Grattis till Jerringpriset Peder!

Ja, det kan man undra. Igår eftermiddag sändes en debatt mellan en sportjournalist på Dalarnas Tidningar och Ridsports webbredaktör. Det var en sorglig uppvisning i okunskap och inkompetens hos sportjournalisten som överhuvudtaget inte alls var påläst om det han kläckte ur sig. Jag beundrade webbredaktören att hon hela tiden lyckades hålla sig lugn och saklig.

Apropå okunskap om ridsport kan jag för övrigt nämna när tävlingssektionen i min förra klubb letade sponsorer till sin regionala dressyrtävling med klasser upp till MsvB. De gick glada i hågen bl.a. till den lokala ICA-handlaren där de snopna fick svaret "nej tack, vi sponsrar bara idrottsevenemang"...
Länk?

kn:

Förresten, är det bara jag som tycker att det är en intressant aspekt att det tar 30 år att träna och kämpa för att bli så bra att man kan ligga ofta på topp inom ridsporten. Träna, öva, bli bättre i 30 år. Medan inom vissa andra sporter är man född med mycket mer av talangen tex snabbhet, man kan bli bäst i världen när man är 23 och är slut när man är 28.

Alltså jag vill inte racka ned på de sporterna, alla sporter är olika, men det borde räknas in som något speciellt och som ett stort skicklighetsmoment att det tar så lång tid att bli bra att man kan tävla som äldre. Det är negativt-kräver kanske inte lika mycket av kroppens reserver, men positivt, uppenbarligen kräver det mycket av koordination och erfarenhet. Medan sporter som man blir bra på snabbt, kräver mycket av kroppen men kanske inte lika mycket teknik och erfarenhet. (I fighting kan man också hänga kvar upp i 40 årsåldern just genom erfarenhet och skicklighet.)

Länk?

kn:

Förresten, är det bara jag som tycker att det är en intressant aspekt att det tar 30 år att träna och kämpa för att bli så bra att man kan ligga ofta på topp inom ridsporten. Träna, öva, bli bättre i 30 år. Medan inom vissa andra sporter är man född med mycket mer av talangen tex snabbhet, man kan bli bäst i världen när man är 23 och är slut när man är 28.

Alltså jag vill inte racka ned på de sporterna, alla sporter är olika, men det borde räknas in som något speciellt och som ett stort skicklighetsmoment att det tar så lång tid att bli bra att man kan tävla som äldre. Det är negativt-kräver kanske inte lika mycket av kroppens reserver, men positivt, uppenbarligen kräver det mycket av koordination och erfarenhet. Medan sporter som man blir bra på snabbt, kräver mycket av kroppen men kanske inte lika mycket teknik och erfarenhet. (I fighting kan man också hänga kvar upp i 40 årsåldern just genom erfarenhet och skicklighet.)
Zlatan har väl sagt att han tror sig ha 10 år kvar, har jag för mig att ha läst någonstans.

Klassas inte det som doping?
Neeej, ok jag läste bara en artikel om det. Det var ngt om att nästan alla slalomåkare åkte med värktabletter i kroppen. Jag mindes det för att jag var så himla förvånad över att det var ok, att mosa i en häst värktabletter innan en tävling är ju inte ok.

Tror det var Ipren och dyl.

Men jag är så långt i från expert på området som man kan vara. Jag tycker det är jättekonstigt om man får.

Skilanden är att de som inte tävlar i mycket fysiska sporter som medeldistans och långlopp av diverse slag inte ställer in. En ryttare, skytt, fotbollsspelare, ishockeyspelare, bowlare, golfare, handbollsspelare, spjutkastare, simhoppare, längdhoppare osv, dvs de flesta utövare ställer sällan in även om resultatet förmodligen påverkas mer eller mindre om de inte är ordentligt sjuka då.

Jag tror de flesta hört om längdskidåkare som inte kommer till start pga infektioner, jag kan tänka mig att lagspelare kan ersättas för att det går (man har reserver), men i övrigt. Har någon hört om en OS-deltagare i mindre fysiska individuella grenar som inte kommer till start i OS/VM pga en lättare infektion?

