Grand Danois

Sv: Grand Danois

Jag pratade med de som stod i Cane Corsos monter på rastorget på MyDog. De var helt främmande till att ha hunden med på ridturer eftersom det skulle vara för krävande. Sambon tycker inte om utseendet på dem heller, men han förstod inte alls varför jag ville ha en hund som inte kan följa med på en ridtur ens. Varför köpa en sjuk hund liksom...

Jag försökte förklara att det är en tjej på Buke som har cane corso och de följer säkerligen med på ridturer för hon skryter alltid om hur atletiska de är. ;) Men han ville inte lyssna. Det handlar nog mycket om vilka människor man pratar med, vilka uppfödare liksom.

?
HAHa, ja jag är tyvärr inte ett dugg förvånad, styrelsen i "vår Rasklubb" är inte direkta några förespråkare för de friskare linjerna i rasen och verkar inte heller ha någon som helst ambition att tillse att i första hand verka för en frisk ras, tvärtom röstade tex ordföranden ner medlemmarnas och uppfödarns enhetliga förslag på att inte tillåta Avel på HD D
hundar, men då var ordföranden å andra sidan partisk i frågan :( Tänker med andra ord inte förnya mitt medlemskap i föreningen då de inte verkar för det som jag anser viktigt alls, hälsa och mentalitet.

Sen vilken "jeppe" det var som uttalde sig så det vet jag inte men som sagt jag har haft många aktiva hundraser förr men aldrig några så atletiska som dessa , men jag är också medveten om att det skiljer en hel del inom rasen gällande fysisk förmåga med linjer etc, har sett CC som jag också skulle dra mig för att släpa ut på en ridtur, tyvärr.

Och det kanske är med GD som med CC att det skiljer mycket inom rasen, lite som Calazirya säger, och att de GD uppfödare jag pratade med var som den Jeppen du pratade med i CC montern, dvs en som representerade den "bräckliga sidan" av rasen.

Tycker det är udda att det råder så skilda meningar mellan uppfödare egentligen. När det gäller Cane Corso så känner jag ett par sådana. De är ju faktiskt jätte atletiska och muskulösa hundar. De följer med på promenader, träningar etc. utan minsta problem. :confused:

Tillägg: efter att ha läst Abovas inlägg så förstår jag lite bättre ;)

Senast ändrad:

Ja det gör det alldeles säkert, med lite sökarbete på uppfödare :)
Detta tycker jag är intressant. Hur hittar man en bra uppfödare? Det är smått omöjligt skulle jag vilja säga, utan att göra ett heltidsarbete av det.

Att hitta alla med kennelnamn som föder upp GD är inte så svårt. Men de som tar enstaka kullar missar man ju helt.

Att prata med många uppfödare är absolut en nödvändighet, men alla uppfödare tycker ju att deras uppfödningar är så himla bra. Jag tycker att det saknas självinsikt i de flesta fall.

24175-20080310170331.jpg

Så söta! :love:

Fast det finns ju en orsak till att folk är negativa kring GD. Det är knappast så att allt negativt bara är ihopslängt helt utan relevanta orsaker.

Fast jag har en chihuahua och fördomarna mot dem är enormt stora, någonting som jag möter titt som tätt. Jag har till och med träffat hundmänniskor som tycker att jag är elak för att jag har min chihuahua med mig i stallet eller för att jag tvingar med henne på promenader mer än 100 meter långa.

Jag har också träffat chihuhauaägare som tycker att min hundhållning är konstig då jag gått lydnadskurser och agilitykurs med min chihuahua. Pratar man med de människorna om chihuahua så får man en väldigt konstig bild på vad rasen klarar och inte.

Jag har hört skräckexempel där uppfödare uppmanar sina valpköpare att alltid ha socker i vattnet, för att hundarna inte ska svimma. Eller där hundarna absolut inte ska få hoppa upp eller ner från soffan eftersom benbrott kan förekomma. :crazy: :confused:

Hur vet jag att de som sitter på Bukefalos och skriver har träffat vettiga GDs? Hur vet jag att de har åsikter som stämmer överens med verkligheten?

Citat:
"Hur vet jag att de som sitter på Bukefalos och skriver har träffat vettiga GDs?
Hur vet jag att de har åsikter som stämmer överens med verkligheten?"

Det gör du inte, så varför fråga här?!?

/Swat

Jag har träffat flera hundra stycken GD's genom åren, och många av dom har helt klart varit väldigt bra! Med trevlig mentalitet, bra fysik och som levt normallånga liv. Ja, för en så pass stor ras då - 9-10 år gamla har dom blivit många av dom.

Jag är uppväxt med uppfödning av rasen, och har därför koll på en hel del olika typer av hundar och kan mycket om många av uppfödarna. Alla uppfödare har självfallet haft någon/några sjuka uppfödningar, det är ju rätt svårt att komma ifrån. Men det finns sen dom som haft mååååånga sjuka individer/kullar, och dom som haft några utspritt genom åren liksom.

Om du har frågor om en specifik uppfödare får du gärna PM'a i alla fall! Jag har kontakter kvar inom rasen trots att jag själv lämnat den bakom mig för några år sedan, så är det någon uppfödare jag inte känner till personligen vet jag garanterat flera andra som gör det istället.

och jo, det går absolut att hitta en trevlig GD. Det är dock INTE lika lätt numera som det var för runt 15 år sedan.. Rasens mentalitet har drastiskt försämrats, eftersom det har kommit MÅNGA nya uppfödare som avlar på riktigt jävla skit, rent ut sagt.

Fast tänk om alla har träffat vettiga hundar? Det kan vi aldrig veta.

Det finns mycket prat kring Beauceronen också, men med handen på hjärtat får jag väl säga att mycket av det är sant.

Det gör du inte, så varför fråga här?!?
För att jag vet att det finns några som är kunniga på rasen, bland annat Bebben. Jag har sedan trådstarten väntat på hennes svar i denna tråden. ;) Det finns ett par till som jag gärna tar emot svar från också.

Varför jag inte PM:at dessa personer direkt är för att man då inte får en diskussion mellan kunniga. Ej heller får man höra de enskilda ägarnas version av sina hundar. Det finns trots allt GD-ägare på Buke också.

Rasens mentalitet har drastiskt försämrats, eftersom det har kommit MÅNGA nya uppfödare som avlar på riktigt jävla skit, rent ut sagt.

Låter som en bra beskrivning av min granne,som nu har 3: dje generationen skit springandes ute på byggden.

Hennes ena tik smög fegt upp i baken på mig och nafsade,då sa hon att den vaktar mig :eek::eek: som brukshundsmänniska förklarade jag för henne att den är pissrädd,feg och osäker.Behöver jag säga att hunden går i avel+ helsyster (mamma till dom som springer runt på byggden)

Och om någon undrar så har jag ringt både skk,kennelkonsulenten och länstyrelsen,i tisdags kväll körde en lastbil nästan över hela kullen med 12v gammal valpar,idag var det skolbussen som fick stå på hejdarna och sen jag och länsbussen bakom mig,suck :crazy:

Med sådana "uppfödare" blir inte ryktet bättre :devil:

Senast ändrad:

Ibland undrar man ju varför inte rasklubbarna och högre krav på uppfödarna...?!

Jag har en GD hane som blir 8 i sommar.
Han har under hela sitt liv hängt med på ridturer utan några som helst problem.
Om han tycker att de går för fort så har han ibland satt sig på stigen o väntat tills jag kommit tillbaka ;)

Han har en dålig höft, inte röntgad med de syns på utsidan att han är sämre i höger höft. men trots det så har han levt ett aktivt liv.
Han är inte så stor.. ligger runt 60 kg.

Han avgudar barn och katterna älskar honom. Han är väldigt snäll, nästan dum.
Däremot är han vek.. när de kommer till vuxna.
Han skulle aldrig hugga utan han väljer att gå undan istället.

Psyket på GD är väldigt diskuterat och de är befogat.
Tror dock att man kan hitta bra stabila individer men man får göra lite research.

Svägerskan hade 2 fram till för en tid sedan. Tiken som hon fick ta bort blev 10. Tiken var väldigt frisk, först på ålderns höst kom det lite problem med stelhet i bakbenen.

Hanen hon har, är fortfarande ung. Det som jag tycker är lite tråkigt med hanarna är att från det att de passerar året så tar det förbaskat lång tid innan de är klara i sina kroppar.

Svägerskans är väldigt lugna och trevliga. Går väldigt bra med vilka hundar och ungar som helst.

joeymalte2.jpg

joeymalte1.jpg

Bilderna är tagna för två år sedan när både hennes hane och min Grå odåga var två snörtunna ungslynglar :D

Hej

Har haft pappisar ihop med mina Kangaler utan problem så att blanda stort och smått går alldeles utmärkt, inga skador på småvovvarna har det blivit.

Mvh Huliganernas matte

Liknande trådar

Övr. Hund Jag får lite smått hjärnsläpp av alla såna inlägg i diverse grupper på Facebook. Värst av allt är att folk också svarar med förslag på...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 557
Senast: Acto
·
Övr. Hund Med insikten att allt hundägande i någon mån är av egoistiska skäl så tänkte jag dryfta lite nattliga funderingar. Inser att frågorna är...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
6 415
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 447
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Hej Har ägt 3 Grand danois, en blev bara 6 mån pga medfört njurfel. Den andra blev hela 10 år vilket är ovanligt för rasen, snitt...
Svar
16
· Visningar
2 451
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka