Gran till hästen?

belladonnas

Trådstartare
Min häst står inne nu pga att han har varit sjuk och får inte riktigt gå ut i hagen än. Men han är väääääldigt uttråkad ;). Och han helt enkelt älskar gran :d Kan jag slänga in en gran gren åt honom eller kan de ta skada av det? Jag vet att idegran är giftigt, men vanlig gran är väl ok? Jag vill ju inte att min häst ska bli sjuk ;)

Sv: Gran till hästen?

Hejsan :)

jo jag tror att de skulle fungera bra, hästarna vet ju vad som är giftigt och inte giftigt.. Och vanlig gran är ju inte giftigt, tycker han om det så skulle han nog bli väldigt glad :smirk:

jag brukar själv slänga in gamla julgranen i hagen åt min häst ;)

Vanlig gran går jättebra att ge till hästen.

Vanlig gran är kanon...Gav vi till våra "stolpätande" hästar i stallet där jag stog innan..lät dom stolparna vara....

//Domino_s

Man ska inte lita på att hästen inte äter det so är giftigt. Finns inget annat att tillgå kan hästen mycket väl tugga i sig idegran.

Slänger man in julgranen i hagen (vilket jag ocklså gör) är det bäst att köpa en alldeles vanlig gran eller iallafall kolla upp att silvergranen eller kungsgranen eller vad det nu är inte är giftig.

:)Skicka in en gran du,det är ingen fara.Mina blir lika glada varje
gång dem får barr besök i hagen:banana:
Din kommer säkert uppskatta "sällskapet" i boxen!

Senast ändrad:

Ända gången det är faligt för hästen att gran är när den väntar föl.
Granbraren innehåller ett ämne som kan framkalla missfall.

knapplån

Efter vad jag förstår så finns det ganska många granar eller träd som ser ut som granar som är giftiga så man ska kanske vara lite försiktig - eller har jag fel? Julgranar ska man nog akta sig för.

Vanliga gröna granar är jätteuppskattade, det tycker jag absolut du ska göra. Halm att plocka i eller lite björkgrenar att gnaga på är också bra.

Det är inte svårt att se vad som är en vanlig gran, det är det man mest ser i skogen, inga konstigheter.

Även jag överlåter den grundliga julgransplundringen till hästarna.
Vad jag har lärt mig så är alla "ädelgranar" giftiga.
Typ kungsgran, silvergran...

Så om du bara kan se skillnad på gran-gran och ädelgran så langa in^^

Jag skulle inte lita på att hästarna bara äter det som är ogiftigt så som en annan i tråden nämnde.
Speciellt inte när de är instängda på så liten yta och är uttråkade!

även vanliga gran-julgraner kan vara giftiga eftersom dom oftast är besprutade!!!

så man ska aldrig ge hästar julgran om man inte hämtat den i skogen själv..

Tänkte inte en sekund på det då vi hugger i egen skog, men det är såklart en viktig sak att tänka på!

knapplån

Efter vad jag förstår så finns det ganska många granar eller träd som ser ut som granar som är giftiga så man ska kanske vara lite försiktig - eller har jag fel? Julgranar ska man nog akta sig för.

Ja, men nu är det väl "vanlig" svensk gran vi pratar om (Picea abies). Nog ser folk skillnad på vanlig gran och andra icke inhemska granar?!

*KL*
Har en kungsgran inomhus (tror jag de heter), så den vågar jag inte slänga in i hagen då va?
Har grankvistar i stallet, (vanlig gran från skogen), de kan jag ge till alla hästar, förutom då hon som är dräktig?

//Jezz

Ja, det kan du och det ska unvikas att ges till dräktiga djur.
Barren innehålller tannin som kan leda till missfall.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 202
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 435
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka