Granngården; nya proteinfoder?

Sv: Granngården; nya proteinfoder?

Vad jag har för yrke hör väl ungefär lika mycket till saken som biståndstjafset.

Jag förstår nu varför många här enligt dig har sjuka hästar, har de lika mycket fång som min häst så förklarar det saken. Din fantasi är lite för livlig.

Se att ditt specialitet är IT SUPPORT
Har för mig du är en av dom med fång häst! och du ska tala om för mig hur man ska foder en häst :grin:

Sjukt otrevlig du är :cautious:.

Jag är rätt ny på Buke men inte inom forumvärlden, finns det ingen moderator här inne som tar hand om sånt här? Tråden har ju spårat helt ändå...

kl. Nu har det väl spårat lite? Personangrepp är inte OK på ett forum.

För övrigt måste man ta analys för att veta vad grovfodret innehåller, har man inte analys så chansar man bara och "hoppas" på att hästen får i sig det den ska. Men för att veta måste man ha analys. Sen är det väl självklart att de hästar som får i sig det dem ska mår bättre än de som inte får det.. eller?

Ja hö och havre kan räcka men för att detta ska räcka måste man först och främst få fram ett bra hö. Vilket inte alltid är det lättaste när vädret inte samarbetar.

Min shettis skulle se ut som en stoppad korv och min storhäst som ett benrangel.

*kl*

En fundering. Jag har kikat lite på Granngårdens special då jag kan slippa ge SeloE om jag byter mitt kg Muskel mot Special. Men min fundering är ang detta:
Granngården PROTEIN Special har sin främsta proteinkälla i potatisprotein och
linfrökaka
. Potatisproteinet är en mycket högkvalitativ proteinkälla med stor andel
viktiga aminosyror och linfrökaka har en hög fetthalt med en för hästar bra fettsyresammansättning. Tack vare att produkten innehåller så högvärdiga proteinkällor
innehåller produkten inte några sojaprodukter.

Sammansättning
Potatisprotein, lusern, linfrökaka, vetekli, vetefodermjöl, melasserad pressad betesmassa, havrekli, melass, vitamin- och spårämnespremix.

Den ser ju utan att innehålla en stor andel linfrökaka, och när de dessutom nämner den som en av deras främsta proteinkälla så blir jag skeptisk. Är det inte linfrökaka som proteinet är egentligen försummbart i då den har så dålig aminosyresammansättning? Är egentligen då värdet för smbrp kanske lägre i än vad deras deklaration säger? Om man räknat på linfrökakan?

Vad jag vet så räknar man inte på vad fodret innehåller när det gäller analysvärden utan man analyserar och det är troligt att det stämmer. Det man snålar in på är oftast att man gör sammansättningen utifrån ekonomi ( biligast möjliga råvaror) och inte utifrån vad man behöver för bästa möjliga foder.

Fodret lär innehålla en försvarligt mängd socker med både melaserad betmassa ( i dagligt tal betfor) och mellass (50% socker). Dessutom är kli+vetemjöl+betmassa billiga rest- eller biprodukter när man tillverkar mjöl och socker. Det är det inte per automatik att det är dålig mat för hästar.

Sant. Men räknar man på aminosyresammansättningen när man räknar på smb.rp i analysen eller blir det både bra och dåliga proteiner som slinker in? Så funderingen är ju fortfarande hur mycket av de 330g smb.rp som är tillgängliga bra proteiner i jämförelse med muskels 370g smb.rp som är baserat på huvudsakligen potatisprotein och inte linfrökaka?
Så vilken tjänar man bäst på om man vill ha bra proteiner (låt säga att de innehöll lika mycket g smb.rp)?

Att tänka på är att lysinvärdet i Muskel blir extra högt eftersom de tillsätter rent lysin och även methionin!

Innehåll i Krafft Muskel
Potatisprotein
Vetekli
Lusern
Melasserad betpressmassa
Vete
Havre (högfettshavre)
Kli av skalad havre
Fruktos
Betmelass
Sojaolja
Lysin
Metionin

Fast frågan är om hur mycket de verkligen tillsätter, det enda vi vet är att de står på slutet av listan och då är det någonstans mellan lite och nästan ingenting.

På analysgarantin så står det 30 mg lysin/kg. Det stämmer förhoppningsvis. Sen hur mycket mer det är än vad innehållet i potatisproteinet är, är en annan sak.

På analysgarantin så står det 30 mg lysin/kg. Det stämmer förhoppningsvis. Sen hur mycket mer det är än vad innehållet i potatisproteinet är, är en annan sak.

30 gram borde det stå!

Potatisprotein innehåller 58 gram lysin per kg och 17 gram methionin!

Sorry, helt vimsig :o

30 gram/kg står det på Kraffts hemsida.

Hur mycket har de då tillsatt? Kan inte vara mycket.

Det är svårt att säga, det enda vi vet är att potatisprotein är största ingrediensen av 12 råvaror, det behöver inte vara mer än 10-15% egentligen, men troligtvis är det mer, annars skulle det bli svårt att komma upp i den mängden smb rp fodret innehåller!

Jag irrade runt i proteinkvalité någon kväll men sedan drog jag mig till minnes att en vuxen häst har rätt lågt krav på proteinkvalité enligt SLUs häfte. Hmm.

Lägre krav än växande individer, inte helt oväntat. Jag sprider gärna proteintillskotten om inte grovfodret ger tillräckligt, för att "säkra upp", sas. Just nu har de gott om klöver i betet så det räcker.

Jag irrade runt i proteinkvalité någon kväll men sedan drog jag mig till minnes att en vuxen häst har rätt lågt krav på proteinkvalité enligt SLUs häfte. Hmm.
SLU utgår oftast från högpresterande hästar o dessa behöver en massa energi o givetvis hög proteinhalt.

Får de för lite energi går det åt energi till att omvandla proteinet till energi.
En fet häst bygger dock upp fett av protein( som ej förbrukas)om den får tillräckligt eller ett överskott av energi

Dessa rekommendationer gäller få ridhästar. Utan mest trav, galopp o FT.

Man har tänkt om ang. proteinet som är kroppens byggstenar.

Tänk proteinshake.

Senast ändrad:

SLU utgår oftast från högpresterande hästar o dessa behöver en massa energi o givetvis hög proteinhalt.

Får de för lite energi går det åt energi till att omvandla proteinet till energi.
En fet häst bygger dock upp fett av protein( som ej förbrukas)om den får tillräckligt eller ett överskott av energi

Dessa rekommendationer gäller få ridhästar. Utan mest trav, galopp o FT.

Man har tänkt om ang. proteinet som är kroppens byggstenar.

Tänk proteinshake.

Vad vill du ha sagt med det, att en hobbyhäst har ännu lägre krav på proteinkvalité och/eller inte behov av en kvot på minst 6?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 419
Senast: Görel
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
890
Senast: snöflingor
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 077
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar