Granngården; nya proteinfoder?

Sv: Granngården; nya proteinfoder?

Med en sån arbetes program....
Mera musklar.

Hopp och dressyrbilden är från i år, den uppställda från förra året. För dagen är han så pass musklad han behöver vara. pga hans exteriör kan jag inte pressa honom hårdare för att bygga mer muskler då kroppen måste hänga med. Enligt Kiropraktorn har han tillräckliga muskler, rätt musklad, jämnt musklad för att orka med sitt jobb.

Hur ska han kunna bygga mer muskler om han inte får mer protein? :cautious:

Tycker du hästarna ska gå med 100kg's övervikt och riskera alt få fång under tiden man väntar på att kroppen ev ska börja äta på sig själv? :crazy: Även om hästen inte blir sjuk så är det knappast hälsosamt att arbeta och defenitivt inte hoppa banor på 120 med 100ks övervikt. Det känns direkt på min häst med bara 40kg övervikt att han blir tung och han påverkas av träningen på ett mer negativt sätt. Det känns väl självklart???

Ja du vet säkert bättre än den samlade forskarkåren och har säkert mer erfarenheter än alla ndra på Buke sammantaget... Givetvis måste kroppen ha energi också det är det ingen som misstyckt, jag undrar mest varför du envisas med att oavsett näringsinnehåll i grovfodret så ger det protein nog. Energi och protein är lika viktigt, men varför vill du ignorera proteinbehovet?

Hur menar du att proeinbehovet blir täckt om man fodrar med hö som har låg proteinhalt men hög energi? Varifrån kommer proteinet? Luften eller? Låt säga 20 gram smältbart råprotein och 10 MJ energi per kg mat. Hästen bör väga ca 380 kg

Skulle jag ge av de höet till min häst som uppskattningsvis behöver 50 MJ och 300 g smältbart råprotein skulle den med din beräkningmodel, 2% av vikten få i sig. Lägger du sedan på ett kg havre så blir det än värre med fettman.

7,6 Kg hö
76 MJ
152 g smrp

Det skulle leda till en fet bukig omusklad häst vad jag än gjorde i motionsväg. Dubblar man mänden protein i fodret så blir hästen mest bara tjock, det blir omöjligt att motionera nog för att göra av med energin.

Du missar att vi under de senaste decennierna har andra sorters hästar som utför lite eller inget arbete i egentlig mening samtidigt som bete och grovfoder inte är detsamma som för 20-30 år sedan.

Just för att hästarna inte har ändrat sig men foder och arbete har det så kan man inte bara rakt av fodra som "förr".

Nä hästarna går inte direkt 8h i skogen varje dag längre. Och det måste man ju anpassa utfodringen för! En normal arbetande häst idag arbetar 1-2h om dagen 6 dar i veckan. Och för det arbetet kan man inte fodra 12kg hö med bra värden och flera kilo havre till hästar som är lättfödda. De är fan som ponnyer. Och vissa hästar skrittar och joggar en sväng någon dag i veckan och behöver 15kg hö och flera kilo kraftfoder och är ändå för tunna.

Individer! Och man måste anpassa utfodringen där efter. jag är grymt glad över att alla inte ger 12kg hö och 3klio havre om dagen till alla hästar oavsett arbete eller behov. Då hade vi haft ännu mer problem med fetma i detta land. :crazy:

Nä hästarna går inte direkt 8h i skogen varje dag längre. Och det måste man ju anpassa utfodringen för! En normal arbetande häst idag arbetar 1-2h om dagen 6 dar i veckan. Och för det arbetet kan man inte fodra 12kg hö med bra värden och flera kilo havre till hästar som är lättfödda. De är fan som ponnyer. Och vissa hästar skrittar och joggar en sväng någon dag i veckan och behöver 15kg hö och flera kilo kraftfoder och är ändå för tunna.

Individer! Och man måste anpassa utfodringen där efter. jag är grymt glad över att alla inte ger 12kg hö och 3klio havre om dagen till alla hästar oavsett arbete eller behov. Då hade vi haft ännu mer problem med fetma i detta land. :crazy:

Håller med!

+ fång! Har haft två fånghästar i mitt och det vill jag aldrig mer ha!

And you call that normal work?????????
Bäst att hålla dig till det du göra.

And you call that normal work?????????
Bäst att hålla dig till det du göra.

Va?

Vad gör de vanligaste hobbyhästarna i sverige idag? Hur ser deras arbete ut? Förklara gärna för en som tydligen inte förstår hur en vanlig ridhäst ska jobba..

Som jag skrivit innan, det är 2000-talet nu. Välkommen till verkligheten. Hästarna jobbar inte 8h i skogen per dag längre. Vi använder hästarna för livskvalité, inte försörjning i skogen. Om vi inte talar om trav och galopphästar som självklart har ett helt annat behov. Men de klarar sig ofta mer än väl på 10kg hö och 2-3kg kraftfoder TROTS det hårda jobb de utför. Men de jobbar oftast bara 2-3 dar i veckan ändå ;)

Vad är normalt arbete för en hobbyhäst enligt dig? Skriv gärna hur en veckas träningsschema ser ut för dig.

Senast ändrad:

Hästar som är i en klar minoritet.

Att utfodra en häst som jobbar i skogsbruket 6- 10 timmar om dagen är ingen konst, de behöve så mycket de kan äta och lite till ( dvs någon form av kraftfoder). De har dessutom mindre tid på sig allt äta än snitthästen i sverige, betydligt mindre.

År av erfarenhet biggan:
Det har jag också. Men faktum är ju att dessa hästar finns.

Lätt fördhet av en arbeteande häst gå snärt över, den kommer till en punkt där kroppen börja äta på sig själv. Den måste har mer calori (ditt mj) för att kunna fortsätter. Att slänga i lite protein hjälper inte, hästen "måste" har mer mat (calori) att bränna, protein behov kommer av sig själv med maten.
Har haft mitt sto i 8 år. Hon är nu 14 år och lika lättfödd. Hon är alltid lite i överhull eftersom jag sällan kommer ner tillräckligt i energi. Att tillsätta protein gör man enbart om grovfodret inte täcker behoven.

Med ditt tänkande skulle jag kunna äta ½kg. havre grott på morgon, sko hästar hela dag och klara mej på riskex resten av dagen.
Det skulle jag inte klara av, och ingen av mina hästar under alla år skulle håla länge med det giv som påstås här!
Både vi människor och hästarna är olika individer och man får lära känna både våra egna behov och våra hästars. Man kan ju inte fodra alla hästar likadant. Hur skulle det se ut?::eek:
De är av olika raser, arbetas på olika sätt, är i olika kondition, olika åldrar, osv. Det finns mängder av olikheter. Men måste se till varje individ så att de får vad de behöver för att hålla sig i bra hull och få bra med muskulatur.
Bilder på min lättfödda dam.

blandat162.jpg

Bild014.jpg

Bli inte så mycket nu som för.
3-4 tim tur. 3-4 gånger per vecka. inte så mycket.
Varmblod har hålet sig bra med musklar, ingen Swartsneager, men ligger nogat under.

Det hade låtet som hård träning från din del (everyday, 1-2 miles tempo med hoppning på sunday) jag hade föraställt med en riktig Bodybuilder, därför tänkt jag för lite mat.

Du kan kör massa protein men jag tro inte det kommer att hjälpa, You´ll probebely end up with kidney trouble.

Men dina 3-4 h, drar de stockar i skogen då? Arbetar de hårt eller är det mest för nöje?

1 mil är inget för en vanlig ridhäst. Det är en vanlig uterunda :-) tar inte ens 2 h o skritta.

Har du någon erfarenhet av att fodra en lättfödd häst av mindre modell exv islandshäst eller fjordning med utgångspunkt från att de jobbar 45 min till 2 timmar ca fem gånger i veckan. Ordentligt ridjobbmed bra tempo varvat med lättare träning och uteritt?

Senast ändrad:

Bli inte så mycket nu som för.
3-4 tim tur. 3-4 gånger per vecka. inte så mycket.
Varmblod har hålet sig bra med musklar, ingen Swartsneager, men ligger nogat under.

Det hade låtet som hård träning från din del (everyday, 1-2 miles tempo med hoppning på sunday) jag hade föraställt med en riktig Bodybuilder, därför tänkt jag för lite mat.

Du kan kör massa protein men jag tro inte det kommer att hjälpa, You´ll probebely end up with kidney trouble.

Men seriöst, det handlar ju inte om att" köra med en massa protein" utan att täcka grundbehovet av protein. Du tycks tro att kalorier och protein är vitt skilda saker, kalorierna kommer bland annat från protein (aminosyror).

Det är inte många hästar i dagens samhälle som arbetar mer än så. Vad tänker du på för hästar egetligen?

Lot´s of horses around here, most of them sick because they don´t do anything. Wanna-bee horse people who don´t ride, just a lot of talk.

The kind of horses I´v grown up with.
Do you know how the Texans got the BIGGENS and the Mexicans didn´t biggan???
They grained their horses, pretty much corn :d
Swed´s keep their horses going on oats.
But then you should know that if your an Experianced Old Time horse person.

Har du någon erfarenhet av att fodra en lättfödd häst av mindre modell exv islandshäst eller fjordning med utgångspunkt från att de jobbar 45 min till 2 timmar ca fem gånger i veckan. Ordentligt ridjobbmed bra tempo varvat med lättare träning och uteritt?

Haft fjordingar sen 1974 i alla sorts arbete. Den jag har nu är 24, få samma ranson som varmblod och hänger med på våra svanger.

Du tycks ha vaga begrepp om svensk hästhållning och ändå ger du så bestämda råd.

Problemet med proteinbrist uppkommer då man inte fodrar med en massa kraftfoder som diverse spannmål utan när man försöker hålla sig till grovfoder och som inte rids många timmar om dagen.

Haft fjordingar sen 1974 i alla sorts arbete. Den jag har nu är 24, få samma ranson som varmblod och hänger med på våra svanger.

Du glömde halva frågan, den som berör att de inte går så hårt utan lätt till måttlig har du haft en lättfödd fjording av mindre/ medelstor modell som gått i lätt jobb? Och som varit fin i hull på samma foderstat som du beskrivit här, en 7-8 kg hö och något kg havre?

I och för sig går det inte ihop, en fjording som klarar så mycket mat på så lite jobb torde betraktas som extremt svårfödd.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
890
Senast: snöflingor
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 077
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat