Granngården; nya proteinfoder?

Sv: Granngården; nya proteinfoder?

KL o rent allmänt...

Jag tycker att det är märkligt att just hästens nutrition är så vetenskapligt studerat o precist, när man fortfarande inte kan behandla diabetes utan medicin eller andra välfärdssjukdomar.
Vetenskapen revideras kontinuerligt.

hur många slanka hästar finns det inte som rids av en människa med stor övervikt.:crazy:

Vilken protein/ energibehov har vi själva? Vi... som lever minst 3 ggr så länge som hästen. Det verkar vara ngn slags status i att fodra så exakt som det går:meh: Bra eller dålig hästägare eller Jante kanske.
Det var inte länge sedan hästar fick mat endast 3 ggr/ dag o finns fortfarande.

Vi borde använda fodermedlet halm betydligt mer. Det ingår knappt i tabeller... här i Sverige. Vi som dunkar oss för bröstet som bästa hästmänniskorna.

Handen på hjärtat. Hur mkt protein får era barn? Har ni ens ngn susning?

Nu tycker jag att du kommer lite väl långt från ämnet? Vad har barnens proteinbehov med detta att göra, vem påstår att vi är bäst, till vilken häst är halm bra (jag kan hålla med dig om att det är bra men inte till alla)?

Vad du menar med det första jag citerar fattar jag inte alls. Menar du att det ite sker ngn forskning på diabetes utan bara på näringsfysiolgi för hästar.?

Och till sist vad menar du med att vetenskapliga studier av utfodring av hästar skulle vara mer exakt än något annat? På vilket sätt är tex en studie av hästens proteinbehov samt hur mycket den då ska utfodras med av ett visst fodermedel studerat med exakthet?

Förklara gärna vad du menar i stället för att komma med vimsiga påståenden.

Finns ingen anledning (annat an att dom tycka det är rolig) for andra att läsa till Phd/Hästvård när deras hästhållning har varit rätt så bra under alla år med frisk fungerande hästar.

Och om man pluggar näringslära för att det är roligt, så är man en dålig forskare?
Precis lika dålig som om man pluggar för att man är intresserad av att bota en sjuk häst?

Så alla forskare är dåliga forskare, och vi kan lika gärna spola ner all aids-medicin i havet.

Nej jag är nog vimsig som du säger o var ute på djupt vatten.

Men när man läser studier är det viktigt att veta vad de utgår ifrån.
Studien var väl från Wången?

Som med den s.k täckesstudien.
5 hästar.:crazy:

Den gjorde att folk tror på att hästar har en komfortzon / spann på 20 grader.
I såna fall skulle de inte sätta vinterpäls o också kunna gå utan täcke vid noll helklippta oavsett vind o kylfaktorerna.
Det var nog mest för att försvara dennas eget- att ha utetäcke på inne i stort stall ( varmt) o släppa ut med samma- ej täckesbyte- bekväm.

Än mer OT-fy på mig.
Jag ska ge mig o hålla klaffen
trevlig helg i alla fall.

Alltså, jag tycker bara det är så jäkla trist när man babblar bort att ta bättre hand om sin häst/sätta sig in mer i olika frågor BARA FÖR ATT... osv

SJÄLVKLART är det bästa att ge sin häst bra mat, rida den ordentligt, ha en stor hage osv osv. Men bara för att man snöar in på något så betyder det ju inte att man totalskiter i alla andra bitar? Däremot OM man ser att någon gör det, då ska man självklart reagera!

ALLT man frågar betyder INTE att man tänker göra så/skita i det/ändra i sin hästhållning. Jag tex vill väldigt väldigt gärna ha en djupare förståelse för många saker, men det betyder inte alls att jag för den sakens skull ändrar på något sedan tidigare. Det beror ju på vad jag kommer fram till och hur relevant det egentligen är.

Just nu är jag nyfiken på proteinkvalite men med allra största sannolikhet kommer jag som tidigare leta upp ett grovfoder så att jag inte behöver ge något annat än det hästen alltid ätit, år ut och år in. Dessutom ligger min häst inte på svältgränsen och då tror jag det är rimligt att anta att han får i sig tillräckligt med proteiner och med tillräckligt bra kvalite för att klara sig utmärkt på det. Eftersom han dessutom aldrig i sitt liv hittills heller har uppvisat några direkta symptom på att något skulle vara fel.

Att jämföra hästens foder med en människas får mig dock att se rött. Sen NÄR tar man sig rätten att slarva med ett djur man själv bestämmer va den ska äta och där man ger den samma käk i minst 6 månader och troligtvis även har den i samma hage (som i SWE inte erbjudes så mycket en stor del av den tiden i näringstillskott). Det är bara så jäkla irrelevant att dra in oss människor om nu fallet inte är att man lever på nutrillet 24/7 i 6 månader ENBART. Hade vi gjort det, då jäklar hade nog folk blivit sjuka och lärt sig bry sig om vad de stoppar i sig (inte nödvändigtsvis nutrillett alltså utan vad som helst som enda kost). Vilket nu hästvärlden verkar börja inse!

Öh, det blev nog lite OT och inte direkt till dig axel :o

Har Granngården någon egen variant på lucern pellets eller hack?
(Finns bara Krafft produkter i ridbutiken)

Säjer jag nåt Axel få jag en massas hat brev :rage:

Om vi ta ett steg tillbaka från allt vetenskaplig och se hästen i sitt naturliga form:
Vild hästar buffer upp allt dom kan under några månads tid for att klara av en lång vinter på valdig klen foder tillgång. Så göra aven våra tam hästar, dom som gå på bete, dock slippa dom den vinter svalt som sina vild kusiner få gå igenom. Är det så konstig att våra tam hästar på ett överskotts reserv från sommer betet på toppen av det få från utmätt till obegransed tillgång till rik foder under vinter + diversa tillskott bli sjuk medan vild hästar hålla sig frisk....till o med draktiga sto som ska klara sig till vår bete och fölning.

Hästar är valdig tålig och anpassningbar, dom kan förvandla ett amnen till ett annat när så behövs, till o med behålla vätska så att kroppen bli inte uttorkad.
Det dom har svor med är ett överskott på non längre tid.

!

Säjer jag nåt Axel få jag en massas hat brev :rage:

Om vi ta ett steg tillbaka från allt vetenskaplig och se hästen i sitt naturliga form:
Vild hästar buffer upp allt dom kan under några månads tid for att klara av en lång vinter på valdig klen foder tillgång. Så göra aven våra tam hästar, dom som gå på bete, dock slippa dom den vinter svalt som sina vild kusiner få gå igenom. Är det så konstig att våra tam hästar på ett överskotts reserv från sommer betet på toppen av det få från utmätt till obegransed tillgång till rik foder under vinter + diversa tillskott bli sjuk medan vild hästar hålla sig frisk....till o med draktiga sto som ska klara sig till vår bete och fölning.

Hästar är valdig tålig och anpassningbar, dom kan förvandla ett amnen till ett annat när så behövs, till o med behålla vätska så att kroppen bli inte uttorkad.
Det dom har svor med är ett överskott på non längre tid.

!

Det feta håller jag helt med om!

I övrigt så GÅR DET INTE att jämföra en tamhäst som går i samma vinterhage, på samma sommarbete år ut och år in med hästen så som den skapades ATT STRÖVA FRITT över enormt stora och självklart varierande marker! Nu syftar jag på mineralbehov/kvoter. Jag tror eg (helt utan källor) att en häst går och blir assjuk om den får felaktiga mineraltillskott/brister/överskott en vinter. Men är det samma visa år ut och år in så viss fan gör det skillnad.

Dessutom så uteslöt ju naturen själv de vildhästar som inte klarade av det de hade tillgång till. Hästar levde ju knappats över hela världen och klarade sig lika bra utan områden som passade deras behov gynnade ju dem självklart (säger jag helt utan källor!). Det är liksom inte ok att låta hästen självdö/blir sjuk på det viset. Och JA, det innebär att jag tycker man har ett jäkla (lika stort) ansvar att motionera en häst som blir fet oxå!

Precis, överskott är inte bra, alltså ser man till att ge tillräckligt men inte mer...

Vilda hästar levde i en miljö som de var anpassade till. De hade alltså tillgång till "rätt" foder. Det är så det fungerar i naturen. Om förutsättningarna ändras så överlever de individer som har egenskaper som passar bäst till förändringen. Detta går inte att jämföra med alla våra olika hästraser som vi har ryckt upp från deras miljö och flyttat till vårt land där vi utfodrar dem med förädlade gräs och spannmål. Detta passar en del hästar, de med högt energi- och proteinbehov men det passar inte till de som är anpassade till att leva i ett klimat där det tidvis finns ont om mat. På samma sätt som tex vårt fullblod ALDRIG hade klarat sig på att bara äta kvistar under vintern så klarar inte ponnyer sig på att äta odlade vallgräs i större mängder.

Men jag vet......du är inte intresserad av annat än att bråka. Det är antagligen för jobbigt att tänka ett steg till och inse att det finns flera sidor av problemet. Om det nu är ngt problem. Det är (än en gång) du som skapar ett problem genom att inte se helheten.

Sedan vill inte jag att min häst ska ha det som en vildhäst. Alla vildhästar överlevde inte perioder utan mat. Men om du vill hålla dina hästar så är det naturligtvis upp till dig, eventuellt. Jag tror inte att det är tillåtet i Sverige.

Senast ändrad:

KL o rent allmänt...

Jag tycker att det är märkligt att just hästens nutrition är så vetenskapligt studerat o precist, när man fortfarande inte kan behandla diabetes utan medicin eller andra välfärdssjukdomar.
Vetenskapen revideras kontinuerligt.

?

Diabetes typ två kan ofta kostbehandlas + att motion gör mkt för insulinkänsligheten. Åderförfettning, högt blodtryck, övervikt, osv är alla sjukdomar som man ofta kan behandla med rätt kost och motion så jag vet inte riktig vad du syftar på här.

det handlar väl främst om att människor är lata vanedjur som gillar att äta gott och tänker att "det händer inte mig".

Fast i GB skyller man en stor del på de regntäta täckena o uppmanar till att se till att hästarna förbrukar energi o är slanka innan betet( som hästar i det vilda är). Även vår kropp fungerar efter grottstadiet. svält då försvarar sig kroppen o överflöd läggs på deponi.

Även parasiterna är programmerade efter vilt kargt tillstånd. när hästarna går år ut o år in i samma frodiga hage blir det en explosion-gynnsamma förhållanden.

När vi sätter naturligt tillstånd ur spel, så slutar inte våra eller hästens kroppar på att fungera som det gjort i urminnes tider.

Det är bara att kolla på den nya innemetoden 5-2.

Halvsvält 2 dagar är bara nyttigt.

Jag har i flera år haft en icke konstant foderstat för mina hästar, utan reglerar efter vad de uträttar, väder o vind mm.

hästar äter inte lika mkt var dag på bete.
Är det mkt varmt så äter de mest på natten o de är också som bekant selektiva betesdjur. Äter det goda först. Senare tar de annat= inte samma kost var dag. I kosten ingår löv, rötter o annat.

Senast ändrad:

*KL*

Jag skulle vilja återbörda tråden till ursprungsämnet - nämligen Granngårdens proteinfoder.

Bakgrund: Jag har en islandshäst som är svår att hålla i hull, då hon fort blir mätt och helt enkelt slutar äta. (Det gäller både när hon äter grovfoder och kraftfoder.) Samtidigt har hon otroligt mycket energi i ridningen och behöver rejäla träningspass för att vara harmonisk. Hon går på lösdrift året runt i stora hagar.

Förutom det hö som utfodras i lösdriften (där hon i princip får äta så mycket hon vill i o m att hon är högst i rang - men hon alltså själv väljer att sluta äta först av alla) så har jag hittills gett kraftfoder i form av 1/2 kg havre 1/2 kg Krafft Muskel samt ca 1 liter betfor. Detta är den största totala mängd som jag kan ge henne vid ett tillfälle - får hon mer lämnar hon. Dessutom tar jag alla chanser att låta henne äta extra hö, utöver det som fodras i lösdriften.

När jag såg att Granngården kom med två nya proteinfoder försökte jag läsa all info jag hittat om dessa för att avgöra om något av dem skulle passa min häst bättre än Krafft Muskel. Men uppenbarligen är jag en "foderanalfabet" för jag lyckas inte reda ut om så är fallet... :o Tänker att anledningen att ta fram nya foder borde ju vara att de fyller andra behov än det som redan finns... men i vilka situationer tycker ni att man ska välja Muskel, Koncentrat resp Special?

Jag räknade lite på det och kom fram till att muskel har den högsta kvoten. Så med det höet jag har så passar det bättre med muskel för min del.
Så som vanligt beror det på vilket grovfoder du har vilket tillskott som passar.

Har du lyckats komma fram till hur mycket energi resp protein som behövs för att hon ska må bra?
En svårfödd häst behöver i första hand mer energi, det viktiga då är att proteinbehovet är tillgodosett. Har du lite marginal på proteinet så är det bara att skotta i henne mer av energirikt foder.
Här är det lätt att fastna i kvottänkandet, men i detta fallet ska du glömma kvoter och bara se till täckta behov. Du kanske hamnar på en kvot runt 4 och det är helt okej, så länge proteinbehovet är täckt.

AHA - tack för info:n, då vet jag bättre hur jag ska tänka!!!

Insåg också att jag felaktigt antagit att Krafft var Granngårdens eget foder, men så är ju inte fallet... :o Deras två nya proteinfoder är alltså inte komplement till Krafft Muskel, utan konkurrenter till denna. Man lär så länge man lever!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 417
Senast: Görel
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
890
Senast: snöflingor
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 077
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar