Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Biggi:
The only one you are trying to convinse is yourself. (the only thing we talk about on "hästvård/foder tråder" are Sick Horses, it´s not about healthy horses.....they do not make for interesting discussion).
When the horse gets sick then it´s all alabi-eik explanaitons longer than to eternaty with other alabi-eikers wanting to sing about their sick horse and what to feed them, it never dawns on them that if they´d kept their horse keeping simple their horses would not have gotten sick in the first place.
It has too make sense to me, with all this great modern knowlage you talk about there shouldn´t be any sick horses!
So let´s just leave it alone since we cain´t see eye to eye.
There ain´t no good guy´s, and there ain´t no bad guy´s,
There´s only you (+ some others) and me, and we just disagree.
Dave Mason
www.youtube.com/watch?v=Tmdaa1QX6TU
Please excuse me but I do not understand a word of your English. I have thought that your native language is English but maybe not. Your talk about e.g. sick horses is confusing. Why is it so hard to understand that horses are different, e.g. some of them needs more energy than others. Some horses are adapted to an environment with less access to food while others have evolved in a climate with lush pastures.
Biggi:
The only one you are trying to convinse is yourself. (the only thing we talk about on "hästvård/foder tråder" are Sick Horses, it´s not about healthy horses.....they do not make for interesting discussion).
When the horse gets sick then it´s all alabi-eik explanaitons longer than to eternaty with other alabi-eikers wanting to sing about their sick horse and what to feed them, it never dawns on them that if they´d kept their horse keeping simple their horses would not have gotten sick in the first place.
It has too make sense to me, with all this great modern knowlage you talk about there shouldn´t be any sick horses!
So let´s just leave it alone since we cain´t see eye to eye.
There ain´t no good guy´s, and there ain´t no bad guy´s,
There´s only you (+ some others) and me, and we just disagree.
Dave Mason
www.youtube.com/watch?v=Tmdaa1QX6TU
I've also been following this thread with great interest, I thought you were American but that can't be possible, since your English makes no more sense than your Swedish... or possibly, you're dyslexic, in which case I apologize.
Alabi-eikers? What?
Do you mean Alibi Ike? (wikipedia: baseball player nicknamed "Alibi Ike" due to his penchant for making up excuses)
Öh, va? Vi har väl inte pratat om sjuka hästar alls? Det är du som pratar om dem. Klart det är intressant att prata om friska hästar. Jag behöver inte övertyga mig själv om någonting, men jag är öppen för att lära mig mer.Biggi:
Men nu har vi ju INTE pratat om sjuka hästar.When the horse gets sick then it´s all alabi-eik explanaitons longer than to eternaty with other alabi-eikers wanting to sing about their sick horse and what to feed them, it never dawns on them that if they´d kept their horse keeping simple their horses would not have gotten sick in the first place.
Man får ta till sig nya rön och mixa dem men tidigare rön samt sina erfarenheter. Då tycker jag det blir bästa utvecklingen. Sjuka hästar handlar ju inte bara om att folk fodrar fel, men visst förekommer det. Det är ju tex när människor hänger kvar i kunskaper som är 50 år gamla och fodrar hästar likadant idag, trots att hästarna i dagens sverige inte används på samma sätt längre. Och om man inte tagit till sig hur hästens matsmältningssystem fungerar eller dess behov och anpasst utfodringen efter det, då kan det bli sjukdomar. Men här pratar du ju med människor som uppenbarligen har tagit reda på detta, som lärt sig hur hästar fungerar och vad de har för behov. Då ger det förutsättningar för friska hästar.It has too make sense to me, with all this great modern knowlage you talk about there shouldn´t be any sick horses!
Jag förstår inte riktigt hur du blandat ihop detta?
Att vi inte är överens är vi helt överens om.
Men förstår du vad det är vi försöker säga? Jag kan faktiskt inte se/läsa att du ens är intresserad. (och ja, jag är medveten om att jag kan ha missuppfattat dig). Ibland måste man öppna ögonen och vidga sina vyer. Att vara låst tjänar man aldrig på. Det finns alltid mera om man vill släppa in det.
Leafhillranch, I do however think that I understand what you are trying to say:
That horsekeeping should be kept simple.
But the thing is, that's exactly what everybody has been arguing against you that YOU should do. Keep it simple. Start with the basics. What does a horse need to eat? A horse needs grasses/stalks of plants, with enough energy and protein (and minerals but let's not go there right now) to keep it healthy and fit. Grain, pellets or protein supplements should only be added as a last resort, if you can't get hold of a good enough hay and can't complete it to satisfaction using for example alfalfa (how do you know it's good enough? analyze it).
Your advice to always start a horse on 8kgs of hay and 1kg of oats just doesn't make sense. That's like saying that all humans should always eat 1kg of meatball pasta per day. It's non-specific as to the real nutrient content (as opposed to saying 2500kcal and 90 gr digestible protein), and too general. All humans are not alike. All horses are not alike.
Or maybe, you just enjoy trolling, and then I say congrats to you, dear sir/madam. You've upset quite a lot of people I think ^^.
Öh, va? Vi har väl inte pratat om sjuka hästar alls? Det är du som pratar om dem. Klart det är intressant att prata om friska hästar. Jag behöver inte övertyga mig själv om någonting, men jag är öppen för att lära mig mer.
Men nu har vi ju INTE pratat om sjuka hästar.
Man får ta till sig nya rön och mixa dem men tidigare rön samt sina erfarenheter. Då tycker jag det blir bästa utvecklingen. Sjuka hästar handlar ju inte bara om att folk fodrar fel, men visst förekommer det. Det är ju tex när människor hänger kvar i kunskaper som är 50 år gamla och fodrar hästar likadant idag, trots att hästarna i dagens sverige inte används på samma sätt längre. Och om man inte tagit till sig hur hästens matsmältningssystem fungerar eller dess behov och anpasst utfodringen efter det, då kan det bli sjukdomar. Men här pratar du ju med människor som uppenbarligen har tagit reda på detta, som lärt sig hur hästar fungerar och vad de har för behov. Då ger det förutsättningar för friska hästar.
Jag förstår inte riktigt hur du blandat ihop detta?
Att vi inte är överens är vi helt överens om.
Men förstår du vad det är vi försöker säga? Jag kan faktiskt inte se/läsa att du ens är intresserad. (och ja, jag är medveten om att jag kan ha missuppfattat dig). Ibland måste man öppna ögonen och vidga sina vyer. Att vara låst tjänar man aldrig på. Det finns alltid mera om man vill släppa in det.
Kan slå vad att det är ingen mer an jag som google när det gäller info Biggi, båda gammle och ny.
Vi kan all tid hitta det vi söka, och vi kan all tid hitta det vi vill hör, men när vi hitta 2-3 info med samma mening då kan vi "take it to the bank".
Att andra vill inte ens läsa det som jag handvisa till sätter stopp för non meningsfull utbyt av informaiton.
Vad är "kundskap"? det du läsar dig till eller det du få av tid och erfarenhet?
Hur förklara du för en liten new-be vad och hur mycket hon ska mata sitt ponny? Mamma o Pappa vet ingenting, knappt vilket endan skiten kommer ur.
Bukis ponny tänter som kan allt om fodering av fång hästar med analys, special tillskott av olika protein (trådens huvud ammna) och all sorts siffra som dom inte förstå sig på!
Skaffa dom en katt eller hund dom vet hur dom ska fodras, det stå på förpackning! Likesom för hästar, där stå det "fodargiv" (vi kan ta mustange den har gången)
www.rsmustang.se/rsfoder/pdf_foder/Allround-pellets.pdf
Där stå det nästan allt lilla new-be, mamma o pappa behova vet.
Det dom MÅSTE VET är höet, och det kan dom inte vet i ett vit plast förpackning med ett poståenda analysis dom inte förstå sig på.
Enklar att:
"slå ett famn gräs, lägg det på tork under tak några veckor. Titta, Känna, Lukta, så ska ett bra häst hö vara".
Ett dålig hö är ett dålig hö, och ingen mängd protein kommer att förbättra dess näring som alla tro, du få ett överskott på ena endan och brist på den andra, du kan få en urkalkning med för mycket veta kli som Granngådens proteinfoder byggs på.......men med allt kundskap alla har då vet dom det och ett enkelt "inget att sättsa på" kunda har kommit upp i det andra inlägg istallet för 160+
Enklar att:
"slå ett famn gräs, lägg det på tork under tak några veckor. Titta, Känna, Lukta, så ska ett bra häst hö vara".
Nu skiljer du inte på fodrets hygieniska kvalitet och fodrets näringsmässiga kvalitet. Beroende på när du slår din famn med gräs så får du olika näring i det, det kan lukta och se fantastiskt ut, men ändå nästan vara som halm i näring.
Jag tror absolut det är fler än du som söker kunskap. Via google kan man hitta forskningsrapporter, undersökningar mm som är bra information.Kan slå vad att det är ingen mer an jag som google när det gäller info Biggi, båda gammle och ny.
Ja det är ju just det vi är flera som försöker säga dig: Att när man får samma information flera gånger så kanske man ska fundera på om det ligger någonting i det. Jag läser gärna det folk hänvisar eller länkar till. Annars kan jag ju inte säga någonting om det. Eller hur?Vi kan all tid hitta det vi söka, och vi kan all tid hitta det vi vill hör, men när vi hitta 2-3 info med samma mening då kan vi "take it to the bank".
Att andra vill inte ens läsa det som jag handvisa till sätter stopp för non meningsfull utbyt av informaiton.
VFör mig är kunskap fakta blandat med erfarenheter. Forskningen går framåt. Man vet mer idag om det mesta här i världen än man gjorde för 50 år sedan. Sen kan ju kunskaperna förändras. Det kommer nya upptäckter, nya rön, görs nya försök/tester och därmed förnyas och utvecklas kunskaperna. Kunskap är någonting levande. Det som var en sanning för 50 år sedan behöver inte vara en sanning idag, för idag vet man mera. Det som var sanning för 50 år sedan var inte fel. Det var så långt man kom med den kunskapen som fanns då.ad är "kundskap"? det du läsar dig till eller det du få av tid och erfarenhet?
Utveckling!
För en som inte är insatt alls i foder och hästars utfodring skulle jag rekommendera att läsa Christina Plancks bok om hästens utfodring och fodermedel. Hon är mycket kunnig i ämnet och förklarar det i sin bok på ett väldigt enkelt sätt. Jag kan förklara grunderna jag också, men jag tycker att en expert gör det bättre än mig.Hur förklara du för en liten new-be vad och hur mycket hon ska mata sitt ponny? Mamma o Pappa vet ingenting, knappt vilket endan skiten kommer ur.
Bukis ponny tänter som kan allt om fodering av fång hästar med analys, special tillskott av olika protein (trådens huvud ammna) och all sorts siffra som dom inte förstå sig på!
De där foderangivelserna på förpackningarna borde inte ens vara tillåtna tycker jag. Totalt missvisande. Tillverkarna har ingen aning om vilket grovfoder som ligger till grund för varje hästs foderstat.Skaffa dom en katt eller hund dom vet hur dom ska fodras, det stå på förpackning! Likesom för hästar, där stå det "fodargiv" (vi kan ta mustange den har gången)
www.rsmustang.se/rsfoder/pdf_foder/Allround-pellets.pdf
När de har läst boken så förstår de. Då behöver de inte göra fel. De har då skaffat sig en bra baskunskap.Där stå det nästan allt lilla new-be, mamma o pappa behova vet.
Det dom MÅSTE VET är höet, och det kan dom inte vet i ett vit plast förpackning med ett poståenda analysis dom inte förstå sig på.
va?? och hur vet du vad det innehåller då? Du har ingen aning om hur mycket energi eller protein det innehåller och vet alltså inte hur mycket hästen bör äta av det.Enklar att:
Ett dåligt hö kan vara ett hö med dålig hygienisk kvalitet. Då ska det inte fodras med. Men om du menar näringsvärdet så beror det på vilken häst som ska utfodras. För en lättfödd häst passar ett hö med lågt energivärde (för att den inte ska bli tjock), och med ett högre proteininnehåll. Detta hö är ett bra hö för en lättfödd häst, medan det för en högpresterande tävlingshäst kan vara ett dåligt hö. Den högpresterande hästen har ett betydligt större energibehov och ett bra hö för den är ett hö med högt energiinnehåll. Det som är dåligt för den ena är bra för en annan. Ett dräktigt sto har inte samma behov som en lättfödd ponny som promenadrids. Det är väl ändå inte så svårt att förstå? Om du googlar för att få information, som du skrev, så borde du nog ta till dig informationen bättre.Ett dålig hö är ett dålig hö, och ingen mängd protein kommer att förbättra dess näring som alla tro, du få ett överskott på ena endan och brist på den andra, du kan få en urkalkning med för mycket veta kli som Granngådens proteinfoder byggs på.......men med allt kundskap alla har då vet dom det och ett enkelt "inget att sättsa på" kunda har kommit upp i det andra inlägg istallet för 160+
Jag får en känsla av att du inte vill förstå.
Jag får en känsla av att du inte vill förstå.
Jag får den uppfattningen jag med.
Boj doesn´t like it when I slip into english, but sometimes i feel for a special person I need too.
If you feel the need to get hung up on spelling then we are not going to get very far and it is best to just drop it. (I know I may be one of the most critical member here, and the oldest, but in all the years I have never dummped on another persons spelling).
Shall I continue?......PM
Rådet du fått verkar för mig konstigt, en tunn häst behöver mer energi för att gå upp i vikt, under förutsättning att proteinbehovet är täckt. Om proteinbehovet är täckt och man ger överskott av protein så bromsar det snarare en eventuell viktuppgång! Jag hade valt att lägga på 2 kg Krafft Sport istället om man skulle hålla sig till deras sortiment, istället för 1 kg Krafft Muskel!
Nominous resonemang förstår jag helt hållet, lättfödda hästar får jättelätt proteinbrist. Halm och proteinkoncentrat är ett utmärkt val för att de ska få tillräckligt att tugga på! Själv hade jag kanske valt potatisprotein som jag blandat med betfiber istället för Krafft Muskel, då hade det blivit mera fibrer för magen!
OM det hade varit så att hästarna hade fått 100% av sitt näringsbehov tillgodosett med kraftfoder så hade den jämförelsen varit relevant. Katterna får nämligen INGET ANNAT än vatten utöver kattmaten i påsen och DÅ är det lätt att ange en rekommenderad giva.Skaffa dom en katt eller hund dom vet hur dom ska fodras, det stå på förpackning!
Precis.
Dessutom innehåller ju katt o hundmat oxå en jävla massa skit om man tittar lite närmre.
Precis.
Dessutom innehåller ju katt o hundmat oxå en jävla massa skit om man tittar lite närmre.
OM det hade varit så att hästarna hade fått 100% av sitt näringsbehov tillgodosett med kraftfoder så hade den jämförelsen varit relevant. Katterna får nämligen INGET ANNAT än vatten utöver kattmaten i påsen och DÅ är det lätt att ange en rekommenderad giva.
En stor andel av hästarnas näringsbehov kommer från grovfoder, oavsett om man ger ½ eller 5 kg kraftfoder/dag utöver grovfodret. Och därför är grovfodrets innehåll viktigt att känna till för att kunna ge hästen tillräckligt mycket av rätt fodersorter för att täcka deras normala näringsbehov. OM man hade kunnat tillverka hö i fabriker och garantera att allt hö i samma skörd alltid har exakt samma näringsinnehåll, DÅ hade man kanske kunnat börja lita på vad som står på fodersäckarna också. Men så är icke fallet och därför struntar vi i vad tillverkarna skriver på säcken. För det är helt ointressant information. Och det kan vara helt vansinnig information till den som har för dåliga hästkunskaper.