Granngården; nya proteinfoder?

Sv: Granngården; nya proteinfoder?

Men då är vi på samma siden!
Jag har ALDRIG sakt "stop the protein"!! jag sa folk behöva inte styra sig blind på protein siffer för en vuxen häst och varna om Too Much!
Det är alla dessa tråder "protein är för låg siffer :eek:, måste har soja, potato och gud vet allt".

För vi och hästen är det "lagom är bäst" lagom mat - lagom motion.

Nej vi är definitivt inte på samma sida, jag anser att protein är mycket viktigt, jag vill ha en anlys av grovfodret och sätter ihop foderstat efter den och ger hellre lite för mycket protein är för lite. När jag behöver ge protein så föredrar jag fodermedel med hög protenhalt för att slippa dra ner på grovfodermängden ( vilket för övrigt är jobbigt när hästarna får det mesta fodret i gemnsamma hagar).

Lagom är bäst, där är vi eniga, men vad som är lagom verkar skilja sig markant och framförallt hu man ser vad som är lagom.

Har du använt din fodringsmodell på en lättfödd islandshäst någon gång? 2% av 380 kg är 7,6 kg hö och på det något kg havre om hon går hårt eller? Upplysningsvis håller hon hullet alltför väl på något mindre mat trots att hästar som väger mindre och jobbar mindre har lagom hull ( och andra är ännu mer lättfödda).

I vintras var det dock överskott på protein i silagen, då kunde hon få mer mat och proteintillskott var överflödigt.

2% av 600kg = 12kg.

Att en 600kg. häst bli tjock på 7.5kg hö med en sån arbetes pass tro jag inte på, inte om det var ens alfalfa.

Hur kan du påstå att det inte stämmer? Jag har en extremt lättfödd häst som blir överviktig på mer än 65MJ. Och det är bara är så oavsett från vilken källa MJ kommer ifrån.
7,5kg hö ger 64,5 MJ så det håller han perfekt hull på när han tränar. Ett kg till och han går upp i vikt direkt. Om han vilar måste jag ner i ca 55-60MJ för att hålla vikten.

Så det är inte alls konstigt att han blir tjock om han får mer än 7,5kg. Det täcker nämligen hans behov. Vad är det som är så konstigt med det? Men jag har inte hjärta att ge min häst enbart 7,5kg hö utan drygar därför ute det utbytt en del mot halm och måste då ge proteintillskott iomed att halm inte innehåller någon protein.

Enligt tabell ska min häst ha 70-80MJ någon stans (kommer inte riktigt ihåg) men det blir han jättetjock på. Han ligger bäst på 65 ca.

Seeing is believing, and even then it can be smoke and mirrors.

Men du, en lättfödd häst HAR inte stor energibehov. För en 500 kg ponny (lättfödd) är tabellbehovet 53 MJ. Det har stämt bra på samtliga av mina rena ponnyer och det är sällan man ser magra naturrasponnys...

Tillägg, 53 MJ är alltså underhållsbehovet. På det har jag ridit och tävlat låga klasser men med mycket inslag av fälttävlan/galopp- och terrängträning.

Nej vi är definitivt inte på samma sida, jag anser att protein är mycket viktigt, jag vill ha en anlys av grovfodret och sätter ihop foderstat efter den och ger hellre lite för mycket protein är för lite. När jag behöver ge protein så föredrar jag fodermedel med hög protenhalt för att slippa dra ner på grovfodermängden ( vilket för övrigt är jobbigt när hästarna får det mesta fodret i gemnsamma hagar).

Lagom är bäst, där är vi eniga, men vad som är lagom verkar skilja sig markant och framförallt hu man ser vad som är lagom.

Har du använt din fodringsmodell på en lättfödd islandshäst någon gång? 2% av 380 kg är 7,6 kg hö och på det något kg havre om hon går hårt eller? Upplysningsvis håller hon hullet alltför väl på något mindre mat trots att hästar som väger mindre och jobbar mindre har lagom hull ( och andra är ännu mer lättfödda).

I vintras var det dock överskott på protein i silagen, då kunde hon få mer mat och proteintillskott var överflödigt.

Det är ju först nu när min gamling blivit normalfödd som jag kan ge minigiva enligt alla tabeller. MED proteintillskott. Jag tror inte alla förstår hur en lättfödd islänning överlever på så lite.

Men du, en lättfödd häst HAR inte stor energibehov. För en 500 kg ponny (lättfödd) är tabellbehovet 53 MJ. Det har stämt bra på samtliga av mina rena ponnyer och det är sällan man ser magra naturrasponnys...

Tillägg, 53 MJ är alltså underhållsbehovet. På det har jag ridit och tävlat låga klasser men med mycket inslag av fälttävlan/galopp- och terrängträning.

Samma här, mitt halvblod tränar och tävlar på enbart undehållsbehovet. När han vilar måste han under underhållsbehovet för att inte börja gå upp i vikt.

Hästar är precis som vi människor inte stöpta i samma form!

*kl

Imponerad av er som orkar fortsätta förklara för leafhillranch hur verkligheten ser ut. :bow:

I övrigt så tycker jag det är lättare att fodra med rena fodermedel så jag kan reglera lite mer precist :)

Det är ju först nu när min gamling blivit normalfödd som jag kan ge minigiva enligt alla tabeller. MED proteintillskott. Jag tror inte alla förstår hur en lättfödd islänning överlever på så lite.

Vissa lever av att lukt på gräs skulle jag tro.

Ska tilläga på mitt tidigare inlägg att jag aldrig någonsin givit i närheten av så mycket havre eller annat kraftfoder som 1 kg några några hekto som max. Det är grovfodermängden som i optimala fall varit upp i liknade mängder. När det varit kallt och det var låg energi och hög proteinhalt.

Vissa lever av att lukt på gräs skulle jag tro.

Ska tilläga på mitt tidigare inlägg att jag aldrig någonsin givit i närheten av så mycket havre eller annat kraftfoder som 1 kg några några hekto som max. Det är grovfodermängden som i optimala fall varit upp i liknade mängder. När det varit kallt och det var låg energi och hög proteinhalt.

Vissa hävdar ju att det räcker med bilder på gräs :D

Jag vet inte vilken verklighet du lever i. Det verkar som om du har, ursäkta mig, stannat kvar i en gammal tid där det bara fanns hårt arbetande stora hästar och betesvallar insådda med lagom gräsblandningar samt all betesmark som naturbeteshagar. Så var det när jag var barn.Den familj som jag red hos födde upp ponnyer och de var nog ganska ovanliga.

Men så är det inte idag.En ganska stor del/eller allt större del av våra svenska hästar är ponnyer. Åkrarna för vallodling består till stor del av gräsblandningar framtagna för produktionsdjur dvs djur som är dräktiga, digivande eller växande. De gamla betesmarkerna har till stor del ersatts av odlade gräsvallar. Detta är bra för hästar med högre näringsbehov, tex högpresterande ./dräktiga/digivande/växande djur.

Men det passar inte alla. Om jag skulle ge min ponny hö upp till proteinbehovet så skulle hon få i sig alldeles för mkt energi. Det är dessutom viktigt att hon får tillräckligt att tugga på. Ett hö med mkt proteiner innehåller också ofta mkt energi. När det gäller olika slags hästar, lättfödda ponnyer eller högpresternade fullblod så är det energibehovet som är annorlunda. En ponny behöver i stort sett lika mkt protein som vilken annan häst som helst men mindre mängd energi. Denna ekvation går inte ihop utan tillsats av proteinfodermedel.

Detta känns som en favorit i repris i repris, tro det om du vill.
Jag utfodrar min lättfödda insulinresistenta fångponny på det sätt jag tror/vet enligt vetenskapliga studier är bäst.

Lycka till med din/dina hästar.

Senast ändrad:

Hur kan du påstå att det inte stämmer? Jag har en extremt lättfödd häst som blir överviktig på mer än 65MJ. Och det är bara är så oavsett från vilken källa MJ kommer ifrån.
7,5kg hö ger 64,5 MJ så det håller han perfekt hull på när han tränar. Ett kg till och han går upp i vikt direkt. Om han vilar måste jag ner i ca 55-60MJ för att hålla vikten.

Så det är inte alls konstigt att han blir tjock om han får mer än 7,5kg. Det täcker nämligen hans behov. Vad är det som är så konstigt med det? Men jag har inte hjärta att ge min häst enbart 7,5kg hö utan drygar därför ute det utbytt en del mot halm och måste då ge proteintillskott iomed att halm inte innehåller någon protein.

Enligt tabell ska min häst ha 70-80MJ någon stans (kommer inte riktigt ihåg) men det blir han jättetjock på. Han ligger bäst på 65 ca.

Är en 600kg. arbetedna häst så lätt föd som du säjer då vill jag se hästen själv.

Vi prata om Working Horses, inte dina sjuka fång ponny.

det är inte hästen som har andra sig dom sista tusental år, det är newbees hästhållning dom sista 20.

Det är nog bara du som pratar om working horses, övriga pratar om fodring generellt om fodring - inget annat har sagts tidigare

Vi prata om Working Horses, inte dina sjuka fång ponny.

det är inte hästen som har andra sig dom sista tusental år, det är newbees hästhållning dom sista 20.

Om min ponny är sjuk eller inte kan man klart diskutera.
De flesta ponnyraser är inte anpassade till att äta våra förädlade vallblandningar. För dessa hästar blir det mer optimalt att blanda in halm i foderstaten och sedn ge proteintillskott. Det förstår man om man sätter sig in i hur man ska utfodra hästar.

Är en 600kg. arbetedna häst så lätt föd som du säjer då vill jag se hästen själv.

Vad är det som är så konstigt med det? Du är välkommen att hälsa på. Det är en häst. Men som blir för tjock av för mycket energi. Inget konstigt med det. Man kan inte stoppa in mer än de gör av med om de ska hålla sig friska. Och min behöver desto mindre för att hålla sig frisk. Hur kan du tro att alla hästar är exakt lika och att de är svårfödda som kapplöpningshästar?

Här är min påhittade häst som du tydligen behöver se..

manne_zpsbd28d57c.jpg

DSC00740_zps116e339d.jpg

Namnloumls5_zps6dbf1e9a.jpg

Smalare än såhär går det knappt gå honom. Han är lite rund på sista bilden och det är på 4kg hö, 6kg halm, 1kg krafft muskel och lite betfor. Och tränar 6 dar i veckan så han blir svettig. Vad mer tycker du jag ska hitta på enligt din skolbok? Ge mer hö och havre?

Det finns fler. Mitt sto väger 600 kg och är också fin på 65 MJ. Det är när hon är igång och rids för fullt. Lättfödda hästar är inte alltid så lätt att hitta rätt grovfoder till. Jag önskar jag hade ett med lite energi och mycket protein, men tyvärr är det ofta det omvända.kan lägga in bild på henne också. Varför har du svårt att tro på detta? Att behoven varierar är väl inte konstigt? Det gör det ju på oss människor också.

Senast ändrad:

Här är min påhittade häst som du tydligen behöver se..

manne_zpsbd28d57c.jpg

DSC00740_zps116e339d.jpg

Namnloumls5_zps6dbf1e9a.jpg

Smalare än såhär går det knappt gå honom. Han är lite rund på sista bilden och det är på 4kg hö, 6kg halm, 1kg krafft muskel och lite betfor. Och tränar 6 dar i veckan så han blir svettig. Vad mer tycker du jag ska hitta på enligt din skolbok? Ge mer hö och havre?

Med en sån arbetes program....
Mera musklar.

Det finns fler. Mitt sto väger 600 kg och är också fin på 65 MJ. Det är när hon är igång och rids för fullt. Lättfödda hästar är inte alltid så lätt att hitta rätt grovfoder till. Jag önskar jag hade ett med lite energi och mycket protein, men tyvärr är det ofta det omvända.kan lägga in bild på henne också. Varför har du svårt att tro på detta? Att behoven varierar är väl inte konstigt? Det gör det ju på oss människor också.

År av erfarenhet biggan:
Lätt fördhet av en arbeteande häst gå snärt över, den kommer till en punkt där kroppen börja äta på sig själv. Den måste har mer calori (ditt mj) för att kunna fortsätter. Att slänga i lite protein hjälper inte, hästen "måste" har mer mat (calori) att bränna, protein behov kommer av sig själv med maten.

Med ditt tänkande skulle jag kunna äta ½kg. havre grott på morgon, sko hästar hela dag och klara mej på riskex resten av dagen.
Det skulle jag inte klara av, och ingen av mina hästar under alla år skulle håla länge med det giv som påstås här!

Men som sakt....det kan finnas Guds underverk som är inte av det normala.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
890
Senast: snöflingor
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 077
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar