Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gramman?

Man måste vara väldigt erfaren om man använder gramman. Man måste kunna arbeta hästen i RIKTIG form, alltså att den trampar under sej och allt. För rider man runt på en häst med gramman som bara krökar på nacken kan den få ryggproblem (i af ifall man använder grammanen ofta). Nu menar inte jag att du e oerfaren eftersom jag har aldrig sett dej rida! Men vill bara tala om det!

Ja, jag är medveten om jag jag kan vara både tvär och "svart på vitt", medveten om att liovet är fyullt av gråzoner. MEN, , med risk för att vara elak, snaälla uppfatta mig rätt, det är inte tänkt som något påhopp.
Om hästen som du säger stegrar och bockar och sticker vid uteritter då känns det som om något har gått fel/fattats i träningen. Det problemet har jag inte haft med någon av hästarna. Har ridit in två brorsan en och vi har hjälpt till med utterligare en. Ingen av dessa skulle ens tänka tanken på att stegra sig.
Visst kan det vara en bra liv/nödförsäkring mot sådant, men varför behövs den? P=errsonligen hade jag satsat på att lösa problemey,. då kan man också ta bort gramanen.

Vill inte heller vara taskig, men fyra hästar är inget större urval i mina ögon. De allra flesta hästar tar det här med inridning med ro, men en viss procent kräver ganska mycket mer. Ofta rör det sig om hästar/ponnyer som är "högt i blod" (kanske med extrema prestationsstammar) eller hästar som inte fått grunderna i uppfostran befästa under åren före inridning. En häst som hanterats mycket av människor redan i unga år är oftast tillitsfull och accepterar lättare saker som den först kanske upplever som lite obehagliga. En som t.ex. är uppvuxen i flock i lösdrift och inte så nära männsikor har ofta andra preferenser och är mer misstänksam mot människor och våra idéer. Sedan är vissa individer helt enkelt mycket hetare och har mer egna idéer än andra och det är där problemen kan uppstå.

Men jag håller ju med om att fokus alltid måste ligga på att lösa de underliggande problemen, inte bara försöka behandla symptomen. Ibland tar detta dock ganska lång tid och under den tiden är det ju jätteviktigt att säkerheten kommer i första hand. Men visst ska målet så klart alltid vara en säker och harmonisk häst som går att rida utan hjälptyglar!

(Fast nu börjar jag hamna i gråzonen när det gäller att hålla sig till ämnet märker jag... Sorry.)

Min ena pålle kallas inte "huliganen" för intet.. :angel: När jag fick honom hade han årets underhals, ingen balans o var istadig. Ingen bra kombination, han var direkt farlig att rida då han "tiltade" o kunde fara åt vilket håll som helst när han inte fick vinna..:crazy: Gramanen förhindrade honom att resa sig/nocka mig eller vända på halsen o med underhalsen spänd/låst kunde han försvinna åt vilket håll/hur som helst. Gramanen användes enbart vid hans stunder av högljudda protester, inte "dressyrmässigt". Den är alltså en typ av livförsäkring för mig.. :p
Visst beror det på olydnad, självklart, men för att "nå fram" till honom utan att behöva riskera livet så valde jag gramanen. Visst är dert så att jag måste ta igenom lydnaden i ridhuset för då kan jag sen rida ut utan att han blir istadig, men problemet var ju bara det att DEN HÄR hästen var så extremt omusklad, istadig o hade noll balans men rätt ok gång så jag var tvungen att ge mig ut å klättra o galoppera på RAKT spår för att få upp nån som helst muskelmassa. Det går inte att rida en häst i ridhus om den går omkull när man försöker galoppera...
På rätt sätt tycker jag att gramanen är ett bra komplement, men om hästen inte är i balans o driver från bak genom ryggen med en ärlig eftergift så är den en direkt skaderisk. Hästen ska alltså INTE krulla ihop nacken!
Eller om man har en dressyrhäst på 175 o grov med stor gång som inte vill en dag utan utnyttlar sin storlek o blir olydig å bara dansar omkring.. då kan jag oxå slänga på gramanen en stund för att återta respekten för mina hjälper igen, å sen är det bra o vi kan fortsätta ridpasset utan spänningar. (Han är ny för mig så han testar gränserna fortfarande.. :D)

Självklart är GRUNDPROBLEMET att hästen inte är LYDIG, men för att få den lydig så måste man ju vinna dess respekt samt även förtroende. Ofta beror det på "missförstånd i kommunikationen" mellen häst/ryttare, men ibland har den kära pållen helt enkelt kommit på hur han ska agera för att slippa arbeta.. :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Givetvis är det hos ryttaren det sitter, hästen skiter nog i vad det är för saker som hänger och slänger (de säger ju att de gör det för de använder de ju knappt). Man ska lära sig att rida utan några hjälpmedel annat än tyglarna och skänklarna (möjligtvis sporre el. spö) innan man börjar greja med att spänna fast hästen i diverse anordningar.

Varför det är ok att rida med sporrar/spö men inte med graman? Jag menar alla sakerna räknas ju till hjälpmedel och hjälpmedel används vid brist på lydnad.
Är bara nyfiken på ditt synsätt, inget illa ment alls.

Hej
Vad jag inte förstår är att inte tränaren förklarade varför han tog fram gramanen, han kanske hade ett mål med det, men ett mål han glömt att förklara för dig vilket är dåligt. Pratade ni inte om det efter träningen på en genomgång. Det kan vara så att tränaren hade en anledning till varför han ville att du skulle testa en gång.

Min dam är alltid rejält tittig och har svårt att slappna av i munnne under delar av en träning men det brukar lösa sig när vi kommit igång. Det är så hon funkar och det vet min tränare.

Graman är ett hjälpmedel och det ska man använda som just precis det, ibland hjälper det hästen ibland hjälper det ryttaren. Vissa hästar blir lugnare med gramantygel av någon anledning, kanonbra. Själv använder jag det ibland när mina fingrar inte fungerar, :banana:.

Jo, hon tog fram den eftersom hon inte tyckte att Cheddar koncentrerade
sig på jobbet (detta vid framridningen).
Kommer inte riktigt ihåg vad hon sa men jag uppfattade det som
om vi inte skulle vänta på att han började koncentrerade sig
och gick ner på tygeln.

Sedan på slutet kom hon fram till mig och sa att jag skulle använda
grammanen mer när jag rider eftersom han hade tappat allt(detta
tyckte jag var lite överdrivet, dels eftersom han inte blivit genomriden
på ett tag pga av det dåliga vädret och så kändes det inte så farligt,
det tar ju ett tag att rida fram honom...), jag sa då att han hängde
men hon sa att det inte spelade någon roll.
(Fick tyvärr ingen förklaring, fast jag hade ju inte heller tänkt tanken
att fråga varför heller, vilket jag kanske borde ha gjort).

Jag har en gramman hemma och använt den ett par gånger, men inte
mer då han hänger så i handen och jag vill jobba bort det först.
De gånger jag har använt grammanen har jag tränat på övergångar
och haft den för att han inte ska "bli lång" vid avbrottet, eftersom
jag inte riktigt orkar hålla ihop honom. Men inge mer än så.

J7 jag sa då att han hängde
men hon sa att det inte spelade någon roll.
(Fick tyvärr ingen förklaring, fast jag hade ju inte heller tänkt tanken
att fråga varför heller, vilket jag kanske borde ha gjort).

Du betalar henne för att hjälpa dig och då ska hon kunna förklara hur du ska lösa olika problem. Att ge order utan en förklaring kan man göra till hundar men inte till elever.
Känner du dig inte OK med graman så använder du den inte men om hon tex sagt att det hjälper dig att hålla ihop honom även om han hänger så hade hon i alla fall gett dig ett val. Eller hur

Så fråga, du betalar hon levererar

Varför det är ok att rida med sporrar/spö men inte med graman? Jag menar alla sakerna räknas ju till hjälpmedel och hjälpmedel används vid brist på lydnad.
Är bara nyfiken på ditt synsätt, inget illa ment alls.

Jag skrev möjligtvis sporrar/spö. Sporrar är inget man använder i brist på lydnad, som du uttryckte det. De används/ska användas för att möjliggöra finare hjälper från ryttaren, spö använder jag inte själv men bör användas på samma sätt som sporrarna, dvs påkalla uppmärksamhet, inte som ngt slags bestraffning i brist på lydnad, graman kan, i mitt tycke, inte användas på ngt av dessa sätt.
Jag anser fö inte heller att graman är ngt som ska användas i brist på lydnad, jag tycker helt enkelt inte att det ska användas alls.
Är hästen så "olydig" skulle jag snarare kalla den dåligt riden och det är ny/ annan ryttare/tränare som behövs, inte en massa dyra "hjälpmedel" (stjälpmedel).

Jag är ingen gramanmotståndare, och jag rider då och då med graman när det dyker upp häst/tillfälle då jag anser det är av godo att under en period använda graman.

Jag skulle dock inte använda den såsom TS tränare föreslagit. Jag har också en herre som är ordentligt ofokuserad i början av passen, allrahelst om han inte är ensam i ridhuset. Han kan vara riktigt vidrig, streta mot handen, skotta på, gå spänd och ignorera både det ena och det andra jag säger. Ibland får man ägna halva lektionen åt att få herrn kommunicerbar och i samma verklighet som vi andra.

Det är tradigt att/om en halv lektion för dyra pengar går åt för att få herrn kommunicerbar, och jag och tränaren har diskuterat hur man bäst löser den. Jag är av åsikten att han MÅSTE lära sig, men visst är det drygt och det skulle vara bättre om vi fick mer fokus direkt. Det finns dock inga genvägar, ett skarpare bett eller en graman skulle säkert ta bort en hel del av symptomen, men problemet finns kvar.

Så vi har valt att han får går med gruppen på hoppningarna (han är något bättre då, mer att fokusera på), och så rider jag privat/ensam i dressyren.

Men sen är det bara en dåres envishet som gäller. Han SKA lyssna på mig, han SKA fokusera på mig. Och det är bara att om och om igen ta igenom så mkt som det behövs. Våra övergångar i början är inte vackra, inte heller halterna. Han ignorerar de mjuka hjälperna och jag får ta i, och vackert blir det inte. Spec inte när man måste göra om det var femte steg. Men det är liksom enda vettiuga sättet. Att låta honom smyga runt och smyghänga i handen, att svarar tre steg efter hjälp etc gör det bara värre.

När han väl kommer ner på jorden är han otroligt läcker och som smör. DET skulle jag aldrig kunna uppnå med graman, utan där skulle jag få exakt det TS beskriver, att hästen använder handen som femte ben att stödja sig emot, och skottar vidare och är allt utom loss från handen. Det skulle visuellt SE bättre ut, men återigen, bara symptomen och inte problemet som försvinner.

Så jag skulle också byta tränare, utan tvekan.

Och om hästen är ofokuserad, så skit i formen, jobba på lydnaden. Inte förrän hästen lyder kan man ens fundera på att jobba den i form. När den lyssnar och svarar å andra sidan krävs inte mycket för att få formen.

Lösa problemet är precis vad jag sysslar med. Hur många hästar hade du ridit in sa du? Jag tror inte att 3, eller 5 eller ens 10 räcker för att ge dig tillräckligt med erfarenhet av hur olika unghästar beter sig. Jag har inte heller den erfaranheten, därför har jag tagit råd/hjälp med hur jag ska göra med denna häst från 2 mycket erfarna tränare på elinnivå och jag litar stark på vad de sagt åt mig att göra. Samtidigt litar jag på min egen intution. Självklart är jag medveten om att något gått fel från början och jag tror mig t.o.m veta vad det var:

Hästen köptes från Holland som 3-årig hingst, är nu valack p.g.a hans heta temperament. Han har förmodligen flyttats runt bland olika försäljningsstall innan han såldes till Sverige. Han hade aldrig tidigare varit ute/gått i hage så att ens vara utanför stallet var för honom en onaturlig situation. Vid urlastning på ett nytt ställe var longerlina och ridhjälm t.ex. ett måste. Han har gjort oerhörda förbättringar och är redan nu en helt annan häst. Jag är också medveten om att unghästar inte ska bete sig så och att det inte är ett normalt beteende. Men alla hästar, precis som människor är individer. Vissa är hur snälla som helst och har aldrig problem med att ridas ut etc. medan andra kan vara otrygga i sig själv. Denna egenskap är även ärftlig. Har du hört talas om att stoägare ofta är intresserade av hingstens temperament innan de betäcker? Det är för att denna egenskap ofta förs med till fölet. När man idag avlar hästar idag, speciellt längre ner i europa, lägger man inte lika stor vikt vid denna egenskap utan fokuserar istället på att hästen ska röra sig bra och ha fin exteriör.

Dessa faktorer tillsammans är förmodligen svaret på min unghästs beteende. Men som sagt, han har blivit mycket bättre och idag kan man t.o.m rida ut utan graman om man vill – men ja föredrar livförsäkringen ett tag till tills jag är helt säker. Han är även mycket bättre om en annan häst följer med = trygghet.

Mvh/B

Nä, fyra är inte många, de innebär att jag fortfarande är amatör vad gäller att rida in hästar. Och om jag som amatör inte får några större problem, så borde skickligare ryttare också kunna undvika, korrigera sådana ganska snabbt och lätt.

För övrigt så har samtliga fyra fötts och vuxit upp i lösdriftsflock, de är inte hanterade alls som unga. Den yngsta var fyra år när han yämjdes och reds in, de andra fem och sju år.
Jag pratar om varmblodstravare, sedan om de ligger högt eller lågt i blod, det är inte upp till mig att svara på.

Sporrar är inget man använder i brist på lydnad, som du uttryckte det. De används/ska användas för att möjliggöra finare hjälper från ryttaren, spö använder jag inte själv men bör användas på samma sätt som sporrarna, dvs påkalla uppmärksamhet, inte som ngt slags bestraffning i brist på lydnad, graman kan, i mitt tycke, inte användas på ngt av dessa sätt.

Okej. Jag tänkte bara på många ryttare som slänger på ett par sporrar alt. ett spö när hästen är "lat" för att få den att gå. Vilket ju bara, enligt mig, tyder på att ryttaren är lika lat - om inte latare.
Används de i det syftet, vilket jag tror är ganska vanligt, tycker inte jag är det är mer "tillåtet" än graman.
Så var bara nyfiken på hur du resonerade, men då menade du som finare hjälper. Köper det.
Blev lite OT. Sorry TS.

kl

Nu blir jag ganska OT jag också, men jag måste försvara gramanens användning LITE. (några kanske kommer ihåg min "Jag älskar min graman-tråd :angel:. Blev ett himla rabalder).

Min ponny var extremt stel, stjärnkikare och det tog nästan en timme innan han blev någorlunda avslappnad och ridbar. Det uppdagades senare att han hade KS och kotledsinflammationer runt om, men det hör ändå inte riktigt hit.

Som en absolut sista utväg satte jag på gramanen och red ut. Jag grinade hela vägen för att han för första gången på över ett halvår faktiskt var lång, låg och avslappnad från första början. Hela ryggen arbetade och ja, det går verkligen inte att beskriva den känslan jag fick. Jag vet inte riktigt varför det fick en sådan enorm effekt, för jag använde den ytterst lite (hade jag haft den kort och spänd hade jag ju fått en häst som krullat ihop sig- vilket jag inte ville).

Anywhoo. Med detta vill jag bara säga att graman inte enbart är av ondo. Men det beror helt på vilken häst man har och hur den används. Jag har t.ex. aldrig använt den på min nuvarande häst, hur gräslig hon än må vara i vissa övergångar (stort ånglok) och hur utpumpad jag är efter ridpassen.

Dock skulle jag troligtvis inte sätta på den på TS häst, men det är väldigt svårt att uttala sig när man inte har sett den in action. Håller nämligen både med Bella och Lancet.

Jag hjar hört såå många säga, "det räcker med att det hänger ngt där så går hästen bra (oftast bara böjning på nacken), den behöver inte vara spänd ens en gång" (ang. graman/inspänning).

Undrar om det är psykologiskt hos ryttaren eller hästen i de fallen.

min ena häst var mkt gramanriden få jag fick honom (gammal hopphäst). och ja, han krullade ihop halsen bara han såg en graman. så nog lär hästarna sig att när snörena kommer på så är det bäst att böja halsen och vika in nosen, annars blir det obehagligt! :crazy:

fattar inte varför dom hade graman på honom öht, extremt lätt att rida i form och mkt snäll... :(

*kl*
Alla gramantrådar verkar sluta på samma sätt, dvs de blir låsta. Vissa användare borde tänka igenom innehållet i sina inlägg. (Gäller inte bara i denna tråd).

/B_A_L, moderator på dressyr

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 535
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka