Teo

Trådstartare
Tidigare idag lekte jag med min hund och så kanske jag var lite våldsam och hunden min morrade till på ett lite irriterat sett och la sig sedan ner för att visa att jag var ledaren, är detta beteende okej? Hur ska jag gå till väga?

Tidigare idag lekte jag med min hund och så kanske jag var lite våldsam och hunden min morrade till på ett lite irriterat sett och la sig sedan ner för att visa att jag var ledaren, är detta beteende okej? Hur ska jag gå till väga?

Jag tycker absolut att det är okej. De måste få säga till om något blir otäckt eller gör ont på dem.
Se det som en bra grej - nu vet du var gränsen för leken för din hund går.

Självklart var det okej. Om du menar det hunden gjorde. Du däremot gick ju tydligt över en gräns så det var ju inte riktigt okej :angel:

Hundar är ju levande varelser med fler känslor än glad. Det där med att hunden visade att du var ledare kan du släppa. Den visade aggressionsdämpande signaler (om jag förstår dig rätt). Vilket beroende på hund och signaler kan vara helt okej och normalt eller kanske lite oroväckande kring relationen er emellan.

Självklart var det okej. Om du menar det hunden gjorde. Du däremot gick ju tydligt över en gräns så det var ju inte riktigt okej :angel:

Hundar är ju levande varelser med fler känslor än glad. Det där med att hunden visade att du var ledare kan du släppa. Den visade aggressionsdämpande signaler (om jag förstår dig rätt). Vilket beroende på hund och signaler kan vara helt okej och normalt eller kanske lite oroväckande kring relationen er emellan.
Jag tolkade det som om TS var orolig för att hon gjort något fel- inte hunden.

Tack för alla svar! Vad menar du med aggressionsdämpande signaler? Förstod inte riktigt den.

En hund som självmant lägger sig på rygg visa undergivenhet/underkastelse. Det är för att visa att den inte vill slåss/inte vill bråka.
Det har inget med ledarskap att göra, det har med att hunden sänder ut signaler på att den inte vill slåss/bråka.

Om din hund gör det ofta borde du fundera över varför, om din hund är rädd för bestraffning eller liknande?

Ang att morra, jag köper helt att din hund morrade när den inte tyckte leken var okej längre. Tycker inte det är något fel.

En hund som självmant lägger sig på rygg visa undergivenhet/underkastelse. Det är för att visa att den inte vill slåss/inte vill bråka.
Det har inget med ledarskap att göra, det har med att hunden sänder ut signaler på att den inte vill slåss/bråka.

Om din hund gör det ofta borde du fundera över varför, om din hund är rädd för bestraffning eller liknande?

Ang att morra, jag köper helt att din hund morrade när den inte tyckte leken var okej längre. Tycker inte det är något fel.
Så jag kan inte tolka det som att han visar mig att jag är ledaren utan det är mer att han inte vill ”bråka”. Är det alltså det han uppfattade det som? Vi är väldigt bra vänner både även innan och efter denna händelse. Så jag uppfattade det aldrig så och har var aldrig rädd eller tillbaka dragen efter detta utan helt som vanligt.

Så jag kan inte tolka det som att han visar mig att jag är ledaren utan det är mer att han inte vill ”bråka”. Är det alltså det han uppfattade det som? Vi är väldigt bra vänner både även innan och efter denna händelse. Så jag uppfattade det aldrig så och har var aldrig rädd eller tillbaka dragen efter detta utan helt som vanligt.
Precis, att han la sig på rygg har inget med ledarskap att göra.
Om han morrade och sen la sig på rygg var det troligen för att säga att du gick för långt i leken, men att han inte vill ta någon fajt. Eftersom när visa hundar morrar svarar den andra hunden med att ta fajt, så genom att morra och sen snabbt lägga sig på rygg visar man att man vill markera men inte bråka.

Brukar du någonsin bli fysisk i din uppfostran? ta tag i honom eller lägga honom på rygg när han gör fel? för visa hundar funkar inte bra vid fysisk uppfostran och funkar bättre på kroppsspråk och energi istället.
Men jag tror inte du ska överanalysera denna händelse. Utan ta det som det var, en markering att du gick får långt, respektera hunden och fortsätta som vanligt. Tror absolut inte hunden eller eran relation tog någon skada av denna händelse :)

Nej blir aldrig fysisk i min uppfostran tycker det som du säger fungerar bättre med kroppsspråk och energi istället. Men är detta beteende från hundar, att markera och lägga sig på rygg normalt och inte av stor betydelse? Skulle det kunna spåra ur om man inte hade en bra uppfostrad hund. Med det menar jag istället för att markera att han inte vill bråka men ändå tyckte det jag gjorde var lite taskigt så blir han arg och biter istället.

Nej blir aldrig fysisk i min uppfostran tycker det som du säger fungerar bättre med kroppsspråk och energi istället. Men är detta beteende från hundar, att markera och lägga sig på rygg normalt och inte av stor betydelse? Skulle det kunna spåra ur om man inte hade en bra uppfostrad hund. Med det menar jag istället för att markera att han inte vill bråka men ändå tyckte det jag gjorde var lite taskigt så blir han arg och biter istället.
Det är normalt beteende :)
Din hund kommunicerade med dig precis som en hund gör, och det är inget som kan spåra ur pga att hunden är ouppfostrad. En hund som blir arg och biter gör det antagligen för att man inte lyssnar på varningen, alt pga sjukdom eller smärta. Så att det din hund gjorde ska leda till att din hund biter är inget jag skulle oroa mig för :)

Det är normalt beteende :)
Din hund kommunicerade med dig precis som en hund gör, och det är inget som kan spåra ur pga att hunden är ouppfostrad. En hund som blir arg och biter gör det antagligen för att man inte lyssnar på varningen, alt pga sjukdom eller smärta. Så att det din hund gjorde ska leda till att din hund biter är inget jag skulle oroa mig för :)
Okej skönt att höra att det ändå är normalt:) jag blev lite nojig men jag tänker ta lärdom av detta för man lever man lär sig helt enkelt. Tack för all hjälp det uppskattas, du gjorde min fredag lite bättre såhär på kvällningen:)

Tacka hunden för att den talar om vad den tycker på ett sjysst sätt. Hundar som inte vågar göra det genom en morrning kommer mer troligt bita direkt om den utsätts för något den upplever obehagligt och inte kan komma undan. Bestraffa aldrig morrningar i den situationen det har inget med fostran eller ledarskap att göra.

Jag har haft en hund som inte morrade utan bet direkt om han blev trängd. Inte kul. Nu har jag en hund som morrar en del när han ogillar något men aldrig någonsin har bitit. Det funkar bra. Är det något han inte kan slippa (ex. Rehab pga skada) så talar jag lugnande och ger honom någon sekund att acceptera läget vilket han gör. Är det någon han kan slippa så slipper han.

Jag är uppvuxen med hund och ingen hund jag någonsin har lekt med har morrat på mig eller lagt sig på rygg så som du beskriver. Nä, du får nog sluta med vad du nu gjorde. Hade en hund jag lekt med gjort så hade jag skämts för att jag gick för långt aldrig gjort om det.

Jag tolkade det som om TS var orolig för att hon gjort något fel- inte hunden.

Hur tolkade du det så? Alltså, menar inte att vara otrevlig eller så men skriver man:

"Tidigare idag lekte jag med min hund och så kanske jag var lite våldsam och hunden min morrade till på ett lite irriterat sett och la sig sedan ner för att visa att jag var ledaren, är detta beteende okej? Hur ska jag gå till väga?"

Så antar jag att man inte behöver veta om ens eget beteende är okej och hur man ska göra med sig själv. Speciellt när det beskrivs hur hunden direkt visade att TS var "ledaren" igen efter morrandet.

Hur tolkade du det så? Alltså, menar inte att vara otrevlig eller så men skriver man:

"Tidigare idag lekte jag med min hund och så kanske jag var lite våldsam och hunden min morrade till på ett lite irriterat sett och la sig sedan ner för att visa att jag var ledaren, är detta beteende okej? Hur ska jag gå till väga?"

Så antar jag att man inte behöver veta om ens eget beteende är okej och hur man ska göra med sig själv. Speciellt när det beskrivs hur hunden direkt visade att TS var "ledaren" igen efter morrandet.
Jag uppfattade det mer som om hon blivit orolig över att något gått snett i och med hundens reaktion och vad hon skulle göra nu.

Det jag menade var dels om det var normalt för hundar att morra så eller om det var tecken på dålig uppfostran. Och även om jag hade gått mycket över gränsen för att få sådant beteende tillbaka eftersom jag inte fann det jag gjorde vara speciellt annorlunda men uppenbarligen tyckte hunden det och det respekterar jag och vet nu vart gränsen för han går. Jag har fått svar på det jag sökte och de har jag alla er att tacka för :). Hade idéen innan detta att morrande från hundens sida inte riktigt var speciellt acceptabelt. Men nu när ni förklarat det så förstår jag istället att det var något bra(från hundens sida alltså) att han kommunicera att han inte tyckte det jag gjorde var behagligt/okej, och jag borde sluta med det jag gör. Vilket jag nu kommer göra framöver eftersom jag nu vet vart han sätter sina gränser.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
833
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
633
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V