Graphites - någon som provat mot fång?

cristobal

Trådstartare
Har fått Rhus tox av homeopat, men jag undrar om någon fått bättre resultat av graphites, eller för den delen av ngt annat homepatpreparat?

Sv: Graphites - någon som provat mot fång?

Vad är det ?
Smärtstillande ?
Hade aldrig vågat använda mina hästar med något sådant som inte är "Känt"

hej från Hambo

Frågar samma sak som Hambo. Är veterinär konsulterad? Annars måste du göra det så hästen får rätt behandling

Har du läst på vad homeopati grundar sig på? Tycker det skriker båg om det, känner en tjej som anlitade en homepat mot barnlöshet hon fick en massa tabletter och jox som sedan visade sig innehålla kvicksilver...

Har naturligtvis kontinuerlig kontakt m vet o hovis. Både de två, och andra jag varit i kontakt med har exempel på fånghästar som blivit påtagligt bättre av alternativa preparat. Var vänlig gå på ursprungsfrågan.
Den häst det gäller har inte reagerat nämnvärt på butta, och finadynet gav ingen effekt alls. Nu efter tre dagar med Rhus tox är hon både svalare i hovarna och mycket piggare, mer smärtfri. Om det beror på att buttan plötsligt börjat verka (efter nästan två kurer) vill jag låta vara osagt.
Jag är förstås ute efter någon som kan detta med homeopati, därför att jag inte har en susning. Vill veta att det är rätt tänk, alt om det finns annat som kanske vore bättre. Det här som hästen får nu har räddat två utdömda hästar som jag känner till här i kommunen.

Det tror jag kan vara omöjligt att svara på, eftersom jag har förstått att detta med homeopati bygger på individen. Det innebär att ett annat preparat kanske hade varit bättre på en annan individ medan det du har fått till din häst passar just den nu med dennes förutsättningar.

OK, det låter ju rimligt. Ja, hon ville träffa hästen innan hon gav mig ngt.
Det verkar funka iaf. Hon är mycket bättre nu, jag som nästan var på väg att se slutet för henne...

rhus tox är verkligen inget vanligt fångmedel, det är graphites du ska ha i 99% av fallen! även belladonna i akuta skedet (varmt, bultar, stark smärta).

graphites har indikationer som passar in på så gott som alla fånghästar - det mest utmärkande symptomet är smärta och inflammation samt förkröpling av naglar/hovar. väldigt få medel har denna indikation, och inga har den lika utpräglad. det är dessutom ett medel som passar grovbyggda djur som har lätt att bli överviktiga. väldigt finlemmade och ädla hästar kan svara bättre på silicea vid fång men graphites är som sagt främsta medlet. det är väl beprövat i praktiken och har hjälpt många hästar.

rhus tox är rastlösa och otåliga, och rörelse förbättrar alltid. typ tvärtom den vanliga fångbilden. så jag förstår inte riktigt varför din häst har fått det? men den kanske har en konstitusion i övrigt som passar rhus tox-bilden?

Senast ändrad:

Nej, jag vet inget alls om homeopati. Därför undrar jag förstås, tack för ditt svar.
Vid googling på rhus tox blev jag lite fundersam. Det kan man ju bli även på vad veterinärer säger ibland, så jag tycker inte att det är ngt konstigt i det.
Men om homeopaten lyckats behandla flera andra hästar framgångsrikt borde man kanske lyssna på vad hon rekommenderar?
Får googla på graphites också.
Men vad jag förstår är det inte så att man bara skickar efter x antal doser över nätet och proppar i hästen?

Hästen i sig är lugn, nästan sävlig, men kraftigt byggd, även om hon aldrig haft problem med att gå fram - otroligt "snäll".

Belladonna är det enda jag känner till; atropin. Men wilken effekt skulle det ha wid akut fång? Eller är det inte riktigt samma som att behandla med "riktig" atropin, eller? Alltså, öh.. är det liksom utspätt eller?

Homeopati tillhör de ämnen som jag inte begriper ett dyft aw, och jag skulle därför aldrig rekommendera det till en sjuk häst. Däremot kan jag tycka att det är intressant, så jag frågar aw nyfikenhet och inte för att wara spydig!

hehe nej det är ingen atropin kvar i homeopatisk belladonna.

enkelt förklarat så fungerar det lite som ett vaccin; man tar en liten liten del av något som skulle framkallat vissa symptom. en förgiftning av belladonna skapar mkt våldsamma symptom, smärtor, hög feber osv. har man då en symptombild som liknar belladonna-förgiftning kan man försöka en behandling med belladonna. man behandlar lika med lika.

jag kan förstå att folk är skeptiska, för visst låter det osannolikt att en så förtunnad substans ska ha botande egenskaper. tanken är att energien från substansen finns kvar och att det är denna energi som hjälper kroppen att läka (allt är ju från början uppbyggt av energi). det är alltså eg inte medlet som läker utan det hjälper kroppen att läka sig själv.

själv tror jag på det jag ser, och jag har sett homeopati fungera båda på människor och djur, även fall som bedömts som hopplösa. det räcker för mig, jag behöver inte förstå exakt hur det går till, huvudsaken är att man blir frisk. mitt första möte med homeopatin var när jag som tonåring skulle opereras pga kraftig sinusit (kunde inte andas genom näsan öht och hade varit så i två år..) men efter en vecka med hom. medlet kali bichromicum så var bihålerna helt rena! :)

sen tycker jag det är viktigt att poängtera att homeopati, akupunktur, kiropraktik osv inte bör ses som alternativ till veterinärvård men som ett komplement. en seriös djurhomeopat, akupunktör etc tar sig inte an ett allvarligt sjukt eller skadad djur utan att veterinär finns med i bilden. cristobals häst står redan under vet. behandling efter vad jag förstått.

cristobal; det du berättar passar inte alls in på rhus tox. jag vet inte heller någon annan homeopat eller litteratur som rekommenderar det vid fång (däremot ypperligt vid muskel och ledproblem). men kanske har hon upptäckt någon ny egenskap vid medlet, vem vet?

Senast ändrad:

Det fanns en artikel i en mycket välkänd och välrenomerad tidskrift om just "energi" i homeopatiska lösningar. Energin skulle grunda sig på att molekylerna gav ett "avtryck" i vattnet vilket skulle vara den delen som har effekt när man tar medlet. Denna tidskrift fick senare be om ursäkt för att de publicerat artikeln eftersom det visade sig att det "vetenskapliga arbete" som utförts var en ren bluff.

Kort sagt jag har ännu inte sett några vetenskapliga bevis för att en lösning som är så utspädd som de homeopatiska lösningarna är har någon form av effekt.

Jag skulle vilja se en riktig klinisk prövning av homeopatiska medel innan jag tror på någon form av effekt. Att sedan folk testat och tycker det hjälper säger inte så mycket. Att folk blir friska/mår bättre/mindre smärta av sockerpiller måste tas till hänsyn till i alla kliniska studier (placebo effekten).

/MVH

Ja, jag undrar också, eftersom flera hästar blivit så mycket bättre...

tja om mina och andras hästar blir friska bara för att jag tror dom ska bli det eller för att dom innbillar sig att dom ska bli friska kan man ju aldrig veta säkert, vare sig dom har behandlats med läkemedel eller homeopati. det viktiga är att hästen blir frisk. sen fungerar homeopati bättre på djur och barn än vuxna människor, vilket talar emot placebo-teorien. men är det så att man genom sitt psyke kan påverka sin egen eller andras kroppar att tillfriskna så är ju det fantastisk!!!! :)

jag tror inte att så många människor och djur skulle ta hjälp av homeopater om det var så att behandlingen inte fungerade. den har ju funnits ett tag nu, och i resten av europa används homeopati och akupunktur parallelt med vanlig veterinärmedicin på många kliniker. när min faster i tyskland kastrerade sin hund så fick hon med sig arnica, calendula och hypericum hem. det var vanlig praksis där. flera veterinärer har även gått över till att enbart behandla sina pasienter med komplementärmedicin eftersom dom har fått så bra resultater.

så nåt måste det ju vara. jag är iaf inte intresserad av att fortsätta med en terapi som är verkningslös, varken på mig själv eller mina djur (och har provat en del som varit det, båda konservativt och alternativt...) och så är det nog för dom flesta.

att vi inte i dagsläget förstår hur det kan fungera tycker jag inte spelar nån större roll, det finns så många saker som tidigare sades vara omöjliga som nu godtas som självklara faktum. det hjälper och har inga farliga biverkningar, det är huvudsaken.:)

gjordes ett enkelt försök i oslo för inte så länge sen med maratonlöpare. hälften fick arnica och hälften placebo innan löpet (dom visste ej vem som fick vad). dom som fick arnica presterade bättre mot slutet av löpet, hade snabbare återhämtning och betydligt mindre träningsvärk efteråt. (heter det löp på svenska?? det låter jättekonstigt :o)

cristobal; om du pratar med henne igen så fråga gärna varför hon ordinerar just rhus tox vid fång! vore intressant att veta. är hon utbildad på djur eller människor?

*kl*

Har själv bara positiva erfarenheter av homeopatiska medel på både människor och djur, jag är helt övertygad iaf :bow:

Den som hjälpt mig med min häst gjorde en kroppsbalansering för att utröna vilket medel som skulle hjälpa bäst, man "testar" hästens energier mot olika preparat. Om TS häst fick en sådan balansering var det kanske därför ett ovanligt medel valdes? Kanske funkade på just denna individ bäst?

Vill också skriva under på att man inte bör använda homeopatmedel som ett alternativ till veterinärvård, utan ett komplement.

Jag lider själv av smärtor i kroppen som bara botas med receptbelagda antiinflammatoriska mediciner (som magen ej tål..) eller arnica. Behöver jag nämna att jag föredrar arnica? Hjälper inte lika fort som receptbelagda mediciner, men är mer effektivt.

Ja, jag undrar också, eftersom flera hästar blivit så mycket bättre...

Man får inte glömma att många åkommor blir bättre av tid helt enkelt. Gäller både människor och djur.

SÅg ett TV-program, glömt vilket, men det var om en pappa som hade ett barn som var svårt sjuk i någon utvecklingsstörning. De hade provat allt läkarna hade att erbjuda, och en hel massa annat, utan effekt. Sen hade de 'gett upp och accepterat'. Helt plötsligt blir dottern bättre, en dag lyfta hon huvudet osv.

Hon som aldrig skulle kunna gå kunde tillslut 'gå' med hjälp av gåbockar. Stappligt, korta sträckor bara etc - men ändå.

Pappan sa i samband med intervjun att när hon blev förbättrad fick hon ingen medicin eller något, men OM hon fått det, hade de ju givetvis svurit på att XXX var det som gjorde deras dotter mirakulöst bättre. I själva verket hade det varit tiden/slumpen, men de hade ju såklart trott det var XXX.

Och det där är en faktor som inte ska underskattas, och för den delen gäller för veterinärmedicinska preparat med. Det kan vara tiden/slumpen och inte preparatet. Dock så på veterinrmedicinska prep finns forskning, studier etc, som bevisat effekt i liknande fall. När det gäller homeopati finns inga 'bevis'. Det finns en belöning på STORA summor till den första som kan bevisa att homeopati fungerar, dvs att påvisa resultat som håller i blindstudier, och som - viktigt - andra forskare kan uppnå. Ingen har än lyckats.

Sen, häst X som blev frisk/bättre av homeopatpreparat Y kan ha blivit det just av preparat Y, eller av tid, eller av ngt annat litet som gjorde samtidigt som man satte in prep Y, men man inte tänkt på.

Säg t ex att man rek prep X mot kronisk magtarmstörning. Prep X ska ges 7 ggr/dygn. Det ges, och samtidigt så ger ägaren en tuss hö när de är 'där och stör'. Hästen blir bra. Var det tiden, preperatet eller den där hötussen 7 ggr/dygn? Vem vet..

Ja jag vet inte, har provat en gång på mitt sto. Orsaken till varför var att hon fått erlichea och man hade inte för avsikt att sätta in behandling då den akuta fasen var över. Hon skulle få stå och själv läka, tiden för det uppskattades till mellan 6-8 månader. Jag tänkte att det kan kvitta då en vän föreslog homopatiska produkter för att hjälpa henne, hon friskförklarades 3 månader senare då även en komplikation hade tillstött för att hon inte rörde sig som hon skulle i hagen pga värken i leder och muskler.

Så jag blev naturligtvis glad för hennes skull.

Jag ska kolla med henne när hon kommer hem från semestern igen varför dep preparatet valdes.
Det finns ju väldigt mycket som vetenskapen inte kommer åt, och även om jag är en boren skeptiker, med stora svårigheter för flummiga avarter, så ser jag ju inom mitt yrkesfält hur litet vetenskapen kan förklara. En professor sa under en föreläsning att vetenskapen liksom konsten ägnar sig åt att försöka förklara världen.
Ja,ja det som hjälper hjälper, och jag är tacksam att det går åt rätt håll iaf...

Skulle man då inte kunna ge hästar massor med honung i stället för pencellin/sulfa, då det finns i honung ?
Hej från en djupt funderande Hambo

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 852
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 506
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka