Sv: gräsbrodd o transport
kl..
Jag skulle
aldrig få för mej att transportera min ponny i varken isbrodd eller gräsbrodd. Dels för att dom lätt skulle kunna trampa sej, alla hästar kan tappa balansen i en sväng och så kommer man fram till tävlingen och möts av en blodig hov.
För det andra, har man en häst i transporten med broddar, vare sej det är i farten eller bara mellan klasserna, så kan hästen trampa isönder mattan, även fast det är så litet så att det inte synd. Då kommer funkt & ohyra ner undermattan, och den kan bli totalt förstord så att hela golvet går ur transporten.
Det hände en jag känner, hon hade köpt en begagnat transport där förra ägaren hade en häst som stått med broddar i och gjort hål i mattan, och bara spikad på en mattbit över, sen när denna ägaren körde med båda sina stora hästar gick bottnet
helt av och hästarna stod på endast gummimattan, mitt på stora motorvägen.
Sen vart det nya släpet totalt förstört och fick glatt köpa sej ett nytt släp
Edit; ett tips är att spraya 5-65 i broddhålen både dagen innan, på morgonen & när broddarna väl ska i. Fungerar utmärkt och på en häst som sstår någorlunda stilla tar det mindre än 5 minuter. Kan köpas på statiol, granngården och ltie överallt!