Gräsbana?

F

famina4ever

Är det okej att rida ca 4 dagar i veckan på gräsridbana om ca 1 av ridpassen är hoppning?

Jag rider ut 3 dagar i veckan och rider på gräsbana 4 dagar i veckan. En dag i veckan är det hoppning på gräsbanan. Är det okej för hästen elr är underlaget för dåligt?:confused:

Jag ska få bra sandunderlad till ridbanan nu i sommar men tills dess är jag orolig för att en gräsbana ska vara för dålig att rida på...:eek:

Tacksamm för snabba svar!:bow:

Sv: Gräsbana?

Gräsbana är väl hur bra som helst - bara man har hästen broddad. Utan brodd - ingen hoppning.

okej, men jag har funderat på detta ganska länge för jag har inte varit säker, Men tack för svaret (: Och broddar ska jag ta och fixa.

okej men jag tänkte bara i fall det skulle vara för hårt att rida mkt på...

Är det väldigt torrt i backen kan det väl bli väldigt stumt och hårt på en gräsbana?!
Skulle det bli akut torka skulle nog iaf jag ta det försiktigt.

Och om det blir alldeles för blött finns risken att det blir alldeles för halt (risk för att den sträcker sig).
Beror lite på, vissa gräsbanor går knappat att rida på trots massa brodd, andra går att rida på utan brodd även i ösregn.

Jag bor på gård och vi har ingen paddock. Vi har istället tagit 1 liten åker som paddock och i den är de gräs^^
Jag rider där flera dagar i veckan och de fungerar utmärkt=D Jag har inga broddar och jag både hoppar hinder på 140 och rider dressyr. Vi har aldrig halkat även om de har regnat.

Är det väldigt torrt i backen kan det väl bli väldigt stumt och hårt på en gräsbana?!
Skulle det bli akut torka skulle nog iaf jag ta det försiktigt.

Och om det blir alldeles för blött finns risken att det blir alldeles för halt (risk för att den sträcker sig).
Beror lite på, vissa gräsbanor går knappat att rida på trots massa brodd, andra går att rida på utan brodd även i ösregn.

Okej, Dom få gånger jag har ridit där har det gått bra. Den banan blir inte särskilt hård när det är torrt men välldigt hal när det rengnar. Jag har inte ridit där efter regn eftersom det då blir välldigt halt. Mina hästar har alldrig halkat elr sträckt sig där. Men jag tycker som dej (:

Är inte hästar gjorda för att gå på typ gräs/steppmark? Så det borde väl vara bättre än att rida i djup sandpaddock flera gånger i veckan?

Rider också nästan uteslutande i gräshage. Beroende på hur blött det är rider jag på olika ställen. När det är riktigt blött rider jag i mitten där det är lite högre och alltså naturligt dränering, när det är torrt rider jag längre ner där det också är skugga vilket gör att marken är lite fuktigare.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama