Granngården; nya proteinfoder?

Sv: Granngården; nya proteinfoder?

Och om hästen på 600kg blir tjock på 8kg hö ska han stå utan foder 23h per dygn då?

Jag löser det med 4kg hö och 8kg halm. Då får han tillräckligt med ts och mj men protein i botten. Ska jag strunta i det eller ge proteintillskott? Eller låta han äta 8kg hö och bli dyngtjock bara för att täcka protein utan koncentrattillskott?

Proteintillskott är ingen hysteri, det är en i många gånger bättre lösning för lättfödda hästar att få tugga tillräckligt med hjälp av halm och ändå få tillräckligt med protein. Allt löses inte på ett sätt om man vill ha sunda hästar.

Instämmer till fullo!

Det hade varit så skönt att slippa se alla dessa hästar med hängmage, utan muskler och feta.

Hur menar du att hästen ska kunna ta upp den mängd näring ( inklusive protein) som den behöver om det fattas i kosten?

Nej hästar skiter inte ut överskottet, mycket av det läggs i depåer inkroppen, exempelvis fettceller.

Kan hästen inte äta ett normal fodergiv för sin storelikt utan att bli obess, då kan det inte vara non problem med proteinet eller andra näring.

Ska jag vara ärlig så framstår du som allt mer okunnig ju mer jag läser av dina inlägg. Grovfodert i sverige innehåller väldigt olika mängd näring och utan att välja rätt och eventuellt kompletera/ mixtra med fodergiven kan det bli väldigt fel. Det är inte bara att slänga in lagom med hö och lite haver och så är det garanterat rätt.

Ger jag min häst en normal fodergiva enligt tabell utan analys men utifrån aktuellt arbete kan hon bli allt från undernärd till ordentligt tjock, allt beroende på vad höet innehåller. Diverse mineraler kan saknas och så gott som alla svenska hästar som inte får tillskott av selen kommer att lida av selenbrist.

Ger jag min häst ett analyserat foder och kompleterar efter behov och ger henne så mycket jag av erfarenet vet att hon behöver mår hon bra och det även om jag behöver ge proteintillskott. Detta gäller i princip alla hästar.

Ska jag vara ärlig så framstår du som allt mer okunnig ju mer jag läser av dina inlägg. Grovfodert i sverige innehåller väldigt olika mängd näring och utan att välja rätt och eventuellt kompletera/ mixtra med fodergiven kan det bli väldigt fel. Det är inte bara att slänga in lagom med hö och lite haver och så är det garanterat rätt.

Ger jag min häst en normal fodergiva enligt tabell utan analys men utifrån aktuellt arbete kan hon bli allt från undernärd till ordentligt tjock, allt beroende på vad höet innehåller. Diverse mineraler kan saknas och så gott som alla svenska hästar som inte får tillskott av selen kommer att lida av selenbrist.

Ger jag min häst ett analyserat foder och kompleterar efter behov och ger henne så mycket jag av erfarenet vet att hon behöver mår hon bra och det även om jag behöver ge proteintillskott. Detta gäller i princip alla hästar.

Var försiktig att slänga runt såna ord föran du kan vissa upp ett Frisk Fungerande häst som du kan komma hit och matta sig mot min!

Vad ska han har allt protein till? han bara stå och göra ingenting!

Hästen ta upp det näring den behöva, restan pissa och skita han utt, att pumpa in en massa extra är meningslös. Det bara skapa problem för hästen.

Vadå "allt protein". 4 kg hö kan ju inte täcka proteinbehovet om det inte är ett superhö. Eller du tycker att kanske 200 g smrp är tillräckligt för en 600kg-häst?

Hur kan det finnas feta hästar om dom pissar och skiter ut överskottet? Jag önskar att min kropp hade funkat så....

Det är ingen tävling, men nog är min häst frisk och fungerande men inte tänker jag åka hem till dig för inspektion.

Jag är bara orolig för att mindre kunnig tar dina råd på allvar, det är trist om folk inte tar till sig modern forskning ger hästarna vad de behöver utifrån analyser och hur hästen ser ut. Det är rent nonnsens att hästar pissar ut allt överskott och att grovfoder ger tillräckligt med protein.

Fokus på protein har det förmodligen blivit genom att folk mer och mer vill fodra med grovfoder och går ifrån att ge kraft. Det är ingen konst att få till tillräckligt med protein med flera kg kraftfoder på bekostnad av grovfoder en helt annan om man vill maximera mängden grovfoder och helst inte ge kraft alls.

Det du kallar proteinhysteriär troligen snarare frågan om grovfoderhysteri i kombination av kunskapshysteri, alltså kunskap om vad fodret innehåller och vad hästen bör ha.

Senast ändrad:

Var försiktig att slänga runt såna ord föran du kan vissa upp ett Frisk Fungerande häst som du kan komma hit och matta sig mot min!

Man bedömer ju en persons kunskapsnivå utifrån dennes uttalanden. Tur att det finns folk som SpaderÄss här på forumet som verkligen kan backa upp sina påståenden med fakta, till skillnad från vissa andra som mest bara tycker en massa saker.

Hur vet du hästen har protien brist Monte? Är den kronisk sjuk? och If So, hur vet du det är brist eller överskott...........eller nonting annat?

Ett överskott av protein ger en tjock häst och då är hästen tjock över hela kroppen men ingen hängmage. En häst med proteinbrist är dåligt musklad och det syns tydligt på att magen hänger eftersom det inte finns tillräckligt med muskler att hålla uppe tarmpaketet. Brist på muskler syns även över ryggen och rumpan som då blir kantiga. I bland kan det vara svårt att se skillnad på muskler och fett men en hängmage tyder alltid enligt vad jag begriper, på muskelbrist.

Har man ett vettigt grovfoder så behövs väldigt lite proteintillskott, och då kan tex havre vara aktuellt om man inte tycker att det räcker med grovfodret. Men väldigt ofta är grovfodret proteinfattigt och ska man då kunna ge så stor mängd grovfoder som möjligt så behövs mer koncentrerat protein för att få en ok foderstat.

Hur vet du att min häst står och gör ingenting?

Min häst har ett behov på ca 490g smbrp och 65MJ ca. Om han kan äta 4kg hö och 8kg halm och då vara fin i hullet på den MJ som fodret tillför så kommer det knappast täcka hans proteinbehov.

Vårat hö innehåller 55g smbrp och 8,6 MJ per kg hö 84 procent ts, halmen ca 4,5 MJ och 0g smb.rp.

Det ger ju 220g smb.rp och 70.4MJ (nu har jag tur att han äter inte upp all halm så MJ ligger precis under behov så proteintillskott funkar utan att han går upp i vikt.

Vart får han proteinet ifrån? Eller menar du att hälften av proteinet är tillräckligt?

Skulle han få enbart hö som dy tycker så är 7.5kg max för att inte bli tjock. Det täcker nästan proteinbehovet men PROBLEMET är att det blir för lite strå för honom. För lite mat. 7kg hö per dygn till en 600kg häst är inte sunt enligt mig. Dessutom äter han upp det på en timme. Ska han stå utan mat i 23h? Eller vad har du för lösning?

Hästen rids 6 dar i veckan minst en mil i trav och galopp 3 dagar och 1 dag hård dressyrträning och 1 dag hård hoppträning och 1 dag mysdag eller tävling. Ändå blir hästen tjock på mer än 65MJ!

Ett överskott av protein ger en tjock häst och då är hästen tjock över hela kroppen men ingen hängmage. En häst med proteinbrist är dåligt musklad och det syns tydligt på att magen hänger eftersom det inte finns tillräckligt med muskler att hålla uppe tarmpaketet. Brist på muskler syns även över ryggen och rumpan som då blir kantiga. I bland kan det vara svårt att se skillnad på muskler och fett men en hängmage tyder alltid enligt vad jag begriper, på muskelbrist.

Det kallas för Body Mass.

Jag har svor att tänka att mitt hö har mer protein an din eller nån annans (fält torket Timotey).
Med lite havre för dom arbetes pass vi kör har hästarna hållit sig i gott hull och vall musklad. Jag skulle tro protienet ligger på underkänt.

Din beskrivning av underkänt av protien låter mer som en häst fullt med mask.

Det är lätt att märka protien överskott, "The Nose" gå i ett stall där dom foder med mycket protein och det komma att lukt amoniak :yuck:

Finns massa att läsa:
www.google.com The dangers of too much protein.

Detta gäller även hästar som är maskkontrollerade.

Havre har ju en ganska hyfsad protein/enerig-kvot och alla hästar har inte samma behov. Det är något som man som hästägare måste lista ut själv.

Eftersom min häst har ganska hyfsat uträknad foderstat så har han aldrig någonsin haft hängbuk. Några andra hästar som går i samma hage som honom har däremot.

Finns ingen som helst anledning till att ge mer protein än vad hästen behöver. Det är bara att kasta pengar i sjön.

Andra anledningar till att hästar fattas muskler kan vara brist på vissa vitaminer och mineraler och naturligvis skada och/eller sjukdom.

Ja vid hög för konsumtion av protein så bildas amoniak, men ingen här har rekommenderat annat än att ge rätt mängd protein. Det är stora överskott som ger mycket amoniak ett mindre är troligen nte märkbart.

Mängden protein varierar enormt, jag har sett värden från 9 g smrp och uppåt. Du har säkert bra mycket mer protein än somliga oc mindre än somliga.

Senast ändrad:

Hur vet du att min häst står och gör ingenting?

Min häst har ett behov på ca 490g smbrp och 65MJ ca. Om han kan äta 4kg hö och 8kg halm och då vara fin i hullet på den MJ som fodret tillför så kommer det knappast täcka hans proteinbehov.

Vårat hö innehåller 55g smbrp och 8,6 MJ per kg hö 84 procent ts, halmen ca 4,5 MJ och 0g smb.rp.

Det ger ju 220g smb.rp och 70.4MJ (nu har jag tur att han äter inte upp all halm så MJ ligger precis under behov så proteintillskott funkar utan att han går upp i vikt.

Vart får han proteinet ifrån? Eller menar du att hälften av proteinet är tillräckligt?

Skulle han få enbart hö som dy tycker så är 7.5kg max för att inte bli tjock. Det täcker nästan proteinbehovet men PROBLEMET är att det blir för lite strå för honom. För lite mat. 7kg hö per dygn till en 600kg häst är inte sunt enligt mig. Dessutom äter han upp det på en timme. Ska han stå utan mat i 23h? Eller vad har du för lösning?

Hästen rids 6 dar i veckan minst en mil i trav och galopp 3 dagar och 1 dag hård dressyrträning och 1 dag hård hoppträning och 1 dag mysdag eller tävling. Ändå blir hästen tjock på mer än 65MJ!

2% av 600kg = 12kg.

Att en 600kg. häst bli tjock på 7.5kg hö med en sån arbetes pass tro jag inte på, inte om det var ens alfalfa.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
890
Senast: snöflingor
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 077
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar