Status
Stängd för vidare inlägg.
K

ketchup

När jag red igår använde jag graman i början. Ponnyn har inte gått så mkt "ren" dressyr sista tiden så jag hade inga förväntningar. Efter 20 minuter var hästen lösgjord och riktigt fin. Då tog jag av gramanen och tusan vilken fin trav det blev när jag samlade henne. Har aldrig haft den kännslan förut!! Hon vilade på steget lite mer och det blev en helt annan "push" i henne. Senare i galoppen kunde jag få upp henne mycket mer än vanligt och det kändess som att hon galopperade uppåt på ett helt nytt sätt.

Vad tycker ni om detta?

Sv: Graman

Jag vet inte mycket om "gramanridning" men tycker det låter jättebra vad du fick till på slutet. Det är ju de stunderna när det känns så himla bra som man kämpar för.

Vad kul!
Förmodligen så använde du gramanden så som den skall användas, eftersom hästen gick bra även efter du tagit av den.

I det syftet tycker jag inte det är något fel att ha graman, bara man inte jämt använder den.

Är du säker på att hästen inte bara hade knäppt av och att du fick en falsk, fin i hand ......hade du speglar så du kunde se att bakbenen var med ? Och ryggen..va den med ?

Och säg inte att du kände att bakbenen var med för om det vore så att du var så pass duktig skulle du inte behöva gramanen från början.......

Det är ett så pass typisk reaktion på gramanandvändning ...att hästen nu av det grymma, starka statiska indragande av nos släpper allt och ger upp.

Men oavsett vad för effekt gramanen gjorde så hur ska du komma dit nästa gång du rider ? Hur ska du kunna tävla om du behöver graman i början av ridpasset...det finns faktist folk som frågar om de får rida fram på graman på tävling :cry:

Vore det inte bättre med en bra tränare som kan lära dig att rida dit hästen från början....

Från en arg mupp som hatar gramantrådar men som inte kan låta bli att göra inlägg då h*n tycker så synd om hästarna och värnar för GOD RIDNING !!

Va kul... att du fick en sådant bra resultat...

Det bevisar ju bara att du har använt den rätt... :)

DressyrMupp: Asså om hon känner att hästen har en bra galopp och en push i traven och vilar på steget. så bruklar hästen gå i rätt form...

Sen så tror jag att TR kan skilja på rätt och falsk form...

Sen så måste jag fråga dig. så du menar att toppryttare som rider med gramanen inte har verken bakben lr rygg med sig?

ojojoj, kul med åsikter det är det vi alla lever för! :D

men åter till frågan, graman..
Min mästare kunde använda graman på några hästar hon hade på tillridning hon red Int I och II, tränade för div landslagsmänniskor (för Holland och tyskland) och var som sagt mästare. Kommer rida Sm (var tänkt att kvala 05 men pga ridolycka o benbrott inte möjligt) för hennes sponsorer och tränare tycker det vore bra för hennes framtid dvs fara över fr tyskland till sverige och rida SM.

Så kort om hennes utbildningsnivå och ridning, men bara för man använder graman är man INTE en dålig eller bättre ryttare. Det är HUR man använder den som avgör om man är kapabel att utnyttja den på rätt sätt utan lidande och smärtor!

Mvh
Elin

Enligt mig finns det inget bra sätt att andvända graman eftersom den verkar statiskt och endast drar ihop formen...ryggen släpps automatiskt vid andvändande och det finns samband med kissing spines och gramanandvändning då hästen släpper rygg....

Dessa toppryttare som du nämner ger jag inte mycket för...jag ifrågasätter deras ridkunskaper skarpt när dom behöver graman för att kunna rida.

Man kan jö undra om de bara får betalt för hästens underbara gångarter tävl.mässigt men rider med hängmatterygg och bakbenen efter.

Finns många ekipage på högre nivå som rider så och som det diskuteras vilt om... om det enligt TR är rätt är jö frågan...

Ingen som jag skulle lämna häst för tillridning eller rida för.

Jag hade en häst som knappt var inriden och sen när jag hade haft gramanen på i 30 minuter så var hästen färdig för Grand Prix, asså den kunde helt plötsligt allt, piaff och passage kom från ingenstans asså och den har aldrig gjort det förr och eftersom den kunde det då så kan det ju inte vara fel eller hur :rofl: :rofl:

Enligt mig finns det inget bra sätt att andvända graman eftersom den verkar statiskt och endast drar ihop formen...ryggen släpps automatiskt vid andvändande och det finns samband med kissing spines och gramanandvändning då hästen släpper rygg....

Dessa toppryttare som du nämner ger jag inte mycket för...jag ifrågasätter deras ridkunskaper skarpt när dom behöver graman för att kunna rida.

Man kan jö undra om de bara får betalt för hästens underbara gångarter tävl.mässigt men rider med hängmatterygg och bakbenen efter.

Finns många ekipage på högre nivå som rider så och som det diskuteras vilt om... om det enligt TR är rätt är jö frågan...

Ingen som jag skulle lämna häst för tillridning eller rida för.

Måste fråga... du verkar ju ha dökoll på allt som en gramtygel kan förosaka... Bara det dåliga menar jag då...
Så varför rider så många toppryttare på denna DÅLIGA tygel?
'
MEn du vägrar lyssna på alla som har haft posetiva resultat med den.. Hästar som byggt nya muskeler osv... LR det kanske inte är muskler enligt dig. Utan om någon säger att den har haft en bra upplevelse av graman som trådskaparen skrivit, så kommer du och bara är negativ och fårgor om det inte var falsk from osv..

Jag tror att trådskapen kan skilja på rätt och fel form

Stå på dig :bow: *antigrammansympati* Jag är så kass på att uttrycka mig, det blir bara fel jämt så jag skippar nog att gå in på vad jag tycker om grammanen. Men heja dig!:D

ja du, det är ditt sätt att se på saken men tyglar och bett i huvudtaget finns inte dem då för att "dra ihop" en häst och skapa obehag?
Du måste rida i grimma för att att inte motsäga dig själv... med långa "tyglar".

De som kan använda graman bör göra det om den hjälper och ger resultat. Visst den kan dra ihop hästar och förstöra dem, men som min mästare använde den som en vägledning och lättade på den när hon var nöjd och satt aldrig och drog in hästarna. Jag respekterar de Holländska och Tyska ryttarna visst allt är inte kanon men det är de som får fram topp ekipage!

Gramanen ska inte få hästen att bli spänd och tappa rygg då har du upplevt fel saker med den hjälptygeln.

Ifrågasätter deras kunskaper om de behöver graman som kompliment på tillridningshästar?
De rider så enormt bra och behärskar hästarna väldigt väldigt bra. Gramanen används som vägledning inte som att draihop en häst. Alla hästar var musklade och var i harmoni, har inte sett så hög lägstanivå som det var där. Ett absolut topp internationellt dressyrstall.

Hur tror du att de kommit på den nivån med hängmatte rygg och gång?
så osryttare (med vm o os medaljer), tysk utb mästare i dressyr och div duktiga ryttare rider med hängmatte rygg och lever på hästens gång....

Så varför rider så många toppryttare på denna DÅLIGA tygel?
'

För att många av de bästa ryttarna har otroligt många hästars om ska bli ridna, som de får för tillridning osv, och då blir det lättare för dem att komma igenom problemen snabbare, men risken är att det slår tillbaka senare.

En riktigt bra ryttare ska inte behöva använda en graman.

Men som jag skrev i mitt inlägg ovan så blir det oftas så när duktiga ryttare får för många hästar.

Ja det ligger något i det du säger, genvägar men det användes kanske 15gånger totalt under ett år. Men de användes av toppryttare.

en riktigt duktig ryttare är en duktigt ryttare på behärska hjälptyglar.

ex Kandar är starkare och kan förstöra mkt om de används fel, ska användas av duktiga ryttare.

Stå på dej TS! Om en gramantygel används rätt orsakar den ingen skada (används den fel däremot... :crazy: )
Men! Rid för guds skull inte med den för ofta bara för att du fick en sån bra reaktion efteråt den här gången.

Ja det ligger något i det du säger, genvägar men det användes kanske 15gånger totalt under ett år. Men de användes av toppryttare.

en riktigt duktig ryttare är en duktigt ryttare på behärska hjälptyglar.

ex Kandar är starkare och kan förstöra mkt om de används fel, ska användas av duktiga ryttare.

Men om du vänder på det Är en ryttare som kan behärska hjälptyglar en duktig ryttare eller en överbelastad ryttare?

Själv rider jag och har ridit många olika hästar/ponnyer, och jag säger strängt nej till gramman eller andra hjälptyglar då jag inte tycker att dessa ska användas. Därför kommer inte kandaret förren i liite högre klasser just för att folk ska förstå att det är när hästen är i den nivån som den är redo att börja ridas på kandar, vilket inte många förstår... De hoppas väl lite på att det är lite bättre ryttare som är i de klasserna också.

Hur vet du att hon använde den rätt? Du har inte sätt bilder, film och du har ingen aning om hur TS rider?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 687
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 925
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka