Graman vid uteritt

backsippa

Trådstartare
rider en fd. travare, ridhäst något år. Går i form stundtals, inte stadig i formen än. Rider på banan och rider ut. Är oftast trevlig vid uteridning men kan många gånger bli mycket stark och okoncentrerad, hur jag än sysselsätter henne. Är en pigg och alert häst.
Har en tanke på att prova graman vid uteritt.
Skulle jag "vinna" något på det, skulle jag få bättre tag på henne?
 
Sv: Graman vid uteritt

Du kan ju alltid prova. Fördelen med graman är ju att när du inte behöver den kan du låta den hänga.
 
Sv: Graman vid uteritt

Bättre tag lär du få, men jag hade varit tveksam om hästen inte är väldigt balanserad och jobbar lätt i form ute. Gramanen låser hästen även till viss del när du tycker att du låter den hänga och inte inverkar så mycket. Har man då en häst som inte bär sig naturligt innebär det ett större slitage på den.Särskilt vid utomhus ridning hade jag varit väldigt försiktig i den aspekten och i bedömningen huruvida det är tillrådigt att rida på gramanen, för utomhus där marken inte bara är plan utan man ofta rider lite uppför och nedför osv, så är det ännu viktigare att hästen verkligen bär sig i balans, och huruvida den inte gör det, maskerar du väldigt bra med gramanen, med som sagt, större slitage som följd.

det är min åsikt. ;)
 
Sv: Graman vid uteritt

Jag tycker inte att graman är en bra hjälptygel, så lätt att man blir "fast" i handen o en del hästar får då panik, den är väldigt stark i det läget. Det är nog väldigt olika från häst till häst, men har sett en del yngre hästar som får panik o slitit sönder sig i munnen när de dragit iväg med graman, där ryttaren har försökt göra halvhalter med hjälp av gramanen.
I de fall hästen är bockig får de också lätt kraft i gramanen att bocka, det är mer min egen erfarenhet.
Jag rider hellre på en gogue, som ger med sig helt när hästen går låg o där hästen mer slåss mot sig själv än handen när den väljer att gå ur form, eller höja huvudet mkt.

När jag ridit skolade dressyrhästar utomlands har de ofta haft antingen graman eller kandar, o där får jag känslan att hästarna går bakom hand väldigt lätt, inte heller så önskvärt att de börjar "fly" handen.
 
Sv: Graman vid uteritt

så lätt att man blir "fast" i handen .... skriver du.... men om jag lättar på den så den glappar då gör den väl ingen påverkan....eller?

Gramanen låser hästen även till viss del när du tycker att du låter den hänga .... så skriver en annan.... Är det så?? och hur kan det vara så?
 
Sv: Graman vid uteritt

Jag tycker att graman visst kan vara bra, om man är väldigt erfaren. Annars är det som sagt lätt att man blir kvar i handen och inte ger tillräckligt (jag tycker det är svårt att se/känna/veta). Och den finns ju alltid där hur mycket du länger så helt "fritt" blir det ju aldrig. Ger man alldeles för mycket kan den också hamna nere vid benen och fastna om hästen busar till det. (been ther done that.) Jag rider bara med graman med tränare i närheten (och helst inte alls) och skulle inte råda någon annan att experimentera själv.

Du har ingen tränare som kan hjälpa dig? Hur tråkigt det än låter (:p) så låter det som att det är något i grundlydnaden som saknas, vilket är förståeligt om den inte blivit riden så länge.
 
Sv: Graman vid uteritt

När jag ridit skolade dressyrhästar utomlands har de ofta haft antingen graman eller kandar, o där får jag känslan att hästarna går bakom hand väldigt lätt, inte heller så önskvärt att de börjar "fly" handen.

Precis min erfarenhet också. Det är så svårt om man själv inte är erfaren och inte har någon på marken som är erfaren att rida på exakt rätt längd. Räcker med cm för att det ska bli för mycket (de är känsliga djur). Och speciellt i en lite stressad situation är det lätt hänt att man kortar upp aningen för mycket och visst hästen kanske blir "snäll" (eller får panik) men det finns stor risk att man bara byter ut ett dåligt beteende (ånga på ) mot ett annat (fly handen) och jag personligen har mycket svårare för hästar som går bakom hand eftersom där har man "ingenting" att ta i om det bär iväg.
 
Sv: Graman vid uteritt

Är inget fan av graman alls, risken är bara att du får en ihopkrullad häst och i det läget kan det vara väldigt krångligt att få stopp om det drar iväg...

Det jag har gjort med båda de travare jag har/haft är att jag har ridit med hängande tygel, inte hellånga men utan kontakt i början ute om de vill bli starka. Travarna lägger ofta gärna ett stöd i handen och blir ofta starkare ju mer man håller emot, kortar man upp tygeln så innebär det allt som oftast springtime.
Med halvlånga tyglar har jag kunnat ligga och jogga med andra hästar utan problem, trots att de kommit direkt från banan. På ridbanan så har de fått lära sig att följa bettet på det sätt som jag vill ha i ridningen och sen har de haft en bra arbetsform även ute, poletten måste bara få trilla ner först.
 
Sv: Graman vid uteritt

Jag tycker inte att graman är en bra hjälptygel, så lätt att man blir "fast" i handen o en del hästar får då panik, den är väldigt stark i det läget.

Hur rider du då? :crazy: Det har jag aldrig varit med om.

Graman är en hjälptygel och till för att hjälpa. Så länge du vet vad du håller på med ser jag inga problem i att testa.
 
Sv: Graman vid uteritt

Håller med och knapplånar.

Vad man än hittar på, så öva under säkrare former och i förväg. Tjatar om det, men häst och ryttare måste veta vad skärpningen innebär, annars blir det panik. När det redan är "väldigt bråttom" så är det en aning för sent att lära sig.

Ptr
 
Sv: Graman vid uteritt

Har nu provridit med graman, inne på ridbanan, kommer att prova där fler gånger då jag tyckte det var lite svårt och inte riktigt kände mig säker på det hela, samtidigt som jag upplevde att han gick bra, var nog för att jag var mycket koncentrerad på min ridning, lät gramanen vara slak mest hela tiden då jag var ängslig att ta för hårt. Träning ger färdighet hoppas jag. Fortsätter att rida utan ute, fortsätter med lugnt och kontrollerande tempo där så länge. ;-) Målet är att kunna trava i lite friskare tempo och kanske galoppera kontrollerat ute.... (även om det betyder att jag kommer använda graman då)
 
Sv: Graman vid uteritt

Vad har du för bett nu?
Kanske kan lösningen vara att ta ett lite skarpare bett när du rider ut och ha ditt vanliga på ridbanan?!

Jag har en herre som är rätt så pigg och busig. Han är egentligen ganska välriden men när vi rider ut (blir tyvärr för sällan nu) så vill han gärna galoppera fort och bockar.
Då fungerar inta gramanen för han tar stöd i den och bockar ändå eller så krullar han in nosen och springer på.

Jag har vanliga tredelade bett på ridbanan men om han är taggad när vi ska rida ut så tar jag ett kimbelwick eller ett pelham.
Ett vanligt fel jag gör när jag känner att han ligger på är att släppa skänkeln, då springer han mer och jag blir hängande i handen=inte bra!
Drar han i galoppen så kan man sätta sig ner vart annat steg och göra en liten halvhalt, då brukar åtminstone jag få ner farten.
 
Sv: Graman vid uteritt

Nej, glappa med tygeln menar jag inte, utan att om handen inte alltid är följsam, dvs du använder gramanen för att bromsa in hästen med handen så kan den regara med panik, inte alls ovanligt eller konstigt, finns många känsliga hästar som får den reaktionen även på skarpare bett, andra reagerar med att släppa kontakten o gå bakom hand...Vet man inte innan kan det bli obehagligt, exempelvis om hästen far i luften i skogen pga något o man instinktivt tar tag i tygeln o så kankse hästen ställer sig eller går omkull.
 
Sv: Graman vid uteritt

jag rider en fd. travare. Håller med föregående talare om att ju mer stöd man ger på bettet desto starkare blir de.
Min häst har haft ovanan att lyfta huvudet när vi travar mm så jag använde en halsförlängare. Ett starkt gummiband, hängande löst.
Alltså, när han gått vanligt- inte ens i rätt form har den hängt lös, men så fort han börjat höja blicken har gummibandet tagit emot. Nu har han slutat höja blicken så nu rider jag utan:laugh:
 
Sv: Graman vid uteritt

Jag skulle inte välja att rida på graman. Tilläggas bör att jag är starkt emot de flesta hjälptyglar. Att din häst inte är stadig beror ju såklart av en anledning och då ser jag det inte som rätt väg att gå att du tvingar den att gå med huvudet på tygeln. Det är ju inte det du vill åt, jag antar att du vill ha en häst som bär sig bakifrån och framåt samtidigt som den jobbar med hela ryggen och spänner magmusklerna. Det kommer du troligvis inte uppnå om du drar ner huvudet med hjälp av en graman för att därefter försöka jobba upp och ihop den. Det är s a s fel väg att gå/bakvägen. Jag tror du lyckas bättre om du jobbar den i kanske skritt från början och flyttar mycket undan för skänkeln i form och sedan övergår successivt till trav och sedan galopp. Att flytt utan skänklarna tycker jag är en bra övning att få de samlade och starka så de orkar bära sig. När du får en häst som orkar bära sig bra kommer han/hon bli stadig av sig självt. Det gamla klyschan att formen kommer bakifrån är lätt att glömma bort, men ack så viktigt!
 
Sv: Graman vid uteritt

Jag skulle endast skritta och trava. Skritta länge, trava längre sträckor. variera. hur tråkigt det än är, vänta med galoppen till slutet av passet. Dels stärker du hästens muskler, ben osv och kondition när du travar eftersom de är narturligare för hästar att galoppera än trava- använder mer muskler vid trav också.

Så du stärker hästen samtidigt som du "tröttar ut den" så den exempel bara orkar med kortade galoppstreckor i slutet av ridpasset. Tänk på att om du klarar av att ta korta galoppstreckor i slutet, kommer du tillslut klara av att bestämma hur längre och när du ska stanna hästen. hästen kommer även veta att snart stannar vi, och gör sig beredd på dina hjälper.
 
Sv: Graman vid uteritt

Jag skulle endast skritta och trava. Skritta länge, trava längre sträckor. variera. hur tråkigt det än är, vänta med galoppen till slutet av passet. Dels stärker du hästens muskler, ben osv och kondition när du travar eftersom de är narturligare för hästar att galoppera än trava- använder mer muskler vid trav också.

Så du stärker hästen samtidigt som du "tröttar ut den" så den exempel bara orkar med kortade galoppstreckor i slutet av ridpasset. Tänk på att om du klarar av att ta korta galoppstreckor i slutet, kommer du tillslut klara av att bestämma hur längre och när du ska stanna hästen. hästen kommer även veta att snart stannar vi, och gör sig beredd på dina hjälper.

Det är väldigt svårt att trötta ut en häst, och även om man tröttar ut den så kan den ändå sätta av i en väldig fart i galopp. Annars håller jag med om att skrittpass kan vara stärkande.

Har man en olydig eller stressad häst så får man träna den genom att utsätta den för det som man behöver träna på.
Förtydligande: Under kontrollerade former såsom ptr nämner ovan.

/V
 
Senast ändrad:
Sv: Graman vid uteritt

ska nog prova halsförlängare när jag rider ut nån gång, då jag inte är bekväm med graman än. han är för det mesta trevlig när jag rider ut, rider alltid ensam, finns ingen att rida med i närheten, har hänt några gånger när jag mött häst ute (travhäst under träning) han tappar då all koncentration på mig och vad vi gör, dansar ner i diken och blir supertaggad och stressad, är i de lägena jag behöver ha "hjälp" av graman eller halsförlängare..... för att lättare hålla honom.
När man spänner en halsförlängare hur mycket drar man åt, och visst gör ni det sen ni skrittat en stund?
 
Sv: Graman vid uteritt

jag har inte kommit längre än till skritt och trav än..... är i traven han blir så stark för mig. Mitt mål är att rida kontrollerat i alla gångarter både på banan och ute.
Vi har gjort stora framsteg det sista året då jag ridit för instruktör en gång per månad. (planerar göra det oftare framöver)
 
Sv: Graman vid uteritt

När jag red med halsförlängaren spände jag bara in den i traven. Den fick hänga lös i skritt och jag spände bara lite grann. Bara för att öka motståndet när han började titta mot himlen.
Fördelen med halsförlängaren är att man själv inte behöver hålla reda på den. Hästen sköter det själv och om den hänger löst även när hästen går på långa tyglar så kan det ju inte vara fel.
Den tar ju bara när hästen gör väldigt "fel".
Vet många som är motståndare till detta men jag kände att jag måste ha nån typ av kontroll på hästen då han inte ens ser på marken längre.
Antar att fler som rider fd. travare vet vad jag menar..
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp