Granngården; nya proteinfoder?

Sv: Granngården; nya proteinfoder?

kl

Även om jag i sak håller med Lobelia, bigganl, HannaZ mfl, men...

Skulle inte den här tråden handla om Granngårdens nya proteinfoder?

Du glömde halva frågan, den som berör att de inte går så hårt utan lätt till måttlig har du haft en lättfödd fjording av mindre/ medelstor modell som gått i lätt jobb? Och som varit fin i hull på samma foderstat som du beskrivit här, en 7-8 kg hö och något kg havre?

I och för sig går det inte ihop, en fjording som klarar så mycket mat på så lite jobb torde betraktas som extremt svårfödd.

För rätta till lite.
Hon är av den grov 145cm. arbetes typ som har använt i skogen och körning. (kunde vara up i 4-5kg havre)

Under vinter ½år få hon 8kg hö & ½kg havre.

Nu i sommras har hon klarat sig bra på bete och 1-2kg havre dom dager vi gå på tur.

Alltså knappast att jämföra med lättfödda sportponnyer i mycket lättare arbete. Har du någon erfarenhet av dem, det är framförallt lättfödda sporthästar i måttligt arbete där man behöver hålla koll. Hade min häst hjälpt dig i skogen hade hon förmodligen behövt nästen samma foderstat. Hon är en aning lägre, lite mer lättbyggd Men inte direkt spinkig, nu går hon som fritidshäst och klarar lätt ridturer på 2-3 mil i bra fart, men rids i allmänhet 1-2 timmar 4-5 gånger i veckan och verkar leva på luft.

Senast ändrad:

Har följt denna tråd och fler trådar om bla avmaskning som du är inblandad i.
Kan du förklara för mig varför det alltid blir så hemskt många som är helt emot det du hävdar?
Du kan aldrig komma med källhänvisning och även fast det är många som skriver här med mycket gedigen kunskap, så fortsätter du bara på och på....

Kanske det är dags att ransaka dig själv, kanske få lite insikt över att du kanske inte är så insatt i de ämnen som faktist finns så mycket forskning i och bli lite mer ödmjuk?

Alltså knappast att jämföra med lättfödda sportponnyer i mycket lättare arbete. Har du någon erfarenhet av dem, det är framförallt lättfödda sporthästar i måttligt arbete där man behöver hålla koll. Hade min häst hjälpt dig i skogen hade hon förmodligen behövt nästen samma foderstat. Hon är en aning lägre, lite mer lättbyggd Men inte direkt spinkig, nu går hon som fritidshäst och klarar lätt ridturer på 2-3 mil i bra fart, men rids i allmänhet 1-2 timmar 4-5 gånger i veckan och verkar leva på luft.

Jo, haft varmblod - kallblod - och in-between. 400-500kg.

Grov foder mängd har varit konstant for ett bas, omkring 8kg. därifrån kan jag lägga till havre be behov.
Dom kallblod typ har krävd mindre kraft för att håla hull medan varmblod måste har mer. Vid arbetet kan varmblod behöva double så mycket kraft inte bara för hulens skull men för att öka med samma arbete intensetit.

Under alla år har jag aldrig märkt att nån av hästarna behövd extra tillskott av protein.
Jag har sett hästar som har fallit ur på grund av protein och andra närings brist. Det kan berör på över arbete, sjukdom eller parasiter.
Att tillsätter enbart protein kommer inte att få hästen tillbaka till sin vikt.
The Horse Has To Be Grained.

När det gäller tråden Granngårds protein tillskott, låter det som ingen hjöder om det innahåller mycket vetekli, risk för kalk/fosfor inbalans.

Har följt denna tråd och fler trådar om bla avmaskning som du är inblandad i.
Kan du förklara för mig varför det alltid blir så hemskt många som är helt emot det du hävdar?
Du kan aldrig komma med källhänvisning och även fast det är många som skriver här med mycket gedigen kunskap, så fortsätter du bara på och på....

Kanske det är dags att ransaka dig själv, kanske få lite insikt över att du kanske inte är så insatt i de ämnen som faktist finns så mycket forskning i och bli lite mer ödmjuk?

Det kan berör på att deras hästar är sjuk trotts att dom är till läs enda ut i finger spitzen :D

Nej du märker det inte för att du har bara erfarenhet av hästar i den typ av arbete då det ii allmänhet är lätt att få till mängden protein utan att reflektera över det.

Min hästa hade inte fått proteinbrist heller på din utfodring, men hade hon jobbat som hon brukar hade hon istället varit ordentligt fet bara efter några månader.

Nej du märker det inte för att du har bara erfarenhet av hästar i den typ av arbete då det ii allmänhet är lätt att få till mängden protein utan att reflektera över det.

Min hästa hade inte fått proteinbrist heller på din utfodring, men hade hon jobbat som hon brukar hade hon istället varit ordentligt fet bara efter några månader.

En häst som bli fet av att arbete?????
Nu har du fått hjärn slapp.

Nu rackar med det här.

Nu missförstod du mig, du ger alltid rekommendationer utifrån din situation med hårt arbetande hästar. Min häst har någonstans mellan lätt och medelhårt arbete. Följer jag din rekommendation så dubblar jag på ett ungefär näringsintaget så kommer hon att bli ordentligt fet.

Kan du rekommendera vad hon bör få att äta med bibehållet arbete, så mycket strå som möjligt och proteinbehovet tillgodosett?

Vet inte, känna inte du eller dom andra era hästar.
Jag vet det är en hel del påhoppar med sjuk hästar in i har.

Men ändå så hävdar du att våra hästar är sjuka. Ingen här har presenterat en sjuk häst alls. Det närmsta vi kommer är en häst som haft fång, det finns en ökad risk att den får tillbaka fången, men det påverkar inte näringsbehovet i sig, hästen är i alla avseende, utom att man måste vara försiktig med foderbyten-vad för foder den får.

Vi lever bara i en annan realitet än du, vi vet att det finns hästar med lägre näringsbehov än dina och att det därmed blir mer trixigt att få ihop lämplig foderstat.

Här är min påhittade häst som du tydligen behöver se..

Smalare än såhär går det knappt gå honom. Han är lite rund på sista bilden och det är på 4kg hö, 6kg halm, 1kg krafft muskel och lite betfor. Och tränar 6 dar i veckan så han blir svettig. Vad mer tycker du jag ska hitta på enligt din skolbok? Ge mer hö och havre?

Bara en liten undran och det är varför du behöver ge så mycket muskel?

Det är ju nästan uppe på maxgivan

Jag blev rek att ge just muskel till mitt tunna fullblod och då Max 1kg /dag, detta för att få henne att gå upp i vikt. Då känns det lite märkligt att du ger lika mycket av det på en lättfödd häst?

Nu missförstod du mig, du ger alltid rekommendationer utifrån din situation med hårt arbetande hästar. Min häst har någonstans mellan lätt och medelhårt arbete. Följer jag din rekommendation så dubblar jag på ett ungefär näringsintaget så kommer hon att bli ordentligt fet.

Kan du rekommendera vad hon bör få att äta med bibehållet arbete, så mycket strå som möjligt och proteinbehovet tillgodosett?

Las vad jag skriv, "varmblodet kan behöva double kraftfoder mot vad jag ger för fjordis for samma arbete", det kan berör på deras hul och förbranning.

Jag arbete från ett "bas foder giv" sa jag!
Är hästen 400kg. ska den har 6-8kg. 1.5-2% av kropps vikt.
Lätt föd starta man låg med 1.5% och se hur den klara sig, bli den endå fet dryg ut den 6kg med halm.
Har den svor att håla vikten med 8kg. kan man öka hö giv men som ofte, få hästen en "hö mage". Istället for dom 2kg mer hö kan man ger 1kg havre och tacka närings behov på +siden, kostnad bli nästan samma.

Är hästen redan "små fet" finns det ingen anledning med en massa olika tillskott, den har mer än den behöva redan!!

Vi stammis känner till varan sopas val att vi vet vem som har frisk arbetenda hästar och dom som joller tillsammans i sjukstugan :angel:.

Så länge hästen arbetar hårt så den behöver en del havre funkar det säkert, det är när hästen inte behöver så mycket kraft och höet har dåligt med protein som det blir problem. Det är då man behöver en analys för att kunna optimera.

Las vad jag skriv, "varmblodet kan behöva double kraftfoder mot vad jag ger för fjordis for samma arbete", det kan berör på deras hul och förbranning.

Jag arbete från ett "bas foder giv" sa jag!
Är hästen 400kg. ska den har 6-8kg. 1.5-2% av kropps vikt.
Lätt föd starta man låg med 1.5% och se hur den klara sig, bli den endå fet dryg ut den 6kg med halm.
Har den svor att håla vikten med 8kg. kan man öka hö giv men som ofte, få hästen en "hö mage". Istället for dom 2kg mer hö kan man ger 1kg havre och tacka närings behov på +siden, kostnad bli nästan samma.

Är hästen redan "små fet" finns det ingen anledning med en massa olika tillskott, den har mer än den behöva redan!!

Vi stammis känner till varan sopas val att vi vet vem som har frisk arbetenda hästar och dom som joller tillsammans i sjukstugan :angel:.

Ja det är ju det vi försöker få dig att förstå dvs att varmblod ofta kräver mer mat n en fjording Dvs att vissa hästar kräver mer mat än andra, alla är inte likadana. Att du sedan påstår att en del av våra hästar är sjuka får du stå för själv. Du har tex inte sett min häst och vet inget om henne. Om jag jämför vårt russ med min newforest ponny så är det så att hon kan inte äta lika mkt som russet kan. Enligt din definition skulle i så fall din fjording vara sjuk och ditt varmblod frisk. Jag håller inte med dig. Däremot så håller jag med dig om att det beror på att de har olika ämnesomsättning. Men är det bara dina hästar som har det? Är alla andras hästar sjuka? Nu får du nog ge dig, det börjar bli tröttsamt!!!

Senast ändrad:

Jag vet inte vilken verklighet du lever i. Det verkar som om du har, ursäkta mig, stannat kvar i en gammal tid där det bara fanns hårt arbetande stora hästar och betesvallar insådda med lagom gräsblandningar samt all betesmark som naturbeteshagar. Så var det när jag var barn.Den familj som jag red hos födde upp ponnyer och de var nog ganska ovanliga.

Men så är det inte idag.En ganska stor del/eller allt större del av våra svenska hästar är ponnyer. Åkrarna för vallodling består till stor del av gräsblandningar framtagna för produktionsdjur dvs djur som är dräktiga, digivande eller växande. De gamla betesmarkerna har till stor del ersatts av odlade gräsvallar. Detta är bra för hästar med högre näringsbehov, tex högpresterande ./dräktiga/digivande/växande djur.

Men det passar inte alla. Om jag skulle ge min ponny hö upp till proteinbehovet så skulle hon få i sig alldeles för mkt energi. Det är dessutom viktigt att hon får tillräckligt att tugga på. Ett hö med mkt proteiner innehåller också ofta mkt energi. När det gäller olika slags hästar, lättfödda ponnyer eller högpresternade fullblod så är det energibehovet som är annorlunda. En ponny behöver i stort sett lika mkt protein som vilken annan häst som helst men mindre mängd energi. Denna ekvation går inte ihop utan tillsats av proteinfodermedel.

Detta känns som en favorit i repris i repris, tro det om du vill.
Jag utfodrar min lättfödda insulinresistenta fångponny på det sätt jag tror/vet enligt vetenskapliga studier är bäst.

Lycka till med din/dina hästar.

Allt jag behöva vet.

Jo, haft varmblod - kallblod - och in-between. 400-500kg.

Grov foder mängd har varit konstant for ett bas, omkring 8kg. därifrån kan jag lägga till havre be behov.
Dom kallblod typ har krävd mindre kraft för att håla hull medan varmblod måste har mer. Vid arbetet kan varmblod behöva double så mycket kraft inte bara för hulens skull men för att öka med samma arbete intensetit.

Under alla år har jag aldrig märkt att nån av hästarna behövd extra tillskott av protein.
Jag har sett hästar som har fallit ur på grund av protein och andra närings brist. Det kan berör på över arbete, sjukdom eller parasiter.
Att tillsätter enbart protein kommer inte att få hästen tillbaka till sin vikt.
The Horse Has To Be Grained.

När det gäller tråden Granngårds protein tillskott, låter det som ingen hjöder om det innahåller mycket vetekli, risk för kalk/fosfor inbalans.

Om man bara behöver ge 300 g av fodret för att kompensera ett lågt proteinvärde i grovfodret så är det ingen risk för nån obalans av kalk/fosfor. Oavsett så räknar man ju på balansen när man plussar ihop de olika fodermedlen.
Men du har väl inte nåt behov av ett analyserat grovfoder för du har ju din standardlösning; 8 kg hö och några kg havre.

Var och en blir salig på sin tro, jag hoppas bara att folk som läser trådarna väljer att lyssna på dem som backar upp sina påstående med fakta.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
890
Senast: snöflingor
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 077
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt