GRÄSSJUKAN!!!

Rea

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av denna sjukdom? Finns här någon som VET vad den uppkommer av och hur förloppet är? Här i kommunen har vi haft en del hästar som drabbats av denna sjukdom och vill nu ha all information som ni besitter. Drabbade betesmarker, kan där gå häst igen eller kan man sanera på något sätt?
Finns det forskning på detta temat och var kan man läsa om det? Har bara hört lite lösryckt om grässjukan och det verkar som om ingen VET men alla TROR, jag vill veta och inte bara tro en massa.

Kommer inte i håg tillräckligt mkt för att uttala mig, men det är vissa typer betesmarker som rammas, föl är mera utsatta, och det är i princip obotligt... Tror det står om det i Håll hästen frisk, så kolla där!!!

Får du reda på någon fakta så skriv gärna ut det här. Jag har aldrig hört talas om grässjuka och vill gärna veta vad det är.

Kan inte säga att jag VET. Men var på en vet.föreläsning för några år sedan och då nämndes mjöldryga som en av orsakerna till hästarnas "grässjuka".
Störst var tydligen risken i juni före midsommar och drabbade hästar kunde avlida på bara några dagar. Men även senare på året fanns risken.

Mjöldryga är en svamp som växer främst på rågaxen men kan också växa på gräsets ax och det är själva fruktkroppen som är giftig. Sporerna övervintrar och angriper nya gräset. För att döda en människa behövdes väldigt lite, 5-10gram eller nåt sånt.
Så här kan t.ex. timotej se ut med mjöldryga
Ett annat gräs med mjöldryga
Det är dom där mörka utväxterna som är själva mjöldrygan.

Ta nu inte detta jag skriver som någon 100%ig sanning, det är bara vad jag minns från föreläsningen.

Detta är svårt, jag har fattat det som at ingen eg är säker på vad som orsakar detta. Har hört däremot att det ska kunna gå att ha häst på marker där de kört upp marken ordentligt, alltså plöjt upp.

Du bor ju häromkring, ring till djursjukhuset och fråga vad de vet, det gjorde vi.

Helt riktigt, man vet inte helt orsaken, men att det är vanligare i vissa områden än andra...

Det minns jag att jag också hört. Den är jättegiftig, i gammla dagar så hände det att hela bygder dog som flugor pga kornet angreps. Dengång trodde dom förstås det var häxeri, men i senare tider har det tillskrivits mjöldryga.

En del modern forskning talar för att det är fråga om tillväxt av Clostridium botulinim (typ C) i tarmen, troligen pga en störning som gör att bakterierna kan växa till. Obs det skulle inte vara fråga om en foderförgiftning.
Intressant är att botulisn diskuterades som orsak redan på 1920-talet.
PL

för det var ju inte alls samma artikel som jag försökte länka till tidigare.... och intressant är den

tror visst vi letar information på samma ställen...

Ursäkta att jag missade din länk.
Om man söker på "grass sickness" botulinum får man massvis av intressanta referenser.
Sökning på "grass sickness" ergot(el ergotism) ger inte mycket. Säger en del om var forskningens intresse ligger idag.
PL

Jag har ingen aning, men jag hoppar på Moniqs inlägg, för det har jag också hört.
Jag bor också någorlunda nära dig...och bara i denna lilla skithåla där jag bor har det varit ett par fall. Känns inte SÅ kul om jag ska vara ärlig..:crazy:

Pratat med Hbg? Har för mig att de forskat eller något sånt där om det? (kan också ha Jäkligt fel :crazy:)

Det lär finnas en man i Sverige som håller på med att samla in journaler och annan info om grässjukefall och misstänkte sådana, jag har inte kommit närmre än så. Jag tycker att det verkar vara en "intressant" sjukdom och är väldigt nyfiken på allt som har med den att göra. Drabbars alla hästar med samma sanolikhet eller är det äldre, yngre, sjuka individer? Ja istort sett allt man kan hitta om det, känns inte så kul att veta att300 meter åt ena hållet från mitt hus har flera hästar fått det och dött och åt andra hållet ca 600 meter står min häst :crazy:. 1 ynka kilometer mellan, man tänker till lite extra då kan jag lova...

Det ska tydligen inte finnas i hela Sverige utan bara i vissa delar och kommuner :confused:, märkligt är det iallafall.

Man kan nog inte säga att det är direkt vanligt, och om jag inte missminner mig så lär det finns fall beskrivna sen 100 år tillbaka, så någon nyhet är det inte heller,

Hästarna blir extremt dåliga och dör/avlivas som regel.(se artikel i tidigare länk(ar))

Vore intressant att veta var någonstans i sverige det förekommer, det kan tydligen vara väldigt lokalt avgränsade områden, och även säsongsbetonat.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
929
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 918
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka