte hästsporten förutom trav få så många tittare.
Vad har du för att ridsport inte skulle få tittare? Det är inte direkt dåliga tittarsiffror när det väl visas ridsporttävlingar om de sänds på vettiga tider och inte mitt i natten-.

Du har inte kommenterat att man ska visa det publiken vill se och inte det som licenserna representerar. Men som sagt, det är en mycket bra början att låta ridsporten få utrymme i förhållande till licenserna. Det skulle mångfaldiga mängden ridsport i TV. Om sedan man strukturerar licenserna på liknade vis som fotbollen så kommer utrymmet öka ännu mer.

Jag vill tillägga att jag inte tycker att diskussionen bara ska handla om ridsport. Dvs det finns också många andra sporter som är marginaliserade. Så jag tycker det behövs en allmän diskussion om mångfald.

Ja, precis.
Delvis KL
Och hur ska man kunna ställa olika sporter mot varandra? Alla sporter ställer krav på utförarna, men olika krav. Är det mer värt att utvecklas till en skicklig fotbollsspelare än att vara en skicklig skytt, t.ex.?
Kan man bara ta en häst i stallet och skutta runt en OS-bana samtidigt som en golfspelare vinner en Major? Eller är det kanske bara att ta en klubba i högen och slå några bollar hole-in-one? Jag blir lika förvånad nu som när RGB vann att just ridsporten ska väcka så mycket upprördhet i vissa läger. Ridsport har funnits med på OS-programmet i "evinnerliga" tider, de olika ridsportgrenarna är lika mycket sport som vilken annan idrott som helst. Men med förutsättningen att ett stort och mycket tungt djur är inblandat. All denna upprördhet får mig dessutom att undra hur långt vi egentligen har kommit när det gäller jämställdhet i Sverige.

Varför kan inte alla bara glädjas åt de fantastiska idrottsmän- och kvinnor vi får fram i detta land med sin lilla befolkningsmängd? Istället för att förminska vissa idrottare bara för att de utövar en sport man själv inte är intresserad av eller vet särskilt mycket om.

Jerringpriset är svenska folkets pris. Det har inget att göra med vilken sport som är svårast (hur ska man kunna avgöra det?), eller vem som vunnit OS-guld, osv osv.

När det gäller TV-tid så är det väl bara hockey och fotboll (och handboll?) som sänds på riktigt publikvänlig tid, de brukar putta undan andra efterlängtade program runt 20-tiden på kvällen. Och skidåkning i olika former får mycket plats.
Konståkning brukar visas sent. Ridsport (hoppning enbart) runt 17-tiden på söndagar, eller väldigt sent.
Personligen skulle jag sitta bänkad om t.ex. svenska rallyt sändes mer än 15-30 min sammandrag vid 23-tiden (även om man visat lite mer sista åren).
I SVT Play kan man ju iof se mer, men jag räknade "vanliga" SVT1 och 2 nu.

De kommersiella sändarna, de som tar betalt för sina sändningar sänder rätt mycket hästhoppning , eller? Varför tror du det är så? Därför att betalningsviljan för den typen av sändningar är låg. Man ska visa det publiken är beredd att betala för. Den statsunderstödda median ska tillhandahålla nyheter och fördjupande program . Visar man sedan hopptävlingar så får man naturligtvis tittare som, inte är villiga eller har förmågan att betala...enligt principen, gratis är gott...För att se exempelvis SHL eller elitfotboll så betalar idag intresserade ca 400 kronor per månad. Jag tvivlar på att hopptävlingar skulle kunna säljas för det priset.

Att exempelvis fotboll eller ishockey tränger undan andra program i publik service kanalerna beror dels på stor tittarpotential och dels för att PS kanalerna betalar dyra pengar för servicerättigheterna.

Vad det gäller dessa omröstningar om bästa prestation, så skulle man istället slumpvis välja 2000 personer som då skulle få rösta eller avstå vilket de själva väljer. Det skulle då bli omöjligt att "kuppa" sig in dvs att mobilisera anhängare för att rösta fram en kandidat. Men ser ju skillnad mellan de politiska undersökningar dit folk mailar in sina sympatier (SD blir jättestora)och de , där man kontaktar 1500 personer slumpvis.(SD blir betydligt mindre)

Senast ändrad:
Hade jag sett en sån kommentar i mitt flöde hade jag bjudit in till en ridtur direkt. De kan rida min 5-åring om de vill, lite som att köra ferrari:up:

När jag gick på gymnasiet valde jag en utökad Idrottskurser, tror den hette bollsport och ledarskap eller nåt sånt. Skitkul, vi var 4 tjejer och typ 30 killar. Eftersom 3 av oss tjejer red (och spelade fotboll) och vi ibland fick gliringar för ridsporten så fixade vi så att vi fick åka till en ridskola så att killarna fick rida. Där och då insåg de flesta av dem att det dels var ganska krävande och också svårt. Vissa av killarna red riktigt bra, minns speciellt en kille som aldrig ridit men som var extremt duktig på allt han testade, han var väldigt duktig på att rida också. Slut på parentes:D
Haken är att nybörjare på femårig Ferrari bara gråter eller faller av eller båda. De kommer aldrig att få känna känslan, förrän om ett par år.

Iofs tycker jag att det är himla synd att ridfolk hatar stjärnornas hoppning så mycket att den drivs ur SVT. Den fick många stjärnor att börja rida, eller börja om och visar hur svårt det kan vara. Bra reklam.

De kommersiella sändarna, de som tar betalt för sina sändningar sänder rätt mycket hästhoppning , eller? Varför tror du det är så? Därför att betalningsviljan för den typen av sändningar är låg. Man ska visa det publiken är beredd att betala för. Den statsunderstödda median ska tillhandahålla nyheter och fördjupande program . Visar man sedan hopptävlingar så får man naturligtvis tittare som, inte är villiga eller har förmågan att betala...enligt principen, gratis är gott...För att se exempelvis SHL eller elitfotboll så betalar idag intresserade ca 400 kronor per månad. Jag tvivlar på att hopptävlingar skulle kunna säljas för det priset.
Ditt inlägg visar att du inte förstår poängen med kritiken och dessutom försöker du blanda bort korten. Jag hoppar inte på det tåget utan håller mig till SVT och deras sändningar.

Du menade på att man ska sänder utifrån antalet aktiva licensierade utövare. Jag påtalade svagheten i detta. Dels att man inte gör så och dels att det rimligen är intresset som bör styra, alltså vad folk vill titta på.

Då helt plötsligt är det komersiella som styr och att folk inte vill titta på ridsport. Att det komerciella styr är vi eniga om men att folk inte vill titta på ridsport stämmer definitivt inte. Saken är den att vi troligen inte vet hur det förhåller sig men om man tittar på de tittarsiffor man har på ridsportrelaterade program så visar det på att ridsport är populärt liksom Jerringpriset pekar också på det. MEN ingen vet hur tittarsifforna skulle bli om man exempelvis visade Värdscupen i hoppning regelundet på bra sändningstid och under bra omständigheter (dvs reklam så folk vet att det kommer). Man måste testa först för att veta.

Absolut, men jag tycker att just den krönikören skrev så jäkla tydligt vad som är problemet. Lite fritt citerat "alla snackade om Sarah Sjöström och Henrik Stensson, de var i morgonsoffor och på sportTV alla snackade om dem, ingen snackade om Peder Fredricsson" Jajust, precis DET är problemet. Risporten är styvmoderligt behandlad av all media förutom sina egna tidningar
Exakt, det är ju varken Peders eller ridsportens fel att TV-sofforna inte pratade om ridsporten. Så det är ett totalt icke argument i frågan (han borde inte vinna för vi journalister hade ingen lust att prata om honom).

Hade sett roligt ut om någon av de andra vunnit faktiskt om man tänker fyra år tillbaka. (jag är faktiskt dålig på att hålla koll, men som jag uppfattat det skulle det blivit såhär)

Stensson
Sjöström
Sjöström
Stensson

Eller
Sjöström
Sjöström
Sjöström
Stensson

Och så varsitt pris som bästa man och kvinna också.

Känns som att folket också tyckte världen kunde få vara lite rättvis. Om inte annat så mot den stackars hylla som skulle bära mängden skålar i deras hem.

Å andra sidan kan du som ryttare vinna OS-guld trots att du är förkyld (även om man såklart önskar vara på topp fysiskt).
http://traningslara.se/elitdrott-ar-inte-halsosamt/

Jag tror att nästan alla elitidrottare tävlar skadade och lite sjuka ibland? Är inte elitidrottare ständigt förkylda? Hade fått uppfattningen att vissa äter värktabletter innan tävling till exempel. Enligt en ny forskning från Danmark tävlar dessutom stora procent av OS-tjejerna med stora energiunderskott.

Jag har fått svar:

"Tack för ditt mejl.

Markus Bäckströms krönika, givetvis personligt hållen, ska ses som ett inlägg i en debatt kring Jerringpriset som pågått länge. Jag tycker att Markus diskuterar ämnet Jerringpriset och prestationer, och det utan att på något vis negligera eller inte ta ridsporten på allvar."

Jag är inte helt ense med hans redaktör... :grin:

http://traningslara.se/elitdrott-ar-inte-halsosamt/

Jag tror att nästan alla elitidrottare tävlar skadade och lite sjuka ibland? Är inte elitidrottare ständigt förkylda? Hade fått uppfattningen att vissa äter värktabletter innan tävling till exempel. Enligt en ny forskning från Danmark tävlar dessutom stora procent av OS-tjejerna med stora energiunderskott.
Skilanden är att de som inte tävlar i mycket fysiska sporter som medeldistans och långlopp av diverse slag inte ställer in. En ryttare, skytt, fotbollsspelare, ishockeyspelare, bowlare, golfare, handbollsspelare, spjutkastare, simhoppare, längdhoppare osv, dvs de flesta utövare ställer sällan in även om resultatet förmodligen påverkas mer eller mindre om de inte är ordentligt sjuka då.

Jag tror de flesta hört om längdskidåkare som inte kommer till start pga infektioner, jag kan tänka mig att lagspelare kan ersättas för att det går (man har reserver), men i övrigt. Har någon hört om en OS-deltagare i mindre fysiska individuella grenar som inte kommer till start i OS/VM pga en lättare infektion?

Nej troligen inte....

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter – Ofta när det blåser så backar alla. Det är bra med granskning och viktigt att missförhållanden kommer upp till ytan, och tas tag i...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson gjorde sitt yttersta för att ordna en svensk seger i Gothenburg Trophy men kunde inte slå nederländska Willem Greve. –...
Svar
0
· Visningar
159
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det kommer bli jobbigt för de som står på fel sida, men i längden kommer det bli bättre. Det tror Peder Fredricson efter de många...
Svar
7
· Visningar
1 532
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det var en bra svenskdag i dag, och en bra svenskdag i går." Det säger Peder Fredricson efter att ha tagit två andraplatser i årets...
Svar
0
· Visningar
199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I

Hund, Katt, Andra Djur