Nej troligen inte....
Jaoo, fast det slår ju ännu mer ut argumentet att ridsporten inte borde få pris eftersom man kan tävla förkyld? Eller har jag blivit helt snurrig nu.

(Jag har btw ingen aning om man kan tävla förkyld i ridsport, har aldrig hoppat 160 cm, jag kan rida lektion lite krasslig men är jag rejält förkyld ligger jag hellre hemma. Jag rider mer krasslig än jag jumpar eller joggar men det beror ju på att jag redan betalat ridningen och ridningen är roligare och träna krasslig ger ju ingenting alls, rida krasslig kan ju hjärnan lära sig ngt på (om än inte musklerna) och i min ridsport så hade jag dessutom en bunt personer som blev ledsna och inte kunde rida lika roligt om jag inte kom.)

Zlatan har väl sagt att han tror sig ha 10 år kvar, har jag för mig att ha läst någonstans.
Hmm tills han blir 45 alltså. Har för mig att de hånade Ravelli för att han var så gammal när han var med i bronsmatchen och var 35 år? Jag kan minnas fel, jag läste en bok under den matchen (medan kusinerna tittade).

Jag har fått svar:

"Tack för ditt mejl.

Markus Bäckströms krönika, givetvis personligt hållen, ska ses som ett inlägg i en debatt kring Jerringpriset som pågått länge. Jag tycker att Markus diskuterar ämnet Jerringpriset och prestationer, och det utan att på något vis negligera eller inte ta ridsporten på allvar."

Jag är inte helt ense med hans redaktör... :grin:

Jag är inte heller riktigt ense med redaktören :meh:

Länk?

kn:

Radio Dalarna på nätet.
Tror jag såg hänvisning till samma sändning även här under "Hästnyheter".

Länk?

kn:

Nja, det stämmer ju inte riktigt. Det som gör att det kan ta lite längre tid är ju att det tar tid att bygga upp med hästmaterial och sponsorer. Bland de som har hästarna finns det många exempel som ligger på topp redan som unga.

Jag har inte sagt ett ord om luftgevärsskytte? Har absolut noll koll på det.

Ang. att slänga ihop allt till "skytte" så är det ju svårt att låta bli om man är totalt okunnig. Jag diskuterar ofta med folk som pratar om "hästsport" och då räknar in allt, jag kan ju inte begära att de har kunskap om skillnaderna mellan galopp och fälttävlan, t.ex. Då förklarar jag det som är relevant för diskussionen. Men du kanske menade att någon benämnt skytte som att det är en specifik gren?
Förlåt, jag blandade ihop dig och Lobelia :o
Men det var en diskussion om att man i skytte kunde ta flera medaljer i samma OS, och det är ungefär lika sant som att man kan ta flera medaljer i hästsport i samma OS. Dvs teoretiskt sett så skulle en person kunna tävla i hoppning, dressyr, fälttävlan och körning men det är orimligt i praktiken. På samma sätt är skytte flera olika grenar som skiljer sig enormt mycket åt, kanske till och med mer än vad hästsporten gör. Men jag förstår att det är svårt som utomstående att veta det, men det var lite därför jag ville peka på att det faktiskt är olika, så att några fler kanske får lite större insyn.

http://traningslara.se/elitdrott-ar-inte-halsosamt/

Jag tror att nästan alla elitidrottare tävlar skadade och lite sjuka ibland? Är inte elitidrottare ständigt förkylda? Hade fått uppfattningen att vissa äter värktabletter innan tävling till exempel. Enligt en ny forskning från Danmark tävlar dessutom stora procent av OS-tjejerna med stora energiunderskott.
Vet inte vad du vill säga med länken? Jag har både läst den och sett dokumentären. Jag skrev om förkylning, dvs infektion. Inte en chans att en längdåkare tävlar med förkylning, det är farligt. Att de kan tävla mer eller mindre skadade är ju ingen nyhet (tänk på Petra Majdič t.ex.).

Förlåt, jag blandade ihop dig och Lobelia :o
Men det var en diskussion om att man i skytte kunde ta flera medaljer i samma OS, och det är ungefär lika sant som att man kan ta flera medaljer i hästsport i samma OS. Dvs teoretiskt sett så skulle en person kunna tävla i hoppning, dressyr, fälttävlan och körning men det är orimligt i praktiken. På samma sätt är skytte flera olika grenar som skiljer sig enormt mycket åt, kanske till och med mer än vad hästsporten gör. Men jag förstår att det är svårt som utomstående att veta det, men det var lite därför jag ville peka på att det faktiskt är olika, så att några fler kanske får lite större insyn.
Jag kollade och det är inte bara teoritiskt utan det har skett i praktiken att folk tagit mer än en medalk i skytte, jag hade för mig det det var därför jag tog upp det. Jag misstänker att det inte är helt unika prestationer. Har det skett något liknade i ridsport så är det länge sedan.

Jin_Jong-oh tog två guld 2012 London 2 i olika skyttegrenar och silver+ guld 2008 och och Mikhail Nestruyev tog 2 medaljer 2004.
Ragnar Skanåker tog visserligen inte medaljer i två grenar samma år men fick ett silver och en 11 plats 1988.Det ser inte direkt ovanligt ut. Nu är det inte fler än ryttarna kan ta dock då skytte verar sakna lagtävling.

Jag har inte kollat fler skyttegrenar dock.

.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mikhail_Nestruyev
https://en.wikipedia.org/wiki/Ragnar_Skanåker
https://en.wikipedia.org/wiki/Jin_Jong-oh

Jag kollade och det är inte bara teoritiskt utan det har skett i praktiken att folk tagit mer än en medalk i skytte, jag hade för mig det det var därför jag tog upp det. Jag misstänker att det inte är helt unika prestationer. Har det skett något liknade i ridsport så är det länge sedan.

Jin_Jong-oh tog två guld 2012 London 2 i olika skyttegrenar och silver+ guld 2008 och och Mikhail Nestruyev tog 2 medaljer 2004.
Ragnar Skanåker tog visserligen inte medaljer i två grenar samma år men fick ett silver och en 11 plats 1988.Det ser inte direkt ovanligt ut. Nu är det inte fler än ryttarna kan ta dock då skytte verar sakna lagtävling.

Jag har inte kollat fler skyttegrenar dock.

.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mikhail_Nestruyev
https://en.wikipedia.org/wiki/Ragnar_Skanåker
https://en.wikipedia.org/wiki/Jin_Jong-oh
Du missar poängen, att i pistol finns det olika grenar, lite som simning, i luftgevär ser tävlingsprogrammet ut som i hoppningen. Fast lag fanns tydligen inte med i OS, däremot finns det i EM och VM. Det är är helt enkelt en väldigt stor bredd, och grenarna skiljer sig väldigt mycket åt, pistol har som exempel ett helt eget förbund och har visserligen ett samarbete med Skyttesportförbundet, men är skilda åt. Om vi dessutom pratar om hagelskytte/duvor som har flera olika olympiska grenar så ser det åter igen väldigt annorlunda ut, där fick vi dessutom ett OS-silver i Skeet också. Han var också helt felfri fram till sista skottet... ;)

Jag har diskuterat Jerringpriset idag med sportnördar
De hade två argument;
Ridsporten röstar bara på sina egna
Guld är alltid mer värt än silver

Jag sa då att vid fotbolls-vm 94 tog herrarna brons. Då skukle de inte vara värda Jerringpriset eftersom det bara är brons.

Ridsportfolket röstar inte bara på sina egna. När Lisa Norden fick Jerringpriset stod hon mot Sara Algotsson Ostholt och Lisa vann. Hur kunde det bli så om ridsporten alltid kuppar in sina egna.

Efter att jag sagt detta blev det tyst.

Du missar poängen, att i pistol finns det olika grenar, lite som simning, i luftgevär ser tävlingsprogrammet ut som i hoppningen. Fast lag fanns tydligen inte med i OS, däremot finns det i EM och VM. Det är är helt enkelt en väldigt stor bredd, och grenarna skiljer sig väldigt mycket åt, pistol har som exempel ett helt eget förbund och har visserligen ett samarbete med Skyttesportförbundet, men är skilda åt. Om vi dessutom pratar om hagelskytte/duvor som har flera olika olympiska grenar så ser det åter igen väldigt annorlunda ut, där fick vi dessutom ett OS-silver i Skeet också. Han var också helt felfri fram till sista skottet... ;)
Då har du totalt missat min poäng, jag syftade enbart på möjligheten att ta flera medaljer, helt oavsett vad det finns för grenar och hur de är oganiserade. Jag har aldrig haft för avsikt att diskutera detaljer i någon gren och hur det hänger ihop.

Det blir lite fel att jämföra mängden medaljer när förutsättningarna för att få många skiljer sig beroende på gren. I fotboll finns bara chansen till en medlaj, i ridning är det möjligt att prestera 2 och i simming finns exempel på individer som på samma mästerskap/OS kan ta flera medaljer.

Då har du totalt missat min poäng, jag syftade enbart på möjligheten att ta flera medaljer, helt oavsett vad det finns för grenar och hur de är oganiserade. Jag har aldrig haft för avsikt att diskutera detaljer i någon gren och hur det hänger ihop.

Det blir lite fel att jämföra mängden medaljer när förutsättningarna för att få många skiljer sig beroende på gren. I fotboll finns bara chansen till en medlaj, i ridning är det möjligt att prestera 2 och i simming finns exempel på individer som på samma mästerskap/OS kan ta flera medaljer.
Nej i skytte överlag går det inte att ta flera medaljer, i pistolskytte finns möjligheten men i gevärsskytte är det en medalj som gäller. Det är det här jag försöker visa, det går inte att klumpa ihop skytte till en sport eftersom det ser så olika ut.

Nej i skytte överlag går det inte att ta flera medaljer, i pistolskytte finns möjligheten men i gevärsskytte är det en medalj som gäller. Det är det här jag försöker visa, det går inte att klumpa ihop skytte till en sport eftersom det ser så olika ut.
Ledsen i mina ögon så är det en form av skytte om man skjuter, och jag har förklarat vad jag syftade på. Uppenbarligen är Wikipedia enig med mig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skytte_vid_olympiska_sommarspelen

Ledsen i mina ögon så är det en form av skytte om man skjuter, och jag har förklarat vad jag syftade på. Uppenbarligen är Wikipedia enig med mig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skytte_vid_olympiska_sommarspelen
Försöker du missförstå mig? O_o Jag försöker visa att det inte är så enkelt som att kalla det skytte, trots att det är en vanlig benämning eftersom det inte stämmer överens med hur det faktiskt ser ut, men du beter dig precis som alla som skriker att ridsport är en barnlek som vem som helst klarar av och vägrar ta in något från någon som faktiskt är en aning insatt i sporten.
Men okej, det var uppenbarligen dumt att försöka sprida lite information om en minoritetssport. :meh: Wikipedia vet ju bäst...

Försöker du missförstå mig? O_o Jag försöker visa att det inte är så enkelt som att kalla det skytte, trots att det är en vanlig benämning eftersom det inte stämmer överens med hur det faktiskt ser ut, men du beter dig precis som alla som skriker att ridsport är en barnlek som vem som helst klarar av och vägrar ta in något från någon som faktiskt är en aning insatt i sporten.
Men okej, det var uppenbarligen dumt att försöka sprida lite information om en minoritetssport. :meh: Wikipedia vet ju bäst...
Istället för att börja bråka och håna varandra kanske det är bättre vi släpper detta och blir eniga om att vi inte begriper oss på varandra :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter – Ofta när det blåser så backar alla. Det är bra med granskning och viktigt att missförhållanden kommer upp till ytan, och tas tag i...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson gjorde sitt yttersta för att ordna en svensk seger i Gothenburg Trophy men kunde inte slå nederländska Willem Greve. –...
Svar
0
· Visningar
159
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det kommer bli jobbigt för de som står på fel sida, men i längden kommer det bli bättre. Det tror Peder Fredricson efter de många...
Svar
7
· Visningar
1 532
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det var en bra svenskdag i dag, och en bra svenskdag i går." Det säger Peder Fredricson efter att ha tagit två andraplatser i årets...
Svar
0
· Visningar
199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama