Grattis till Jerringpriset Peder!

Om du läser vad jag svarade på så ser du det. Det blir en aning förvirrat när du bara svarar helt lösryckt.
Citatet du svarade på var att ryttare hade två att träna. Håller med om att det inte är relevant, sporten bryr sig bara om människan.

Kan det vara så att svaret var kontra just simning? Det gör det klarare, jag har ingen aning om man kan tävla simning förkyld eller inte heller. Precis som jag inte vet det om ridning. Men träna två kontra att inte kunna tävla förkyld. Ok.

Citatet du svarade på var att ryttare hade två att träna. Håller med om att det inte är relevant, sporten bryr sig bara om människan.

Kan det vara så att svaret var kontra just simning? Det gör det klarare, jag har ingen aning om man kan tävla simning förkyld eller inte heller. Precis som jag inte vet det om ridning. Men träna två kontra att inte kunna tävla förkyld. Ok.

Jag menade bara att det krävs två är ett märkligt argument eftersom det inte krävs att ryttaren är på topp på samma sätt som i t.ex. längdskidor.

Ja, ryttare tävlar förkylda.

Jag menade bara att det krävs två är ett märkligt argument eftersom det inte krävs att ryttaren är på topp på samma sätt som i t.ex. längdskidor.

Ja, ryttare tävlar förkylda.
Jo jag håller som sagt med om att det krävs två inte är ett argument. Speciellt eftersom det är Zlatan inte Zlatans tränare som får priserna (oftast antar jag). Så hästens kondis måste räknas bort ur ekvationen, det måste vara enbart ryttarens skicklighet, styrka, smidighet och kondis som gör det till en sport eller inte sport.

Om vi inte tycker att ryttaren gör en fysisk prestation så har de rätt som tycker ridning kan jämföras med golf. Å andra sidan får golfare Jerringpris. (Jag blir alltså svettig, och trött, jmf friskis när jag rider lektion eller tränar min ridsport och jag kan inte rida om jag är så sjuk att jag inte kan gå till jobbet. Men det är ju fullt möjligt att rida ett ridpass som inte är träning alls också.)

(Inte heller ryttarens ansträngningar i stallet kan räknas, ingen bryr sig om Zlatan klipper gräset eller inte på fotbollsplanen. Det är snarare så att det är ett tecken på att det är en cool sport om han slipper antar jag.)

Vad har du för belägg för att så skett? Ja att man mobiliserat för röstar har man gjort det är uppenbart. Vad för tecken tyder på att ridsporten mobiliserat mer/på annat vis än andra idrotter bortsett från resultatet av omröstningen?
Den första frågan man ska ställa sig är: - har något markant ändrat sig sedan ifjol?
Svar : Ja! ca 30% fler röster är inkomna.
Nästa fråga:- Fick vinnaren fler röster än normalt?
Svar: Jag tror att han har fått flest röster i Jerringhistorien.
Tredje frågan: _Vad ligger bakom det?

Jo jag håller som sagt med om att det krävs två inte är ett argument. Speciellt eftersom det är Zlatan inte Zlatans tränare som får priserna (oftast antar jag). Så hästens kondis måste räknas bort ur ekvationen, det måste vara enbart ryttarens skicklighet, styrka, smidighet och kondis som gör det till en sport eller inte sport.

Om vi inte tycker att ryttaren gör en fysisk prestation så har de rätt som tycker ridning kan jämföras med golf. Å andra sidan får golfare Jerringpris. (Jag blir alltså svettig, och trött, jmf friskis när jag rider lektion eller tränar min ridsport och jag kan inte rida om jag är så sjuk att jag inte kan gå till jobbet. Men det är ju fullt möjligt att rida ett ridpass som inte är träning alls också.)

(Inte heller ryttarens ansträngningar i stallet kan räknas, ingen bryr sig om Zlatan klipper gräset eller inte på fotbollsplanen. Det är snarare så att det är ett tecken på att det är en cool sport om han slipper antar jag.)
Det är väl ingen vettig som förnekar att hästsport är en sport bland alla andra. Med samma inslag av materiel, kunskap, anlag och pengar.
Att hästsportens elit köper tjänster i samma omfattning som andra sporter.
Att hästsporten med sin militära bakgrund tillhör tillsammans med fäktning, bågskytte o spjutkastning de absolut äldsta idrotterna vi har

Den första frågan man ska ställa sig är: - har något markant ändrat sig sedan ifjol?
Och du har inte kolat upp vad som ligger bakom?

Det är väl ingen vettig som förnekar att hästsport är en sport bland alla andra. Med samma inslag av materiel, kunskap, anlag och pengar.
Att hästsportens elit köper tjänster i samma omfattning som andra sporter.
Att hästsporten med sin militära bakgrund tillhör tillsammans med fäktning, bågskytte o spjutkastning de absolut äldsta idrotterna vi har
Nej ingen vettig :) men det fanns ju några ovettiga efter Jerringpriset onekligen. Nåja.

(mm fäktning och bågskytte, gamla hederliga sporter. Helt ärligt verkar inte de heller riktigt få många artiklar, dem skulle jag också läsa (Bågskytte har jag faktiskt tävlat i en gång, för länge sedan, i en miniklubbtävling :D, när jag var liten.))

Det är väl en lätt fråga. Tidningarna skriver inte om ridsporten, så många/vissa inom ridsporten läser inte sportsidorna. Så Jerringpriset går tex mig spårlöst förbi om ingen jag hejat speciellt på dyker upp. Men jag läser ju en del hästartiklar så om en hästartikel meddelar att en ridsportare jag tycker gjorde en bra insats är nominerad, eller om det på en framsida av en dagstidning står att en ridsportare är nominerad, då vet jag plötsligt att det är dags för Jerringpriset igen. Jag röstar bara om jag tycker någon är värd ett pris, någon jag läst om (jag läser inte sportsidorna så jag vet inte vem golfaren eller simmaren är, även om jag låtsas ibland), så jag har röstat få gånger.

Det är nog många fler inom ridsportvärlden som är likadana, med en ryttare är vi plötsligt med i spelet, med i sportvärlden. Plötsligt är ridning en sport bland andra den dagen. Man läser sportsidorna i en vecka (till och med ngt enstaka om fotboll), röstar det året.. Men sedan är man inte med i sportsverige igen tills sportsverige bjuder in igen. Så det blir röstpucklar.

Och det har blivit rekord nästan varje år med fler röstande hela tiden, RGB var rekordår, men året efter var också rekordår. Så det är liksom inte ens pucklar med ryttarna utan upphopp.

Sedan kan man ju tycka att det är helt fel av Hippsaon och tidningen Ridsport att berätta att han blev nominerad. Helt klart gjorde jag nog fel som berättade det för de andra i ridgruppen (blev glad såklart, men jag borde hållit tyst för sportjournalisternas skull, inte varit självisk och pratat bredvid mun.). Om ridsporttidningarna hade låtit bli hade nog bara vanliga sportsverige (med en del ryttare som följer andra sporter också) vetat om Jerringpriset och de hade sluppit ridsportens röster i den omfattningen.

Fast jag tror att även enstaka golftidningar nämnde att en golfare nominerats, det låter inte osannolikt. Iofs kanske ridsporten skulle stå lite över det och eftersom de vet att folk som inte är "sportare" skulle kunna rösta så borde de låta bli att skriva om det för att inte störa sportjournalisternas balans.

Så det är effekten av att en av Sveriges största sporter plötslig röstar, istället för att strunta i att rösta. Men om vi alltid fick vara med så kanske vi alltid skulle rösta och inga pucklar/hopp blevo.

En sak som inte låg bakom var i alla fall appen.

Senast ändrad:
Svar : Ja! ca 30% fler röster är inkomna. Möjligheten att rösta med hjälp av app är ny för i år, vilket kan vara en förklaring till den ökningen. Syftet med appen var dessutom att få fler att rösta (källa).
Nästa fråga:- Fick vinnaren fler röster än normalt? Av vad som redan framkommit var det inte vinnaren som fick flest röster med hjälp av tidigare nämnda app, vilket torde visa på att ökningen av antalet röster som skedde med hjälp av appen inte kan ha varit till vinnarens fördel (källa).

Det fetade...

Ja vad beror det på? Jag tror helt enkelt att man engagerade sig ute på föreningarna och fick sina medlemmar att rösta.
Inget fel i det.
Det är ju så den formen av omröstningar fungerar.
Genom att göra som jag beskrev, slumpvis plocka ut 1500/2000 personer och låta dem rösta så ställer man föreningarnas värvningar offside.
Och det hela blir betydligt svårare att påverka.
För jag misstänker att nästa år kommer flera föreningar/sporter att agera aktivt för att stödja sina kandidater....Eftersom en vinst ger den egna sporten välbehövlig publicitet.

Ja vad beror det på? Jag tror helt enkelt att man engagerade sig ute på föreningarna och fick sina medlemmar att rösta.
Inget fel i det.
Genom att göra som jag beskrev, slumpvis plocka ut 1500/2000 personer och låta dem rösta så ställer man föreningarnas värvningar offside.
För jag misstänker att nästa år kommer flera föreningar/sporter att agera aktivt för att stödja sina kandidater....Eftersom en vinst ger den egna sporten välbehövlig publicitet.
Varför inte låta folk rösta om de är intresserade? Ska man ändra formerna för Jerringpriset är det inte Jerringpriset längre, vill du ändra på Nobelpriset får du nog lov att göra som andra redan gjort och skapa ett alternativt Nobelpris och samma sak med Jerringpriset. Skänk pengarna till ett alternativt pris så får du sätta dina egna regler.

Inget fel i det.
Det är högst tveksamt om någon förening inom ridsporten engagerat sig mer än att upplysa om att Peder är nominerad, möjligtvis enstaka, men inget generellt. Grejen är att det inte behövs den typen av engagemang.

Varför inte låta folk rösta om de är intresserade? Ska man ändra formerna för Jerringpriset är det inte Jerringpriset längre, vill du ändra på Nobelpriset får du nog lov att göra som andra redan gjort och skapa ett alternativt Nobelpris och samma sak med Jerringpriset. Skänk pengarna till ett alternativt pris så får du sätta dina egna regler.
Jag bryr mig egentligen inte. konstaterar bara att Jerringpriset förmodligen möter samma öde som omröstningarna för musik under förra seklet. de lades ner för att manipulationerna ökade kraftigt.
När nu de olika intressegrupperna inser prisets pr värde kommer man förmodligen låta djungeltrummorna gå vid nästa omröstning och då vinner den som trummar bäst...inte bäste atlet ;)
Hittills har väl fotbollen trummat bra, nu senast ridsporten. Ska bli intressant att se nästa års trummästare :angel:

Det är högst tveksamt om någon förening inom ridsporten engagerat sig mer än att upplysa om att Peder är nominerad, möjligtvis enstaka, men inget generellt. Grejen är att det inte behövs den typen av engagemang.
Vilket engagemang som lagts ner vet jag inte..Men som alltid när ngt avviker kraftigt från året innan så ställs ju frågor.

Jag uppfattar det inte som du ställde frågor utan du påstod att det var frågan om en kupp.
Hur kan man uppfatta detta på ett annat sätt än frågor?
"Den första frågan man ska ställa sig är: - har något markant ändrat sig sedan ifjol?
Tredje frågan: _Vad ligger bakom det?"

Hur kan man uppfatta detta på ett annat sätt än frågor?
"Den första frågan man ska ställa sig är: - har något markant ändrat sig sedan ifjol?
Tredje frågan: _Vad ligger bakom det?"
Det frågorna kom du med när jag ifrågasatte dina påståenden.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter – Ofta när det blåser så backar alla. Det är bra med granskning och viktigt att missförhållanden kommer upp till ytan, och tas tag i...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson gjorde sitt yttersta för att ordna en svensk seger i Gothenburg Trophy men kunde inte slå nederländska Willem Greve. –...
Svar
0
· Visningar
159
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det kommer bli jobbigt för de som står på fel sida, men i längden kommer det bli bättre. Det tror Peder Fredricson efter de många...
Svar
7
· Visningar
1 532
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det var en bra svenskdag i dag, och en bra svenskdag i går." Det säger Peder Fredricson efter att ha tagit två andraplatser i årets...
Svar
0
· Visningar
199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama