*Gramantyglar*

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mato
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 101
  • Visningar Visningar 7 770
M

Mato

Ja, jag skulle vilja veta vad gramanen har för inverkan på hästen och fördelar och nackdelar genom att sätta den mellan benen, på sidorna i sadelgjorden och i ringarna på sadeln!

Och ni som använder gramanen berätta varför ni gör det, och vart ni sätter den och vad ni tror gramanen har för effekt på just eran häst!

:)

Tacksam för svar!

Sv: *Gramantyglar*

Jag har gjort det, och finner inte svar på de fråger jag letar efter...

suck

Ja, jag skulle vilja veta vad gramanen har för inverkan på hästen
Den inverkar nedåt/bakåt och får hästen att ta ner huvudet och föra nosen bakåt. Hur mycket beror på hur hårt man håller i gramanen...

och fördelar och nackdelar genom att sätta den mellan benen, på sidorna i sadelgjorden och i ringarna på sadeln!
Spänd mellan frambenen ger den hästen lite mera spelrum nedåt, fäst i sidorna kan den bara inverka bakåt. Och man vill ju att hästen ska kunna söka nosen framåt/nedåt, så det är alltså lite färre nackdelar med att spänna den mellan benen.

jag har graman när jag rider ( inte jämt utan bara ibland) jag har den ofta när jag rider ut med andra dels för att svårt att få kontackt med henne då och hon blir stark...

Sen i framrindning osv till hoppningen.. sen kan även ha den i markarbete och lättare hoppövningar.

Min häst trivs med gramnen hon tar ett bra stöd på den och efter ett at gså länger jag ut den och till slut tar jag bort den...

Jag fäster den olika beroende på vad jag ska göra, i hoppningen fäster jag den under magen, i dressyren så sätter jag den i sidorna, där sitter den även ute..

Ja, jag skulle vilja veta vad gramanen har för inverkan på hästen och fördelar och nackdelar genom att sätta den mellan benen, på sidorna i sadelgjorden och i ringarna på sadeln!

Får jag fråga vilka ringar på sadeln du menar?

jag har graman när jag rider ( inte jämt utan bara ibland) jag har den ofta när jag rider ut med andra dels för att svårt att få kontackt med henne då och hon blir stark...

Sen i framrindning osv till hoppningen.. sen kan även ha den i markarbete och lättare hoppövningar.

Min häst trivs med gramnen hon tar ett bra stöd på den och efter ett at gså länger jag ut den och till slut tar jag bort den...
Jag fäster den olika beroende på vad jag ska göra, i hoppningen fäster jag den under magen, i dressyren så sätter jag den i sidorna, där sitter den även ute..

Oj, så hade jag verkligen inte velat ha min häst när jag rider på gramanen. Eftesträvar inte att det är gramanen hästen ska ta stöd på. Jag använder graman en hel del då mitt puckofullblod har en tendens att gå väldigt mycket uppåt... Men jag tycker att den hjälper en hel del genom att vara där, just min häst verkar trivas med den extra tyngden i bettet den ger. Jag använder aldrig gramanen i sidorna på sadeln då jag tycker att man får en konstig form på hästen, jag vill ha en ganska låg arbetsform. Med gramanen i sidorna är det dessutom väldigt svårt att få fram näsan på hästen.

Ett tips till er med spralliga hästar om ni har gramanen mellan frambenen så ha halsring på hästen och trä gramanen från gjorden genom halsringen till bettet. Är bra om man gör små hinderövningar med gramanen på också, hästen kan inte fastna med frambenen!

Precis där vid framvalvet brukar de oftast sitta små ringar man kan fästa gramanen och förbygeln osv.

* kl *

Jaaaa!

En ny gramantråd :d :D det behöver vi :rofl:

Tar fram popcornen ;)

Fram med fler som hoppar med den....det vore roligt !

Senast ändrad:

Men där sätter man ju inte gramanen!
Gramanen sätts mellan frambenen för att få en låg form och på sidor (där sadelgjorden ibland har ringar) för en önskad hög form.

Folk får väl själva tänka vad man menar med form i detta sammanhang, jag lägger inte in mig i den diskusionen då jag inte orkar snacka om gramanen då det aldrig tar slut!

* kl *

Jaaaa!

En ny gramantråd :d :D det behöver vi :rofl:

Tar fram popcornen ;)

Haha jag tänkte det samma. Funderade själv på att starta en gramtråd för jag ville ha svar på ngr frågor, men avstod sen. Var ingen viktig fråga så då är jag hellre lite "ovetanade" än att få miljoner med svar där folk anser att graman är en "djurplågerihjälptygel" Väntar ngr veckor o får hellre svar från min dressyrtränare istället:D

Jag har sett folk som satt gramanen där, och varför skulle man inte kunna sätta gramanen där om jag får fråga?

Ja, men varför sätter du gramanen under magen just vid hoppning och på sidorna när du rider dressyr? Varför inte vice versa..

Men man vill väll inte ha hästen i en lågform när man ska hoppa? :crazy:

Vad vill man möjligtvis uppnå med att sätta gramanen i sadelringarna? Kan inte tänka mig att det har någon annan effekt än att man blir starkare när man drar hästen i munnen...:(

Om man hoppar med graman bör man komma ihåg att ha den innanför en martingal så att hästen inte fastnar i den.

Men man vill väll inte ha hästen i en lågform när man ska hoppa? :crazy:

Nej, det har du helt rätt i, men om du har den mellan frambenen när du hoppar kan ändå hästen använda sin hals bättre i språnget än om du har den på sidorna.

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 397
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka