Grässjuka!!!!

M

Mithra

en häst på stallet har dött, misstänkt grässjuka. han hade hela magen full med mjöldryga vid obduktion.
Alla hästarna, de är 40 st i detta stall, har kommit in på stall nu, och hagarna är stängdta till den 20 juli. Stallägaren ska klippa ner gräset och köra bort det. Sen ska hagarna öppnas igen. Jag vet att man inte vet så mycket om just grässjuka och så, men vad tror ni? Kan man släppa sina hästar där igen, efter så kort tid? Har läst att man ska plöja ner allt, inte ha hästar på ett par år där, eller att man ska släppa fast sent på sommaren, det blir ju iof detta om det är den 20e men hästen som fick detta fick det rätt sent han med, i början på juli, efter att ha gått i hegen sedan mitten av maj.
Vad tror ni? Hur hade ni gjort? :confused:

Pinsamt att jag inte hört talas om denna "sjukdom". :o
Får man vara så fräck och fråga(i din tråd :bow:) vad detta är och innebär?

Jag har inget svar på din fråga, däremot vill jag ställa en följdfråga.
Exakt vad är mjöldryga och hur uppkommer det?
Att det är svarta "klumpar" som sitter på grässtråna har jag hört men mer vet jag inte.

man vet egentligen inte riktigt vad det är, många har forskat på det och det finns olika teorier, men det är ett snabbt förlopp i det akuta fallet, och det finns inte så mycket att göra. Hästarna dör inom loppet av några timmar.
Det uppträder oftast några veckor efter betessläpp, på vissa delar i landet, vanligt i Skåne och tex runt Strömsholm, Utnäslöt, , den slår ut hela mag och tarmsystemet på hästar och det blir oftast en snabb och smärtsam död.

Från boken "håll hästen frisk"

Grässjuka är ofta förknippat med koliksymtom till föjld av en sekundär grovtarmsförstoppning på grund av intorkning av tarminnehållet och avsaknad av tarmrörelser.

Grässjukan uppträder vissa år på en del beten 3-4 veckor efter betessläpning.

Sjukdommen har framförallt förekommit på betesmarekr vid herrevadskloster i Skåne,, Ringsjö (skåne), Kävlingetrakten (skåne), Svedala (skåne). Enstaka fall har även setts i Helsingborgstrakten och på Kullahalvön (skåne).
Men den har även påträffats på hästar från Västergötland, Halland och Blekinge.

Manhar undersökt florans sammansättning, dåligt dricksvatten och gödselförhållanden men utan resultat.
Tidsmässigt sammanfaller fallen från Danmark och Skånne sammtidigt, så man tror att det är något på betet som framkallar sjukdommen.
I Danmark (som har flest fall på ön Saltholmen) arbetar man efter teorin att det är mjöldrygan som angriper vissa grässlag. Vanliglen är det den lågväxande vitgröen som angrips.

Den växer oftast på avsnitt som är utsatta för slitage tex stigar, passager, grindhål etc. Längs diken och vattendrag angrips framförallt Kärrkavlen av mjäldrygan.
Den angripne plantan avsöndrar ett sött ämne sk honungsdag, som hästen tycker om. På hästar med vita tecken på huvud och ben, så kan man se ett svart tjärliknande beläggning.

Svampgiftet från mjäldrygan angriper nervkärnorna (ganglierna) i bukorganens sk sympatiska nervsystem. Detta leder till att magsäcken inte tömmer sig och att tarmrörelserna upphör med intorkning av tarminnehållet och förstoppning som följd.
Innan har man trott att sjukdommen är virusbetingat, men det är det inte.
Diande föl angrips inte även om stoet har insjuknat och döt.

Grässjukan har även inträffats på installade hästar på vintern!

Sjukdommen uppträder i tre former:
1. En snabb dödlig förlöpande.
2. En långsam dödlig förlöpande.
3. En kronisk form som den angripna hästen kan överleva. Dessa hästar har en kraftig uppdragen buk, är magra och antar ett vinthundsliknande untseende.

Det är framförallt yngre hästar som drabbas, men inte årsföl.

Förloppen:
En snabb dödlig förlöpande: Man ser ofta ingen symtom - man hittar ofta hästen död.
Hästen har fota gått upp på en backe för att få avlasting på mellangärdet från den överfyllda magsäcken. Dödsorsaken är ofta magbristning.
De akuta fallen uppvisar en uppdragen buk, typiska muskeldarrningar och lokal fläckvis svettning som ofta växlar plats. Hästen går och ställer sig för sig själv, är apatisk, visar i bland lätt kolik, äter inte och kan vissa lätt temperaturstegring.
För man ner en nässvalgsond, rinner ur magsäcken oftast en stor mängd, 20-30 liter stinkande vätska.

Överlever hästen de första dagarna, blir buken alltmer uppdragen, aptiten tilltar och de lokala svettningarna avtar. Typiskt är att hästen gärna leker med vattenkoppen och fyller den med saliv. Det är som om den vill dricka men inte kan.

Om tarminehållet är cementhård så går det inte att rädda hästen!

Man ska undvika tidig betessläppning i hagar där grässjuka förekommit. Släpp här i juli-augusti eller släpp nötkreatur, som inte angrips i den aktuella hagen tidigare på säsongen. Stäng av betet från vattendrag och diken, var sparsam med kvävegödsling, som kan gyna de växter mjöldrygan

jo det är så rätt, man har ju hört talas om det innan, jag kom ihåg att det var en ponny som fick det och dog i et stall jag stod i för 10 år sedan, men sedan har jag inte hört om det förrän nu, och nu vra det på samma bete som jag har mina, och då känns det inget vidare. Specieltt inte som stallägaren vill släppa på samma bete igen om ca en vecka, och det bara fortsätter regna, :(, och ingen egentligen vet!!!!! Jag har två ston och två föl så de behöver ju sitt bete, just nu är de uppstallade igen!

nej det är klart, men jag tänkte mig mest att höra vad ni hade gjort! Lite svårt att veta som du sa, när man egentligen inte vet vad det är som orsakar det. :confused:

Usch, vilken hemsk sjukdom! Och fy 17 vad orolig jag blev för min häst nu, bor ju i Skåne!!

Jag hade gjort något av följande:

1. Bytt bete
2. Haft de installade på natten och i vinterhagen på dagen
3. Låtit dem gå i vinterhagen med fri tillgång till hö dag som natt.

Så hade nog jag gjort, jag hade inte vågat släppa dem på samma ställe detta året!

ja visst är det otäckt! Jag tänker lite som du, just nu är de installade och går i vinterpaddockarna, inte så kul för fölen, men det regnar ju hela tiden med så det känns som de kan vara där ett tag. Sen ska jag kolla efter ett annat bete när det ser ut att bli lite bättre väder. :crazy:
Tycker det är konstigt att stallägaren vill släppa i samma hage så snabbt!!

Jag förstår att det måste vara jobbigt. Vet ju inte mer än dig tyvärr. Men jag skulle nog inte gärna släppa min häst i den hagen igen. Kanske byta bete? Eller i alla fall hage.

Är det inte så att mjöldrygan sitter främst i axen? Slår man betet och tar bort det slagna så är det bara bladen kvar när betet växer upp igen och "kanske" ingen risk för hästarna.

Jag hade några fina bildlänkar sparade i datorn på mjöldryga i timotej och något annat gräs.

clavpur2.jpg
clavpur1.jpg

en häst på stallet har dött, misstänkt grässjuka. han hade hela magen full med mjöldryga vid obduktion.
Alla hästarna, de är 40 st i detta stall, har kommit in på stall nu, och hagarna är stängdta till den 20 juli. Stallägaren ska klippa ner gräset och köra bort det. Sen ska hagarna öppnas igen. Jag vet att man inte vet så mycket om just grässjuka och så, men vad tror ni? Kan man släppa sina hästar där igen, efter så kort tid? Har läst att man ska plöja ner allt, inte ha hästar på ett par år där, eller att man ska släppa fast sent på sommaren, det blir ju iof detta om det är den 20e men hästen som fick detta fick det rätt sent han med, i början på juli, efter att ha gått i hegen sedan mitten av maj.
Vad tror ni? Hur hade ni gjort? :confused:

Hästen i vårt stall fick det oxå i början av juli och hade gått i på bete sedan april maj nångång.
Själva viruset kan lever i gräset året om men är mer "åtkomlig" på våren och tidig sommar.
Vi klippte iaf ner allt gräs till typ 2 cm i alla beteshagar och slängde det.
Och hästarna kommer gå där så småningom igen.
Men har sjukdomen en gång kommit är det mkt svår att bli av med har jag läst och det kan finnas hästar i samma stall som har den men det kan ta längre tid för den att komma (månader lr tom 1 år) och där kan symptomen börja som avmagring och slutar med att det tillslut kommer grönt skum lr snor ur nosen lr munnen men sjukdomen redan helt utvecklad.
det finns oxå akut grässjuka då det tar högst 3 dagar innan hästen dör och symptomen är plötsliga.
Jag vet inte riktigt hur det är med betet men jag hade iaf plöjt upp allt och sedan haft ett annat bete , men det kan ju vara svårt för många.
Men som sagt i detta stall där jag brukar vara har det klippt gräset bara, kanske det hjälper kanske inte.

Tänker på dig och hästarna - hoppas att det löser sig till det bästa! Vill du ha hjälp med något så bara ring...

Mvh Cissi

Var bor du?

Förra sommaren fanns ett misstänkt fall av grässjuka utanför Lund.

Vad jag förstått brukar grässjuka uppkomma innan midsommar (vid betessläpp).

Ingen kan säga varför eller om det kommer åter på samma plats.

Ofta dör sporen efter midsommar.

Det kan också förekomma grässjuka i hö så det är ingen garanti hur man än gör.

Min väninna fick låta avliva sin ena häst förra sommaren men den andra överlevde och är nästan helt återställd. Lite dålig muskulatur trots idog träning. Det är nu ett år sedan och som sagt inte helt återställd men pigg och rids gärna av väninnas 12-åriga dotter!

tack för svar...stallägaren här ska med klippa ner det, men har inte gjort det än, så alla hästarna står i paddockarna, som är väldigt leriga, det vill ju inte sluta regna... :( inget vidare kul för föl. Ingen annan häst har blivit sjuk än iallafall.... verkligen en trist sjukdom!

tack för bilderna, det dinns sådant i gräset, det brukar ju ha haft sin blomningstid vid det här laget, kanske allt regnande som skjutit fram blomningen bara. :confused:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
859
Senast: Lucifer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka