Gramantyglar

Halifaxen

Trådstartare
Hej. Rider min häst just nu lite på Gramantyglar för att han ska få en stadig och fin form och så att han ska få bättre ork i galoppen, han har nämligen en tendens till att han ska dra upphuvudet när man galopperar och vill absolut inte jobba i rätt form då. Har ridit nu tre dagar med graman och de har blivit bättre i går var han helt undeerbar att rida. Nu min fråga är att hur länge kan jag rida med gramantyglar varje gång? I går tog jag av dom efter halv ridpasset och han fungerade jätte bra då utan med. Gick i rätt form och han var jätte fin. Känns som om han har fattat nu vad det är som häller. Ska till lägga att han är hopphäst och han är sju år.

//Malin

Sv: Gramantyglar

Halifaxen skrev:
Hej. Rider min häst just nu lite på Gramantyglar för att han ska få en stadig och fin form och så att han ska få bättre ork i galoppen, han har nämligen en tendens till att han ska dra upphuvudet när man galopperar och vill absolut inte jobba i rätt form då. Har ridit nu tre dagar med graman och de har blivit bättre i går var han helt undeerbar att rida. Nu min fråga är att hur länge kan jag rida med gramantyglar varje gång? I går tog jag av dom efter halv ridpasset och han fungerade jätte bra då utan med. Gick i rätt form och han var jätte fin. Känns som om han har fattat nu vad det är som häller. Ska till lägga att han är hopphäst och han är sju år.

//Malin

jag tycker att du ska ridafram med gramanen och sedan ta av den.
Rider själv med graman och min häst fungerar jätte bra med den´.
Se till att inte rida alltid med den

Det spelar ingen roll hur länge du rider med den bara du rider rätt....alltså inte bara drar in hästen som vissa gör...annars kan du rida hur mycket du vill med den...hästen ska ju bara fatta vinkeln inte bli olydig när man tar av den...;)...mvh zandra

Håller med ovanstående.

Det spelar ingen roll hur länge du rider med den. Använder du den rätt så har du den hängandes slak mest hela tiden utom när du vill ta "ledande" tygeltag med den. Använder du den så kan det inte skada.

Den ska absolut inte användas så hästens nos/hals blir låst av den utan se till att hästen bär sig själv när den får eftergift.

/C

Okej :P Tack så myket för svaren. asså det skrev jag ju inte menjag rider oftast typ kanske då trettio minuter med den och sedan tar jag av den och rider kasnke trettio minuter utan gramanen :) Rider inte som vissa gör och bars pänner in gramanen som fasen utan d får hänga lite. Tack //Malin

Hade oxå problem med min kille innan och provade graman, fick ett jätte bra resultat;)
Jag värmde alltid upp men graman och tag av den när det känndes som han hade "mjuknat"-upp....
Nu räcker det att jag rider med det någon gång i veckan!

Annväder du gramanen rätt, kan du rida med den ganska så mkt, jag själv tycker man ska rida fram me den, och sedan pröva utan, då kanske det funkar annars inte. Jag rider på grman ca 3-4 gånger i vekcan, beror lite på, tycker det funkar på mina hästar att rida dom varannan dag, så förstår dom snabbt vad det g¨år ut på, och dom e mkt lättare och vill samarbeta samt hittar sin "rätta" form snabbare i passen, då jag rider med elelr utan. :D + för graman ;)

Cyllene skrev:
Håller med ovanstående.

Det spelar ingen roll hur länge du rider med den. Använder du den rätt så har du den hängandes slak mest hela tiden utom när du vill ta "ledande" tygeltag med den. Använder du den så kan det inte skada.

Den ska absolut inte användas så hästens nos/hals blir låst av den utan se till att hästen bär sig själv när den får eftergift.

/C

Det spelat visst roll hur länge hon använder den.
Det jag menade var att man inte jämt får sitta och rida på en gramantygel. Använd den helst när du rider fram.
jag tycker att du ska inte rida på den för mkt.
Sen så måste du rida rätt på den annars kan den få motsatta efekt

Måste bara säga det att jag tycker att gramanen är den bästa hjälptygeln, då man kan reglera den så mkt genom att bara länga:) Men man får passa sig så det inte blir fel bara..

:bow: :bow: :bow: :bow:
Ickiz skrev:
Måste bara säga det att jag tycker att gramanen är den bästa hjälptygeln, då man kan reglera den så mkt genom att bara länga:) Men man får passa sig så det inte blir fel bara..

:bow: :bow: :bow:

*Lånar tråd*

Ni som använt gramanen i en period och sedan slutat helt. Hur länge hade ni den?

någon vecka... :) sen brukar man få ta till den igen, man märker resultat jätte fort :)

jag använder min graman ca 2-3ggr/v.
super bra tkr jag

kanpplån. OT

Helt otroligt vilken skillnad de är mellan hopp o dressyr på sättet o se en graman.
på dressyr är de fullkomligt förbjudet o ha en graman ,att ens nämna graman gör folk upprörda.. o dom som använder detta djävulska redskap!!!

tycker ni resonerar bra kring gramanens användning.

Jag tycker graman är ett bra hjälpmedel, för att man kan välja hur kort eller lång den ska vara. Jag hade den en gång på min unghäst för att visa vägen till rätt form och det fungerade hjätte bra:). Men jag har bara haft den en gång. Jag tycker inte att man ska ha den flera gånger i rad, utan variera lite.

Visst, graman är ju ett bra hjälpmedel, om man vet hur man ska använda den. Men jag vet folk som sitter och rider med den jämt (folk som endast rider dressyr) , och folk som rider med den på unghäst och bokstavligen talat DRAR in huvudet på den.. DET är fel.

FT_ryttare skrev:
kanpplån. OT

Helt otroligt vilken skillnad de är mellan hopp o dressyr på sättet o se en graman.
på dressyr är de fullkomligt förbjudet o ha en graman ,att ens nämna graman gör folk upprörda.. o dom som använder detta djävulska redskap!!!

tycker ni resonerar bra kring gramanens användning.

hahah jah du !! det har jag märkt ;) var med på en klubbtävling för några år sedan, red då ut i skogen med graman för lite uppvärming, så sa en tjej till mig, åhh herregud hur kan du rida med graman! :o kände mig lite dum, och kom på att nu var jag faktiskt bland dressyr ryttare, själv e jag hoppryttare! haha :)

Självklart är gramanen ett bra hjälpmedel, om man som sagt använder den rätt. Personligen änvänder jag den endast när jag rider ut, eller om min häst är vild,nervig på tävlingar (som han kan bli) som en säkerhets grej när han varit pigg ett tag. Jag ser ingen anledning till att sitta med den flera dagar i veckan. Visst, självklart är det ett jätte bra hjälpmedel för unga hästar som är under utbildning då den bara tar mot om dom stretar emot. När man rider på graman skall den vara slapp, utan att hästen för den skull riskerar att trampa på den. Den skall finnas att ta till om det behövs, men under en uppvärming på en lugn, utbildad häst kan jag inte se någon anledning att använda en. Märk då mina ord: lugn, och utbildad häst.
Lycka till!

Man kan visst använda gramanen om man använder den rätt. har man svårt för två tyglar finns det thiedmantygel också. Den senare varianten kan användas om man har ostadig hand. Det blir en tygel mindre att hålla reda på om man samtidigt ska fokusera på sin stadighet och känslighet. För övrigt så hjälper dessa tyglar vid rätt användning till att hästen jobbar kroppen i rätt form och på så sätt tränar kroppen rätt. Med andra ord är det inte skadligt så länge de används rätt och hästen blir van att gå i rätt form och ryttaren får chans att koncentrera sig på sig själv och rätta till ev. sitsfel och känna efter hur denne använder sin hand.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 248
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 171
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V