Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cheddargubben

Har en sak jag undrar över och jag vet inte riktigt hur jag ska
göra.
Det är så att jag hade träning igår kväll och då min häst inte gick
på tygeln direkt utan sprang runt och kollade på allt som var runt
omkring tog min tränare fram en gramman.

Han började då gå fint, eller hur man nu ska skriva, men hängde
så att mina händer blev alldeles stumma.
Kan tilläggas att han redan är framtung men inte lika mycket
som han var igår när jag använde grammanen.

När träningen sedan var slut så sa min tränare åt mig
att jag skulle börja rida mer med gramman
då han helt har tappat bort sig.
Jag sa då att han blev tung och hängde i min hand, min tränare
sa då att det inte spelade någon som helst roll (att hon struntade i det).

Till min fråga nu:

Ska jag rida med gramman bara för att han ska gå som han ska
och låta honom vara tung? :confused:

Själv tycker jag inte det men min tränare säger ju så och h*n är
ju inte på något sätt "oproffsig".

Ursäktar för lång tråd och att den inte är så väl formulerad, men
jag tror att ni fattar vad mitt problem är...

Sv: Gramman?

tycker det är en dålig tränare som sätter på en graman istället för att lära dig rida hästen så att den slappnar av!

du kanske ska fundera på att byta tränare.. särskilt eftersom du känner att hästen inte alls svarade bra på gramanen.

Lätthet måste väl ändå vara det första man strävar efter??? :crazy:

Jag hade allvarligt börjat fundera på att byta tränare, om h*n inte kan förklara exakt varför h*n vill ha hästen tung i handen. Kanske finns ett mål och ett syfte med det, även om det känns jäkligt skumt...

Hej!

För det första så vill jag bara säga att graman inte alltid behöver klassas som någonting negativt. Det känns som att folk generellt sätt uppmanas att "lära sig rida på riktigt istället". Jag tror att din tränare för tillfället klassar problemet med formen + att din häst inte koncentrerar sig, som ett större problem än att han hänger i handen. Jag anser, som din tränare att du först ska ta tag i lydnadsproblemet. Det är såklart viktigt att du sedan inte blir beroende av gramanen utan kankse använder den 5-10 min i början av ridpassen tills han skärper sig. Sen tar du av den och försöker jobba på det andra problemet. Förhoppningsvis behöver du bara använda gramanen tillfälligt. Skulle det vara så att du efter 1 månad fortfarande behöver ha den för att få din häst att gå i form får man kanske tänka om och försöka på ett annat sätt. kanske sätta upp en mer erfaren ryttare som får fostra den lite.

Graman är inte alltid fel! Många elitryttare använder det dagligen för att slippa ha en "fight" med hästen om den kankse är ofokuserad i början av ridpasset. Har själv haft en unghäst som hoppade i taket för allt de första 10 min när man red och han började alltid ridas med graman för att undvika att han kastade av ryttaren. Allteftersom han mognade togs den bort helt och används idag bara när han rids ut.

Så du tycker att snöre mellan h'ästens framben är bättre än att lära ryttaren att rida hästen bättre??

Har du alltid graman när du rider ut? Låter skevt och omständigt i mina ögon att behöva ha det? Max martingal ska behövas på uteritt MED UNDANTAG VID SPECIELLA TILLFÄLLEN.

Det finns elitryttare som barrerar sina hästar också - innebär det att alla ska göra det, blir det mer rätt?

Ryttaren upplevde ju dessutom sin häst som framtung på graman, med andra ord är den HELFEL! i det här läget...

Jag tycker det är konstigt av tränaren att han säger att det är viktigare att hästen böjer på nacken en att hästen jobbar igenom hela kroppen:eek:.
Jag tycker att du skall ta bort grammanen och rid på vad du känner, för det är viktigare att hästen är lösgjord en att den för gå inspänd i en gramman :).

Att hästen lägger mer vikt i handen tyder på att den inte orkar/vill bära sig ordentligt. Det är även mycket vanligt även utan graman när en häst inte riktigt orkar/vill bära sig. Många tycker det är ok att hästen gör så, under korta perioder. Men om din tränare varken vill jobba på problemet eller förklara varför hästen får hänga tycker jag att det verkar som om tränaren inte bryr sig/inte har tillräcklig kunskap, och då kanske det är dags att byta tränare?

Om du ska lyssna på din tränare och använda graman eller inte kan bara du svara på, och jag tycker det låter som du redan bestämt dig...

Jag tycker det är konstigt av tränaren att han säger att det är viktigare att hästen böjer på nacken en att hästen jobbar igenom hela kroppen:eek:.

Såvitt du inte vet ngt som vi inte andra inte tagit del av så har tränaren aldrig sagt ngt sådant.

Tränaren har föreslagit att ryttaren ska rida på gramant och helt enkelt undvikit att kommentera(?) att hästen hänger i handen. Heeelt annan sak, lyckligtvis:)

jo, en tränare som ger ett sånt råd är oproffsig. Oskicklig skulle jag tom säga.

"Man har i handen vad man inte gjort baktill!"
Bent branderup

/Migo

Hallå igen:)

Nej, jag tycker absolut inte att ett snöre mellan hästens framben är viktigare än att ryttaren lär sig rida hästen. (Vad fick du det ifrån?) Självklart ska man kunna rida sin häst utan en graman.Verkar som att du är väldigt svart på vitt. (Alla ska göra likadant) Tyvärr så funkar det inte så med hästar. Självklart strävar alla efter att rida utan hjälptyglar av alla de slag men ibland kan det faktiskt hjälpa om man gör det på rätt sätt. Min andra häst rider jag aldrig ut med inspänning av ngt slag för de behövs inte.

Unghästen är 4 år och går fortfarande ut med gramanen varje gång, men de betyder inte att jag "håller i den". Den hänger löst så att den inte drar ner hans huvud på ngt sätt, (alltså inverkar den inte negativtgenom att dra ner hans huvud) men om han stegrar/ bockar och försöker skena, vilket han ofta försöker med ute så kan ja ta ner honom med hjälp av den (och förhindra att ramla av och göra mig illa vilket hänt vid tidigare uteritter utan gramanen). Jag är övertygad om att detta beror på hans unga ålder samt heta temerament och att det inte alls kommer att behövas i framtiden. Gramanen är för mig en "säkerhet" i detta fall och inte ett sätt för mig att få hästen att gå i form, det har jag inte problem med.

Det jag däremot ville få fram var att man måste prioritera i sin ridning. Om hästen, som i (cheddargubbens fall) är olydig så tror jag att det kna vara bra att ha på den de första minuterna av ridpasset så att hon märker att hästen lyssnar på henne för att sedan ta av den och "lära sig rida sin häst", driva fram den och få den lätt i handen. Om det sedan visar sig att det blir mycket värre av detta (att hästen hänger så mycket att det problemet blir större än lydnadsproblemet) då måste man såklart tänka om. Då kankse det är läge att helt strunta i gramanen och bara fokusera på att "lära sig rida hästen". Om hon förklarar för tränaren att gramanen verkligen gör mer skada än nytta och han fortfarande säger att hon ska ha den, DÅ kankse det är dags att byta tränare. Jag är säker på att tränaren menade väl när han föreslog gramanen från början.

Det jag menar är att allt inte svart på vitt. Man måste testa olika saker för att försöka hitta det bästa för varje häst och ryttare. Och självklart gör inte alla elitryttare rätt - Men många ryttare i den yppersta eliten visar ofta lösgjorda hästar i trevlig form (vilket jag antar alla strävar efter). Och om dessa nu använder graman ibland, indikerar inte det att graman kan vara bra om man använder den på rätt sätt?

Nu svarar jag utan att ha läst de andra inläggen.

Den känsla du får på graman ska du inte få, den beror på att bakdelen inte är med och mot det hjälper ingen graman i världen. Du ska istället rikta in dig på att "få igång motorn", alltså få bakbenen att jobba. När "motorn jobbar" kommer framdelen bli lättare och däremed också kontakten. Hästen ska bära dig o inte tvärtom. ;)

...då min häst inte gick
på tygeln direkt utan sprang runt och kollade på allt som var runt
omkring...

jo, en tränare som ger ett sånt råd är oproffsig. Oskicklig skulle jag tom säga.

"Man har i handen vad man inte gjort baktill!"
Bent branderup

/Migo

Håller med Migo till fullo. Låter som en tränare som mest vill ha sina pengar för så lite "besvär" som möjligt.

Och en annan sak, varför ska hästen absolut gå på tygeln direkt?! :confused: Att en häst "går på tygeln" ska ju vara ett uttryck för att den är mentalt och fysiskt avspänd, eftergiven, uppmärksam och att den jobbar bakifrån och upp igenom ryggen. En häst som är lite spänd och "tittig" i början på ett pass uppnår ju inte detta bara genom att man drar ner huvudet på den. Om något så skapar man bara mer spänning, motstånd och, i förlängningen, felaktiga halsmuskler som spjärnar emot. Och du märkte ju själv att du inte fick den önskade effekten (dvs. att hästen lugnade ner sig, började koncentrera sig mer på arbetet och jobba igenom kroppen), utan istället upplevde du något negativt (att hästen blev framtung och stum i munnen). Så egentligen vet du nog redan svaret på din fråga... ;)

Att ha en gramantygel som en säkerhetsåtgärd på en häst som är väldigt olydig och potentiellt farlig kan jag tycka är helt ok, men i det här fallet är det bara löjligt... Och, även om jag personligen inte tycker att tränaren låter som någon större "hit", så är det ju möjligt att h*n har vissa andra kvaliteter och att du inte kan/vill byta just nu, men då är det bara att förklara för tränaren att du inte vill rida på graman och helt enkelt inte tänker göra det, punkt slut. DU är tränarens arbetsgivare, DU betalar för din träning och DU har rätt (för att inte säga skyldighet) att välja att vad DU utsätter DIN häst för. Så stå på dig och låt inte en tränare övertala dig att göra saker du tycker känns fel! Det kommer både du och hästen att må bättre av (även om jag vet att det är svårt när man ser tränaren som någon typ av auktoritet).

Jag tror att din tränare för tillfället klassar problemet med formen + att din häst inte koncentrerar sig, som ett större problem än att han hänger i handen.

en häst går inte i form bara för att den kröker på nacken!!!
om hästen kröker på nacke och samtidigt ät framtung så går den inte i form utan felbelastar frambenen!!
Man kan dessutom aldrig (som du skrev längre ner i ditt inlägg) någonsin fostra en häst till att gå i form, en häst går i form när den är redo för det.

Till TS:
jag tycker att du ska fundera över varför din häst är framtung och inte vill gå i form, låter i mina öron som att den inte är tillräkligt stark för att bära sig. Nej ut och klättra, jobba över bommar, långa studsserier (ca 5o cm höga) och se till att ha din häst väl framme för handen hela tiden dvs du ska känna att det finns ett påskjut bakifrån och fram så fort du rider oavsett vilken gångart eller vad du gör. även super att jobba övergångar, börja med övergång mellan skritt halt och sedan även skritt trav. viktigt då att hästen går framåt ordenligt direkt när den blir tillsagd.

Lycka till

Utan att veta ngt öht om hur du rider, så håller jag med Bellaa i detta fallet (tror jag)

En tränare kan inte fixa alla problem på en gång. Kanske är det bättre att hästen börjar lyssna på sin ryttare som moment ett. Då är det kanske i detta fallet irrelevant om hästen är tung i handen osv.

Moment 2 blir att plocka av gramanen och koncentrera sig på att ta itu med ngt annat "ryttarproblem".

Är det brist i lydnad och gramanen kan hjälpa skulle jag också sätta upp en duktig ryttare som kan "rida till" hästen UTAN hjälpmedel med jämna mellanrum.

Kan man inte hantera hästen alls, kan man inte heller rida den "bakifrån och fram". Har man ingen kommunikation med hästen har man ingen ridning öht.

Men, jag har som sagt ingen aning om vilka problem TS har, vilken kunskap TS och/eller tränaren har.

Graman är inte alltid fel!
:bow:

kl

Den kan vara en väldigt hjälpsam vägledning för hästen. Min förra unghäst var väldigt spänd, okoncentrerad och vilsen ibland. Ibland gick det inte att få någon kontakt med honom förän långt in i ridpasset.. Men de dagarna han betedde sig så satte jag på en graman och då blev han en helt annan häst. Började arbeta med rygg och bakdel i en fin låg form. Blev väldigt avslappnad.
Så för honom var det ett stöd som vi senare inte behövde längre i takt med att han blev säkrare och starkare, men den var väldigt hjälpsam..

Erfarenheten jag har av gramaner är att de ska användas med försiktighet och med kunskap. Gör man det kan de vända en mardröm till en lyckodröm på väldigt kort tid. Utan att det blir en halvtaskig genväg..
Som slutord; alla är dock olika.

Om hästen blir så annorlunda (till det sämre) så rider du inte rätt med gramanen, den är inte till för att göra hästen framtung och stark, då håller du antagligen för mycket i den. Om tränaren inte kunde se det eller inte kunde hjälpa dig att faktiskt FÅ HJÄLP av gramanen så tycker jag att tränaren verkar lite konstig/orutinerad, inte för att h*n föreslog gramman från början.

Hallå igen:]
Det jag däremot ville få fram var att man måste prioritera i sin ridning. Om hästen, som i (cheddargubbens fall) är olydig så tror jag att det kna vara bra att ha på den de första minuterna av ridpasset så att hon märker att hästen lyssnar på henne för att sedan ta av den och "lära sig rida sin häst", driva fram den och få den lätt i handen. Om det sedan visar sig att det blir mycket värre av detta (att hästen hänger så mycket att det problemet blir större än lydnadsproblemet) då måste man såklart tänka om. Då kankse det är läge att helt strunta i gramanen och bara fokusera på att "lära sig rida hästen". Om hon förklarar för tränaren att gramanen verkligen gör mer skada än nytta och han fortfarande säger att hon ska ha den, DÅ kankse det är dags att byta tränare. Jag är säker på att tränaren menade väl när han föreslog gramanen från början.

Det jag menar är att allt inte svart på vitt. Man måste testa olika saker för att försöka hitta det bästa för varje häst och ryttare. Och självklart gör inte alla elitryttare rätt - Men många ryttare i den yppersta eliten visar ofta lösgjorda hästar i trevlig form (vilket jag antar alla strävar efter). Och om dessa nu använder graman ibland, indikerar inte det att graman kan vara bra om man använder den på rätt sätt?

Jag bara måste... Du menar alltså att hästen är så in i skogen dum att den inte vet skillnaden på graman och inte graman? Att den inte märker om du tar av gramanen efter 5-10 minuter? Jag har då aldrig träffat en sån häst... De hästar jag har träffat har märkt skillnaden och varit "ridbara" därefter. Med graman=kröker på nacken (och jobbar INTE genom kroppen om inte ridningen finns där från början) och gramanen hänger ; Utan graman=går emot hand etc. tills ridningen ger resultat. Jag har sett aldeles för många ryttare som blivit tillsagda att rida med graman och vars hästar går ännu sämre utan graman sen när dom försöker sig på det... Hästen känner när gramanen är där och när den tar emot. Risken är alltså inte överhängande att hästen skulle lugna sig efter 5-10 minuter på graman...

I min värld kan man använda graman till 3 saker;
1. Som säkerhet, som du själv sa när man jobbar på ett lydnadsproblem och inte vill rida hästen på banan varje dag i hur många veckor som helst för at den är "farlig" att rida ut på för tillfället. Jag tror inte på att sitta på banan och träna lydnad tills det går att rida ut, hästen behöver ombyte.

2. Mycket skickliga ryttare på unghästar etc. som går i bra form och jobbar rätt men är ostadiga och går ur form korta stunder och då använda gramanen enbart som ett stopp för att visa hästen att uppåt inte är lösningen. Gör inte ett skit nytta om inte hästen går i bra form till vardags...

3. Longering

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 535
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka