gräsbrodd o transport

Sv: gräsbrodd o transport

Då kan du inte ha haft strö i eller så var det en hemskt dålig matta i släpet.. Våran matta är fin fin! Under vinter halvåret så har hästar stått i den, med brodd och inte en repa är det.

Min häst skrapar så dant när han står i transporten. Hade Strö i men han skrapa bort det och skrapa hål i mattan. Transporten är sprillans och mattan den bästa enl. mig. Men med brodd och en häst som skrapar så håller nog inte många gummimattor tror ja. :crazy:

Sv: gräsbrodd o transport

Jag använder bomull. Rensar hålen och pluggar i bomull hemma. Lätt att rycka ut och bara släppa då man broddar. Blindbrodd måste man ju hålla reda på.:angel:

Gammal tråd. Men detta är ju alltid aktuellt så tänkte ställa frågan: Om man nu har en häst med shivering (skakningar/ryckningar i benet, blir värre om hästen är stel eller kall) som i princip är omöjlig att brodda eller ens kratsa hovarna på en tävlingsplats, vad gör man då? Jag har alltid broddat honom hemma, haft rejäla boots och transportskydd. Att brodda är extremt krävande både för mig och hästen. Han litar på mig hemma i stallet och står ibland och lutar sig mot en boxvägg men så fort det är rörigt runt omkring och han blir stressad är det omöjligt. Inga olater eller dumheter hos hästen i övrigt, utan han kan helt enkelt inte rå för det. Ska man då undvika att åka på grästävling med en häst som har shivering?

Gammal tråd. Men detta är ju alltid aktuellt så tänkte ställa frågan: Om man nu har en häst med shivering (skakningar/ryckningar i benet, blir värre om hästen är stel eller kall) som i princip är omöjlig att brodda eller ens kratsa hovarna på en tävlingsplats, vad gör man då? Jag har alltid broddat honom hemma, haft rejäla boots och transportskydd. Att brodda är extremt krävande både för mig och hästen. Han litar på mig hemma i stallet och står ibland och lutar sig mot en boxvägg men så fort det är rörigt runt omkring och han blir stressad är det omöjligt. Inga olater eller dumheter hos hästen i övrigt, utan han kan helt enkelt inte rå för det. Ska man då undvika att åka på grästävling med en häst som har shivering?
jag hade nog broddat i släpet då och ha mycket spån, och då inte åkt någon längre sträcka.

jag åker aldrig med brodd, och jag broddar inte heller på tävling (lokal). har sällan med mig folk som kan hålla hästen då jag broddar så rider hellre utan, hemma så broddar jag enbart när det är blött och halt ute. och än så länge så har jag inte behövt brodda på varken tävlingsplats e

Senast ändrad:
Jag kör ofta broddat, dock inte med långa gräsbrodd.
När vi är på terrängbanan eller tävlar på gräs har jag haft gräsbrodd som har samma längd som isbrodd.

Jag har broddar på hästen när jag behöver brodd och då åker de släp med dem på. Har boots + transportskydd oftast, ibland bara boots. Jag broddar ju inte ur på vintern när jag åker direkt.
Däremot kommer jag nog försöka undvika tåbrodd fram på hästar som 'krattar' då det river upp mattan om man har isbrodd iaf.

Ska jag rida där det behövs brodd, så förbereder jag broddhålen hemma, rensar, gängar och sätter i bommul! sedan broddar på plats! :)

Aldrig gräsbrodd under transport!
Har förståelse för dom som kör med isbrodd i på vintern eftersom det inte går att lasta i och ur säkert annars.
På sommaren finns det ingenting som kan motivera den höga skaderisken.
Måste jag brodda så gör jag i ordning allt på hemmaplan och kör med blindbrodd i. Jag kör ensam, broddar om i släpet.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 211
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Pegasus63
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 757
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka