Gran-rött kiss

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare SoCameA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 456
S

SoCameA

Hej, hoppas tråden ligger rätt!

Visst är det så att hästars urin blir rödfärgat när de ätit gran??? Är det nån som vet varför och vilket ämne som gör att det blir så???

Håller på och göra ett arbete om bla. korsförlamning och tänkte skriva att det finns andra orsaker till att urinens färg blir röd...

Tack på förhand :)

Sv: Gran-rött kiss

Jag har aldrig hört talas om detta men det lät intressant. En gissning på varför kan ju vara att gran inehåller tepentin. Nån som vet och kan stilla vår nyfikenhet????

Tror inte att det är terpentin. Någon skrev att asp har precis samma funktion. Har inte lagt märke till det själv utan vet bara att gran gör att urinen kan bli rödfärgad men vet inte varför.

Min NO-lärare (även hästmänniska) sa terpener... Men visste dock inte säkert.

Mina hästar kissar inte rött av asp men däremot av gran... :cool:

Har försökt söka på internet men inte hittat något, dessutom svårt att veta vad man ska söka på :crazy:

:confused: Nån som har nån idé?? :idea:

Jag har hört att hästarnas urin blir mörkare och i vissa fall rödfärgat när de inte får i sig tillräckligt med vatten.

/M

samma här, vilket brukar hända på vintern när det är kallt och dom inte drickler tillräckligt.

Min häst äter rätt mkt gran, både i boxen och ute i hagen, (och andra barrträd) men har aldrig haft ens en gnutta rött kiss. :p Inte ponnyn heller, som endast har smak för olika lövträd.

De dricker i och för sig ordentligt också. Även vintertid.
Jag kan mkt väl tänka mig att det har med utspädningen (hur mkt hästen dricker) att göra.. Hästarna på en ridskoal här i närheten får endast vatten inne (i vattenkoppar med inget vidare flöde) och de pissar rött hela vintrarna.

Tack för alla svar :) Då har jag mer att skriva i min uppgift ;)

Liknande trådar

Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 316
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 506
Senast: TinyWiny
·
Tjatter Tisdagskväll. TV-apparater slås på och SVT Play går varm. - Hej och mycket varmt välkomna till "Veckans brott"! Hej Leif, hur är läget...
61 62 63
Svar
1 241
· Visningar
49 886
Senast: Klara
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 544
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka