Gräsklipp till hästarna?

Sv: Gräsklipp till hästarna?

Menade mest att de inte blivit dålig av gräsklippet, men de har även slängt in potatis å jag har för mig att skalet inte är bra för hästarna heller, eller har jag fel?? Inget har hänt som tur är, men som det låter på alla här är det verkligen inte bra med gräsklippet....:confused:

Ger inte vanligt gräsklipp till våra hästar men däremot använder jag en sådan här slåtterbalk. I princip får man samma resultat som om man hade slagit gräset med traktor och slåttermaskin eller för hand med lie.

Fungerar utmärkt och är smidig att använda - enda nackdelen är att den vibrerar ganska mycket vilket kan vara jobbigt om man kör länge.

258097.jpg

s258097.jpg

Jag har hört att man inte ska ge nyklippt gräs pga risken för botulism. Hö slår man ju i regel högre upp så att man inte får med jord.

Vanligt gräsmattegräs är ju ett stressat gräs med mycket socker, så det är ingen konstig reaktion.

Min gamla ridskola gav hästarna/ponnyerna gräsklipp för att vänja dom vid gräset varje vår. Men gräset gavs direkt efter att det var klippt för jäsningens skull. Vad jag vet så fick ingen häst varesig foderstrupsförstoppning eller fång utan mådde bara bra. Detta var runt -98 till 00 som jag höll till där.

*kl*
En orsak till att inte ge gräsklipp är att det finns en stor risk för förgiftning. Allt blir så ihopgeggat att hästarna inte kan sålla ut giftiga växter.

Jag har hört att man inte ska ge nyklippt gräs pga risken för botulism. Hö slår man ju i regel högre upp så att man inte får med jord.

säker på att du menar botulism? det är väl när fodret blir förgiftat av t ex en råtta i balen? du menar inte sandkolik eller nåt sånt?

KL

Mina hästar har alltid fått klippt gräs i några ggr/år och det har aldrig hänt nåt! men då har de fri tillgång på annat gräs oxå. miina hästar hets äter aldrig eftersom det har fri tillgång sommar som vinter! de sorterar väl och skulle aldrig äta nån kocka!

jag ger även samma hästar ouppblött lusern utan problem de pillar och tuggar mkt!

men jag skulle aldrig ge det till en glupsk häst!

att det sen skulle vara avgaser... mina hästar går precis brevid motorvägen, jag tror det är mer avgaser där!

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 008
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 410
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!