Grand Danois

Ramona

Trådstartare
Nästa hund jag skaffar mig ska vara en stor hund har jag sagt.

Min chihuahua har två tikvalpar som är 2 veckor gamla nu och jag står i valet och kvalet om jag ska behålla en av dem eller inte.....nästa hund ska ju vara en stor hund är det meningen.

Ni som kommer ihåg tråden om gårdshund vet att jag hjälpte en bekant att komma på raser till henne, men blev själv lite sugen på en stor gårdshund när jag höll på. Jag hade själv gärna köpt en mastiff eller en cane corso, men sambon tvärvägrar.

Vi har pratat en del och tittat på alla möjliga raser, till och med tog vi en extra tur på MyDog bara för att kolla in raser live. Det enda vi kan enas om är en Grand Danois till utseendet och temperamentet. (Min sambo vill gärna ha en alaskan huskey, malamute, sibirian, etc, men det kommer ju inte på tal då vi bor i stan för det mesta och inte har någon som helst dragmöjlighet.) Så som sagt så blev vi lite intresserade av GD.

Sagt och gjort började vi kolla upp rasen lite extra mycket och jag tycker att "alla" är så himla negativa till rasen. Jag vill inte ha någon mentalt instabil hund i den storleken. Vi vill ha en hund som funkar att bo i stan på vintern, där man går i koppel och funkar socialt. På sommaren bor vi på landet, där det är meningen att man ska kunna springa lös, följa med på ridturer och liksom hänga med i lantlivet, inkl grillfester, syskonbarn, etc.

Och givetvis måste den funka med lillprincessan vi har hemma - chihuahuan!

Finns det så få vettiga uppfödare? Går det att få tag på en vettig GD? Eller ska jag helt tänka om och behålla en av vavvatikarna jag har hemma istället?

Sv: Grand Danois

Jag tänkte flika in med något nästan irrelevant men:

Jag skulle tänka om ett par gånger innan jag skaffar en så stor hund tillsammans med en så liten. Jag talade med min uppfödare som berättade om hennes bekant som föder upp DP'n och har även en (eller ett antal?) Leonberger. Tydligen så hade bjässen råkat trampat ihjäl en av hennes DP'n. De hade lekt och tja.. olyckor händer! :cry:

Nu tror jag inte att hon hade lämnat hundarna vind för våg med varandra, men stora hundar är ju ganska klumpiga ibland och att skydda sin mindre hund för den större resten av deras liv känns kanske inte kanon kul i mitt tycke.

Tråkigt nog känns det som en ras med mycket sjukdomar och en kort livslängd:(
Hade själv velat ha en, men just livslängden avskräcker mig..
Har visserligen inte träffat så många fler än min mosters, en helt underbar tik, lite av en clown, glad, social och en riktig knähund:love: Levde ihop med en pytteJackrussel.. Iof var hon ju "vuxen" (vet inte om man kunde kalla henne vuxen någon gång under hennes 13åriga liv:D) när han kom in i bilden.

Som unghund lyckades hon skada sig, lite likt vad jag kan tänka mig att en Dobermann (enligt vad man hört från folk) kan lyckas med.. Svansen fick hon kuperad när hon var lite äldre, efter att först ha viftat av en bit själv:crazy: Och allergisk mot, om det var vete eller nåt annat sädesslag så ganska dyr i drift med specialmat..

Men som sagt, stämmer det att medellivslängden fortfarande bara är 4 år skulle jag inte vilja ha en.. men skulle detta inte vara fallet kommer jag någon gång i mitt liv ha en GD i flocken:love:

(Hoppas det inte är alltför flummigt, såhär efter nästan 24h vaken:o)

En bekant till mig föder upp både min ras, DSG, och GD. Det är inga problem med storleken där. En av dsg-tikarna styr flocken med järnhand. ;)

Är inte så insatt i GD men vet att hon har väldigt mentalt stabila hundar, supertrevliga. De går dessutom bra på utställning, om det är av intresse för dig. PM:a om du vill ha kontaktuppgifter och hemsideadress.. om inte hon passar dig som uppfödare kanske hon kan tipsa om ngn annan. Supertrevlig o lättsam tjej att prata med. :)

Jag har ingen egen GD, men är med jämna mellanrum hundvakt åt min kollegas tik på knappa tre år. Jag har länge varit alldeles förälskad i rasen, men efter att ha bott tillsammans med en GD i perioder så har jag nog ändrat mig. :angel:

Visst är det jättetrevliga hundar, och framförallt vansinnigt vackra. Men de är stora, väldigt stora. Utomhus tänker man inte på det på samma sätt, men inomhus tar de plats. När M slappar på köksgolvet kan man liksom inte vara i köket... :D

Sedan mognar de ju hyfsat sent, M har varit valp fram tills nu typ. Det beror inte alls på ouppfostran eller så, utan att de helt enkelt är ganska sena mentalt. En valp på 80 kilo är inte jättekul. Jag tycker dessutom att "vuxentiden" är den roligaste tiden med hund, och tyvärr blir det ju ganska kort vuxentid med en GD. De är valpar/unghundar tills de är typ 3, och sedan börjar många bli gamla och gaggiga redan vid 6 års ålder. Jättesynd, men jag vet att många uppfödare jobbar hårt med just livslängden!

Angående att ha en GD tillsammans med en Vavva. Jag skulle inte ha det, definitivt inte. Småhundar tillsammans med GD kan absolut fungera, det finns åtminstone två uppfödare som föder upp GD och Mops, men kanske inte med en Vavva? Det kanske är mina fördomar, vad vet jag, men Chihuahua känns som en ganska ömtålig ras? En Mops eller en Fralla klarar att bli knuffad av en GD, men gör en Chihuahua det?

GD är en trevlig hundras, absolut, men många är ganska valpiga och "buffliga" med en ganska stor nypa klumpighet. ;) Jag hade inte vågat lämna en GD och en Vavva tillsammans, och att ha dem separerade när man är på jobbet/sover låter ganska ohållbart.

Nu kommer jag säkert att få massa kommentarer av GD-ägare som hävdar att deras GD's är icke-klumpiga och icke-buffliga, men det här är mina åsikter och mina erfarenheter. :)

Min pappa har en GD-tik, vet inte vilken uppfödare så här på rak arm men kan säkert ta reda på det om du är nyfiken.

Pappa tog över tiken när hon var 8 månader och då var hon lite av en katastrofhund, som de flesta hundar i den åldern ;) plus att hon saknade uppfostran och var rädd för andra hundar. Detta gick dock över väldigt fort. Hon är en riktigt stor dam som bor på landet och följer med husse överallt, ibland är vi hundvakt och då bor hon med oss i stan och det fungerar alldeles ypperligt, trotts att hon är van vid att rusa runt på landet med min pappa utan koppel så beter hon sig som vilken "stadshund som helst" när hon kommer in till stan. Lugn och from hund som är väldigt "trögsnäll", har inte riktigt begrepp om sin storlek alla gånger och kan vara rätt klantig. Men hon är fantastisk med barn, katter och andra hundar.

Vi brukar skoja och säga att hon är världens trögaste hund, för hon är som sagt, stor, klantig och väldigt bufflig och vill gärna krypa upp i ett knä eller knöla ned sig i en kattkorg.

Jag ser inte varför det skulle vara ett problem att ha en GD tillsammans med små hundar. "Våran" lever ihop med hästar, kor, kaniner, katter och småhundar och det är inga som helst problem. Våran 3åriga dotter leker med pappas tik och har gjort sedan hon var mycket yngre (övervakat såklart) och jag har aldrig upplevt att tikens storlek skulle vara ett bekymmer, hon är väldigt aktsam med de som är mindre än hon själv, även om hon ger allt för att bli kliad och bli behandlad som en liten hund själv.

Jag tänkte flika in med något nästan irrelevant men:

Jag skulle tänka om ett par gånger innan jag skaffar en så stor hund tillsammans med en så liten. Jag talade med min uppfödare som berättade om hennes bekant som föder upp DP'n och har även en (eller ett antal?) Leonberger. Tydligen så hade bjässen råkat trampat ihjäl en av hennes DP'n. De hade lekt och tja.. olyckor händer! :cry:

Nu tror jag inte att hon hade lämnat hundarna vind för våg med varandra, men stora hundar är ju ganska klumpiga ibland och att skydda sin mindre hund för den större resten av deras liv känns kanske inte kanon kul i mitt tycke.

Håller med. Omvänt hade varit bättre, om du haft stor hund först som är vuxen när du kommer hem med liten valp som förblir liten till storlek. Vi har schäfer och russkiy toy, russkin kom hem till oss när schäfern var tre år och vuxen. Hon är lugn och snäll men i början passade jag mycket, en stor hund som slår med tassen på en liten hunds rygg kan gå mycket mycket illa...
Nu gjorde schäfern det en gång och då mycket försiktig och russkin skrek i högan sky så hon har aldrig gjort om det och är otroligt försikig med den lilla hunden, en valp/unghund kan nog inte klara förstå att vara försiktig med den lilla hunden.

Jag är inte helt tappad bakom en vagn utan situationen är väldigt genomtänkt. Jag vet absolut om riskerna med att ha liten och stor hund tillsammans. I mitt fall anser jag inte att det är ett större problem dock beroende på hur omständigheterna ser ut.

Men som sagt, stämmer det att medellivslängden fortfarande bara är 4 år skulle jag inte vilja ha en.. men skulle detta inte vara fallet kommer jag någon gång i mitt liv ha en GD i flocken:love:
Enligt Agrias statistik, som jag inte kan hitta nu, skulle medellivslängden vara 7 år för en hane och 8,5 år för en tik.

Det känns faktiskt ganska så bra. Det finns ju alltid några unghundar med sjukdomar och olyckor som drar ner åldern. Dessutom har jag hört talas om hundar som är ett par år gamla som behöver avlivas eftersom de är så mentalt kassa, aggressiva, nervösa, etc. Det är ett större problem för mig.

KL

Jag har en kompis med tva GD's och en JR. Det fungerar aldeles utmarkt. Hennes GD's leker i bland tillsammans men har alldrig forsokt leka med den lilla.

Jag tror inte att vår eventuellt framtida GD kommer att leka med chihuahuan heller, men jag tror framför allt inte att chihuahuan ens kommer att titta åt GDns håll för att få någon typ av sällskap.

Vi vill ha en hund som funkar att bo i stan på vintern, där man går i koppel och funkar socialt. På sommaren bor vi på landet, där det är meningen att man ska kunna springa lös, följa med på ridturer och liksom hänga med i lantlivet, inkl grillfester, syskonbarn, etc.

?

Jag var inne på GD innan jag skaffade Engelsk springer spaniel istället.

Tycker de är läckra till utseeendet men efter att ha träffat ett antal och ringt och pratat med olika uppfödare fick jag stryka dem på listan.

Jag hade en bild om en fysiskt kapabel ras som skulle kunna gå långa promenader och så gott som hålla jämt tempo på ridturerna men fick veta att det är en ras som man skall vara väldigt sparsam med motionen med, att hänga med på ridturer var bara att glömma :( Lugna koppelpromenader och lite löst bus var nog allt man skulle satsa på.

Till det följde en mängd olika sjukdomar, tarmvred var tydligen vanligt och de fick typ inte motioneras 2 timmar innan eller efter de åt, och skulle ha många små mål etc, ( när skulle man hinna med att låta dem röra på sig) det känns helt enkelt som en väldigt bräcklig hund, trots sin imponerande storlek.

Sen har jag tyvärt träffat många med taskig mentalitet även om jag känner att det är något som går att undvika om man lägger lite jobb på att hitta bra avelslinjer, men just det här med alla fysiska problem, nja... jag har redan förlorat en ung hund i förtid och det tog knäcken på mig så det vill jag slippa igen om det är möjligt.

Jag är inte helt tappad bakom en vagn utan situationen är väldigt genomtänkt.

Det trodde jag inte heller :) ville bara lägga fram problematiken. Jag hade ärligt inte tänkt på att en annan hund kan trampa ihjäl en annan förrän min uppfödare berättade om detta. Jag har ju haft en pomeranian valp tillsammans med en unghund av typen schäferkorsning, de härjade men vi hade ju alltid koll. Men unghunden är ju inte direkt överdrivet klumpig som jag sett GD'n vara, och hon är lätt på foten så det kändes som en annan sak. De fick ju iofs inte springa och leka ihop förrän pommen var ganska färdigbygd. Jag håller fortfarande koll på dem trots att båda är vuxna.

Enligt Agrias statistik, som jag inte kan hitta nu, skulle medellivslängden vara 7 år för en hane och 8,5 år för en tik.

Nu är detta inte för att vara kritisk (är nyfiken bara) men är inte 7-8 år ganska lågt? De flesta raser jag tittat på ligger runt 11år? Eller har jag missuppfattat?

Nu är detta inte för att vara kritisk (är nyfiken bara) men är inte 7-8 år ganska lågt? De flesta raser jag tittat på ligger runt 11år? Eller har jag missuppfattat?

Jo, 7-8 är är inte bara ganska lågt, utan väldigt lågt. Tyvärr. Dock är det en av sakerna många uppfödare jobbar aktivt för, så förhoppningsvis går det åt rätt håll. Men ja, det är ju ett långsiktigt arbete, helt klart...

På dig låter Grand Danois som en första klassens glashund ;-)

Jag har träffat på ett större antal GD´s och några av dessa har mattar/hussar som har häst, samtliga följde med på ridturer i alla olika gångarter. Det är en myt att GD inte skulle palla med ett aktivt sällskapsliv. Förutom ridturer aktiverades dessa hundar i spår och lydnad.

Det här med motion direkt efter mat är en sanning med modifikation, självklart ger man inte hunden mat för att sedan direkt efter gå ut och köra slut på hunden totalt. Jag äter inte heller värdens största portion mat och drar iväg på milslöpet.
Att dom bör äta flera ggr/dag är ju för att dom äter sådana mängder mat. Två - tre ggr dagligen fungerar bra för spridningens skull.

Rent krasst tycker jag att i stort sett alla större "gårdshundar" har någon nackdel, är det inte mentaliteten så är det hälsan. Så att köpa en GD där du har betydligt större utbud eller köpa en ovanlig mastiff med 2 uppfödare i landet känns som samma lotteri.

Jag är ju väldigt förtjust i bullmastifferna, men har man motstånd hemma är det svårt;)

På dig låter Grand Danois som en första klassens glashund ;-).

Haha Ja tyvärr var det nästan så de beskrevs av de uppfödare jag pratade med, jag blev allt lite paff och rätt så förskräckt.

Jag minns framförallt en av uppfödarna som mer eller mindre beskrev det ultimata GD livet med att de skulle strosa med på 1 eller 2 lugna koppelpromenader per dag och resterande tid ligga framför brasan :D , jag tror dock ( och hoppas) att det finns uppfödare som har mer fysiskt kapabla hundar men jag förstod iallfall att det inte var en ras för någon som är så aktiv som mig.

Tyvärr dras rasen ned ordentligt av ett antal uppfödare, gissar att den uppfödare du pratat med kvalar in bland sådana =/

Jag pratade med de som stod i Cane Corsos monter på rastorget på MyDog. De var helt främmande till att ha hunden med på ridturer eftersom det skulle vara för krävande. Sambon tycker inte om utseendet på dem heller, men han förstod inte alls varför jag ville ha en hund som inte kan följa med på en ridtur ens. Varför köpa en sjuk hund liksom...

Jag försökte förklara att det är en tjej på Buke som har cane corso och de följer säkerligen med på ridturer för hon skryter alltid om hur atletiska de är. ;) Men han ville inte lyssna. Det handlar nog mycket om vilka människor man pratar med, vilka uppfödare liksom.

Ringer någon till mig som fött upp Jack Russell i ca 10 år så säger jag att JRT funkar jättebra som aktiv sällskapshund ifall man är auktoritär och aktiverar hunden tillräckligt, andra uppfödare hade sagt att hundarna måste jaga för att må bra och absolut inte duger till sällskap i en aktiv familj.

Det jag reagerar på vad gäller GD är att när man kollar på någon uppfödares hemsida så är det första som står på förstasidan vilka färger de har på hundarna. "Hej, vi är xx kennel och vi avlar blå och harlekin" typ. Färgen är viktig, men den är ju ändå underordnad individen. Jag hade varit betydligt mer imponerad om det stod "Hej, vi är xx kennel och vi avlar på friska individer, både fysiskt och psykiskt".

Går det att få tag på mentalt bra GD som är någorlunda friska i kroppen?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag får lite smått hjärnsläpp av alla såna inlägg i diverse grupper på Facebook. Värst av allt är att folk också svarar med förslag på...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 557
Senast: Acto
·
Övr. Hund Med insikten att allt hundägande i någon mån är av egoistiska skäl så tänkte jag dryfta lite nattliga funderingar. Inser att frågorna är...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
6 415
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 447
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Hej Har ägt 3 Grand danois, en blev bara 6 mån pga medfört njurfel. Den andra blev hela 10 år vilket är ovanligt för rasen, snitt...
Svar
16
· Visningar
2 451
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka