Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gramman?

kl

Vill börja med att tacka föralla svar! (även då jag
mer eller mindre visste hur jag
skulle göra från början, men behövde lite stöd.)

Har haft min häst i ca 1 1/2 år och har mre eller mindre fått lära
honom det mesta då han var som ett skenande lok i början.
Trodde att han var en trav eller galopp häst där det gällde att springa
så fort som möjligt och krökte på nacken utan att jobba in under sig.

Började rida för min tränare i april i fjol och hästen har sedan dess
börjat arbeta mer med kroppen, med det menar jag att han
går mycket bättre än när jag fick honom men är fortfarande långt
ifrån fullärd dvs. att han inte kommer under sig med bakbenen ordentligt m.m.

Och med det i tankarna tänker jag inte byta tränare (än iaf, måste
hända något dramatiskt i sådant fall) eftersom jag anser att min tränare
är duktig och inte någon som slarvar utan tänker på hästarna i
första hand (vet nu att folk kanske tycker att jag har fel
eftersom vissa kanske inte gillar idéen med grammanen).
Tror bara att hon har sin syn på grammanen och kanske
blivit "lite in snöad" och tror att det löser mer eller mindre
problemet.

Jag tycker personligen att jag ska kunna rida honom så att han
går i form och bär upp sig själv och mig
utan grammanen.
Vi jobbar sten hårt på övergångar och annat då han än
inte har tillräckligt med kraft och
ork för att orka bära sig hela
tiden, kommer dock tillfällen då han släpper
taget och det lättar i handen
(till ryttarens lättnad :)).

Tack ännu en gång för alla svar :D

e en stor gramanhatare :mad: rid inte med graman!!!!!!!! försök å få hästen å slapna av utan graman

Grammanen kan vara ett bra hjälpmedel om din häst har svårt att gå stadigt i form, som det verkar. Det är synd att folk har fått en sådan negativ bild av den. Att rida med gramman innebär inte att du sitter och drar ihop nacken på hästen. Den är i rätt händer att bra hjälpmedel åt hästar som har svårt att gå i en stadig form.

Grammanen kan vara ett bra hjälpmedel om din häst har svårt att gå stadigt i form, som det verkar. Det är synd att folk har fått en sådan negativ bild av den. Att rida med gramman innebär inte att du sitter och drar ihop nacken på hästen. Den är i rätt händer att bra hjälpmedel åt hästar som har svårt att gå i en stadig form.

Hur kan det hjälpa en häst som har svårt att gå i en stadig form att med en hjälptygel tala om var huvudet ska befinna sig? :confused:

Edit: Lite kuriosa ur Ridhandboken 2: "Hjälptyglar som graman, chambon eller gouge ska bara i undantagsfall användas på träning. Oftast hjälper de bara på kort sikt, och de undanröjer inte orsaken till problemet utan bekämpar endast symtomen."

Genvägar äro senvägar!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Graman?

Det jag menar är att allt inte svart på vitt. Man måste testa olika saker för att försöka hitta det bästa för varje häst och ryttare. Och självklart gör inte alla elitryttare rätt - Men många ryttare i den yppersta eliten visar ofta lösgjorda hästar i trevlig form (vilket jag antar alla strävar efter). Och om dessa nu använder graman ibland, indikerar inte det att graman kan vara bra om man använder den på rätt sätt?

Nu vet jag inte vilka elitryttare du syftar på, men jag tycker många gånger när man tittar på tex världscupen i hoppning, så är det inte många hästar som går i "trevlig form" vissa går i form ja, trevlig nej, de flesta tycker jag dock mest springer och böjer på nacken, med dålig ryggverksamhet och bakbenen i nästa kontinent. Det är tyvärr mycket "handridning" även i det internationella toppskiktet. Jag tvivlar på att motsvarade dressyrryttare sitter och rider på graman hemma vid träning. Tyvärr ser man även där fall av oengagerade bakben ibland.

Ridning är svårt, och det finns inga genvägar!

Till TS: som många sagt, byt tränare, det verkar inte seriöst av en dressyrtränare att sätta en graman på en häst, som dessutom blir framtung av den.
Om hästen är lite ouppmärsam i början av ridpasset, gör massor med tempoväxlingar, övergångar och andra övningar, så att det hela tiden händer något och hästen på så sätt tvingas att lyssna på dig. Skit i formen i början, den kommer när hästen lyssnar och är uppvärmd

Hade min tränare gått och hämtat en graman så hade jag faktiskt tackat för mig! Då är det tränarens egen dåliga kunskap det handlar om. En tränare är till för att lära dig rida det gör dem inte om de sätter på en gramman.

Kl* Till alla
Om du själv har utbildtat hästen som du rider och du måste använda graman, så hade iaf jag börjat gå igenom dte jag gjort för att hitta det jag gjort fel på vägen.

Ända gången jag verkligen tycker att det är ok att anvbända en gramman är hästar som blivit extremt felridna, eller som har fått problem med ostadigheten pga av ovanstående. Men jjag har sätt så många ryttare som säger att de bara använder gramanen i vissa moment, men gramanen är spänd i stort sätt hela tiden:confused:confused:

Om ni är rädd för att ramla av när hästarna busar eller så så sätt en rem i sadlen i stället, den kan man hålla sig i utan att dra ner huvudet på hästen. Har alltid rem i sadlen nu, man får tävla med dem också!

Edit: Lite kuriosa ur Ridhandboken 2: "Hjälptyglar som graman, chambon eller gouge ska bara i undantagsfall användas på träning. Oftast hjälper de bara på kort sikt, och de undanröjer inte orsaken till problemet utan bekämpar endast symtomen."

Genvägar äro senvägar!

Ja och lustigt nog brukar de som använt gramanen ha svårt att sluta med den:angel: Kanske beror på ovanstående:confused: Hörde senast förra veckan en kompis som ansett sig tvungen att sätta på den klaga över att det är svårt att rida utan nu......:(

Lancet: Du är så klok :bow::bow:

Ja och lustigt nog brukar de som använt gramanen ha svårt att sluta med den:angel: Kanske beror på ovanstående:confused: Hörde senast förra veckan en kompis som ansett sig tvungen att sätta på den klaga över att det är svårt att rida utan nu......:(

Lancet: Du är så klok :bow::bow:

Jag hjar hört såå många säga, "det räcker med att det hänger ngt där så går hästen bra (oftast bara böjning på nacken), den behöver inte vara spänd ens en gång" (ang. graman/inspänning).

Undrar om det är psykologiskt hos ryttaren eller hästen i de fallen.

Jag tycker inte att man ska använda en graman för avsikten att hästen inte går på tygeln, då skulle jag tackat för mig.

Men - har själv använd mig av graman under igångsättning av min ponny för att hon reste sig alt. nockade mig så att det forsade näsblod - då är det ett bra hjälpmedel
att använda graman, den användes i tre dagar och sedan så behövdes den inte mer och nu hänger den och dammar i sadelkammaren.

Hästen kan omöjligt arbeta i en korrekt form om inte bakbenen är med. När hästen "faller framåt" o känns tung i handen så är det ett tecken på att just bakdelen inte jobbar, "motorn" vilar. Man måste få hästen att börja ta i mer bakifrån, när det händer samt att hästen bjuder framåt så kommer eftergiften o den lättare kontakten "som ett brev på posten". Till det hjälper inte gramanen. För att denna ska ha någon som helst effekt så måste man redan kunna arbeta hästen bakifrån o fram. I annat fall får man bara en snygg :crazy: böj i halsen o inget annat. Och det är INTE att arbeta i rätt form. Man ska inte vara rädd för att hästen inte ser "snygg" ut alla gånger, det är bättre att få till grunderna. Det är fel väg att gå genom att börja framifrån o försöka få hästen att böja på halsen.

Jag håller med dig, absolut. MEN!

Jag har (tyvärr) sett på flera håll tjejjer som går över från ponny till stor häst och vill ha en häst med "kapacitet". Den är välriden och allt funkar bra. Sen börjar den stora hästens goda ridning sina ut och den börjar ta över och lajjar mest omkring med matte.

Ibland har de då satt på en graman för att ryttaren ska kunna komma åt hästen öht och för att få den att lyssna - och sedan tagit av den. Jag tycker inte det är optimalt, det bästa vore dessutom att köpa en häst de rår på.. men det är svårt att veta i förhand. Det har alltså inget med att dra hästen i form att göra.

Hade det varit jag hade jag i stället satt upp en duktig ryttare som kan underhålla ridningen och lagt ut en pengar på träning - ofta!

Sv: Graman?

Nu vet jag inte vilka elitryttare du syftar på, men jag tycker många gånger när man tittar på tex världscupen i hoppning, så är det inte många hästar som går i "trevlig form" vissa går i form ja, trevlig nej, de flesta tycker jag dock mest springer och böjer på nacken, med dålig ryggverksamhet och bakbenen i nästa kontinent. Det är tyvärr mycket "handridning" även i det internationella toppskiktet. Jag tvivlar på att motsvarade dressyrryttare sitter och rider på graman hemma vid träning. Tyvärr ser man även där fall av oengagerade bakben ibland.

Ridning är svårt, och det finns inga genvägar!

Till TS: som många sagt, byt tränare, det verkar inte seriöst av en dressyrtränare att sätta en graman på en häst, som dessutom blir framtung av den.
Om hästen är lite ouppmärsam i början av ridpasset, gör massor med tempoväxlingar, övergångar och andra övningar, så att det hela tiden händer något och hästen på så sätt tvingas att lyssna på dig. Skit i formen i början, den kommer när hästen lyssnar och är uppvärmd

Man skulle ju kunna hoppas på att elitryttare i dressyr inte tränar med graman, men så är tyvärr inte alltid fallet... Jobbade på en anläggning där 3-4 dressyrryttare som (numera) tillhör världseliten (på den tiden befann några av dem på nivån precis under) tränade och där var gramanen ett väldigt välbekant inslag och användes under träning, ibland dagligen och ofta under långa perioder (och den "hängde" verkligen inte bara där). Jag vet förstås inte hur de här ryttarna tränar idag, men jag har väldigt svårt att tro att de har ändrat sina träningsmetoder särskilt radikalt, men, som sagt, hoppas kan man ju i alla fall. Sedan tror jag faktiskt inte (hoppas åtminstone) att det är alltför utbrett bland svenska dressyrryttare på toppnivå (men rätta mig om jag har fel). Utomlands verkar det däremot vara en annan historia...

Sedan ställer jag mig lite skeptisk till vissa argument som ALLTID dyker upp i den här typen av diskussioner. T.ex. "ja, men jag använder ju knappt gramanen alls, den bara hänger där." Om den inte har någon som helst funktion, varför då ha den på överhuvudtaget??? Och om det är för att hindra hästen för att slå upp med huvudet kan man ju lika gärna använda en martingal som är framtagen just för det syftet (och dessutom inte påverkar någonting utom just i momentet när huvudet slängs upp). Eller "det är ett bra hjälpmedel om man bara är skicklig nog att använda den korrekt." Ok, vem är kvalificerar sig som tillräckligt skicklig då? För sanningen är ju att ryttare på precis ALLA nivåer använder den (och de på lägre nivå är definitivt överrepresenterade...). Jag tycker dessutom att det är en motsägelse i sig själv, eftersom de som borde kvalificera sig som tillräckligt skickliga för att få ut något positivt av en graman borde ju då också, i teorin, vara skickliga nog till att inte behöva använda den...?

Håller sedan med "Virre" tillfullo i sitt inlägg till TS. Formen (där de flesta fokuserar enbart på huvud/hals) är bara ett uttryck för att allting annat fungerar - att kröka nacken är inget självändamål i sig. Ge din häst tid och tålamod istället för att "snöra" ihop den.

Undrar om det är psykologiskt hos ryttaren eller hästen i de fallen.

Haha jag tror att det är det, hos ryttaren.
Jag hade gramanen på förut till en häst som bara kastade sig och det gick inte att rida i ett ridhus om man inte red på 15 m volten i mitten, allt var "farligt" och hon blev helt blockad, gick inte att få kontakt med henne. ( hon var 10 år när jag börja rida henne ska till läggas) På den hästen har gramanen hjälpt mig väldigt mycket.
Men bara för att man har graman så ska ju framåtbjudningen fortf. finnas där, och trycket bakifrån samt eftergift. Det är a och o.

Kan till lägga att vi kunde rida utan graman till slut.

Vet absolut att gramanen används så men tycker inte att det heller är bra, det bästa är att man kan ha hjälp av en bra tränare som kan vara tillgänglig och som själv kan rida hästen om dte uppstår för mycket problem. Och om tränarna hade varit lite mer delaktiga i hästköpen så kanske det hade gått lite bättre. I grunden tror jag att felet ligger i att våra tränare är för dåligt utbildade, allt för många av dem kan ju knappt undervisa bra och är fruktansvärt opsykologiska!

Nu glider jag ju från ämnet. Men det måste vara svårt att se igenom "god ridning" och se hästen hur den beter sig med en mindre tjejj som är van med ponny och inte har så mycket att sätta emot när hästen börjar ifrågasätta lite, och lite mer, och lite mer... - jag kan iaf tänka mig att det är rätt svårt att se (?)

Men vi är väl eniga att bra tränare (som inte växer på träd) och MYCKET träning borde vara aktuellt och inte en graman i första hand.

Håller inte riktigt med där (även om det börjar glida ifrån ämnet lite). God ridning är god ridning, vare sig man sitter på en ponny eller stor häst. Och det är ganska lätt att se skillnaden på "genvägsridning" och äkta vara - tycker jag i alla fall. Och det är inte "enklare" att lära sig bli en bra ryttare på ponny (vilket verkar vara andemeningen när man hävdar att ponnyryttare sedan inte klarar av att rida stor häst), den enda skillnaden är att man kan klara sig ganska bra i högre tävlingssammanhang på ponny, till skillnad från på stor häst, med lite mer bristfälliga kunskaper. Men ponnyryttare med gedigna ridkunskaper har i allmänhet inga problem att gå över till stor häst (vilket jag tror att "Lancet" håller med om).

Men att det är ont om riktigt bra tränare skriver jag naturligtvis under på. Däremot verkar det finnas gott om gramantyglar hängandes i stallen runt om i Sverige... ;)

Men är man en ryttare UTAN gedigna kunskaper och de upptäcker under resans gång att de inte rår på sin häst - den är för vass, stark.. you name it?

God ridning är god ridning. Men om hästen väljer att inte lyssna för att ryttaren inte lyckas kommunicera och är tillräckligt duktig för att "rå på" hästen? Allt är inte svart eller vitt..

Nu menar jag inte att alla är så/gör så.

Det är bara några jag har sett fått ta till grammanen för att bli tydligare i sin kommunikation. Jag tycker generellt sett att man ska undvika gramman så långt man kan.

Fast då är man ju tillbaka i det här med vem som är skicklig nog att hantera en graman så att den gör nytta (eller vad den nu gör) istället för skada? Är man verkligen det om man inte har gedigna kunskaper och inte klarar av att få sin häst uppmärksam och lydig utan (pratar om "normalfallet" då, dvs. inte hästar som är extrema i sitt uppförande)? Och börjar vi prata om "rå på" i ett rent styrkeperspektiv (vilket ju är det enda en graman i praktiken kan påverka, den gör ryttaren stark nog att hålla ner hästens huvud) så är man lite inne på fel spår kan jag tycka... Undantaget hästar som är extrema i sitt beteende på något vis, där gramanen fungerar som en ren säkerhetsåtgärd - där gäller andra förutsättningar.

Men vid riktigt god ridning lyssnar hästen, för god ridning har inget med fysisk styrka att göra (dvs. i kommunikationen mellan häst och ryttare, att man som ryttare har en bra grundstyrka i kroppen är däremot nödvändligt för balansen) utan har med inlärning, utbildning och gammal hederlig träning att göra.

Men den här diskussionen, om gramanens vara eller icke vara, kan förstås fortsätta fram och tillbaka i all evighet skulle jag tro. :D Det gäller väl i grund och botten att försöka använda sitt (goda?) omdöme och vara medveten om riskerna (t.ex. felbygda halsmuskler, framtunghet och därmed ofta kotledsinflammationer) och inte tro att det är något magiskt redskap som löser alla problem. Och det misstänker jag att vi faktiskt är överrens om? ;)

Ja, jag är medveten om jag jag kan vara både tvär och "svart på vitt", medveten om att liovet är fyullt av gråzoner. MEN, , med risk för att vara elak, snaälla uppfatta mig rätt, det är inte tänkt som något påhopp.
Om hästen som du säger stegrar och bockar och sticker vid uteritter då känns det som om något har gått fel/fattats i träningen. Det problemet har jag inte haft med någon av hästarna. Har ridit in två brorsan en och vi har hjälpt till med utterligare en. Ingen av dessa skulle ens tänka tanken på att stegra sig.
Visst kan det vara en bra liv/nödförsäkring mot sådant, men varför behövs den? P=errsonligen hade jag satsat på att lösa problemey,. då kan man också ta bort gramanen.

Vi är nog överrens :) De exempel jag tog upp gäller rätt duktiga ponnyryttare som har köpt på sig för svåra och för stora hästar. Kanske extremfall och inget vanligt förekommande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 535
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka