Graman, gummisnodd, martingal eller "starkare" bett?

vaggvisa

Trådstartare
För det första, jag vet hur dessa hjälptyglar fungerar och jag vet att det är träning, träning, träning som borde gälla men jag funderar på det här ändå när jag knappt får stopp på min tokpigga häst för tillfället.
Jag rider dressyr för tränare en gång i veckan och ska försöka hoppa för tränare en gång i veckan också, så tränarråd har jag och övar, det gör vi.
Men nu är min häst så tokpigg så jag mår illa, får ont i huvudet och är helt slut efter ridpassen för att jag bara måste få stopp på henne, hennes energi verkar däremot aldrig ta slut.
Hon drar upp huvudet och springer, hon är inte helt ordentligt musklad, så när hon är normal :angel: så går hon inte i form hela tiden då heller utan hon går hellre med huvudet högre, fast vi jobbar på det.
Jag har en gummisnodd från Hööks, men den är på tok för kort för hennes långa hals. Finns det längre? På Hööks finns ju bara en strl.
Jag har ingen önskan om att hjälptygeln ska tvinga henne gå med huvudet nere utan jag vill att den ska visa vägen, så fort hon gör minsta antydan på att sänka huvudet ska den hänga löst. Fungerar en graman som "vägvisare" bättre än en gummisnodd då? Då kan jag ju bara ta i den själv när jag känner att det behövs och släppa så fort hon sänker huvudet/stannar upp och lyssnar och inte springer iväg.
Martingal är ju också ett alternativ, men det känns inte som om den kommer hjälpa nämnvärt, eller vad tror ni?
Funderar på ett starkare bett, men vill då ha ett bett där man bara behöver ta så att det är starkare när det behövs. Finns det något sånt? Funderar på hur det blir om man tar ett pessoa och rider med tygeln i stora ringen, och ev. om det går (?) även sätter fast bettet i tränset i den ringen, annars får man väl sätta den i den översta pessoaringen och sen sätter en tygel i nästa pessoaring, som man kan ta i vid behov? Funkar det eller blir det knasigt? Borde man ha kindkedja eller nåt för att inte ge avknäppareffekten då också? Eller ett sånt jaktkandar (kimblewick?) som jag aldrig fattat hur det funkar, hur funkar det, kan man ha två tyglar och skulle det kunna vara nåt? Verkar ju vara många som använder till piggare & starkare hästar.. Eller hackamore kanske?
Rider på tredelat nu kanske ska nämnas. :p
Ge mig tips! Tack! :bow:

(Om denna tråd passar bättre på fritidsridning eller något annat så får den flyttas.)

Sv: Graman, gummisnodd, martingal eller "starkare" bett?

Hej! Du kanske skulle se över hennes foderstat? Hon kanske får i sig för mycket energi?

För övrigt så känner jag igen mig i din beskrivning av häst. Min är nästan likadan, dock inte så pigg som din verkar. Men han kan oxå köra upp huvudet o inte lyssna alls ibland. Då kör jag mycket övergångar. Det hjälper för han blir mjukare och mer avslappnad då.
Fråga din tränare annars. Dom brukar alltid ha bra förslag:)

Rider oxå på 3-delat men funderar inte på att byta till ett starkare bett utan ett mildare rakt istället då han är mycket känslig i munnen.

Några råd om hjälptyglar o så kan jag inte ge dig. Men att rida med så lite hjälptyglar som möjligt är ju bäst. Men en martingal kan vara ett alternativ om hon kör upp huvudet så mycket.
Jag använder det på min häst när jag hoppar då är han mycket mjukare att rida faktiskt.

När jag fick problem med överpigg häst i grupp ute då jag inte kunde korrigera genom att gå ned en gångart/göra halt eller rida sidvärts osv (vilket jag rekomenderar dig att göra först!) så fixade ja till min bestling så att jag hade en stångtygel att krama lite om när hon satte upp huvudet och blev studsboll. Om man har bett i munnen så blir det ungefär som ett pelham med två tyglar. Stången ger ju litet tryck på nacken och får ofta hästen att vilja sänka huvudet och länga överlinjen och då kunde jag få hästen att börja lyssna på tränstygeln igen. Välj en mundel som hästen gillar men den ska inte vara delad och du har som alltid kindkedja på pelhamstång. Men testa då klart först ut vilken mundel hästen gillar (mullen motuhed-svagt böjt, olia tungfriheter, olika tjocklekar, olika material osv) på vanligt bett med ringar och inte skänklar.

Men som sagt, när hon är pigg och bröjar ligga på, vad gör du då? Övergångar, om så skritt halt är det enda som funkar i början och sidvärst kan man variera i det oändliga även på en rak väg i skogen.

Vi har inte fått analysen på vårt hösilage och hö än, men nu får hon ca 12-15kg hösilage, 1-2kg hö, 1-1,5kg halm, 1/4kg betfor, 2kg lucern, 1-2kg Krafft Grund per dag.

Testade gummibeklätt tvådelat, då fick jag i princip inte stopp på henne alls :angel:

När jag rider för tränare får jag tips hela tiden och hon säger vad jag ska göra, allt är så mkt lättare då, jag vill ha en tränare varje dag, för även om jag tycker att jag gör likadant när hon inte står där så blir det ju inte lika bra.

the_connemara:
När hon sticker försöker jag få stopp på henne, sen gör jag halt och börjar i en lägre gångart och börjar om från början, sticker hon igen gör jag halt igen. Det är inte alltid hon sticker, men hon ligger på så himla dant.
Sidvärtes fungerar bra utomhus fram & tillbaka över vägen, det gör vi i princip jämt när vi är ute, men i paddocken har hon lite mer humör och protesterar mer, så där får jagbara ut någonting av det om hon inte protesterar..
Med betten hade du alltså två bett i munnen på henne? Eller bara stång? Tänkte på pelham, men där måste jag ju rida med båda tyglarna hela tiden, att bara rida med en tygel på pelham blir väl inte så bra eller?

Det ultimata sättet att använda pelham är att ha dubbla tyglar, då kan man ju låta bli att använda stången när man inte behöver den. Men vill du absolut inte ha dubbla tyglar fungerar det ju med deltatyglar också.

/trassel

Det känner jag igen, jag vill oxå ha en personlig tränare som hänger mig i hasorna hela tiden :)

Varför sticker hon öht? Du kan ju stoppa henne innan hon ens tagit ett språng iväg och fått kraft mot bettet.

När hon ligger på, om du rider sidvärts då och tar tillbaka på yttertygeln och lämnar innertygeln lös då?

Hon kan ju inte ligga på mer än vad du ger henne stöd så låt henne inte lägga sig i din hand. Öva ex på att fatta galopp på lös tygel och få hästen att galoppera ngra lugna språng och bryt sedan av - alltid för innertygeln i galoppen.

Annars, så fort hon lägger sig i handen så är du snabb med en eftergift och sedan en förhållning följt av eftergift. I väldigt många fall är det nog du som "ber" henne om att lägga sig i handen om du tänker efter, eller så kan du iaf snabbt avbryta hängandet genom att lätta i handen. Trillar hon då fram på bogarna och ökar så tar du en snabb eftergift och lättar sedan helt, hon ska stanna i samma tempon o takt utan att du hänger henne i munnen :)

Oj! Missade bettfrågan.

Jag red på endast remontgrimma och min tös blev lite för stark för att rida i korrekt form när jag inte kunde flytta och göra övergångar med mamma ute (mammas häst är lite knäpp ibland så jag fick anpassa mig efter hennes ridning). Gjorde som så att jag satte två ringar på nosdelen precis framför skänklarna på ett ponnyhack och en tygel i dem - tränsverkan som jag red på i stort sett hela tiden. SEdan när vi travade/galoperade och hon började studsa med huvudet i vädret så sträckte jag upp stångtygeln (höll fortf mest i tränstygeln med fick lite hävstång) och fick henne att slappna av och sänka huvudet så mkt så att hon började lyssna på mig igen och jag övergick till att rida på tränstygeln och glappande stångtygel igen.

Det var så jag tänke med pelham oxå. Du ska inte ha en tygel på pelham, då kan du ju inte välja när du bara vill rida med träns och när du behöver plocka ner hästen lite på jorden igen. Testa, det värsta som kan hända är att du får ut för lite effekt av stångtygeln eftersom du inte kan plocka upp den ordentligt och då är ju ingen skada skedd. Ju mer du vänjer dig desto mer precist kan du inverka med den när den behövs.

Ang paddock. Får jag problem hemma så sänker jag kraven så vi alltid är nöjda och glada. Vilket oftast innebar lite för öppen form med lite för långa tyglar på senaste "dressyrridna" ponnyn (bara haft unghästar ngra år nu och med dem blir det ju bara "tönt"duster som inte kräver ngn avancerad dressyr från min sida *pew* )

Så pelham fungerar som vanligt bett om man bara tar i den övre tygeln? :confused: I sånna fall är det ju lugnt med två tyglar :p Jag tänkte att om man inte hade två tyglar blev det nåt konstigt och bettet blev jaa.. Nåt.. :angel:

the_connemara: Alltså, tar man i henne kör hon upp huvudet, speciellt på yttertygeln. Hästen i fråga går inte i form jämt utan mer med huvudet uppe i luften än så länge, hon väljer hellre det och det är svårt att få ner huvudet på henne när hon känner för det. Jag vet att man inte ska fokusera på huvudet utan mer bakbenen när det gäller form och så men hon går med huvudet uppe i det blå för det mesta. Vi jobbar självklart på det, jag har ridit henne tre månader nu, innan det har hon stått en längre tid pga skada och innan det blivit riden när hon har haft ont, så hon har kopplat ihop ridning - smärta så när jag köpte henne har det varit börja om från början, få henne att gå framåt. Nu går hon för mkt framåt och när hon kör med huvudet så högt är det mycket svårare att få stopp på henne.. Känner hon att det inte passar henne tar det ett tag innan man lyckas övertala henne, och då kan det gå bra ett tag, sen blir det börja om.
Vet inte om du fick ut nåt av det jag skrev men jaa..
Ska testa galoppen, att få den lugnare. Hon tar ofta till galopp för att slippa undan arbetet i trav, så då kan hon ju få känna på lite galopp istället :devil: :angel: Näedå, men hon har sina knep.

Även om du inte har fått analysen på ditt foder ännu kan jag tänka mig att hästen din får himla mycket överskottsenergi därigenom, speciellt om hon inte är helt i gång ännu. Min häst (635 kg, 5 år, lätt-medelhård träning) får 8,5 kg hö, fri tillgång till halm, 0.4 kg lucern hackat strå och 0.4 kg havre, 0.1 kg betfor.

Så fort ni får analysen så sätt dig och räkna och kolla åtminstone energi och smbrp behovet och jämför om din häst verkligen har det behovet. Kan åtminstone tänka mig att mkt av energin kommer därifrån. Om det dröjer länge innan analys kommer kan du ju testa och dra ner på grunden och betforen. Egentligen undrar jag om du behöver ge någon grund överhuvudtaget, du skulle ju kunna byta ut den mot t.ex. mineraler så att hon får i sig det behovet, annars bör det övriga finnas i grovfodret. Höj hellre grovfodret då och ge lite mer lucern i stället, eftersom du ändå inte har den blekaste om vad grovfodret innehåller.

Är du osäker innan ridning och vet att hästen har en massa överskottsenergi skulle jag ta med mig longerlina ut och longera ett par varv tills hon börjar slappna av lite mer, så hon får springa av sig den värsta energin.

Jag skulle i alla fall börja ta tag i 'grundproblemen' innan du mixar massor med utrustningen. Graman skulle jag inte använda mig av, det är ungefär en häst av tusen som är i behov av graman, och jag skulle då inte sätta på hästen den pga. överskottsenergi.

En martingal kan väll vara ett tänkbart alternativ men den inverkar ju endast när hon tar upp huvudet (å andra sidan är det just det som jag tycker är positivt med den - att den bara inverkar då!)

Nästan som tränsbett blir det om du använder bridongtygeln. Det är därför som det är så praktiskt med dubbla tyglar, med delta blir det mer av broms och stång.

Saken är den att hon äter inte lucernen om det inte är nåt gott iblandat.. Hon gjorde det i början men nu verkar hon ha tröttnat på den.

Har försökt longera innan, men det hjälper inte så mycket. Ska fortsätta longera ändå, longerade med inspänning idag och då verkade hon lugnare.

Alltså gramanen tänkte jag ju inte på bara pga överskottsenergin, utan även att den skulle visa henne vägen neråt eftersom att hon går med huvudet uppe i det blå.

Men vi får se, vill ju helst slippa byta utrustning och behålla så som det är, men jag vill ju gärna få stopp på henne också.

Hej!

Om jag räknar vad din häst äter med mina värden på hö och hösilage (8,1 MJ resp. 7,2 MJ) så får jag det till 129 MJ (då har jag räknat på det lägsta antalet kilon du har angett). Detta är ganska mycket såvida inte hästen är väldigt svårfödd. Nu vet jag ju inte hur din häst är, hur mycket energi den kräver, hur hårt arbete den utför etc. men jag tycker ändå att du kanske borde kolla det där med fodret och se om hästen verkligen behöver äta så mycket.

Jag tror i alla fall att du på något sätt får försöka lösa foderfrågan, för jag tror att hon får i sig alldeles för tok mycket energi och där har du grundorsaken till varför hon får massa överskottsenergi.

Men rör på henne varje dag, aktvera henne och ge henne ordentligt med stimulans genom olika sorters ridning. Gör en ungefärlig veckoplaring där du inriktar dig på olika saker dag per dag.

Sedan undrar jag vad själva grundproblemet egentligen är? T.ex. att hon tar upp huvudet är ju inte så konstigt om hon springer iväg i stället för att lyssna på dig vad du vill, det blir ju 'automatiskt' så, men sedan är ju frågan om hon bara har överskottsenergi, är stressad osv. Att hon tar upp huvudet kan ju vara en del i det hela s.a.s, kan ju vara för att hon inte orkar, kan vara därför hon springer i väg också. Och i vilka situationer 'flyr hon'? I skritten, traven eller galoppen?

Hmm.. blev lite fundersam vad gäller din foderstat.. men precis som ovan skrivigt; jag vet juh inte hur mkt du arbetar din häst, lr hur svår född hon är osv..
Men, Jag tycker verkligen att du ska kolla upp det där.. Det finns annat du kan ge henne ist för lucern om hon inte tycker om det.
Eftersom du skriver att hon inte är helt musklad än så kan jag inte tänka mig att ni rider henne så hårt att du måste ge henne så mkt foder.. Det är mkt som hänger på foderstaten.
Graman (du visste redan vad hjälptyglarna har för verkan men iaf) Är bra som hjälp när du ska lära din häst att gå på tygeln, och även som hjälp när den redan kan det.. samma sak med snodd och det kan vara d första alternativet när du ska lära hästen det.
Martingal hjälper när hästen "slår" med huvudet (typ går och nickar kraftigt) Men det är ingen långsiktig lösning om hästen håller huvudet högt.
Starkare bett är inte d första (lr andra) alternativet.. tycker inte jag, försök med många markövningar o omväxlande övningar. Kanske prova hack i paddocken / ridhuset.. kanske är så att din häst springer ifrån bettet?
Men som sagt; kolla upp foderstaten!

Hon är väldigt svårfödd, eller har varit. Hon börjar bli rundare nu, men hon gick ner massor när jag köpte henne och hon kom till nytt ställe, efter det har det varit svårt att få upp henne igen. Hon går ca 1h varje dag, har vilodag en gång/vecka ungefär. Ibland rider vi ut längre en gång/vecka och då rider vi ca 2-2½h. Tränar för dressyrtränare 1g/vecka och försöker hoppa 1g/vecka. Resterande dagar blir det i paddocken eller uteritt om jag har någon att rida ut med.

cactuspower: Alltså hon går med huvudet högt, det har hon gjort sen jag har köpt henne. http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_1/03710000-03719999/640x480/3718446.jpg, så såg det ut när jag provred henne och gör mycket fortfarande. Jag och min tränare tror som sagt att hon förknippar ridning-smärta. Hon såldes ju för att det inte gick rida dressyr på henne om man krävde mer av henne än som på bilden. Hon orkar inte bära sig i lägre form längre tider än såklart eftersom hon inte har mycket muskler, men för att hon ska få rätt muskler måste hon ju gå i en mer rätt form än sådär.
Det är i galoppen hon drar iväg, i skritt och trav protesterar hon mer.

Senast ändrad:

Fodersvaret ser du ju i mitt förra svar ;)
Saken med snoddar är att de är förkorta för henne, testade sätta på den jag har, men den hängde ju inte löst förrän hon hade huvudet inne mellan benen i princip så det gick inte så bra.. Så saken med snoddar jag undrar är om det finns längre? Eftersom jag vill bara att den ska visa vägen, när hon sänker huvudet vill jag att den ska hänga helt löst.

Står hon inne mycket? Om du har möjlighet, ha henne ute så länge som möjligt i så stora hagar som möjligt så hon kan rasta sig själv på så vis inte bli så överpigg. Sedan tror jag absolut på en förändring av foderstaten, du kan ju testa att byta Krafft Grunden mot Groov istället.

Angående hjälptyglar så skulle jag valt gramanen, just för regleringsmöjligheten.

Jag tycker inte att du ska rida med någon hjälptygel förutom martingal, ta istället itu med problemet och rid mycket dressyr så hästen blir lydig. Rider du varje dag? Du kan ju oxå longera en stund innan varje ridpass så hästen får springa av sig, eller låta hästen vara ute mer i hagen och göra av med överskottsenergin där =)

Senast ändrad:

Hur ofta rids hon?
Vad får hon för foder och hur mycket?
Är hon ute i en bra hage tillräckligt där hon kan rasta av sig?

En av få hjälptyglar dock som jag faktiskt tycker är bra är chambonen. Verkar bara när hästen kör upp huvudet för högt och hänger annars lös. Gouge finnsj u också men tycker chambonen släpper fram nosen bättre.

Jag tror i alla fall inte en hjälptygel kommer hjälpa dig. Det är bara en genväg, visst hon kanske börjer av i nacken, men hon kommer ju inte att bära sig som hon ska och trampa under sig ordentligt, höja ryggen osv.

Om du vet att hon inte orkar bära sig en längre stund, varför då tvinga henne att gå inspänd? Rid i stället kortare pass varje dag är mitt råd, ca 30 min varv fram och avskrittning (lång tygel) minst 10 min. Däremellan så Jobba henne i skritt, se till så att hon jobbar korrekt - pausa och låt henne pusta en liten stund. En häst orkar ju inte jobba jättelång tid i sträck utan att få en skrittpaus på lång tygel emellanåt, låt pausen bli något positivt för henne.

Det är ju egentligen samma sak med galoppen, jag tror att hon blir så springig för att hon flyr från arbetet , hur ska du kunna tro att hon ska orka jobba korrekt i galoppen om hon inte kan göra det först i trav och sedan i galopp?

Rider du på ridbana/ridhus eller i skogen? Om hon 'protesterar' när du rider på ridban/ridhus så kanske du borde henne låta henne få gå i skogen och jobba henne där mer. Framåtbjudningen och Arbetsviljan är viktig.

Och om hon nu är så negativ som du får det att låta, vad beror det på? Tycker hon det är tråkigt, eller har hon kanske ont? Hur ligger sadeln på henne och hur ser tänderna ut, hur är bettet tillpassat?
Och hur kommer det sig att hon inte såldes för dressyr?

Skarpare bett och hjälptyglar är bara genvägar. Hästen kommer inte att jobba bättre bara för att du sätter på något av dessa (det finns dock undantag, jag tycker t.ex. det är ok att 'betsla upp' om man ska ut i skogen ett par ggr i veckan om hästen blir stark just då, men i vanligt grundläggande arbete ska inget av det behöva användas). Det säger sig självt att någonstanns är det fel, det finns en anledning - leta reda på grundorsakerna Innan du börjar skapa fler problem via hjälptyglarna och skarpare bett.

Sedan är det fortfarande det här med fodret. Hon får fortfarande i sig för mycket energi om hon inte är väldigt stor eller inte jobbar mycket hårt.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 412
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 800
Senast: Bri
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar