Grand Danois

L

LillOhlsson

Jag har blivit jätte förtsjusta i Grand Danois.. Har läst om rasen och det jag än så länge läst passar det jag är ute efter bra. Jag ska inte skaffa en redan nu då jag bara är 19, kanske om 4-5-6 år. Men jag vill då vara så påläst som möjligt och veta vad jag vill ha.. eftersom jag nu fastnad för denna rasen så tänkte jag höra mig för om det är någon här som har erfarenhet av denna ras som kan dela med sig av diverse?
Tack på förhand/S
 
Sv: Grand Danois

Tag kontakt med rasklubben - vet att det finns de som kommer att protestera men det är trots allt där du hittar kontakterna. HÄng med på aktiviteter. Ta kontakt med uppfödare.

Det är väl de sätt som jag tycker kan vara bra att lära sig mer på. Lägg sedan till en del föreläsningar och annat om hund och hundhållning via SKK t ex så är du väl förberedd när dagen kommer.
 
Sv: Grand Danois

Som Pigan skriver, ta kontakt med rasklubben, åk och hälsa på uppfödare m.m

När du sedan hittat en kennel du gillar så var noga med att kolla upp föräldrarna ( stammen ) är röntgade = UA..
Kontakta valpköpare och hör efter hur deras erfarenhet av uppfödare är..

Det finns många uppfödare så ta god tid på dig att hitta ...
 
Sv: Grand Danois

Jag håller med föregående talare!

Men sen kanske du kan hitta nån nära där du bor som har GD, som du kan få hälsa på?
Såg att du bor i Söderhamn, skulle du ha vägarna förbi Sundsvall så kan du skicka ett PM, så får du gärna hälsa på mig & min Harry! :D

Vad gäller ditt rasval, så tycker i alla fall inte jag att du kan göra något bättre än att välja GD ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 912
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 526
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 908
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp