Gräs farligt?

L

linabergmer

Undrar om det är farligt för hästarna att släppa dom i sommar hagen nu när det har frusit i backen? Tänkte om det finns risk för fång eller någon annan sjukdom?

Sv: Gräs farligt?

Finns väl ingen anledning till att dom ska få fång bara för att det är fruset. Det är ju proteinet som skapar fång.

Det är växande färskt gräs som fryser som kan ge fång. Då ändrar gräset sin egen sammansättning bl a sockerhalten för att inte frysa sönder. Det gör att för hästen så blir det ett snabbt foderbyte mellan ofruset och fruset gräs.
Där emot så kan vissa hästar tydligen reagera med kolik eller diarre på fruset visset vintergräs.

Gräs växer om det är över 4 + och det är det ofta än så länge på dagarna.

Men då är det ju bra om man vänjer dom sakta med säker som man gör på bete då! Tack för era svar!

Jag bor inte i en burk, jag ÄR en burk. Sorry om jag hade fel, men det är så jag har fått lära mig, och som jag har läst i böcker...

Undrar om det är farligt för hästarna att släppa dom i sommar hagen nu när det har frusit i backen? Tänkte om det finns risk för fång eller någon annan sjukdom?

Jag skulle inte släppa min häst på fruset gräs, pga kolikrisken. Släpp dit grannens hästar först :idea: Nä, ursäkta, det där var cyniskt :D

Hmm, precis vad jag också funderar över. :confused:

Vår vinterhage är nu en enda lerhög förrutom en 1/4 ungefär. Dessutom är där en sjö nu också :( (Tänk om den isen fryser nu :crazy: )

Därför har vi nu tillsammans med stallägaren stolpat upp en sista bit mark, ett gräsfält som består av gamla tjocka grästuvor. Jag tyckte det var helt underbart att släppa hästarna där. Ingen lera och en massa tjocka tuvor att pilla med. Men nu lovar de frost även här nere. Så hur "farligt" är det? Måste de tillbaks till geggan? :(

Bra fråga! Vi har också en hage som det finns gammalt gräs i form av stora mjuka "kuddar". Vågar man släppa hästarna där.

Usch, inte nog att man ska ha "fång"-nojja på sommaren utan nu också! :(

Hej!

När vår vinterhage här hemma blev för geggig flyttade vi tidigare i höst hästarna till en ny, större hage med en hel del icke avbetat gammalt gräs i. Det gick bra. I går flyttades de till en annan hage, en åker som vi slog i somras och som det sen kommit upp en del återväxt på som nu är vissen. Det var så populärt att de ratade höet i hagen i morse. Jag hoppas att det ska gå bra, de var lite lösa i magen i går men jag hoppas inte det blir värre än så...

Precis som PL säger så är det I N T E proteinet som ger fång, det är sockret (fructaner) i gräset.

Och den halten blir hög om det är kallt på natten och soligt och värmare på dagen.. Så nej, det är inte säkert att släppa hästar på gräs nu..

Jag tänker inte uttala mig om det är farligt eller inte, men hästarna här hos oss går ut på sommarbetet/vallen när det frusit på och är snö. De har dock fri tillgång på grovfoder och är därmed aldrig hungiga eller understimulerade = frossar inte av gräset precis, går mest och pillar lite. Har inte märkt ngn som helst reaktion på hästarnas magar, inte ens inackorderingen, som har ytterst känslig tarmflora och reagerar med kraftig diare på minsta lilla störning...

Jag har aldrig varit rädd att låta hästarna gå kvar ute när frosten kommit, hade dock varit skillnad om jag hade haft en fångbenägen häst.
PL

Jag har aldrig varit rädd att låta hästarna gå kvar ute när frosten kommit, hade dock varit skillnad om jag hade haft en fångbenägen häst.
PL

Hmm, det låter ju bra :) Min pålle har hittills aldrig haft några problem med sommargräset så kanske jag inte borde oroa sig så mycket. Men hans hagkompis däremot får lätt fångkänning även om dess ägare är jätteförsiktig när det ska betas in på sommaren. Så kanske man bör vara lite försiktig med den hästen?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag undrar hur pass farligt det är att släppa hästar på fruset gräs? Det är kort gräs bara som växt upp efter att dom tröskat där och...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 248
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb