Sv: Granskning av verksamhet, hjälp
Jag förstår i stort vad ni alla skriver, MEN jag har inte haft en hobby eller ett dyrt lyxintresse. Jag kontaktade en av de bästa konsulterna på lrf för en sittning när vi funderade på att starta. Konsulten sa att alla siffror o verksamhetsplan såg bra ut o h*n hjälpte mig att söka om f-skatt.
Därefter köpte jag in avelsston (hade inga hästar innan det) som jag direkt betäckte, i syfte att sälja. Och på den vägen har det fortsatt.
Nu ser jag ju hur otroligt mycket pengar som vi var tvungna att investera i verksamheten, både planerade men framförallt oplanerade , det mesta gårdsrelaterat, och att investeringarna antagligen är orimliga i förhållande till de pengar vi hittills tjänat (men inte nödvändigtvis orimliga i förhållande till framtida inkomster).
Hade alla hästförsäljningarna varit som förväntade hade inkomsterna varit bra, och hade inte gården haft så många dolda fel som behövde åtgärdas hade investeringarna varit rimliga.
Men nu blev det ju inte så...Detta plus detfaktum att jag varit föräldraledig och sjukskriven gör att det gått dåligt helt enkelt.
Men jag vill verkligen understryka att detta inte är en hobby utan ett företag jag ville satsa på. Jag har en bakgrund inom hästbranschen som anställd och ville helt enkelt driva något eget.
Inser nu att det kanske var det dummaste beslut jag nånsin tagit, har lagt flera år på något som kanske inte ens klassas som företag, och har inte fått ut något annat av det än en massa slit.