Grannen har en läcker hingst!

ylvaaskersund

Trådstartare
Först vill jag klargöra att jag INTE ska betäcka mitt sto;)

Jag vill bara höra om det rent hypotetiskt skulle vara möjligt, min granne har alltså en hingst: 19 år och ursnygg, mycket man å en pannlugg som räcker över mulen han är svart och har ett steg som man bara drömmer om att ha på sin häst! Hingsten är även godkänd, dock finns ett aber: Han är drygt 80 cm hög! Mitt sto är 160 cm och en mix av Travare och Arab.

Skulle han kunna betäcka mitt sto, och vad skulle resultatet kunna bli?

Har någon av er avelskunniga sett en sådan märklig korsning!

Bara nyfiken som vanligt!:D

Sv: Grannen har en läcker hingst!

Om du tänker efter lite själv, vad tror du att resultatet skulle bli och vad skulle poängen med den hästen vara?

Semin finns ju så nog skulle det gå, häst som häst liksom! Frågan är hur fölet skulle bli? Visserligen får det ju bra plats att växa i modern men hur det blir sen...

Om du tänker efter lite själv, vad tror du att resultatet skulle bli och vad skulle poängen med den hästen vara?

Ser inte att hon efterfrågar poängen mer att TS är nyfiken på vad det skulle blivit. Hon har ju dessutom poängterat att hästen inte ska betäckas...

Tycker själv att det skulle vara intressant att se om det finns något resultat av en sådan korsning och hur den ser ut isf. Och nej jag skulle aldrig komma på tanken att få mitt sto betäckt med en sådan hingst. Mest bara nyfiken.

Man måste ju få undrar saker ibland utan att bli anklagad för att var typ dum i huvudet som ens undrar...

Ser inte att hon efterfrågar poängen mer att TS är nyfiken på vad det skulle blivit. Hon har ju dessutom poängterat att hästen inte ska betäckas...

Tycker själv att det skulle vara intressant att se om det finns något resultat av en sådan korsning och hur den ser ut isf. Och nej jag skulle aldrig komma på tanken att få mitt sto betäckt med en sådan hingst. Mest bara nyfiken.

Man måste ju få undrar saker ibland utan att bli anklagad för att var typ dum i huvudet som ens undrar...

:bow::bow::bow:Tack! Du läste hela frågan!

Nej jag ska absolut inte betäcka mitt 20 åriga korsningssto med en miniscettishingst!!!!!

Jag ville bara veta om det skulle kunna gå, om ngn har sett en liknande korsning och hur den isåfall ser ut:laugh:

kl

Visst ar det mojligt. Och teoretiskt satt skulle det ju kunna komma ut en ponny med supersteg som vinner ponny-SM i dressyr!
Men det kan ju ocksa komma ut nan slags taxliknande, harig sak med rund mage..
Jag har inte sett den korsningen men jag minns en gammal ridskoleponny som forvisso var hallbar och trevlig att rida men som sag ut som jag vet inte vad :p Stor, bred rumpa, rund mage, langa smala ben och shettishuvud hade han. Han var korsning mellan shetland och nagon adlare, hogre ponny har jag for mig..

Hur skulle det kunna komma ut en ponny som skulle kunna vinna SM med den korsningen? Det finns nada anlag för den sortens gångarter.

Till TS. I ett Ridsport nummer från i höstas var där bild på ett föl undan ett Shettis-sto och hbl-hingst.

Hur skulle det kunna komma ut en ponny som skulle kunna vinna SM med den korsningen? Det finns nada anlag för den sortens gångarter.

Till TS. I ett Ridsport nummer från i höstas var där bild på ett föl undan ett Shettis-sto och hbl-hingst.

Jamen teoretiskt sett ar ingenting omojligt ;)

Vill bara fortydliga att jag skojar lite!

Jag tror helt arligt att det skulle komma ut en harig tax om man korsade TS hast med grannens. Vi vet ju dessutom inget om varken hingstens eller stoets temprament.

Men teoretiskt, om nu ungen fick det basta av det basta sa att saga, sa tanker jag mig att det kommer ut en smacker ponnytravare! (som dock inte far tavla sa dar gick det i kras hehe ..)

Troligtvis skulle de se ut ungefär som våran shettis/new forest.
Utseendemässigt så har hon inte mycket att hurra för och tjock är hon med (även om det är pappas fel och inte ponnyns ;) ).
Men hon har ett underbart psyke och är tålig, frisk och positiv. En mycket omtyckt ponny bland eleverna. Hon har dock en muskelskada i halsen, hon blev ormbiten som fölunge.

(ja bettet är för stort och användes enbart för att se hur hon fungerade på den sortens bett - hon har ett som passar nu ;) )

Jag har sett en shettis/nordsvensk korsning. En bra körponny som var söt:laugh:
Det var en tjuvbetäckning....

Ryktesvägen har jag hört om ett sto som ställde sig i ett dike för att bli betäckt och ett sto som låg ner.... Brunstiga ston kan vara uppfinnigsrika:crazy:

1966 vanns SM i ponnydressyr av stoet Syrran e Raggen (russ) u Sonja Marie (varmblodstravare)!
Sen vet jag att klassen på hästar utvecklats sen dess men jag tycker att det var roligt att en sån korsning som på pappret ser ut som en katastrof faktiskt dög väldigt bra till något!

Ja men visst finns det lyckokast. En gammal dressyrtränare till mig köpte en ponny för många herrans år sen på auktion och det var också nån lustig korsning. Den gick SM i fälttävlan. Jag tror att man kan blanda runt ganska mycket med ponnyraser utan att det blir helt galet. Men när det blir shetland med i korsningen med något större är risken för korta taxben och lång tung kropp lite för överhängande. Att ovanpå det blanda in travare känns inte särskilt snällt mot avkomman faktiskt.

Kom förresten på att Ylva Lowén-Swärd korsade sin fullblodshingstar med russ och fick fram jättefina små sportiga ponnier:).

En stallkompis till mig har en ponny som har kapacitet för att vara bland de bästa på EM i ponnydressyr, den köptes av en tidigare
ägare på hästmarknad där den stod i bur och var några månader gammal för någon tusenlapp. Troligtvis en russkorsning. Så visst
finns det "ök" som blir fina i alla fall! Lite spännande tycker jag. :)

Det kan nog blir precis vad som helst av den korsningen. Jag har en udda korsning som brås mer på hingsten än modern.. Det är dock inte höjdskillnaden på dom utan breddskillnaden på dom.. Så här ser avkomman ut..

DSC00278.jpg

DSC00276.jpg

Hon är fullblod/ardenner.. Och det verkar kunna gå bra det med;)

Min älskade (för tillfället utlånade) ponny är korsning mellan russ och halvblod.
Vi har tävlat hoppning upp till MSV, dressyr upp till LA och fälttävlan upp till MSV. Red FT SM med henne bland annat.
Så ibland har man tur. Det var en medveten korsning av uppfödaren (varför vet jag inte) och hon var drygt 3 år när vi köpte henne.. :p

Jag vet en jättefin b-ponny som gått SM i hoppning, som är blandning shettis/varmblod. Stoet var dessutom ett bra sto som sprang in pengar!!

Hur som haver så släpptes hon ut i hagen som vanligt och deras grannes shettishingst rymde in. Stoet hade visst ställt sig i ett gropliknande dike och hingsten hade lyckats betäcka henne. Stoägarna var förfärade när de insåg att hon var dräktig långt in på hösten. Och grannen med shettishingsten hade visst sett betäckningen, men valt att ingenting säga! Jätteful gjort.

Hur som helst så resulterade det i en mycket bra ponny. Men det är ju en solskenshistoria också. Det är långt ifrån alla som blir någonting att ha - inte ens de med stammar som är avlade för syftet blir bra, trots gedigen stam.

Jag har sett korsning shettis/halvblod. Det var en c-ponny tror jag. Inte särskilt snygg. Såg mest ut som förvuxen shettis faktiskt. Men den var duktig och hoppade i alla fall.

Kom förresten på att Ylva Lowén-Swärd korsade sin fullblodshingstar med russ och fick fram jättefina små sportiga ponnier:).

Det stämmer.

En russkorsning vann galopp-SM för B-ponnyer år efter år. Den hoppade även bra. Son of a Gun hette han eller så var det pappan som hette så.

Sen så betäcktes det lataste jävla öket bland ridskolehästarna med Sweet Reclaim och det resultatet gick visst EM i antigen Ft eller hopp eller både ock.

Son of a Gun var pappan, han var en ganska bra galoppör på sin tid och sen använde Ylva honom i ponnyavel. Han var liten och svart och söt så jag kan tänka mig att hans ponnyföl var fina.

När jag var ung hade jag en fullblodsrusskorsning, Trento, efter en fullblodshingst som hette Piccolo - på grund av sin storlek...

Han hade flera syskon och dom var jättekul att rida, som små fullblodshästar!:laugh:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 953
Avel Nu har jag visserligen inget sto, och lär inte låta betäcka något på en sisådär 15 år (minst!) heller. Men, men. Jag är ju som kanske...
Svar
14
· Visningar
2 349
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Antar att ni får liknande trådar postade här på avel stup i ett men bara för att det är så kul så får ni en till! Jag ska inte...
Svar
2
· Visningar
932
Senast: Guldaskig
·
J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 515
Senast: jjennnyy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V