Gräsbroddar

E

Eeyore

Hur gör ni?
olika längder fram o bak? olika även i de olika hovarna (typ 16 mm ytterst fram o 12 inner fram, 20 resp 16 mm bak)?

kanske fel årstid:angel: men man måste väll förbereda sig ngn gång hihi...

har end hört att de skall ha kortare fram...

om ni har ngn förklaringt varför ni gör som ni gör vore det oxå tipp topp:bump:

:banana: Emma

Sv: Gräsbroddar

Jag har längre bak än fram då de "skjuter" ifrån bak och svänger runt på bakbenen m.m.

Jag har även olika beroende på underlag..Är det halt har jag jättestora bak och de jag vanligtvis har på bakbenen fram. Är det torrt och "fint" har jag de korta fram och några trekantiga bak (kommer inte riktigt ihåg varför :p).

Jag har brukat ha långa i trakterna 20 el 16 mm och vanliga vinterbroddar i tån.... kanske mest för skaderiskens skull....

En följdfråga.....

Har ni 4 el 2 brodd per hov?

Själv har jag alltid 2 brodd oavsett om det är hoppning el terräng jag rider.
I hoppning brukar jag ha vanliga fyrkantiga brodd - eller inga alls om det är torrt, och i terrängen blir det stora spetsiga gräsbrodd.

PrinceFair skrev:
En följdfråga.....

Själv har jag alltid 2 brodd oavsett om det är hoppning el terräng jag rider.
I hoppning brukar jag ha vanliga fyrkantiga brodd - eller inga alls om det är torrt, och i terrängen blir det stora spetsiga gräsbrodd.

2! Det känns som att dom "fastnar" med de främre broddarna i marken vid landning annars :crazy:

PrinceFair skrev:
En följdfråga.....

Två. Skulle aldrig våga ha mer. Fram vill jag inte ha då man stoppar upp rörelsen i landningen ganska abrupt med stor skaderisk som följd och bak är risken för trampskador fram för stor, särskilt i den grenen du och jag föredrar.

precis så resonerar jag åxå.

men min hovslagare envisades förra året med att slå på skor med fyra hål (jag hade inte ens bett om det, och jag använde endast 2 iaf)

han skor iaf en hoppehäst där ägaren ska ha 5 hål :eek:

Har så å si alltid bare 2 brodder i hver sko. De lengste jeg har tror jeg er 15mm - firkantede.

jag brukar köra med ganska långa gräsbrodd på utsidan av hovarna och kortare gräsbrodd på insidan av hovarna (ibland isbrodd, beror på underlaget) detta för att det är ju utsidan som dom tar "spjärn" med och får inte tappa fästet. har kört med detta på både halvblodet och ponnyn och det har fungerat klockrent...

Beroe på hur underlaget ser ut, men har alltid mer avrundade "mjuka" brodd i hålen som är innerst. Annars lika långa runt om.

Använder enbart två brodd i varje då jag anser att det räcker, annars risk för att det hugger tag för mycket i underlaget.

Däremot vintertid kör jag 4 brodd i varje då hästen går med brodd dygnet runt, för att få en korrekt benställning.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 178
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar