Granngården; nya proteinfoder?

Sv: Granngården; nya proteinfoder?

Är det inte som med all annan varudeklaration- att de med största andelen börjas med. m a o vetekli osv såsom Forest Autumn skrev.

Vem vill ge vetemjöl liksom.

Uselt att ingen fakta står på säckarna.

Fast just häst är väl ett vegetariskt djur som har en mage som skall tåla sädesslag vilket människan inte är så att jämföra rakt över är väl kanske ingen bra ide

Vetekli har vi givit i över 30år och aldrig märk på någon av de hästar som gått på det att de skulle ha några problem

Hästar är inte anpassade till att äta spannmål. Deras matspjälkningssystem är anpassade till att äta stora mängder gräs. De har inte alls samma förmåga som vi har att spjälka den stärkelse som finns i spannmål. Det är farligt för hästar att äta för mycket stärkelse.

Varför har hästar förresten enzymet som spjälkar stärkelsen i havre? Är det (amylas?) något enzym som används till annat men som bara "råkade" kunna ta hand om havren bra?

Det finns små mängder stärkelse i hästens naturliga foder, t.ex. i fröställningen hos gräs. Baljväxter och vissa gräsarter (warm-season grasses) lagrar också energi i form av stärkelse. Men eftersom mängden stärkelse i hästens naturliga foder är liten så är hästens förmåga att producera det enzym (amylas) som bryter ner stärkelse begränsad. Ger du t.ex. för mycket havre vid en utfodring kommer inte all stärkelse att brytas ner till glukos och tas upp i hästens tunntarm utan en del hamnar osmält i grovtarmen där bakterier fermenterar stärkelsen till laktat vilket bl.a. sänker pH i tarmen.

Hästar är inte anpassade till att äta spannmål. Deras matspjälkningssystem är anpassade till att äta stora mängder gräs. De har inte alls samma förmåga som vi har att spjälka den stärkelse som finns i spannmål. Det är farligt för hästar att äta för mycket stärkelse.

Vårt moderna vete har otroligt mycket mer gluten i sig än det ursprungliga vetet, dessutom frigörs gluten när vetet processas, det är bra när man ska baka men mindre bra för känsliga magar. Tror inte vetemjöl var någon naturlig föda för hästar i det vilda, det är som med oss människor vi mår bäst av att äta den föda vi skapades för från början, tror det gäller hästar också.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/forskningskollen-aven-hastar-kan-reagera-pa.htm

Det är väldigt vanligt att ge hästar vete och det har det varit sen många många år. Vetekli har använts som gröt i åtminstone 50 år, troligtvis mer, och nästan alla pellets innehåller vetekli.

Man måste vara försiktig om hur mycket vetekli man ger, det innahålla mycket fosfor, risk for urkalkning.

Sädesslag har visst ingått i hästarnas matsadel när det finns, som med andra växter är dom frö växt där det mesta näring finns.
Vild säd var valdig eftertakted när det kom i blom.

Vete har alltid varit sist på sädesslag listen för hästar.

Sädesslag har visst ingått i hästarnas matsadel när det finns, som med andra växter är dom frö växt där det mesta näring finns.
Vild säd var valdig eftertakted när det kom i blom.

Hur menar du?
När det gäller vad hästarnas matspjälkningssystem kan ta hand om dvs är anpassat till så måste man gå långt tillbaka i tiden. De olika anlagen förändras inte så snabbt. Man pratar ju tex om stenålderskost för oss människor. Hästarnas gener för matspjälkningen har säkert inte ändrats sig snabbare än våra. Det fanns inte förädlade spannmål i stora mängder på stenåldern utan hästarna fick säkert endast i sig mindre mängder stärkelse, lagom för att de skulle få enzymer för att spjälka stärkelsen men inte i några större mängder.

Hur menar du?
När det gäller vad hästarnas matspjälkningssystem kan ta hand om dvs är anpassat till så måste man gå långt tillbaka i tiden. De olika anlagen förändras inte så snabbt. Man pratar ju tex om stenålderskost för oss människor. Hästarnas gener för matspjälkningen har säkert inte ändrats sig snabbare än våra. Det fanns inte förädlade spannmål i stora mängder på stenåldern utan hästarna fick säkert endast i sig mindre mängder stärkelse, lagom för att de skulle få enzymer för att spjälka stärkelsen men inte i några större mängder.

Just det, vi prata om "mängd". Lagom är bäst :)
Av dom olika sädesslag är havre den mest gensom for hästen att smällta.

Det är helt förstålig att Granngård ska hoppa på The Protein Fab, dom vill känna pengar oxå. Dom måsta få fram nåt nytt i protein vägen egenom dom andra protein medal är redan förbruket av alla andra producenter, så dom kom på VETE :bump: och räknar med att dagens hästager är så dum att köpa det trotts att dom vet att Vete är för manniskör bruk och inte för hästar.

*KL

Proteinet i Protein Special bör väl ändå vara till större del från potatisprotein i och med att lysinet är uppe i 29 g? Dubbelt så mycket lysin som i Protein Koncentrat och nästan exakt lika mycket som i Krafft muskel.

Kom på vete som proteintillskott och nyhet?

För det första så har flera andra producenter , exempelvis har flertalet av mustangs produkter, vetefodermjöl och andra delar av vete i sina produkter och sedan innehåller vete visserligen gott om protein, men inte i närheten av soja och potatisprotein.

Så länge häst folk är på det har Protein Hystaria då kommer andra att :idea: om hur dom kan känna pengar.

Hö & Havre är för enkel O_o

Vetefodermjöl finns med som ingrediens i alla typer av foder även de med lägre proteinhalt och har inte ett dugg med någon "proteinhyteri" att göra. det är billig utfyllnad skulle jag tro.

Så länge häst folk är på det har Protein Hystaria då kommer andra att :idea: om hur dom kan känna pengar.

Hö & Havre är för enkel O_o

Har du reflekterat något över att alla hästar kanske inte funkar på hö och havre? Min skulle bli dyngfet och få fång.

Och om hästen på 600kg blir tjock på 8kg hö ska han stå utan foder 23h per dygn då?

Jag löser det med 4kg hö och 8kg halm. Då får han tillräckligt med ts och mj men protein i botten. Ska jag strunta i det eller ge proteintillskott? Eller låta han äta 8kg hö och bli dyngtjock bara för att täcka protein utan koncentrattillskott?

Proteintillskott är ingen hysteri, det är en i många gånger bättre lösning för lättfödda hästar att få tugga tillräckligt med hjälp av halm och ändå få tillräckligt med protein. Allt löses inte på ett sätt om man vill ha sunda hästar.

Vad ska han har allt protein till? han bara stå och göra ingenting!

Hästen ta upp det näring den behöva, restan pissa och skita han utt, att pumpa in en massa extra är meningslös. Det bara skapa problem för hästen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 419
Senast: Görel
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
890
Senast: snöflingor
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 077
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar