Granngården; nya proteinfoder?

Sv: Granngården; nya proteinfoder?

Tänk om det vore så väl at bra foder kunde förhindra alla typer av skador och sjukdomar, nog kan bra utfodring, i synnerhet under uppväxen göra underverk men förhindra alla sjukdomar det är bra optimistiskt.

Ja tänk om det vore så "bra" att alla rökare fick cancer och alla icke rökare slapp. Det är ju liksom inte så enkelt...

Tänk om det vore så väl at bra foder kunde förhindra alla typer av skador och sjukdomar, nog kan bra utfodring, i synnerhet under uppväxen göra underverk men förhindra alla sjukdomar det är bra optimistiskt.

kl

Dessutom kan det vara svårt att hitta bra foder till alla hästar. De flesta vallblandningar tex är framtagna för djur med stora energibehov och passar inte till de hästar som är anpassade till att klara sig på mindre energimängder.

Men om man inte fattar/ vägrar acceptera att hästar kan ha olika behov så inser man inte problemet.

Givetvis, men om problemen är att man måste tänka till och anpassa utfodringen efter hästen så skulle alla ansvarsfulla hästägare få hitta andra intressen, medan de som inte bryr sig så mycket kan behålla sina.

Det verkar mest vara du som har problem med att alla hästar och grovfoderpartier inte är likadana.

Att lägga ner några minuter ett par gånger om året på att få ihop en bra foderstat är nog inget större problem för en lite intresserad ägare.

Har man det så problematik med sin hästhållning då kan det vara bra att hitta en annan intress.

Är man så ovillig till att ta till sig ny information som kan göra ens hästars liv bättre, kanske man ska skaffa sig ett annat intresse.

;)

(Litegrann som att tro på att det fortfarande är lämpligt för människor att äta minst 8 skivor bröd om dagen (Livsmedelsverkets gamla rekommendationer)...)

Är man så ovillig till att ta till sig ny information som kan göra ens hästars liv bättre, kanske man ska skaffa sig ett annat intresse.

;)

(Litegrann som att tro på att det fortfarande är lämpligt för människor att äta minst 8 skivor bröd om dagen (Livsmedelsverkets gamla rekommendationer)...)

Vilket information syfta du på?

Har för mig det var 850gr. bröd om dagen i det Karolinska Armé.

Du sa du hade problem att hitta foder till hästen.
Bara tipsa hur du kan lösa problemet.

Så du menar att vi ska avliva alla hästar som inte passar in i din mall?

Nej tack.
Jag skrev att det kan vara svårt att hitta lämpligt foder åt en del hästar tex de som vi kallar för lättfödda. Det var ett inlägg i debatten om att alla hästar inte är likadana. Jag vill nog påstå att jag är ganska väl påläst om utfodring av hästar så jag kan sätta ihop en foderstat åt min lättfödda ponny. Varför skulle jag göra mig av med min häst?

ÄR DU GALEN? :D

Hon är det bästa som finns!!!

Jag har inga problem med att utfodra henne. Det är nog så att det är du som gör den här tråden till ett problem.

Men inte är det besvärligt att läsa analysen och räkna ut foderstaten. Varför tror du det?

Har ditt häst/foder kundskap hålet dina hästar frisk och brukbar?
För i slutendan är det bara det som gäller.

Jag föredrar ju att inte använda mina djur som försökskaniner utan läser på och bildar mig en uppfattning utifrån aktuell forskning och resonemang som verkar rimliga.

Har man det så problematik med sin hästhållning då kan det vara bra att hitta en annan intress.

Det är ju din åsikt, andra kanske faktiskt tycker om sitt intresse och sina djur och väljer att anpassa sig utifrån individerna. Jag vet faktiskt inte vad det är du traggar om? Ska alla hästar som inte kan äta 8 kg hö och 3 kg havre avlivas?

Men inte är det besvärligt att läsa analysen och räkna ut foderstaten. Varför tror du det?

Ingen har sakt nåt om besväligt analys läsning, det var problem att hitta foder som uppfyllar protein kravet.

Att bli häst äger i dagens Sveriga är svår någ med allt reglar och kostnader.

I tusental år har folk foderet hård arbetenda hästar utan kostsom analys! Dagens elit hästäger behöva allt internet kundskap och analys för att fodra en häst trotts att den göra ingenting, nåt som är gänske elimentär för dom flesta utanför lilla Sveriga.

När jag se och hör om all pengar som lägg ner på dessa hästar tänke jag på alla barn som kunde äta sig mätt i Africa.

Ingen har sakt nåt om besväligt analys läsning, det var problem att hitta foder som uppfyllar protein kravet.

Att bli häst äger i dagens Sveriga är svår någ med allt reglar och kostnader.

I tusental år har folk foderet hård arbetenda hästar utan kostsom analys! Dagens elit hästäger behöva allt internet kundskap och analys för att fodra en häst trotts att den göra ingenting, nåt som är gänske elimentär för dom flesta utanför lilla Sveriga.

När jag se och hör om all pengar som lägg ner på dessa hästar tänke jag på alla barn som kunde äta sig mätt i Africa.

Och där kom argumentet om barnen i Afrika..... Du måste verkligen vaska fram bättre anledningar om nån ska lyssna

En analys och en korrekt foderstat sparar snarare pengar än att den kostar. Istället för att gissa kan man ge hästen det den behöver. Man kan ge ett par hg proteinfoder 1 kg halm och 8 kg hö istället för 8 kg hö och 3 kg havre till exempel. Visst kan man kämpa emot utvecklingen, låta bli att ta åt sig kunskaper och gräva ner huvudet i sanden.

PS utvecklingen går framåt i andra länder också, det är inte bara i Sverige.

Och där kom argumentet om barnen i Afrika..... Du måste verkligen vaska fram bättre anledningar om nån ska lyssna

I synnerhet som annalyser kan göra så man får mer pengar över till bistånd, även om jag tvivlar på att det gör någon större skillnad för skänkta pengar.

En analys kostar några hundra. Rätt foder till många hästar istället för att fodra på känn kan spara många tusen om man även optimerar för plånboken och köper in rätt grovfoder till rätt häst och man vet vad man behöver komplettera med.

I synnerhet som annalyser kan göra så man får mer pengar över till bistånd, även om jag tvivlar på att det gör någon större skillnad för skänkta pengar.

En analys kostar några hundra. Rätt foder till många hästar istället för att fodra på känn kan spara många tusen om man även optimerar för plånboken och köper in rätt grovfoder till rätt häst och man vet vad man behöver komplettera med.

Raker att mata ett barn en hel månad :d

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
890
Senast: snöflingor
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 077
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar