Graphites - någon som provat mot fång?

Sv: Graphites - någon som provat mot fång?

Kanske man kan, med bieffekten av ett så stort överskott av Mj kan inte vara gynnsam.

Stora mängder honung skulle innebära ganska "stora" mängder verksamt medel, och det är det motsatta som homeopatin eftersträvar.

Jag har fått det förklarat som så att teorin är att vi ger för mycket verksamma ämnen. Det blir som ett alltför stort "tryck" och kroppen står emot, med homeopatmedel är det mest utspädda det mest effektiva då kroppen inte står emot utan får hjälp att självläka.
Jämför att börja knuffa på en häst för att flytta den, oftast står den emot sånt tryck, men en fjäderlätt beröring flyttar den sig gärna för.

När jag får smärtor för att jag "överansträngt mig" (typ tagit en prommis på några km) kan jag ta voltaren eller liknande, då lindras/försvinner smärtorna några timmar upp till en hel dag, sedan är de tillbaka på kvällen och jag måste ta ytterligare tablett, detta kan pågå 3-4 dagar.
Om jag istället tar arnika 2-3 ggr under dag 1, så är smärtorna borta sedan. :bow:

Ja jag vet inte, har provat en gång på mitt sto. Orsaken till varför var att hon fått erlichea och man hade inte för avsikt att sätta in behandling då den akuta fasen var över. Hon skulle få stå och själv läka, tiden för det uppskattades till mellan 6-8 månader. Jag tänkte att det kan kvitta då en vän föreslog homopatiska produkter för att hjälpa henne, hon friskförklarades 3 månader senare då även en komplikation hade tillstött för att hon inte rörde sig som hon skulle i hagen pga värken i leder och muskler.

Så jag blev naturligtvis glad för hennes skull.

Jo, men även där är ju frågan om hon skulle blivit precis lika bra utan 'behandlingen'. Är ju dock omöjligt att veta, och spelar ju eg ingen roll - huvudsaken är ju att hästen blev frisk =)

Men det där är ju ett sådant exempel där det är närmast till hands att tro att det var/är behandlingen. Men det inte behöver vara det. Min valack rekordläkte en skadad sena, helt utan behandling. OM jag hade gett något homeopatmedel under tiden hade jag ju givetvis kunnat svära på att preparat XXX är helt outstanding, helt suveränt. Min valack med senskada som skulle ta X månader, syntes inte ett spår av efter Y månader. Fast det egentligen blivit likadant utan preparat X.

Och i ett annat fall kan det lika gärna VARA just preparatet. Är ju där dubbelblindstudier är så himla bra. När man har två hyfsat identiska grupper att jämföra, och gärna 'byter plats på grupperna sen. T ex i 1 månad får grupp 1 preparatet och grupp 2 får placebo. Sen i en månad får grupp 1 placebo och grupp 2 preparatet. Om grupp ett första månaden är markant bättre och andra månaden är grupp två markant bättre - då finns det klara indikationer på att preparatet hjälper.

OBS att jag tror ingenting, det är upp till var och en att bedöma. Hon läkte som sagt på avsevärt kortare tid än vad som var förväntat för åkomman, hon hade under tiden en vad veterinär kallade för kemisk lunginflammation som utvecklats pga att hon rörde sig för lite eller snarare inte alls. Hon har haft ett skov sen dess, och det kom ca 5 månader efter, många hästar i min omgivning har haft skov ända upp till mellan 24-36 månader efter friskförklarande vilket tydligen anses som normalt efter att hästen haft erlichea.

Så visst sjutton är jag glad över att det gick så fort och att hon klarat sig så bra sen dess. peppar, peppar.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 852
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 506
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat