Granngården; nya proteinfoder?

Sv: Granngården; nya proteinfoder?

Lot´s of horses around here, most of them sick because they don´t do anything. Wanna-bee horse people who don´t ride, just a lot of talk.

The kind of horses I´v grown up with.
Do you know how the Texans got the BIGGENS and the Mexicans didn´t biggan???
They grained their horses, pretty much corn :d
Swed´s keep their horses going on oats.
But then you should know that if your an Experianced Old Time horse person.

Men hästar som inte gör någonting var det ju inte frågan om. Det var hästar som arbetas 1-2. Timmar om dagen.
Jag har haft turen att ha äldre hästkarlar som lärt mig massor. Önskar alla fick ha en sån någon gång. :) de har väldigt mycket kunskaper som de kan förmedla vidare. Men dagens forskning har kommit mycket längre när det gäller hästars behov. Det är också viktiga fakta att ta till sig. Man måste vara aktiv och söka kunskap och mixa det med sina egna erfarenheter om man vill utvecklas.
Att säga att svenskar ger hästar havre blir ju helt galet. Jag kan lova dig att alla svenskar inte fodrar sina hästar likadant. Hästens behov måste få styra foderstaten. Sett till storlek, arbetet, kondition och grovfodrets innehåll. P.S mina hästar är friska.

Senast ändrad:

Men hästar som inte gör någonting var det ju inte frågan om. Det var hästar som arbetas 1-2. Timmar om dagen.
Jag har haft turen att ha äldre hästkarlar som lärt mig massor. Önskar alla fick ha en sån någon gång. :) de har väldigt mycket kunskaper som de kan förmedla vidare. Men dagens forskning har kommit mycket längre när det gäller hästars behov. Det är också viktiga fakta att ta till sig. Man måste vara aktiv och söka kunskap och mixa det med sina egna erfarenheter om man vill utvecklas.
Att säga att svenskar ger hästar havre blir ju helt galet. Jag kan lova dig att alla svenskar inte fodrar sina hästar likadant. Hästens behov måste få styra foderstaten. Sett till storlek, arbetet, kondition och grovfodrets innehåll. P.S mina hästar är friska.

Vi hade hästar som gick i vilo för i tiden oxå, så vad är det för förskning du mena?

Galet att ger havre? Finns ingen skillnad i Ny/Gammle kundskap om havre.

Jag vet mamma och föl är bra, har inte hört nåt annat.

Ny kunskap om havre gör att många undviker att ge det, förr fick nästan alla hästar havre så gammal och ny kunskap verkar ge helt olika resultat åtminstone.

Bara en liten undran och det är varför du behöver ge så mycket muskel?

Det är ju nästan uppe på maxgivan

Jag blev rek att ge just muskel till mitt tunna fullblod och då Max 1kg /dag, detta för att få henne att gå upp i vikt. Då känns det lite märkligt att du ger lika mycket av det på en lättfödd häst?

Det är väl inget märkligt alls? Jag har bytt ut 6-8kg hö till halm vilket gör att han förlorar 300-400g smb.rp som jag måste ersätta. Halm innehåller inget protein, men det gör hö och iomed att jag tar bort höt för att öka strå med hjälp av halm så magen klarar sig på de få MJ han kan äta så måste jag ju ersätta proteinet.

Han måste få 350g smb.rp extra per dag och då pasar väl 1kg muskel alldeles ypperligt.

Man kan inte dra bort allt protein för att hästen är lättfödd, det är MJ som måste ner. Och problemet är ofta då att man får proteinförlust på köpet.

Hur tycker du annars att jag lösa problemet med att han saknar 350g smb.rp men får i sig allt mj på 4kg hö och 7kg halm? Låta han gå med proteinbrist?

Det är inte bara svårfödda hästar som behöver tillskott. Även lättfödda hästar kan vara meckigt att få ihop foderstaten på om man vill täcka alla behov.

Eller är det helt plötsligt bara MJ som räknas? Glömmer man TS och protein nu helt plötsligt?

För mig är det lika viktigt att hästen hålls i sunt hull (alltså rätt andel MJ), få i sig det protein den har behov av OCH får tillräckligt ned TS ! Just ts ställer till det mycket på en lättfödd häst.

Men det är klart, om man blundar i proteinbehovet och tycker att bantar dom så bantar dom
Så skulle han hålla sig fin på 5kg hö. Men är det sunt? 200g smb.rp under behovet och ts under minirekommendation, men hur frisk skulle han håla sig?

Bara en liten undran och det är varför du behöver ge så mycket muskel?

Det är ju nästan uppe på maxgivan

Jag blev rek att ge just muskel till mitt tunna fullblod och då Max 1kg /dag, detta för att få henne att gå upp i vikt. Då känns det lite märkligt att du ger lika mycket av det på en lättfödd häst?

Rådet du fått verkar för mig konstigt, en tunn häst behöver mer energi för att gå upp i vikt, under förutsättning att proteinbehovet är täckt. Om proteinbehovet är täckt och man ger överskott av protein så bromsar det snarare en eventuell viktuppgång! Jag hade valt att lägga på 2 kg Krafft Sport istället om man skulle hålla sig till deras sortiment, istället för 1 kg Krafft Muskel!

Nominous resonemang förstår jag helt hållet, lättfödda hästar får jättelätt proteinbrist. Halm och proteinkoncentrat är ett utmärkt val för att de ska få tillräckligt att tugga på! Själv hade jag kanske valt potatisprotein som jag blandat med betfiber istället för Krafft Muskel, då hade det blivit mera fibrer för magen!

Vi hade hästar som gick i vilo för i tiden oxå, så vad är det för förskning du mena?
Forskning och kunskap om hästens behov. De vet ju mer om det nu än de gjorde för 40 år sedan. Det känns som om du hela tiden pratar om hur man gjorde förr. Dessutom är det få hästar som idag används på samma sätt som arbetshästarna gjorde förr. Man får uppdatera sig och ta till sig nya rön.

Galet att ger havre? Finns ingen skillnad i Ny/Gammle kundskap om havre.
Nej jag skrev att alla i sverige inte ger sina hästar havre och fodrar sina hästar på samma sätt.

Jag vet mamma och föl är bra, har inte hört nåt annat.
Du skrev att vi som skrev här hade sjuka hästar. Jag ville bara påpeka att jag inte har det.

Det är inte bara svårfödda hästar som behöver tillskott. Även lättfödda hästar kan vara meckigt att få ihop foderstaten på om man vill täcka alla behov.
Det är ibland svårare till och med (tycker jag) att få foderstaten att stämma till lättfödda hästar. Hö med lågt MJ och högt smrp är inte så lätt att hitta och det är precis som du skriver svårt att få ner energin tillräckligt och då får man proteintapp på köpet. En svårfödd häst kan man ju lägga på kraftfoder utan att energimängden blir för stor.

För mig är det lika viktigt att hästen hålls i sunt hull (alltså rätt andel MJ), få i sig det protein den har behov av OCH får tillräckligt ned TS ! Just ts ställer till det mycket på en lättfödd häst.
Kan bara hålla med.

Det är ibland svårare till och med (tycker jag) att få foderstaten att stämma till lättfödda hästar. Hö med lågt MJ och högt smrp är inte så lätt att hitta och det är precis som du skriver svårt att få ner energin tillräckligt och då får man proteintapp på köpet. En svårfödd häst kan man ju lägga på kraftfoder utan att energimängden blir för stor.

Kan bara hålla med.

Ja men precis. Jag tycker det är lättare med travaren (starthäst) som är svårfödd. Bara låta han äta allt hö han vill (alltid fri tillgång) och sen fodra på kraftfoder till den mängd han håller bra hull på. Han har med råge fyllt alla behov från pappret, men behöver bevisligen bra mycket med ändå. Det jobbiga med svårfödda hästar är de ju som inte äter. Men min äter allt jag stoppar i han så det blir ju rätt ''enkelt''. Bara låta han äta.

Forskning och kunskap om hästens behov. De vet ju mer om det nu än de gjorde för 40 år sedan. Det känns som om du hela tiden pratar om hur man gjorde förr. Dessutom är det få hästar som idag används på samma sätt som arbetshästarna gjorde förr. Man får uppdatera sig och ta till sig nya rön.

Nej jag skrev att alla i sverige inte ger sina hästar havre och fodrar sina hästar på samma sätt.

Du skrev att vi som skrev här hade sjuka hästar. Jag ville bara påpeka att jag inte har det.

Du komma har det svor att övertyga mig biggi, inte när det gäller hur man hålla hästen frisk och arbetes fördenda.
När det gäller sjukdomer, visst, det är bara att se sig omkring.....alla sjuk hästar, forskning måste hitta botmedal till dom.

Jag sa månge på den har siten som är mest vocal har sjuk hästar, That is just fackt! sa ingen visst person.

Vad har dessa hästar för sjukdomar, och hur lyckas du per internet avgöra att de är sjuka när ägarna hävdar motsatsen?

Det är väl inget märkligt alls? Jag har bytt ut 6-8kg hö till halm vilket gör att han förlorar 300-400g smb.rp som jag måste ersätta. Halm innehåller inget protein, men det gör hö och iomed att jag tar bort höt för att öka strå med hjälp av halm så magen klarar sig på de få MJ han kan äta så måste jag ju ersätta proteinet.

Han måste få 350g smb.rp extra per dag och då pasar väl 1kg muskel alldeles ypperligt.

Man kan inte dra bort allt protein för att hästen är lättfödd, det är MJ som måste ner. Och problemet är ofta då att man får proteinförlust på köpet.

Hur tycker du annars att jag lösa problemet med att han saknar 350g smb.rp men får i sig allt mj på 4kg hö och 7kg halm? Låta han gå med proteinbrist?

Eller är det helt plötsligt bara MJ som räknas? Glömmer man TS och protein nu helt plötsligt?

Men det är klart, om man blundar i proteinbehovet och tycker att bantar dom så bantar dom
Så skulle han hålla sig fin på 5kg hö. Men är det sunt? 200g smb.rp under behovet och ts under minirekommendation, men hur frisk skulle han håla sig?

Nyfiken:
Vad har du själv for mj och protein behov och vad är din aktual intaget?

När jag räknade kalorier så ca 1900, protein har jag inte räknat på då jag äter mycket kött så jag är rätt säker på att jag täcker behovet. ;) Nu räknar jag inte kalorier längre när jag lärt mig vad jag ska äta och hur mycket med tanke på min aktivitet och vilket hull jag vill hålla mig i. Äter jag mer än det går jag upp i vikt, och under det går jag ner i vikt. Ooops vad förvånande!

Skillnaden är att jag kan välja vad jag stoppar i mig så därför ''bryr'' jag mig inte längre om antal kalorier när jag nu lärt känna min mat och mig själv. Men min häst skulle äta allt i världen om han fick.. Han förstår inte bättre. Förvånande? Nej. Han är en häst, jag måste välja åt honom för att han ska hålla sig frisk. En tjock häst är inte en frisk häst.

Senast ändrad:

Du komma har det svor att övertyga mig biggi, inte när det gäller hur man hålla hästen frisk och arbetes fördenda.
När det gäller sjukdomer, visst, det är bara att se sig omkring.....alla sjuk hästar, forskning måste hitta botmedal till dom.

Jag sa månge på den har siten som är mest vocal har sjuk hästar, That is just fackt! sa ingen visst person.

Vilken tur då att ingen här behöver övertyga dig om någonting. Du gör på ditt sätt, andra gör på sitt sätt och förhoppningsvis väljer de flesta att fodra utifrån de senaste forskningsrönen. Vem som är mest "vocal" på buke kan ju diskuteras...

Nyfiken:
Vad har du själv for mj och protein behov och vad är din aktual intaget?

Den vanliga frågan när argumenten tryter... Människor har alla möjliga sjukdomar som är direkt relaterade till kosten, så vad är din poäng? Som människa (om man har pengar) så väljer man vad man vill äta, hästen är beroende av vad vi ger den, precis som våra barn. Att folk är dåligt insatta i näringslära är ingen ursäkt för att fodra hästar som om dom arbetade i skogen på20-talet, eller att skita i att ta reda på det ungefärliga näringsvärdet i grovfodret man ger dom så att dom riskerar att börja falla ur framåt vårkanten eller att dom får urkalkat skelett.

Jag försöker inte övertyga dig. Det är bara fakta. (att kunskapen om foder och utfodring om hästar är större nu än för 40-50 år sedan). Vill man ta tilll sig kunskapernn gör man det. Vill man inte så missar man dem.
Jag vet inte vart du hittar alla sjuka hästar? Visst händer det att hästar blir sjuka, men jag tror inte de är mer sjuka nu än de var förr. Tycker det är väldigt sällan jag träffar på sjuka hästar. Att fodra rätt är ju en del i att ha friska och starka hästar, men det är ju mer än foder som påverkar det.
Magsår är väl en sak som säkert är vanligare nu än förr. Det hänger ju ihop med just okunnighet angående foder och hur hästens matsmältning fungerar sett till att hästarna nu för tiden används annorlunda mot vad de gjorde förr. Får hästarna för lite grovfoder och ännu värre, men för långa mellanrum, ja då får de magsår. De som hänger med och har lärt sig mer om foder vet om detta och ger tillräckligt med grovfoder och tillräckligt ofta.
Med rätt fodring, som fyller hästens behov, håller sig hästen i bra hull och bygger muskler (kombinerat med bra träning förstås). Det är ju det jag och fler med mig försöker säga. Men fodringen ska anpassas till hästen. De har individuella behov.

Jag försöker inte övertyga dig. Det är bara fakta. (att kunskapen om foder och utfodring om hästar är större nu än för 40-50 år sedan). Vill man ta tilll sig kunskapernn gör man det. Vill man inte så missar man dem.
Jag vet inte vart du hittar alla sjuka hästar? Visst händer det att hästar blir sjuka, men jag tror inte de är mer sjuka nu än de var förr. Tycker det är väldigt sällan jag träffar på sjuka hästar. Att fodra rätt är ju en del i att ha friska och starka hästar, men det är ju mer än foder som påverkar det.
Magsår är väl en sak som säkert är vanligare nu än förr. Det hänger ju ihop med just okunnighet angående foder och hur hästens matsmältning fungerar sett till att hästarna nu för tiden används annorlunda mot vad de gjorde förr. Får hästarna för lite grovfoder och ännu värre, men för långa mellanrum, ja då får de magsår. De som hänger med och har lärt sig mer om foder vet om detta och ger tillräckligt med grovfoder och tillräckligt ofta.
Med rätt fodring, som fyller hästens behov, håller sig hästen i bra hull och bygger muskler (kombinerat med bra träning förstås). Det är ju det jag och fler med mig försöker säga. Men fodringen ska anpassas till hästen. De har individuella behov.

Biggi:
The only one you are trying to convinse is yourself. (the only thing we talk about on "hästvård/foder tråder" are Sick Horses, it´s not about healthy horses.....they do not make for interesting discussion).

When the horse gets sick then it´s all alabi-eik explanaitons longer than to eternaty with other alabi-eikers wanting to sing about their sick horse and what to feed them, it never dawns on them that if they´d kept their horse keeping simple their horses would not have gotten sick in the first place.

It has too make sense to me, with all this great modern knowlage you talk about there shouldn´t be any sick horses!

So let´s just leave it alone since we cain´t see eye to eye.
There ain´t no good guy´s, and there ain´t no bad guy´s,
There´s only you (+ some others) and me, and we just disagree.
Dave Mason
www.youtube.com/watch?v=Tmdaa1QX6TU

Senast ändrad:

Okej, så du bedömer hästar som sjuka så fort man diskuterar foderstater, det var en intressant vinkling, men du är nog ensam om åsikten - udda är den i varje fall.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
890
Senast: snöflingor
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 077
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt