gräs + hö?

H

hopponny

nu har jag fått lite panik här. Jag ska ta hem en häst imorgon och han kommer gå inne tills han vant sig med gräs och ska sen gå ut på gräs lagom till juli för då stänger stallet för att gå ute dygnet runt. I mitten på juli ska jag på ridläger och han ska följa med är det tänkt, men där kan de bara gå ute på dagarna och måste ju då äta hö på "nätterna" . Det blir ju inte så bra då när han nyss vant sig vid att äta gräs. Några tips?

Sv: gräs + hö?

Oroa dig inte, han kommer äta gräs + hö, dvs det blir som en invänjning.
Ge magtarmbalans om du vill vara extra säker.

Är du orolig så ge honom lite hö 1 gång/dag under betet då.

Det där är vanligt när det gäller kurser, och de flesta klarar det finfint. Min fblvalack gick från bete + aningens lite hö (nåt kg), till noll gräs och 100% hö (dessutom nytt hö) när han var på kurs. Jag handbetade honom lite dock under kursen, och när han kom hem så gräs + lite hö igen. Inga problem.

Sv: gräs + hö?

Då blir det bra, och han kommer ju få vara ute och äta gräs från kanske 7-19 :)

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 256
Senast: mily
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 241
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 187
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka