gräsbrodd o transport

Sv: gräsbrodd o transport

jag skulle inte heller åka med brodd. vet vilka sår det kan bli om dom trampar sig, trots bra transportskydd. vad som helst kan ju hända när man åker transport..

Ja, transportskydd gör föga nytta när något händer och hästen är broddad.

En av våra tävlingshästar skulle åka på en vanlig träning förra vintern. Hon gick med de kortaste isbroddarna, 4 i varje sko och vi ville inte brodda ur för att åka 10 min till ridhuset. Det här var alltså en mycket erfaren tävlingshäst som åkte mycket och alltid utan problem. I första korsningen, 500 m hemifrån får hon av någon anledning totalpanik och försöker lägga sig. Vilket inte går så bra i en transport där det står två hästar.

Efter mycket om och men fick vi ute henne. Transportskydden var bara slamsor och benen såg inte roliga ut. Tur i oturen blev det inga allvarliga skador, men hon missade hela vårsäsongen för det tog tid innan det läkte. Hade hon haft gräsbrodd hade det nog varit några ben kvar...

Måste jag åka med brodd (om den är skodd med guldskor så det inte går att brodda ur) så är det vanliga benskydd under transportskydden som gäller, samt rejäla boots. Annars åker jag alltid obroddat. Är unghästarna så ohyffsade så jag inte vill brodda dem borta får de helt enkelt stanna hemma den tävlingen!

Kör ALDRIG med brodd, däremot kan hästarna få stå med brodd mellan klasserna.
Jag brukar ta vanliga öronproppar som jag stoppar i broddhålen efter jag rensat/gängat dem, så är det superlätt att brodda i sen. Om hästen är jobbig på tävlingsplatsen så får den helt enkelt lära sig att stå still förr eller senare, och det brukar alltid finnas någon lugn undanskymd plats att ställa sig på när man ska brodda.

Kör ju med isbrodd på vintern och även ibland med gräsbrodd. Använder mig inte av de längstag gräsbrodden direkt.
Broddar på plats också ibland, det beror lite på.

Inte med broddar över huvudtaget. Går hästen över bommen i transporten så blir det inte mysigt + att den kan trampa sig själv och får nasty sår.

ska jag ha gräsbrodd så fixar jag det på plats (om inte ute så inne i transporten med borttagen/flyttad mellanvägg och blindbrodd innan, LOVE BLINDBRODD!) däremot kan hon få stå mellan klasserna med gräsbrodd.

på vintern broddar jag inte ur - då får hon ha broddarna i under resan.

Men nej - inga gräsbroddar under resa!

Jag skulle inte köra med gräsbrodd i en transport, även om man har transportskydd skulle benen antagligen hästens ben bli tilltygade om något oväntat skulle inträffa.
Även gummimattan riskerar att ta skada, så varför göra det?

Om man blindbroddar innan man åker till tävlingsplatsen tar det bara några minuter att sätta på blindbroddarna, och det är det ju värt? :)

Asså, vars hittar ni alla tävlingar på gräs? :p Jag bor utanför Umeå och far på dom flesta tävlingarna här runt omkring och jag har ALDRIG varit med om att det har varit gräsbana. Det finns typ inte här uppe. Jag har inte ens broddhål i hästens sommarskor eftersom jag aldrig behöver brodd (vilket gör sommaren så mkt enklare :smirk: ).

Troligtvis så är väl alla andra som skrivit här från södra sverige och ni kanske inte har grusbanor men jag tycker att hopptävlingar på grus är jättebra! Ingen risk att det blir halkigt om det regnar (om det är bra skött) och man behöver inga broddar. Så varför har man gräsbanor?

Jag kör alltid med broddar i transporten.
Med ett tjockt lager spån och ordentliga transportskydd så går det.

Hur skulle man göra på vintern annars när man har guldskor?

Har aldrig brodd på i transporten när jag kör (förutom blindbrodd), alldelses för stor skaderisk, även fast hästen står som ett ljus!
Äker hästen själva och det är kort mellan starterna så får hästen stå den korta stunden med broddarna på. Är det långt mellan starterna så broddar jag ur. Hästen får stå på tävlingsplatsen med mellanvägen åt sidan så att hästen kan få lite mer rörelse plats och stå bekvämt.

För att grus är dammigt, smutsigt och tråkigt... Grus har en tendens att bli tungridet om det är många starter (särskilt precis före/efter hinder)
Tar gärna det extra pysslet med broddning om jag får rida på gräs.

Åk inte med gräsbrodd utan åk med utslitna gammla isbrodd som "blindbrodd" eller ha skumgummi (öronproppar) i hålen sim du gängat och fixat med hemma i stallet så de är enkelt att skruva i på tävlingsplatsen ( ha gärna broddarna i matolja så går de ännu lättare)
Vet ju bara hur mammas fot såg ut efter tramp av gräsbrodd har inte läkt ordentligt och de har gått snart 6 veckor!

hästen åkte utan brodd, o broddades på tävlingsplatsen.

HUr gick depå tävlingen föresten?
pch ur gick de med broddandet ;)

Jag gör klart broddhålen o så dagen innan och sätter i "skummgummipluppar" så sätter jag bara i broddarna på tävlingsplatsen, jättesmidigt :)
Däremot får hon stå med broddar på fransporten mellan klasserna, hon står helt still. Men med boots och transportskydd då!

gick bra. dom fick vänta 4 timmar på start då allt blev så försenat.
broddningen gjorde min sambo som tom tog ledigt för att hjälpa till o brodda. tog 15 min för honom. då hade dom inte blindbrodd. så det gick ganska smidigt ändå. fick ett pet i 110 men det gjorde ingenting. det hade regnat hela dagen o det va blött i gräset.

Åker inte med gräsbrodd, däremot isbrodd.

Tips; man kan använda cigarettfilter i broddhålen:D

kl..

Jag skulle aldrig få för mej att transportera min ponny i varken isbrodd eller gräsbrodd. Dels för att dom lätt skulle kunna trampa sej, alla hästar kan tappa balansen i en sväng och så kommer man fram till tävlingen och möts av en blodig hov.

För det andra, har man en häst i transporten med broddar, vare sej det är i farten eller bara mellan klasserna, så kan hästen trampa isönder mattan, även fast det är så litet så att det inte synd. Då kommer funkt & ohyra ner undermattan, och den kan bli totalt förstord så att hela golvet går ur transporten.

Det hände en jag känner, hon hade köpt en begagnat transport där förra ägaren hade en häst som stått med broddar i och gjort hål i mattan, och bara spikad på en mattbit över, sen när denna ägaren körde med båda sina stora hästar gick bottnet helt av och hästarna stod på endast gummimattan, mitt på stora motorvägen.
Sen vart det nya släpet totalt förstört och fick glatt köpa sej ett nytt släp:crazy:

Edit; ett tips är att spraya 5-65 i broddhålen både dagen innan, på morgonen & när broddarna väl ska i. Fungerar utmärkt och på en häst som sstår någorlunda stilla tar det mindre än 5 minuter. Kan köpas på statiol, granngården och ltie överallt!

=/

...........................

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 211
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Pegasus63
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 757
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka