Gräs och spring sugen pålle

Lollan

Trådstartare
Idag när jag och mor (icke hästkunning) skulle gå ner med
hästarna (vår + en annans) till en lite större hage med gräs
i slet sig först min häst typ 20 meter från hagen (glad att komma till gräset) och jag
kunde inte hålla kvar honom. Mor blev då rädd och släppte den andre också, som tur var sprang båda in i hagen på direkten, men min egentliga fråga är hur jag ska bete mej nästa
gång jag går ner med dom, nu när dom vet att dom kan "sticka"??
tänkte införskaffa i ett kedjegrimskaft, hur ska man lägga den runt nosen eller vad ska man göra mer?

tycker itne du ska lägga det runt nosen men bruakr göra så att jag trär in kedjan genon ena ringen (på sidan då alltså) på grimman ut genom andra och fäster haken så att säga runt kedjan igen. Luddigt förklarat men blir alla fall så att drar hästen så ger kedjan ett tryck i grimman.

du kan även vända hästens huvud mot dig och då trycka armbågen i bringan på den kanske inte så lätt på en stor häst, men hästen kan inte sticka lika bra då den har huvet snett

att säöta fast kedjan så att man trär igenom den först i hålet mot dig på grimman och seddan sätter fast hålet på andra sidan grimman (alltså dom man säter fast hästen i när man har den på gången) brukar räcka bra på alla fjosiga och starka hästar jag har gått ut med. det brukar på dom flesta räcka då med att dom känner att kedjan sitter där för att dom ska uppföra sig (vissa hästar ser ju tillochmed ut som att det där var ju onödigt, den var ju kall ju, som om att dom inte skulle hitta på något utan den).

När jag köpte min första häst hade han redan vanan att slita sig och han gjorde ALLTID det, det var inget som funkade på honom utom en sak. Att sätta fast haken på ett vanligt grimskaft i den vanliga ringen och sedan trä det runt mulen. Givetvis ska man vara försiktig med det så att man inte skadar hästen med ett ryck, men det hjälpte mig när min häst ville sticka. Jag bara höll i grimskaftet och när han märkte att det var ett tryck runt mulen så gick han fint. Trots att hästen är 8 år nu och ägs hos en annan tjej så har jag hört att hon fortfarande gör så...

min fjording slet sig så fort man skulle leda henne i grimma när jag köpte henne så jag har fått träna henne att gå i grimma o nu är det länge sen hon slet sig senast..
iaf när hon blir starkt o vill gå om så brukar jag bara snurra (typ framdelsvänding) ett varv så hon kommer snett bakom mig, så fort hon försöker komma närmare/komma före så snurra ett varv till och igen tills hon tröttnar för det tar ju längre tid att komma till gräset om man ska snurra hela tiden..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 566
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama